Viser søkeresultater 1 til 10 av 60
-
28-08-10, 10:36 #1
Har fått beskjed om at jeg ikke har lavt stoffskifte, men formen min "kræsjet" igjen
Hva betyr egentlig denne blodprøven s-anit TPO? Min verdi er på 265 mens referanseområdet er 0-60. Prøven er jo forhøyet men ikke i motsetning til det jeg har lest andre på forumet har. Kan dette være koden på hvorfor jeg er så syk?
Jeg har også en del andre blodprøver som ligger utenfor, eller i grenseland, men har kun blitt behandlet for lav vitamin D noe som ga bedring(D-vitaminnivået er nå i øverste del av ref.område.) Ellers har jeg høy ionisert calsium, lav fosfat, lav ck og en PTH som har steget til toppen av ref.området igjen etter å ha vært bra i et par mnd.
Jeg tenker at siden ikke legen henger seg opp i det så er det kanskje ok? Jeg går forresten hos en indremedisiner.Anti TPO sier "Hashimoto's". Legene sier "ME".
Det som er vanskelig med ME-diagnosen er at man ikke får noe hjelp.
-
28-08-10, 12:33 #2
Sv: Anti TPO
Serum anti TPO måler antistoffer i blodet mot tyreoideakjertelen. Det betyr at ditt eget immunforsvar går til angrep på kroppens eget vev (thyreoidea). Ingen vet sikkert hvorfor dette skjer. Vi vet at arvelighet spiller en rolle. Noen mener at infeksjonssykdommer, mijøfaktorer mm også spiller inn, men det vet vi ikke sikkert.
Når det gjelder prøvesvarene du nevner ionisert kalsium, PTH, fosfat og vit D, henger dette sammen med parathyreoidea. Dette er flere små celleansamlinger på baksiden av thyreoidea. Setter inn noen linker så du kan lese mer om dette. Vil bare understreke at det er sjelden med parathyreoideaproblemer hvis man ikke er operert og at det ikke henger sammen med lavt stoffskifte og antistoffer. Likevel synes jeg du skulle e om henvisning til endokrinolog for å få vurdert disse prøvesvarene.
http://www.laegehaandbogen.dk/defaul...&document=2564
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?p=37804
Lykke til
-
28-08-10, 13:10 #3
Takk for svar Blondie.
Jeg har sett på linkene men de gjør meg ikke så mye klokere. Når det gjelder PTH så er gikk det betydelig ned etter at jeg startet på d-vitaminbehandling for litt over et halvt år siden, men nå har den steget igjen. Fosfaten har også sunket nå etter jeg fikk d-vitamin, og calsium har økt(men så har jeg jo også fått tilskudd av dette...)
For ordens skyld får jeg legge til at indremedisineren jeg går til er endokrinolog.
Jeg har fått beskjed om at jeg ikke har lavt stoffskifte, men formen min "kræsjet" igjen nå etter noen måneder på opptur etter d-vitamintilskudd. Jeg har derfor bedt om utskrift av blodprøver i håp om at jeg kan finne svaret der...
Men det betyr at anti-TPO egentlig ikke har noen relevans?Anti TPO sier "Hashimoto's". Legene sier "ME".
-
28-08-10, 13:59 #4
-
28-08-10, 14:01 #5
Jeg forstår deg slik at du selv mistenker at du har lavt stoffskifte, og svaret mitt må derfor sees i lys av dette. Så får jeg beklage hvis jeg har misforstått deg.

Antistoffene har i høyeste grad relevans. Hvis du har anti TPO pluss symptomer på lavt stoffskifte, så har du etter min mening lavt stoffskifte. Man kan ha antistoffer og likevel være frisk. Mange sier at man kan få symptomer av antistoffene i seg selv. Her vil det kanskje være enklere å få fastlegen til å starte opp behandling.
Ikke slutt å ta antistoffprøver. Smart å se om disse er stigende. Man kan også få lave vitaminverdier av lavt stoffskifte. Har du sjekket B12 og folat? Samt ferritin, hb, kolesterol. I "gamle dager" før man fant opp stoffskifteprøvene var det disse som "avgjorde" om man fikk diagnosen lavt stoffskifte, sammen med pasientens symptomer selvsagt. I dag er legene altfor opptatt av prøvesvar. Du bør stå på hvis du mener du har lavt stoffskifte, og kreve prøvebehandling. Spør legen om han behandler prøvesvar eller om han behandler pasienter.
http://nevro.legehandboka.no/prover-...rmon-3006.html
Se om denne linken gir deg mer?
-
28-08-10, 15:13 #6
Blondie gir deg etter min mening mange gode svar.
Vil bare tillegge min egen undring :
Anti-TPO er en prøve som fanger opp om kroppen produserer antistoffer mot selve det vevet som skoldkjertlen består av. Har man dette, så er kjertlen iferd med å ødelegges, og det kan ta noen år hvor den gradvis mister evnen til å produsere stoffskfitehormoner.
På et tidspunkt er man nødt til å erstatte tapet av stoffskiftehormoner ved å tilføre dem via tabletter.
Spørsmålet er : Hvornår.......
Det er et definisjons-spørsmål. Noen leger ser kun på prøvene av TSH, noen også av fritt T4.
TSH er på en måte kroppens svar på om nivået av stoffskiftemedisiner i blodet. Hvis denne ligger rundt 1, mener kroppen at det er bra. Jo høyere verdi, jo mer mener kroppen at det mangler stoffskiftehormoner.
Noen leger mener fremdeles at TSH må være over 10 før en behandler - da er man mer død enn levende ! Noen mener at fritt T4 må være under 10, og da er man like "død".
Og noen vurderer simpelt hen ikke pasientens symptomer og plager opp mot stoffskifteverdiene, slik man rett og slett bare MÅ !
Altså : Hvornår er du så dårlig at du må behandles ?
Du bør kanskje ha et lite ord med i avgjørelsen ?
Det jeg mener, er at hvis du har ramla borti verste sorten, så skift lege - indremedisiner og endokrinolog aldri så mye !
Når det gjelder kalsiumstoffskiftet, så er dette påvirket av D-vitamin og tar ganske lang tid å rette opp en mangel som har pågått lenge.
Hva slags D-vitamin har du spist ? Og hvor mye ?
Blodkalsium er det stoffet i kroppen som er strengest regulert, det skal alarmeres hvis dette når ytterpunktene, og kan være kritisk selv om verdiene er litt innenfor.
Burde vel også si at prøven anti-TPO bør tolkes nesten som en graviditetstest. Enten har du det, eller ikke.
Og du har det.
Testens tallverdi er ikke av betydning. Noen har 200 - andre har 2000. Man kan ikke si at de med høyere tall er verre angrepet enn de med lav tall.
Tallverdien representerer ikke alvorligheten og kan ikke brukes til å teste om behandling virker eller ikke virker.
Noen tror det, men det antagelig en sammenblanding med en annen antistofftest :TRAS, for den virker sånn.
Her kan du sjekke hva prøvene betyr : http://www.furst.no/bb/index6.html
Klikk på alt som klikkes kan......
http://www.siv.no/webpro/portal/AvdS...&Nyhet_Vis=IDX• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-08-10, 15:44 #7
Takk for så mange gode svar og linker! Jeg ble litt klokere av de linkene, men også litt bekymret.
Hansen: Jeg hadde D-vitamin på 16 (ref:50-150) og begynte med Calcigran Forte, og siden nivået ikke gikk fort nok oppover fikk jeg Afi-D2-forte en gang i uken første mnd og nå en gang i mnd. Jeg halverte Calcigran forte etter å ha mistet matlyst og at jeg fikk såpesmak i munnen. Nå i august var d-vitaminen på 130 igjen som er meget bra, men fosfat hadde sunket under ref.verdi og pth steget til ytterst i ref.verdi.
Tsh prøvene har svingt svingt fra 2 og er nå 1,2 så det regner jeg med er bra, fritt t4 var 14 men jeg husker ikke ref. verdien - de ligger på den andre pcn, men det ligger midt på treet.
Jeg har vært heldig med lege egentlig så langt, for etter at jeg fikk tilskudd av d-vitamin har formen steget veldig. Dessverre så har jeg nå fått et "kræsj" igjen og legen henviser dag til at det er psykisk siden jeg har vært så syk...
Jeg har ikke fått tak i indremedisineren etter at jeg ble syk igjen, de er ikke der i telefontiden sin.
Men jeg skal forsøke igjen på mandag for å høre om han kan se noen grunn til at jeg har blitt dårlig igjen. Hvis han sier nei så vet jeg ikke hva jeg gjør... Jeg har vært syk i så utrolig mange år og elsket at formen var på vei tilbake så dette er psykisk tungt!
Er blodcalsium det samme som ionisert calsium? I såfall så er denne over ref. verdiene, eller de var det i mai uten at jeg har fått beskjed om det. s.calcium ligger på øverste ref.verdi.
Tusen takk igjen for at dere tar dere tid til å svare på mine spørsmål!Sist endret av jolene; 28-08-10 kl 15:49 Begrunnelse: Skrivefeil, selv om det sikkert er flere;)
Anti TPO sier "Hashimoto's". Legene sier "ME".
-
28-08-10, 16:02 #8
Jo, blodkalsium er den kalsium som befinner seg i blodet på prøvetidspunktet.
Det meste av kalsium er bundet til proteinet almumin - altså lagervare, og ikke biologisk aktivt. Man kan også måle kalsium albuminkorrigert som tolkingsmessig blir samme som den ioniserte målingen.
Den ioniserte delen er aktiv, altså i bevegelse inn i skjelettet - eller ut av skjelettet.
Og det skal helst ikke være det siste da ........
Derfor måler man samtidig PTH, men når disse er høye begge to kan det tyde på at paratyreoidea produserer for mye PTH, sånn helt på egen hånd.
PTH er normalt lav når calsium er høyt.
http://www.siv.no/webpro/dokument/81...iutredning.pdf
Så vet jeg ikke om du orker, men les om D-vitamin.
De medisinene du fikk er etter siste forskning ikke bra å ha i seg.
Man har etterhvert fått kunnskap om at det finnes 5 slags D-vitamin, og det er bare en av dem kroppen produserer selv, D3 som også kalle colecalsiferol.
Sola danner dette i huden og lagrer det i fett.
Så finnes det D2 (ergokalsiferol), mest i planteriket. Denne kan kroppen omdanne ca. 10% av til D3 - resten blir avfall, en metabolitt som over en viss konsentrasjon blir giftig. Man kjenner dette som såpesmak.......
Løsningen er å spise tabletter med D3 - og seff sole sitt skakkjørte så mye som mulg
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-08-10, 16:27 #9
Oj, dette var skummel lesing... Jeg har lest side opp og side ned om d-vitamin og har argumentert mot d2 til legen, men han sa at det var bra. Og han virker å ha god kunnskap om d-vitamin...Så finnes det D2 (ergokalsiferol), mest i planteriket. Denne kan kroppen omdanne ca. 10% av til D3 - resten blir avfall, en metabolitt som over en viss konsentrasjon blir giftig. Man kjenner dette som såpesmak.......
Hva gjør man da når de som skal være kyndige på sykdom ikke er det... Jeg er så lei av å måtte finne ut av alt selv. Jeg måtte selv kjempe for benmåling grunnet nivået på d-vitamin og pth - og den viste at jeg benstrukturen var under normalt, men jeg fikk beskjed om at det ville bli bra.
Jeg skal fortsette å lese og se om jeg kan finne meg en ny endokrinolog, selv om jeg har vært innom to allerede...
Takk for at du klarer opp i mye for meg!Anti TPO sier "Hashimoto's". Legene sier "ME".
-
28-08-10, 18:18 #10
Jolene....hei!
D3 får du kjøpt på apoteket i første omgang.
Så "banner jeg litt i kirka":
Endokrinologer hjelper oss skjelden....ikke mange her inne som har positive opplevelser derfra! De har ikke sin hovedinteresse i lavt stoffskifte, for å si det sånn!!
Det beste du kan gjøre for deg selv er å lese deg opp!!
Kanskje du kan komme like langt med fastlegen din?
Du har antistoff,anti-TPO, som en vakker dag vil ødelegge kjertelen.
Og hvis du klinisk har symptom på lavt stoffskifte nå, er det en stor fordel å starte behandling før kroppen(cellene) er blitt for ødelagt.
Hvis du tror at "ulven ligger begravet" der, er det noen som settes på prøvebehandling med tyroksin, lav dose i et halvt år for å kjenne hva som skjer.
En slik prøveperiode vil ikke skade kjertelen.Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
Lignende tråder
-
Har nettopp fått diagnosen Lavt stoffskifte
Av Atina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 29Siste melding: 04-08-10, 20:35 -
Nettopp fått påvist lavt stoffskifte
Av Fru Fortuna i forumet Lavt stoffskifteSvar: 25Siste melding: 11-06-10, 12:27 -
Vi har fått vite at jenta vår på 3,5 år har lavt stoffskifte
Av mamma til 4 i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 6Siste melding: 22-12-06, 20:58 -
Nylig fått diagnose lavt stoffskifte, erfaringer og sprøsmål
Av shiny78 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 11-11-06, 16:27 -
Når jeg nå har fått vite at jeg har lavt stoffskifte...
Av lilly i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 05-09-05, 16:24
Svar med sitat

Bokmerker