Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    68

Standard Stoffskifte og andre sykdommer

Hei

Jeg kjenner ikke godt til disse betegnelsene men spør på vegne av en bekjent.

Kan unormale verdier på dette ha sammenheng med lavt stoffskifte?

- S-CRP (infeksjon)
    - S-Reum faktor
    - Anti-CCP
    - Mycoplasma
    Hilsen Persa - Erfa bruker. Les mer: Lavt stoffskifte uten antistoffer

Medlem siden
    Jan 2009
    Meldinger
    9

Standard Sv: Stoffskifte og andre sykdommer

Hej Persa.

Først lige en oversættelse af blodprøverne:

1) s-crp= en blodprøver der viser at man har en inflammation i kroppen. Der kan være tale om alle typer infektion, men også om for eksempel gigt og bindevævssygdomme. Altså ganske uspecifik, men anvendelig.

2) - se-reumfaktor = bestemmer om man har specifikke antistoffer som kun findes i kroppen hvis man har f.eks. reumatoid artrit (gigtsygdom)

3) anti- ccp = som ovenfor. Det er en nyere prøve - måske er den mere fintfølende?

4) mycoplasma = måler om man har antistoffer mod bakterien mycoplasma ( giver ofte lungebetændelse ).

Det lyder som om din bekendt har - eller har haft, symptomer fra sine led. Alle de prøver der er nævnt ovenfor er det man på dansk vil kalde "gigtprøver".
    Grunden til at man måler antistoffer mod en bakterie også, kan være fordi visse infektioner kan give gigtsymptomer i efterforløbet ( reaktiv artrit).
    Hvis der er unormale værdier på disse blodprøver, ville jeg ikke umiddelbart tolke det som et stofskifteproblem, men nærmere antage at der tale om en eller anden gigtsygdom - måske forbigående.
    Hvis prøverne derimod er normale, og symptomerne fortsætter, kan det bestemt være en god ide at få undersøgt sit stofskifte - men så er det helt andre prøver der skal til (se andet sted på denne side). Stofskiftesygdomme kan give sig til kende med mange, og nogen gange diffuse symptomer.

mange hilsner, Pernille.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Stoffskifte og andre sykdommer

Sitat Opprinnelig skrevet av Pernille Vis post
    1) s-crp= en blodprøver der viser at man har en inflammation i kroppen. Der kan være tale om alle typer infektion, men også om for eksempel gigt og bindevævssygdomme. Altså ganske uspecifik, men anvendelig.
    Hej Pernille og Persa

Lige netop denne prøve må man være opmærksom på således, at hvis man lever af en konsekvent fedtfattig kost - vil crp-prøven vise forhøjede tal, altså uden at der nødvendigvis findes en infektion/inflammation i kroppen.

(Det er vist ikke ret mange (læger) der kender til. Jeg fandt selv ud af det via ressearch til en overophedet debat om anvendelse af crp-tallet til "forebyggende" at ordinære statiner til raske mennesker.)
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2009
    Meldinger
    9

Standard Sv: Stoffskifte og andre sykdommer

Hej Anisa.

Det har jeg aldrig hørt om, men dejligt at blive klogere :-)

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn