Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12

Tråd: Anti TPO

Bente Gjest

Standard Anti TPO

Hei!
    har lest litt på forumet her fordi jeg nettopp har tatt prøver for stoffskiftet. Jeg har fått beskjed om at alt er i orden, men når jeg leser andres verdier begynner jeg å lure litt...

jeg har Anti-Tpo (<35) på 385. kan det mangle et komma her?, eller bør jeg oppsøke en annen lege? Jeg er ingen erfaren pasient og vet ikke hva jeg skal be om, og jeg skjønner heller ikke blodprøve-resultatene.

T3, T4 ligger innenfor grensene.

Håper noen kan svare meg på dette.

Mvh
    Bente

baremei Gjest

Standard

Legg blodprøveresultatene ut her, så kan vi mene noe. Husk å ta med normalområdene.

Bente Gjest

Standard

hvilke er interessante da? skjønner ikke så mye av dette... bare reagerte på den høye anti-tpo etter å ha lest her ;)

Bente Gjest

Standard

så på siden din at disse var viktige.

TSH (0,20-4,0) 2,68
    T3 (2,3-5,7) 4,5
    T4 (9,0-22,0) 13,4
    Anti-TPO (<35) 385

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Din ft3 er bare 33%opp i referanseområdet, samt at TSH er godt over 2, som mange pasienter anser som en øvre grense av egen erfaring. Egentlig er normal TSH på 0,8-1,6, Men noen har bare en høy TSH uten noen særlig grunn (noen veldig få altså)
    Det er symptomene dine som teller. Du har vel noen, siden du er innom her?
    Og antistoffene sier at det er noe autoimmunt på gang.

nora

Bente Gjest

Standard

Takk for hjelpen.

Ja jeg visste ikke at det var symptomer for stoffskifteproblemer før legen sa det, og ville sjekke meg for dette. fikk beskjed om at alle prøvene er helt fine... bare lurte på om Anti-Tpo har noe å si, eller om jeg skal slå meg til ro med at mine symptomer er et virus som han sa;)

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Prøvene dine er ikke helt fine.Og Anti-TPO har mye å si. Det er antistoffer som holder på og ødelegger kjertelen din til den ikke funker lenger.
    Normal TSH er veldig tett ved 1.
    (0,8-1,5)
    75% såvidt jeg husker har verdier innenfor dette.
    Det støtrre tallet på 4,0 framkommer av et referanseområde som kommer fra måling av tilovers blod fra screening for kolesterol (det er det Fürst opplyser ang. referanseområder).
    Det pussige her er at nettopp høyt kolesterol er forbundet med lavt stoffskifte.
    NACB (www.nacb.org ) har et dokument om stoffskiftetesting og de sier at man må utelukke paersoner som har stoffskiftesykdom, antistoffer og stoffskiftesykdom i familien i utvalget for å lage et referanseområde. Det er det som nettopp ikke skjer når man tar blod fra kolesterolscreening.
    Hormonlabben senket grensen sin etter HUNT-undersøkelsen (den er trykket i legetidsskriftet for et par år siden, elle var det tre år siden, i en serie om stoffskiftet) og de hadde en cutoff for anti-TPO på 200 mens samme lab har ellers en cutoff på 100. Jeg hadde da 105 hos dem og mange symptomer. Så de har klart en mengde personer i HUNT-undersøkelsen som de burde forkastet. De kom altså fram til en TSH på 3,6. I NHANES-undersøkelsen og ifølge NACB kom de fram til at de uten antistoffer hadde maks en normal TSH på 2,5, og det skal bli den nye grensen.
    Jeg mener at alt fokus om TSH er nærmest tullete. TSH er ikke et stoffskiftehormon, det er FT4 og FT3.
    Og det er symptomene som er viktigst.

nora

madonna Gjest

Standard

min siste anti tpo prøve var på : 1116

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det var da veldig høyt.
    Åssen har du det?

nora

madonna Gjest

Standard

Enig at det er veldig høyt, målingen forrige gang igjen var på 712. Formen min har ikke vært mye å skryte av det siste året, enormt trøtt og slitt mye psykisk også. Er fremdeles sykemeldt i påvente av yrkesrettet attføring. Dagene som er veldig dårlig er preget av trøtthet, svimmelhet, "hoven" hals, muskelverk og feber(uten at jeg vet hvorfor). Har ikke fått noe forklaring på hva antistoffene gjør med kroppen, det er vel lettere å si at det er noe man innbiller seg .

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn