Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Protein kan forgifte os

Protein kan forgifte os...læste jeg i avisen i går...
    Ny forskning tyder på, at for meget protein kan gøre os alvorligt syge, skriver journalisten videre...

Jagten på opklaringen af, hvilken "ny forskning" har fundet protein giftigt, førte mig til.... Norge!

"Hvis vi spiser for mye proteiner, kan det være veldig usunt. Vi kan faktisk bli forgiftet, mener norsk forsker. Det er hypotesen til professor Åshild Krogdahl ved Norges veterinærhøgskole. Hun baserer seg på observasjoner av laks og kylling, og ønsker å gjøre forsøk på gris og etter hvert på mennesker. Når vi fordøyer protein, blir aminosyrene i proteinet spaltet i fordøyelsen og kommer ut som ammoniakk i den andre enden. Ammoniakk er en gift – det er jo ingen nyhet. Vi passer for eksempel på at barn ikke spiser vaskemidler med ammoniakk. (...)

Ernæringsprofessoren synes det er underlig at det er forsket så lite på ekstremt høyt inntakt av protein – særlig i disse tider hvor selvoppnevnte kostholdseksperter forsøker å få hele befolkningen over på lavkarbo- og høyproteinkosthold.

– Alle vet at ammoniakkforgiftning kan være svært alvorlig. Vi vet også at de organene i kroppen som avgifter og kvitter seg med avfallstoffer - lever og nyrer - arbeider på høygir for å få ut amoniakken. Giften må svært fort ut, dette har høyprioritet for kroppen.

– Når vi får inn et dyr med lever- eller nyresykdom her på Veterinærhøgskolen, er det første vi gjør å sette dyret på en lavproteindiett. Det samme gjør leger med pasienter som har sykdom i lever eller nyrer, påpeker Krogdahl.

– Likevel roper vi ikke varsko når store deler av befolkningen, inkludert barn, legger om kostholdet drastisk slik at de spiser veldig mye mer proteiner og veldig mye mindre karbohydrater.

– Lavkarbobølgen et stortstilt medisinsk eksperiment med folkehelsa. Ingen vet hva følgene blir om tjue år, mener hun."
    Læs artiklen på Forskning.no

Denne gode ernæringsprofessor burde nok holde sig til sine laks og kyllinger... men når angreb på lavkarbo er i den grad på mode, kan det være svært at modstå fristelsen for at gøre sig bemærket som... forsker! Offentligt ansat forsker, der selvfølgeligt støtter om de offentlige kostanbefalinger: "masser af kulhydrater, lavprotein og fedtfattigt".

OK. Hvad er der så galt med proteiner i kosten, og denne giftige ammoniak?

Der er ikke noget galt.

Der har aldrig været noget galt med proteiner i kosten.

Jeg ved ikke så meget om laks og kyllinger, men jeg ved lidt om menneskekroppen og dennes indretning til spaltning af proteiner.

Artiklen vildleder den godtroende læser til at tro, at protein spaltes alene til ammoniak. Det er ikke korrekt. Først og fremmest spaltes protein til enkelte aminosyrer, der spaltes videre til flere stoffer der bliver til nye aminosyrer, eller til ketonstoffer, eller til glukose, til energi osv. og først når alle formål med protein opfyldes, omdannes resten ganske korrekt - til ammoniak. Det er også korrekt, at ammoniak er giftig, hvis det får lov til, frit at flyde rundt i kroppen, men som sagt - ved ikke om laks og kyllinger - men menneskekroppen er så finurligt indrettet, at i leveren bor der fem nyttige lever-enzymer: Carbamoyl Phosphate Synthetase, Ornithine Transcarbamylase (også kaldt for Ornithine Carbamoyltransferase), Argininosuccinate Synthetase, Argininosuccinate Lyase og Arginase. Alle disse fem lever-enzymer arbejder alle døgnets timer med at omdanne ammoniak til.... urinstof (Urea). Urinstof udskilles fra kroppen med urinen, men ikke et ord om det er nævnt i artiklen. Tværtimod er artiklen forfattet som om ammoniak ophobes i kroppen over tid, til omfanget når en kritisk masse, og man... bliver syg.

Det er ganske korrekt, at såfremt der akut ophobes fri ammoniak i kroppen, vil kroppen blive alvorlig syg (opkastning, åndedrætsbesvær, træthed, desorientering, kramper, og i hjernen hjerneskader, koma og værre, som følge af ammoniak-induceret "hepatisk encephalopati"). Men det kan kun ske såfremt et eller flere af disse fem lever-enzymer mangler, og i så fald - kan kroppen slet ikke tåle nogen form for protein, uanset hvor beskeden en mængde det er. Desuden kan kroppen fejle andet med lever og nyrerne, hvilket kan forstyrre omdannelsen af ammoniak til urinstof, eller udskillelsen af urinstof med urinen - men hvad har det at gøre med lever- og nyre-sunde menneskers lavkarbo-kost?

Ingenting!

Nogen gange kan man undres over, hvad regner forskerne (her Åshild Krogdahl) os for....

Jamen hvad med professorens laks og kyllinger?

Jeg kan godt forstå disse laks og kyllinger, at de rynker på næsen af for meget protein i foderet... Det ville jeg også gøre, hvis nogen forsøgte tvangsfodre mig med 3 bøffer morgen, 3 bøffer middag og 3 bøffer aften, alle dage i resten af mit liv! Er det det, som professoren kalder for "lavkarbo"?

Jeg kalder det for idioti - både at æde så meget protein som de stakkels forsøgs-laks og forsøgs-kyllinger forsøges fodret med, til de rammes af ammoniak-forgiftning - og forsøge, på denne baggrund at fremtrylle en "nyhed", der skal skræmme de uvidende fra et sundt kosthold, og mod den statsanbefalet kost bestående af "masser af kulhydrater, lavprotein og fedtfattigt"

I samme artikel siger Krogdahl om de alternative (dvs. andre end de statslige) kosthold-anbefalinger: "– Svært mye av det er ikke basert på uavhengig forskning overhode, eller det bygger på forskning som er utført med mangelfulle metoder. Noen ganger blir alternative kostholdsteorier spredd på grunn av naivitet, andre ganger fordi det er penger å tjene. – Den alternative kostholdsbransjen er blitt en hel industri med bøker og dyre produkter".

Krogdahl glemmer bekvemt, at det er medicinalindustrien som er den mest indbringende i verden, endda foran våbenindustri! Og at den statsanbefalede kost bestående af "masser af kulhydrater, lavprotein og fedtfattigt" masseproducerer sygdomme i stride strømme, alle krævende medicinalindustriens "dyre produkter"... der ikke så gerne ønsker være i konkurrence med de alternative" kosthold, der ikke koster andet end madprisen, men forringer enormt medicinalindustriens indtjening lokalt og på verdensplan.

Det er den virkelige årsag til at krigen mod lavkarbo fortsætter, ikke mindst ved hjælp af nyttige idioter i forsker- og lægekitler.

Pinligt, Åshild Krogdahl! Så pinligt!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    50
    Meldinger
    135

Standard Sv: Protein kan forgifte os

Jeg mistet litt haka da jeg leste om det. Hva er det ikke disse forskerne klarer å komme ut med. Er det mulig!! ... tydligvis....

De må jo ha brukt helt ekstreme metoder, slik som at de kun har foret med reint protein uten annen næring. Det er i hvert fall det første jeg tenker.

Mulig jeg bommer litt på tall, men jeg vet at nærings kaka med karbohydrater, fett og proteiner kommer til værden etter første eller andre verdenskrig. pga av at folk led av dårlig ernering, og lite lunch på skolen. Det var da det ble inført brød til fokost og matpakke med brød osv. For der fikk skolebarn og arbeidere mer næring enn ellers. Før denne tiden så gikk det stort sett bare i grøt og suppe. Så ja, jeg forstår at ernerings kaka oppsto en gang i tiden. Men hadde de nå gjort forsking på hvilke ringvirkninger det har gjort på befolkningen så hadde de kanskje gjort noen forandringer på den. Men klart det er jo kjøtt og fett som er feilen. Ikke karbohydrater, og i hvert fall ikke sukker

Hvor mange har ikke blitt bedre eller friske av å kutte ut raske karbohydrater!?! Vet du, når man kommer til stammer som aldri har blitt påvirket av det moderne samfunnet så finner man mennesker hvor hjerte og karsykdommer, slag og slikt er nesten ikke eksisterende. Men kanskje det som mange ikke tenker på meg som jeg syns er skremmende er at disse menneskene har tennene som en perle på en snor. Mens vi moderne mennesker blir smalere og smalere i fjeset og får dårligere plass til tennende. Selv syns jeg engelskmennene er de mest ekstreme der. Tror ikke jeg har møtt på en som ikke trenger regulering for å rette på tanngarden.

Vet du, det fins kun en matsort man kunne ha levd på hele livet uten å ha fått mangler, og det er kjøtt. For her vil man få vitaminer, proteiner osv som kroppen trenger. Men skulle man ha gjort det så måtte det ha vært fra vilt og ikke oppdrett.

Jeg får vel nesten gi meg nå, for jeg tror jeg kan prate om dette i uendeligheten

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Jeg er faktisk en av de som tror det ikke er helt ok for alle og kutte karbohydrater og kun erstatte dem med proteiner.
    Ser en del som skal starte på "egkenkomponert lavkarbo", som fjerner alt i kosten som kan gi karbohydrater, inklusive grønnsaker og meieriproduketer, og som i tillegg fremdeles prøver og unngå fett. Det de pøser på med er proteiner, i haufer og lass.
    Kroppen vår kan bruke protein til energi, men det er en krevende prosess for kroppen, og slett ikke det optimale.
    Proteiner er i utgangspunktet kroppens kilde til vedlikehold og bygging av muskler, mens karbohydrater og fett er den naturlige energikilde.

Har sett veldig mange med "egenkomponert lavkarbo" som stort sett kun får i seg ...proteiner, og for det første ikke oppnår den ønska vektreduksjonen, for det andre ikke kommer over "the Atkins flue" og for det tredje ikke føler seg mette og tilfreds og sliter med magen.

Jeg tror på balanse og fornuft.
    Det er like feil og si at vi bør kun spise proteiner slik enkelte forskere tror lavkarbo er, som det er og si at fett er farlig eller at alle karbohydrater MÅ unngås.

Jeg ble faktisk mektig imponert når sykehuset støttet meg i at min måte og spise på ut ifra min helse, er den optimale. Det eneste de stusset på er at jeg må spise minimum 2300 kcal i dag for ikke og miste mer vekt (jeg spiser mellom 2100 og 3500 kcal hver dag), men de mente dette skyldtes Graves......
    Uansett, det er deilig og av og til møte leger som ikke går i vranglås når jeg sier jeg lever lavkarbo, men tvert i mot tar seg tid til og høre hva jeg spiser før de skylder på lavkarbo.

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    50
    Meldinger
    135

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Jeg er faktisk en av de som tror det ikke er helt ok for alle og kutte karbohydrater og kun erstatte dem med proteiner.

Jeg tror på balanse og fornuft.
    Det er like feil og si at vi bør kun spise proteiner slik enkelte forskere tror lavkarbo er, som det er og si at fett er farlig eller at alle karbohydrater MÅ unngås.
    Meldingen min over kan kanskje misforstås. Er ikke alltid like flink til å få skrevet ned alt som foregår i hodet. Og inni mellom (ubevist) tror jeg andre er synske for forstå hva jeg mener Har en lillesøster som er likedan, og det oppstår noen intressange diskusjoner inne i mellom

For jeg er som deg og tror på balanse og fornuft. Og sitatet om kjøtt var som et motargument om at proteiner forgifter oss. Jeg selv spiser ikke etter lavkarbo, selv om jeg vet at jeg må over på den siden pga at kroppen min føler seg mye bedre uten gluten, melkeprodukter og sukker. Men for tiden er jeg sukkerslave og sliter med å få lagt om. Ser det litt som med røyking "forandringen skjer når du er klar for det". Men jeg har lest mye om temaet, og har hatt mye om human adferds økologi, og evolusjon da jeg tokk univeritets utdannelsen min. Og av egenintresse så har jeg også lest mye om temaet i ettertid. Så brenner litt for dette

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    5

At altfor mye protein ikke er så veldig bra for kroppen er gammelt nytt. Jeg tror ikke på noen form for altfor ensidige dietter. Vi trenger variasjon. Men karbohydrater er så mye. vi trenger definitivt ikke mye kornprodukter, sukker og andre høykarbovarianter. Å si at lavkarbo ( i protein.høyfettvarianten) er svaret på alle problemer tror jeg heller ikke på. Vi er så forskjellige at det som er lykken for en, kan være en meget dårlig løsning for en annen.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile "Vi er alle forskellige"

Sitat Opprinnelig skrevet av Lenak Vis post
    Meldingen min over kan kanskje misforstås. Er ikke alltid like flink til å få skrevet ned alt som foregår i hodet. Og inni mellom (ubevist) tror jeg andre er synske for forstå hva jeg mener Har en lillesøster som er likedan, og det oppstår noen intressange diskusjoner inne i mellom
    Jeg tror bestemt, at jeg har forstået dig som det var din mening. Tusind tak for din respons.

Sitat Opprinnelig skrevet av Antari Vis post
    Å si at lavkarbo ( i protein.høyfettvarianten) er svaret på alle problemer tror jeg heller ikke på. Vi er så forskjellige at det som er lykken for en, kan være en meget dårlig løsning for en annen.
    Det er der ingen der siger i denne tråd, fordi tråden handler ikke om for eller imod lavkarbo. Tråden handler om "hidden agenda" mod lavkarbo, rettet mod sagesløse mennesker, agenda-forskere snyder til lavkarbo-frygten ved at levere propaganda i forklædning af videnskab.

Hvad angår dine ord om at "vi er så forskjellige" er det, for såvidt korrekt. For de friske... Men vi med hypothyreose har ikke den samme frihed til at trives og styre vægten, som de friske. Dermed er vores muligheder noget mere begrænsede, og almindelig ("afslappet") lavkarbo tjener hos os med hypothyreose, flere aspekter, hvoraf vægten er kun den ene, mens autoimmunitet er den anden - måske endda den vigtigste...

... så når vi er her, på stofskifte-forummet, kan det ikke nytte, at henvise til at "vi er så forskjellige at det som er lykken for en, kan være en meget dårlig løsning for en annen", fordi med ganske særlige og få undtagelser (som f.eks. Eirin ), er dem med hypothyreose der har kunnet styre deres vægt, er dem, der har omlagt kosten til almindelig lavkarbo, tillige med at mange af dem med Hashimoto's - de har oplevet at deres immune over-aktivitet er blevet dæmpet på almindelig lavkarbo, hvor almindelig kost har fejlet...

Der var folk her, der ikke kunne tåle hverken almindelig lavkarbo eller LCHF, hvor det senere viste sig, at (som så mange med hypothyreose) har de faktisk dannet for lidt af mavesyre og for lidt af bestemte fordøjelsesenzymer. Det var grunden til at deres krop afviste kostomlægningen. For mange blev det en AHA-oplevelse, at kunne begynde nyde maden, efter omlægningen, da de var begyndt at bruge tilskud af fordøjelsesenzymer, og pludselig var vi alligevel ikke så forskellige.

Hvis "vi er så forskjellige" skulle have lov til at være et argumnet, ville der ikke være nogen mening i at have et netsted som dette, fordi alt kan - i virkeligheden - affærdiges med at "vi er så forskjellige"... Det er virkelig et udtryk, der låser alle emner/samtaler fast, hvor det (udtrykket) anvendes. Derfor tror jeg, at udtrykket "vi er så forskjellige" hører bedre til en anden tråd her: Hva er lavkarbo?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Støtter deg helt, Anisa. Det er mange skjulte agendaer mot lavkarbo. Alt fra økonomiske til mer personlige. Før jeg selv begynte med lavkarbo, mente jeg at dette gikk ikke for min del, fordi det var så.vanskelig for meg fordi at, også var det kanskje ikke så sunt heller kanskje. Sånn surret tankene rundt i mitt hode. Nå angrer jeg at jeg ikke startet et år tidligere, fordi jeg egentlig viste. Det var min personlige unnskyldningsgenda. Nå når jeg har spist lavkarbo en tid ser jeg at det finnes mange andre personlige agendaer. Det kan være leger som "vet" at dette er farlig fordi de er leger, men som egentlig ikke aner hva jeg spiser. Altså enslags fagagenda. Andre ser vekttapet mitt og mener at tiltross for at jeg ser mye bedre ut så er det jo egentlig farlig. En slags missunnelsesagenda fra de som gjerne selv skulle gått ned noen kg. Så joda, agendaene er mange..

Lignende tråder

1. protein s og c mangler
    Av Sture i forumet Medisinsk behandling
    Svar: 2
    Siste melding: 30-07-12, 15:00
  2. Protein kan forgifte os
    Av Anisa i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 6
    Siste melding: 09-05-12, 22:31

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn