Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
-
14-03-12, 10:50 #1
Oversettelse av tråden til Vigdis
REDIGERT/Admin: Tråden til Vigdis: Hello Paul! I have some questions I hope you have time to answer. oversatt til norsk.
Oversettelse:
Spørsmål til Paul:
1. Jeg bruker hydrokortison pga. lavt kortisolnivå. Jeg bruker også Erfa Thyroid, og noen andre hormontilskudd. Er det mulig at jeg får for lite T3, siden det tar så lang tid å helbrede binyrene?
2. Kan du forklare døgnrytmevariasjon med hensyn til T3 og kortisol? Bør jeg ta noe av thyroid-medisinen min tidlig om morgenen/sent på kvelden?
3. Når du slutter med T3/T4-kombinasjon, og går over til kun T3, vil dette gi mange bivirkninger? Eller er denne medisinovergangen enkel og problemfri? Hvilke bivirkninger kan jeg evt. forvente hvis jeg starter på kun T3?Sist endret av Admin; 16-03-12 kl 07:49
-
14-03-12, 11:06 #2
Sv: Re: Paul Robinson besøker forumet vårt
Oversettelse:
1. Er det mulig at jeg får for lite T3, når det tar veldig lang tid å bli bra av binyretretthet?
Svaret på dette er komplekst, som det ofte er med hormonproblemer. Lave kortisolnivåer gjør flere ting. Det viktigste når det gjelder stoffskiftehormoner, er at lavt kortisol gjør at man ikke får "topper" av blodsukker, som igjen reduserer blodsukkeret (glukose) i cellene. Dette vil igjen redusere mengden av kjemisk energi som produseres i cellene. Denne kjemiske energien kalles adenosine triphosphate (ATP), og lages i mitokondriene inni cellene. Når det er for lite kjemisk energi i cellene, vil cellene svare med å konvertere mindre T4 til T3, og mer T4 til rT3. Så resultatet av lave nivå av binyrehormoner, og spesielt kortisol, er at mindre T3 kommer inn i cellene. Den eneste faren med dårlig binyrefunksjon over lang tid, er risikoen for permanent forminskede binyrer. Mangelen på kortisol kan fikses enten ved tilførsel av hydrokortison, hydrokortison m/DHEA, og noen ganger trenger man også å øke aldosteron (med medisiner som Florinef). Alternativet til medisiner er å bruke metoden som jeg har funnet, og som mange bruker med suksess, 'the circadian T3 method' (CT3M). Denne metoden vil i mange tilfeller hjelpe binyrene til å produsere mer hormoner selv.
-
14-03-12, 11:32 #3
Oversettelse:
2. Kan du forklare døgnrytmevariasjonen og T3 og kortisol? Bør jeg ta noe av thyroidmedisinen min tidlig på morgenen/sent på kvelden? Vil dette være relevant for meg?
Jeg kan ikke svare på om dette er relevant for deg, for jeg har ikke data fra deg med den informasjonen jeg vanligvis ser etter.
Jeg ser vanligvis på disse verdiene:
TSH, FT4, FT3
Nåværende stoffskiftemedisin, type, mengde og tidspunkt for doser
serum jern, serum ferritin, transferrin metnings %, altså et fullt jernpanel
B12
folat
vitamin D
kortisol: enten en 24 t spyttprøve, døgnurinprøve, eller flere serum kortisol prøver
kroppstemperatur gjennom dagen
symptomer: hovedsymptomene du har
Din sykdomshistorie, hvordan den startet, utviklet seg og hvilke medisiner du har prøvd.
Så jeg gir ikke tilfeldige kommentarer, men baserer meg på en mengde informasjon.
'The circadian T3 method' er grundig forklart i boka mi 'Recovering with T3'. Metoden krever at man enten bruker T3 i natural desiccated thyroid, eller syntetisk T3, for at den skal virke. Den virker ikke med sakte oppløselig T3.
Kortisol produseres i kroppen hver dag. Mest kortisol lages de siste 4 timene når man sover. Fritt T3 har også en topp i produksjon omtrent når denne kortisolproduksjonen setter i gang. Så hvis du står opp kl 7, så lager kroppen din mest kortisol mellom kl 3 og kl 7. 'The circadian T3 method' bruker denne kunnskapen til å gi kroppen T3 (eller NDT) innenfor dette tidsrommet. Jeg starter vanligvis med 1 grain NDT eller 10 mcg T3, og tar dette 1,5 t før man står opp, og så sjekker virkningen. Man må følge med på kroppstemperatur, hjerterytme (puls) og blodtrykk i løpet av dagen, flere ganger, og også følge med på symptomer. Hvis man opplever bedring, men ikke perfekt, så flytter man tidspunktet for nattdosen bakover, til en halvtime tidligere. Dette fortsetter man med fram til tidspunktet er ca 4 timer før man står opp. Hvis dette ikke er nok, så repeterer man hele prosessen med en økning av dosen. Resultatene har vært fantastiske! Mange har opplevd fullstendig helbredelse av binyrene, og andre har opplevd at de kan redusere dosen med hydrokortison.
-
14-03-12, 11:46 #4
Oversettelse:
3. Når man går over fra T3/T4-kombinasjon til kun T3, vil det være mye bivirkninger, eller bruker dette å være en grei overgang? Hvilke evt. bivirkninger kan jeg forvente hvis jeg begynner med kun T3?
For det første: for å bruke 'the circadian T3 method', så trenger du ikke å slutte med T4/T3-kombinasjon eller naturlig thyroid. Man går bare over til 'T3 only' hvis man har prøvd ut kombinasjonsmedisiner og dette ikke virker.
Det er ikke en enkel og grei overgang, for man må slutte med T4 og kan bare ta lave doser av T3 til å begynne med. Det tar omtrent 8-12 uker før all T4 er ute av kroppen, og det er veldig viktig å øke T3-dosen veldig sakte i dette tidsrommet. Så du vil få noen hyposymptomer i denne prosessen. Dette har jeg forklart nærmere i boka, der jeg også forklarer alle forberedelsene som dun må gjøre først: Laboratorieprøver og evt. kosttilskudd du trenger for at metoden skal virke best mulig.
-
14-03-12, 12:05 #5
Oversettelse:
Spørsmål:
Jeg har bestilt boka di, og gleder meg til å lære mer om dette. Jeg må innrømme at jeg allerede har begynt å ta en del av NDT-dosen tidlig om morgenen/sent på natta, ca kl 5. Men jeg har store søvnproblemer, og bestemte meg for å bare våkne av meg selv og ta medisinen. Jeg er litt bekymret for å forstyrre den dyrebare søvnen min med metoden din. Men mitt nåværende funksjonsnivå er heller dårlig, så jeg er åpen for nye løsninger!
Svar:
Når metoden begynner å virke, så vil du få mer kortisol. Dette gjør at du blir søvnig etter du har tatt 'nattdosen'. Hvis du har store søvnproblemer, så kan du starte med å ta nattdosen 2-3 timer før du skal stå opp. De fleste har vanskelig for å tro at metoden virker, men når den virker, så vil du sove 'som et barn' fordi du ikke har for lite kortisol lenger. Sett på vekkerklokken til et bestemt tidspunkt og ta første dose da. Hvis du ikke gjør dette på et fast tidspunkt, så vil du ikke kunne vurdere virkningen og evt. justere til et nytt tidspunkt.
-
14-03-12, 13:02 #6
Oversettelse:
spørsmål:
Vekkerklokke.... kan bli et problem for den man deler seng med... Men jeg skjønner poenget ditt, Paul. Jeg våkner ofte mellom kl 3-5 med hjertebank, er det lavt kortisol som gjør det?
svar:
Mest sannsynlig lavt kortisol, men lavt FT3 i cellene kan også være problemet.
Bruk en mobiltelefon med vibrering under hodeputa: ingen lyd, bare et vibrerende hode på puta!! :-D
-
15-03-12, 16:02 #7
Sv: Hello Paul! I have some questions I hope you have time to answer.
Ditt blodtrykk er høyt, selv om leger har mål like mye på meg og sagt at det ikke er høyt. Da jeg skulle utredes før jeg var med på forsøket D-vitamin mot fedme, sa en lege på UNN at jeg som har hypothyreose ikke bør ha over 135 i systolisk trykk.
Forholdet mellom systolisk - og diastolisk trykk må også "stemme". Jo nærmere tallene er hverandre, jo verre er blodtrykket.
Fra Lommelegen:
Det at høyt blodtrykk vanligvis ikke gir noen symptomer, gjør at det ofte blir oppdaget senere enn det kanskje burde. Det finnes mange forskjellige og gode behandlingsmuligheter for høyt blodtrykk. Dersom behandlingen kommer i gang tidlig, kan det forebygge mye skade på hjerte, nyrer og blodårer, særlig reduseres risikoen for hjerneslag.Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
Vi er alle mer eller mindre avvik fra normen.
Lignende tråder
-
Kosthold med Vigdis
Av Vigdis i forumet Helbred og kostholdSvar: 32Siste melding: 22-02-10, 19:35 -
Oversettelse av bøker?
Av Sonja Midtlien i forumet BiblioteketSvar: 0Siste melding: 07-08-09, 19:15 -
Hei, jeg er Vigdis
Av Vigdis i forumet PresentasjonerSvar: 2Siste melding: 25-02-09, 23:02

Svar med sitat

Bokmerker