Hei!

Jeg har lest en del innlegg i dette forumet, og syns det er utrolig mange gode svar å hente her. Derfor vil jeg se om noen kan gi meg noen tilbakemeldinger på min historie

Jeg er ei dame på 41 år. Jeg fikk diagnose høyt stoffskifte for 12 år siden, ble hasteinnlagt og lå på sykehus til overvåking en uke pga altfor høye verdier. Jeg har ikke disse verdiene nå. Etter å ha roet ned det verste, har jeg gått på Neo Mercazole i 10 år. For ett år siden, begynte jeg en ny behandling, kombinasjon av Neo Mercazole og Levaxin. Verdiene mine i oktober var:

S-T4 fritt: 17 (12,0-22)
S-T3 fritt: 4,5 (3,1-6,8)
S.Anti.TPO: 207 (0-35)
S.TRAS: 3,9 (0-1,0)
S-TSH: 1,9 (0,27-4,20)

Dette gikk jeg på frem til operasjon i midten av februar i år. Jeg har hatt knutestruma uten komplikajsoner tidligere. Før operasjonen var jeg gjennom masse undersøkelser, og da fant de varme knuter/ kreft i tre av knutene. De har fjernet hele skjoldbrukskjertelen.

Første konsultasjon etter operasjon fikk jeg beskjed om usikkerhet rundt spredning, så jeg ble henvist til radioaktiv jod-behandling for å ta knekken på eventuelle rester i kroppen. Så, forrige uke fikk jeg brev om at det kanskje ikke var nødvendig allikevel. Jeg fikk innkallelse til ny ultralyd i midten av mai.

Formen før operasjonen var ikke bra. Siden sommeren i fjor har jeg ligget dårlig. Dette fortsatte etter operasjonen, jeg lå i feber og var slapp hele tiden. Først etter påske har jeg kommet meg opp på beina. Jeg har brukt 125 mg Levaxin en gang om dagen etter operasjonen. Har mistanke om at dette er for mye. Det jeg sliter med nå, er å få sove. Jeg kjenner jeg er stressa og nesten dirrende når jeg legger meg, og har ikke sjans til å slappe av. Jeg har måttet begynne med innsovningstabletter for i det hele tatt å kunne fungere. Siste blodprøver viser også forhøyede verdier:

S-T4 fritt: 31 (12,0-22)
S-T3 fritt: 5,8 (3,1-6,8)
S.Anti.TPO: 394 (0-35)
S.TRAS: 3,5 (0-1,0)
S-TSH: 0,02 (0,27-4,20)

I samme brev skriver legen at det er noe unormale verdier, men vi håper at det normaliseres ved effekt av radiojodbehandling.

Problemet er jo at jeg nettopp fikk beskjed om at jeg ikke skal ha denne behandlingen. Da lurer jeg på:
Kan jeg klare å endre disse verdiene ved bare å bruke lavere dose Levaxin?

Er det noen som har erfaring med hvorfor de velger radioaktiv jod og hvorfor ikke, etter operasjoner? Kjenner jeg blir usikker på dette. Jeg er positivt innstilt, og regner med at kreften er borte, men allikevel er jeg nok litt usikker også.

Blir veldig glad om noen har tilbakemeldinger til meg