Viser søkeresultater 1 til 10 av 32
-
25-06-07, 06:42 #1
Lavt stoffskifte og overvekt
Har ofte lurt på om min overvektshistorie er pga stoffskiftet mitt. Ikke alle kiloene kanskje, men mye av det.
Ble tidlig overvektig og vekta steg gradvis med årene til tross for alle slankekurene mine.
Til slutt var jeg så stor at jeg ble overvektsoperert og har nå tilnærmet normal kroppsvekt.
Men selv nå når jeg har liten magesekk, og lever slik jeg skal med hyppige, små og magre måltider, samt at jeg trener, så må jeg passe på som en smed så jeg ikke går opp i vekt.
Har flere ganger tatt dette opp med legen min, lurt på om jeg sliter sånn med vekta pga stoffskiftet mitt, men han benekter dette og sier man kan gå noen få kilo opp i vekt pga stoffskiftet, men man blir ikke fet av det.
Er ikke så sikker på dette jeg, så nå lurer jeg på om flere her inne mener de har overvekt pga stoffskiftet sitt
-
25-06-07, 08:19 #2
Jeg har også hørt at en bare kan gå opp noen få kg ved lavt stoffskifte.
Men da jeg oppdaget en kul på halsen var jeg i midten av 20-årene. Jeg hadde ikke forstått hvorfor jeg ikke klarte å sykle opp bakken og hjem lenger? Jeg tok fram sykkelen hver vår, og i løpet av 1-2 uker syklet jeg lenger og lenger opp, og så syklet jeg opp hele bakken resten av sommeren. Plutselig sa det bare stopp.
Tretthet og en snikende overvekt også, åja. Men jeg koblet dette sammen, og fant ut at jeg måtte trene mer, så ville jeg bli mer opplagt og gå ned i vekt. Når jeg ikke klarte å få effekt av treningen, var det min skyld.
For stoffskifteprøvene mine var innen normalen. Dette var vel for 15 år siden, og i dag hadde jeg kansje fått hjelp, siden referanseområdene er senket.
At jeg hadde struma ble fulgt opp med biopsi og ultralyd med radioaktiv jod. Jeg ble sakte verre i løpet av årene.
Klart det, jeg skal ikke nekte for at jeg i perioder har spist for mye. Jeg tror at kroppslig utmattelse prøver en å reparere med å spise mer. Jeg har prøvd å styre unna daglig inntak av snop, men etterhvert ble jeg mer og mer deprimert. Da kunne 2 liter is gå ned på en dag.
I perioder har jeg kjent meg bedre. Da har jeg bestemt meg for å slanke meg. Men da har jeg ikke fått den ønskete vektnedgangen. Det bidrar til økt depresjon og følelse av mislykkethet når jeg slanker meg i flere mnd og kansje går ned 1-2 kg. Hva er vitsen å fortsette når jeg ikke går ned i vekt?
Jeg har heller ikke fått tilbake den gode følelsen av trening. Det skrives mye om hvor godt det er å trene, og at alle opplever en positiv fremgang og gode resultater. Da følte jeg meg mislykket der også.
Til slutt ble strumaet så stort at det ble operert bort. Jeg ønsket det selv, siden jeg hadde pint meg ned noen kg på Nutrilett og følte meg penere enn på mange år. Ville ikke ha den store klumpen på halsen lenger.
Jeg fikk fjernet skjoldbrkj og ble satt på 100 mcg syntetisk levotyroksin, det samme som har skiftet navn til Levaxin.
Jeg var optimistisk og trodde jeg skulle bli bedre, isteden opplevde jeg en kraftig forverring av alle symptomer. Jeg ble trøttere, følte meg utmattet, vekta gikk opp 15 kg på under 1 år, jeg fikk verre og verre depresjon og begynte å få muskelsmerter daglig. Jeg fikk ingen gode perioder lenger!
Jeg tok Levaxintabletten om morgenen, og dro på legekontoret når det åpnet og tok blodprøver. De kom alltid tilbake med SÃ… fine svar.
Jeg nådde mitt livs verste nedtur i årskiftet 00/01, etter ca 8 mnd på Levaxin. Jeg spiste smertestillende over anbefalt dose, jeg gikk rundt i svime og var dypt deprimert. Vekten var 85 kg.
Jeg klarte såvidt jobben som postbud med gående rute, så jeg fikk mere mosjon enn de fleste. Men det krevde alt jeg hadde av krefter.
Nå har jeg ikke tid til å skrive mer om kampen mot overvekt og å finne tilbake til et bedre liv, for min lille datter må ha oppmerksomhet.
Kommer tilbake med del 2!
-
25-06-07, 09:45 #3
Da går jeg over på del 2.
Jeg ba legen om å få ta mer Levaxin, fordi jeg skjønte noe var galt med meg. Det begynte å komme artikler om lavt stoffskifte i aviser og ukeblad, og nærmest alt stemte med mine symptomer.
Legen nektet dette, da jeg på blodprøvene hadde FT4 høyt oppe. Legen forklarte meg at jeg ALDRI hadde hatt lavt stoffskifte, for blodprøvene mine hadde ALDRI vært avvikende, hverken før eller etter at jeg begynte med Levaxin.
Mine plager var nok depresjon og muskelvondt av den tunge jobben. Han var veldig forståelsesfull, jeg fikk antidepressiva og sykemelding, og beskjed om å slutte med så mye smertestillende.
Jeg fikk en lettere jobb på postterminalen, og så bestemte jeg meg for å "lure" den snille legen. Jeg skulle vente til etter blodprøvene med å ta Levaxin. For jeg kjente at antidepressiva bare gjorde meg verre.
Jeg sov om mulig enda mer, følte meg mere mislykket og alt føltes bare svart.
Jeg tok bare 1/2 tablett dagen før neste blodprøve, og ingen den samme morgen. Jeg var skjelven og følte de skulle peke på meg og si: "Hvorfor har du ikke tatt Levaxin i dag!?".
Etter at de nye prøvene kom tilbake ba jeg legen om økning på nytt. Han så på prøvene og fant ut at ja, jo, nå var det rom for en økning. Jeg kunne få 150 mcg Levaxin og slutte med antidepressiva, så fikk jeg se om det ble bedre.
Bare å slutte med antidepressiva gjorde meg bedre! Og med 150 mcg Levaxin ble plagene noe mindre.
Jeg sov fremdeles 10 timer i snitt, men det var litt bedre enn før. Jeg fikk mindre muskelvondt, kunne bare ta smertestillende 1-2 g i uka. Det var nok delvis pga jobbytte. Jeg var fremdeles plaget med depresjon og selvforakt.
Jeg hadde fått litt ekstra kg i perioden med antidepressiva. Nå konsentrerte jeg meg om å holde vekten stabil. Men jeg gikk ikke ned. Jeg fikk prøve Xenical noen mnd, men det skjedde ikke noe med vekta. Jeg fikk ikke diare heller, så jeg spiste ikke spesielt fet mat.
Jeg ble gravid i årsskiftet 02/03 og ble veldig glad. Vekta viste 93 kg og jeg fikk en voldsom positiv holdning. Nå skulle jeg ikke gå opp mere! Jeg spiste fornuftig og lite, og klarte bare å gå opp 2 kg første halvdel. Men de siste mnd gikk jeg opp så jeg rundet 100 kg.
Jeg var ikke sykemeldt mer, og gikk til jobben og syklet når sommeren kom. Jeg følte meg frisk og ikke plaget av vekta.
Jeg fødte en vanlig, ikke spesielt stor gutt på 3,5 kg. Vekta gikk ned til 95 kg. Jeg gikk tur med vogna hver dag, men passet ikke så godt på maten lenger. Selv om jeg fullammet, gikk jeg opp et par kg.
Da 04 begynte, hadde jeg fått nok. Nå SKULLE jeg ned i vekt, men på en sunn måte. Valget ble Ingers Rugbrød. Jeg bakte brødet, fulgte kostrådene, spiste bare magert pålegg, lettmargarin og skumma melk. Passet på å ikke spise mer enn jeg skulle, og ikke mere utskeielser i helgene.
Sommeren 04 hadde jeg slanket meg 6 mnd, og gått ned 2 kg. Jeg var møkk lei og begynte å bli deprimert igjen. Jeg hadde begynt å bruke internett mer, og kom over denne siden og www.lavkarbo.no.
Jeg samlet så mye info om Armour Thyroid som jeg kunne finne, og hurra! Jeg fikk prøve det på registreringsfritak. Jeg begynte på Armour og Atkins om høsten. Det var som en drøm! Jeg kjente det på humøret, jeg sov bare 7-8 timer, og kroppen kjentes bedre på alle måter.
Vekta gikk endelig rett vei. Jeg som hadde kjempet i årevis, kunne gi bort klærne i str 46-48-50 etter hvert.
Jeg gikk ned til rundt 80 kg og str 42/44. Til og med noe i 40 passet meg!
Da var jeg litt lei slankekurer, og begynte å spise vanlig mat, slikt kosthold som jeg alltid hadde fulgt. Jeg hadde økt Armour, men merket at jeg ikke var så overveldende fin form lenger. Jeg begynte med litt Levaxin i tillegg til Armour siden FT4 hadde blitt lav.
Jeg lå på litt over 80 kg og gikk ikke opp i vekt. Sommeren 05 begynte jeg å være forkjølet hele tiden. Jeg hostet støtt og var sliten. Jeg begynte å bli sykmeldt igjen. Kunne ikke skjønne at immunforsvaret var blitt så ødelagt.
Jeg var egentlig småsyk og i dårlig form da jeg ble gravid igjen. Jeg måtte slutte med hostestillende hostesaft og tabletter pga graviditeten, og begynte å hoste enda mer. Om natten måtte jeg halvsitte i senga for å sove, og våknet av at jeg hostet i 4-5 tiden. Jeg fikk fort smerter i korsryggen/bekkenet og var utslitt av søvnmangel.
Jeg klaget til legen og sa at jeg kunne ikke skønne at jeg var i så dårlig form. Jeg veide 10+ kilo mer da jeg ble gravid første gang, og hadde ikke bekkensmerter da?? Men jeg hostet mye mindre om dagen, så ikke noe feil ble funnet.
Det ble sykmelding stort sett hele svangerskapet. Og jeg beveget meg minimalt og trøstespiste. :( Vekta gikk mot 110 kg. Nå kjente jeg meg ikke frisk og i form! Jeg fødte en stor jente på 4 kg blank. Ikke rart, så mye mer søtt som jeg hadde spist. Så var hun veeeldig søt også!
Sånn gikk mesteparten av permisjonen. I januar 07 var jeg utslitt av søvnmangel og drakk store mengder hostesaft uten virkning. Jeg ba selv om å få undersøkt meg for astma eller allergi. Jeg fikk endelig påvist astma, og fikk slutt på den forferdelige hosten med astmamedisin.
Jeg hadde veid 97 kg etter fødselen i fjor sommer, og gikk ned 5 kg til påsken i år. Så begynte jeg på lavkarbo igjen, ketolysekuren denne gangen. Nå har jeg gått ned til 79 kilo.
Jeg har en ekstra oppmuntring i at jeg skal søke om å få innvilget bukplastikk. Jeg har hatt veldig utsprengt mage ved termin og har vært overvektig i mange år. Mageskinnet trekker seg ikke sammen på samme måte som hos en en yngre.
Jeg har håp om at jeg skal gå ned til ca 70 kg. Da vil jeg ligge på normalvekt i øvre del. Jeg har liten tro på at jeg skal bli like tynn som da jeg var 20, men hvem trenger det? Ã… være vanlig i kroppen og ikke ha hengemage er bra nok.
Jeg har også håp om at jeg ikke skal gå opp i vekt igjen. Jeg tror at med Armour kan jeg holde vekta mer stabil. Jeg gikk ikke opp i den perioden i 2005 da jeg spiste vanlig mat.
Jeg har spist havregrøt eller hjemmebakt grovbrød til frokost, grovbrød eller salat til lunsj, vanlig middag og grovbrød til kveldsmat. Det var denne kosten jeg ble nesten 100 kg på mens jeg bare brukte Levaxin.
Klart, jeg skeiet ut imellom, men store deler av året spiste jeg slik. Og jeg klarte ikke å gå ned i vekt med fornuftig slankekur. Det beste var ned 7 kg med Nutrilett, fra 85 kg til 78 kg. Men det varte ikke! Skulle jeg holdt den vekta måtte jeg fortsatt med veldig lavt kaloriinntak mens jeg brukte Levaxin.
Min historie ble kjempelang, men konklusjonen er at hadde jeg ikke byttet medisinering så hadde jeg vært på full fart mot sykelig overvekt og antagelig uføretrygd om 20 år. På grunn av overvekt, muskelsmerter eller depresjon. Klart at stoffskiftet spiller en rolle her. En ting er at jeg gikk opp ivekt, men hver gang jeg la om kostholdet og spiste sunt og anbefalt, så gikk jeg jo ikke ned i vekt! Det at jeg klarer å gå ned nå "beviser" i mine øyne at jeg har viljestyrke nok til å følge en slankekur. Jeg jukset ikke og spiste mer.
-
25-06-07, 20:50 #4
Jeg gikk opp 15 kg i løpet av no time da jeg fikk hypotyrose. Jeg er overhodet ikke i tvil om at det var på grunn av sykdommen. Jeg har aldri hatt vektproblemer før.
-
26-06-07, 21:14 #5
Jeg gikk opp 10 kg i løpet av 1 år. Har aldri vært overvektig. Mener at jeg var underdosert det året. Og siden er det sakte men sikkert blitt flere kiloer og veier 76 idag. Jeg veide 63. Jeg bruker bare Levaxin. Synes at jeg spiser ganske sunt og fornuftig, men går opp i vekt likevel. Begynner å bli mektig lei. :(
Har aldri prøvd slankekurer, men fulgt provisorisk med lavkarbo.
-
27-06-07, 20:20 #6
stoffskiftet har mye å si for min vekt...meldte meg inn i vektklubben i vg,har nå drevet der i 3 uker...og vet dere hva?det skjer ingen ting med vekta!!!den klorer seg fast på 70 kg,uansett om jeg eter eller ikke...før jeg ble syk var jeg 59,har født 4 barn og lagt på meg over 20 hver gang og ALDRI hatt noen problem med å gå ned i vekt etter på,med enkle knep..og nå skjer det ingen ting...men magafeelingen sa meg det før jeg meldte meg inn i den klubben og..føler liksom at det sitter en propp et eller annet sted...slitsomt?jepp...så inn i hæ.....og det..men gir ikke opp...
men må si jeg er mektig lei av alle som påstår at stoffskiftet ikke har noe med vekta å gjøre...for noen kanskje,men jammen er vi mange som sliter med akkurat den biten da,i tillegg til alle de andre symt. vi har...
prøvde meg i full jobb i mai...det endte i full kræsj etter 3 uker,med en kropp som rett og slett ikke orker...
og jeg som som var sååååå inni granskauen bra akkurat da!!
så nå er det å bygge seg opp at
en god kveld til dere alle...
-
28-06-07, 18:15 #7
Prøvesvar
Tok blodprøve fredag. SKjekket stoffskifte og blodverdier.
Har ikke fått svar på prøvene enda. Legen min sender meg de alltid på mail.
Husker ikke hvor lang tid det bruker å ta før man får svar.
Føler på meg at stoffskiftet mitt er ganske lavt nå. Sliter med store søvnvansker og ledd og muskelsmerter for tiden. Bruker være sånn når stoffskiftet ligger lavt
-
28-06-07, 18:28 #8
Later til at du har litt erfaring med hvordan du har det med lavt stoffskifte.
Hvorfor øker du ikke dosen da ?
Noen tall på et papir kan ikke gjøre deg bra.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-06-07, 21:45 #9
God kveld til deg også Irene.
Jeg tror at det er viktig å huske at om vi med lavt stoffskifte klarer å gå ned i vekt eller bare beholde den vekten vi har så er det en stor prestasjon for oss når vi har lavt stoffskifte.
-
28-06-07, 22:01 #10
heihei
så sant som det er sagt du..
en liten eller stor ting...skal i en begravelse i morgen og måtte finne noen filler her som ikke er olabukse da...dæven døtte å frustrert jeg ble!!for dætta flæsket det har da hengt seg der det itte tar seg ut i det hele tatt jo!!!vrææææl!!!hehehe...samme hva jeg prøvde så ligna jeg mest på en potetsekk enn meg...enda på visa var at jeg måtte ut å shoppe ny svart bukse og topp....og jubla, for nå har de jo topper som passer oss som har en del vedheng både her og der...
var nesten gøy å shoppe...
selv om jeg i utgangspunktet ikke liker det,og enda mindre lommeboka mi...men dagen var redda
Lignende tråder
-
Av Maxern i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 13Siste melding: 25-10-08, 07:58 -
Av Laila K i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 7Siste melding: 28-06-07, 22:01 -
Nettmøte om overvekt og lavt stoffskifte!
Av Sonja Midtlien i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 10Siste melding: 16-03-07, 10:53 -
Komplikasjoner ved overvekt
Av Stina i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 0Siste melding: 07-07-06, 01:27 -
Av i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 10Siste melding: 17-09-05, 09:11
Svar med sitat
Bokmerker