Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Mar 2012
    Meldinger
    3

Standard Diagnostisert med struma og høyt stoffskifte i 1988. Trenger litt hjelp :)

Heisann
    Er ny her og skulle gjerne hadd hjelp med tolking av prøvesvar. Føler at det gis mye mer utfyllende svar her inne enn det jeg får hos legen
    Min stoffskiftehistorie er som følger:
    Diagnostisert med struma og høyt stoffskifte i 1988
    Behandlet med radioaktiv jod i 1997
    Lavt stoffskifte og Levaxin fra da av.
    Stoffskiftet har vært ok fram til i Januar 2011. Da ble det plutselig for høyt med høy Tras.
    Har ikke gjort så mye annet enn å gå ned på dosen på Levaxinen. Tar nå 100 microgr. 5 dager i uka og
    125 microgr. 2 dager i uka.
    Tar tilskudd for
    Jern
    B12
    Vitamin D3
    da disse har vært veldig lav.

Prøvesvar fra 12. Mars, tatt hos privatlege
    TSH-5,07* (0,20-4,30)
    Anti-TPO-11 (<50)
    Fritt trijodthyronin-4,2 (2,8-7,1)
    S-FT4-21 (9-22)
    TRAS- 2* (<2)
    B12-374 (150-580)
    D vitamin-62 (37-131)

Prøvesvar fra 30. Mars, tatt hos fastlegen
    S-FT4-18 (10-23)
    S-TSH-3,77 (0,30-4,50)

Er litt i villrede om stoffskiftet normaliserer seg nå, eller om det er for høyt enda. Føler meg i bedre form men er fortsatt sliten i kroppen og trøtt/slapp.

Hilsen fra
    Litamor
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Diagnostisert med struma og høyt stoffskifte i 1988. Trenger litt hjelp :)

Hei!
    Slik jeg leser dine prøver så er stoffskiftet ditt rimelig greitt i januar, men TSH har begynt og øke, og du har fått TRAS med grensehøy verdi.
    At TSH øker betyr vanligvis at stoffskiftet er i ferd med og bli lavt, og prøven tatt i mars viser at FT4 har gått ned, altså er stoffskiftet for lavt, selv om du også har en positiv TRAS helt i grenseland.

Jeg har også struma og TRAS (3,3), men jeg styrer medisinering etter FT4 og FT3, og ser på TSH som en indikator for hvilken vei stoffskiftet er på vei. Fra Aker fikk jeg vite at TSH er lite og stole på når TRAS er tilstede, så det viktigste for deg vil altså være og følge med på at FT4 og FT3 ligger på det nivået kroppen din trives best med. For mitt vedkommende har jeg det best når FT4 ligger mellom 25 og 26.
    Jeg ville ut i fra dine blodprøver sagt at du ikke skal redusere levaksin, men heller vurdere om det skal en svak økning til, for prøvene dine viser som sagt at stoffskiftet blir lavere og ikke høyere.

Medlem siden
    Mar 2012
    Meldinger
    3

Standard Sv: Diagnostisert med struma og høyt stoffskifte i 1988. Trenger litt hjelp :)

Heisann BenteR
    Tusen, tusen takk for utfyllende og lettforståelig svar
    Skal øke til 3 dager med 125 mcg Levaxin i uken, og se hva som skjer.
    Er litt redd for økende hjertebank.
    Skal ta nye prøver den 16. hos privatlegen, også blir det time hos
    endokrinolog i løpet av April. Håper at stoffskiftet kan bli litt på min side snart

Hilsen fra
    Litamor
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Lignende tråder

1. Ny her, trenger litt hjelp!
    Av trude.lutt i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 71
    Siste melding: 28-05-11, 06:56
  2. Hei, trenger litt hjelp :)
    Av mjohank i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 23
    Siste melding: 21-12-09, 17:39
  3. Ny her, trenger litt hjelp!
    Av trude.lutt i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 29-10-07, 16:15
  4. Trenger litt oppmuntring og hjelp!
    Av Pinky i forumet Frustrert og lei
    Svar: 3
    Siste melding: 26-08-05, 09:44

Bokmerker

Regler for innlegg