Viser søkeresultater 1 til 4 av 4

Tråd: prøvesvar

Medlem siden
    Jun 2011
    Meldinger
    7

Standard prøvesvar

Hei,
    er ny her på forumet og leser var dag og har fått masse nyttig info fra alle dere. Dere har fått meg til og gå til legen min og kreve Levaxin på prøve med godt resultat. Legen sier at alle prøver er fine men jeg har alle symptomer på Lavt stoffskifte men det syns han ikke er intressant. Tok blodprøver før jeg begynte med Levaxin og trenger litt hjelp med og tolke dem,pls.

Navn Svar Normalverdie

Ferritin 15 15-200
    F3 3,9 3,5-6,5
    FT4 16,3 11,0-23,0
    Hemoglobin 13,5 11,7-15,3
    Kolesterol 4,8 3,3-6,9
    AntiTPO 41 <100
    B12 308 170-650
    TSH 2,0 0,20-4,0

Kan nåen gi meg litt og gå på til neste legetimme. Går nå på 50mmg men vil gjerne prøve litt høyere dose vilket legen min ikke er enig i så klart.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard Sv: prøvesvar

Hei på deg
    FT4 er lav og FT3 er veldig lav (FT3 er det aktive hormonet). Sammen med symptomer på lavt stoffskifte kan det virke fornuftig med medisin slik du har fått.

Alt for lav Ferritin kan gi stoffskiftesymptomer (håper jeg husker riktig nå). Du trenger å få den høyere.

Så må du vel ta noen blodprøver etter en periode med Levaxin. Men argumenter med symptomer, det er det som er viktig for deg. En dose på 50 µg Levaxin høres lite ut, med mindre man er ekstremt småvokst.

Det med at legen ikke vil du skal ta mer medisin er velkjent. Jeg tror norske leger lider av en form for fellesangst mot overdosering (i alle fall når det kommer til Levaxin). Det resulterer i at vi går behandlet, men aldri blir optimalt behandlet. Derfor er det fint å stå på sitt når det gjelder medisinering. Det er du som kjenner hvordan det fungerer.

Jeg håper du finner tilbake til formen din

Medlem siden
    Jun 2011
    Meldinger
    7

Hei Lisbeth,
    takk for hyggelig svar. Jeg har sedan 1995 gått på jerntillskudd av forskjellige typer. Etter en vanskelig fødsel med livet som insats har jeg aldri fått opp jernet. Fikk jernsprøyter for et år siden men det gjorde ikke nåen skillnad. Det var da jeg mistenkte at det må vare nåe annet feil på meg en jernbrist. Skal ta nye prøver om nåen uker og da ska det bli spennende og se om verdierne endret seg. Har lest her på forumet at jerntabletter ikke er gunstig og ta sammen med Levaxin.

Pratet med legen over telefon og sa at jeg ville gå opp i dosering men han mente på at sånt her tar tid og må ske sakte. Orke ikke vente så jeg doserte meg sjølv med høyre dose 2dg med 75mg og denna uken har jeg tatt 3 dg med 100mg (2 tabletter). Følte at jeg fikk en typ klump i halsen dem siste dagerne men ellers mår jeg bra. Orker ikke vente når jeg mått så dåligt så mange år. Er ikke småvekst,170cm og 56kg. Men har legen skrevet ut dosen på vekt som man gjør med barn?
    Er det nåen som har erfaring med skiftarbeid og medisinering. Jobber tidlig (05.00-14.00) og seinvakter(14.00-23.00) da blir det vanskelig og ta Levaxin til samme tid.
    Ser lyst på framtiden men er skremt over at du må stille diagnosen sjølv og fortelle legen vad som skal gjøres.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Hei

Jeg har sedan 1995 gått på jerntillskudd av forskjellige typer. Etter en vanskelig fødsel med livet som insats har jeg aldri fått opp jernet. Fikk jernsprøyter for et år siden men det gjorde ikke nåen skillnad. Det var da jeg mistenkte at det må vare nåe annet feil på meg en jernbrist. Skal ta nye prøver om nåen uker og da ska det bli spennende og se om verdierne endret seg.
    Ja, det virker som om du ikke tar opp jernet. Har du sjekket angående cøliaki og slike ting da? Er ikke jernopptak et problem i forbindelse med dette? Jeg er ikke sikker, men det står en del om dette på forumet her tror jeg.

Har lest her på forumet at jerntabletter ikke er gunstig og ta sammen med Levaxin.
    Det er riktig, jerntabletter skal tas mange timer unna (igjen, husker ikke nøyaktig antall timer).

Pratet med legen over telefon og sa at jeg ville gå opp i dosering men han mente på at sånt her tar tid og må ske sakte.
    Her er jeg enig med legen din. Stoffskifte tar tid.
    Men jeg har ikke fått helt tak i hvor lenge du har hatt symptomer og hvor lenge du er behandlet med stoffskiftemedisin.

Orke ikke vente så jeg doserte meg sjølv med høyre dose 2dg med 75mg og denna uken har jeg tatt 3 dg med 100mg (2 tabletter). Følte at jeg fikk en typ klump i halsen dem siste dagerne men ellers mår jeg bra. Orker ikke vente når jeg mått så dåligt så mange år.
    Jeg håper du ikke går for fort opp i dose, men er tålmodig. Jeg ville ikke øket med mer enn 25 µg per dag. Og så lønner det seg å stå en stund på det du har økt til nå før du eventuelt øker. Jeg vil presisere at jeg ikke blander meg inn i om du øker dosen din selv, men advarer deg mot å øke for fort og for mye. Det er ikke tilrådelig. Hvis du har hatt stoffskifteproblemer lenge kan du (i likhet med mange av oss) ha utviklet binyretretthet. Da er sjansen stor for å få problemer med for rask økning av levaxin.

Er ikke småvekst,170cm og 56kg. Men har legen skrevet ut dosen på vekt som man gjør med barn?
    Det er ikke vanlig å begynne med høyere dose enn 50 µg. Men de fleste (tror jeg) må opp i langt høyere dose enn dette for å behandle et lavt stoffskifte. Det er vekten som gjelder.

Ser lyst på framtiden men er skremt over at du må stille diagnosen sjølv og fortelle legen vad som skal gjøres.
    Ja, det er ingen ønskesituasjon, derfor er det viktig å lære seg mest mulig om denne sykdomen selv.

Lignende tråder

1. prøvesvar
    Av Eva35 i forumet Blodprøver
    Svar: 8
    Siste melding: 18-04-07, 21:18
  2. Prøvesvar
    Av Eir i forumet Blodprøver
    Svar: 6
    Siste melding: 12-02-07, 21:32
  3. Prøvesvar
    Av Tina i forumet Blodprøver
    Svar: 1