Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
Tråd: Svimmel
-
10-03-11, 08:18 #1
Svimmel
Kan noen hjelpe meg?
For første gang er T3 og T4 oppi i normale tall
5 og 18.
MEN, TSH er 3,1.
Jeg har hatt gyngende gulv siste uken, press i hode, dotter i ørene.
Burde jeg ikke ned på 1 der jeg har det best? Kan jeg være svimmel fordi jeg ligger på 3?
Blir gal av dette, og skal til Syden om 3 uker så må vite om jeg skal øke eller senke dosen.
-
10-03-11, 09:34 #2
Sv: Svimmel
Normal og normal
hva er normalt for DEG 
..hva slags medisin bruker du nå - og hvor mye?
Bruker du hydrokortison i tillegg til stoffskiftemedisin?
Hva slags kosttilskudd bruker du nå?
pssssst: sitatene er noe redigert (fjernet litt) - det beste er å klikke seg videre og lese trådene i sin helhet.Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
10-03-11, 09:57 #3
Tusen takk, men dette blir for komplisert for meg :(
Jeg lurer på om jeg er lav enda, og bør komme meg fra TSH på 3 til ned på 0-1?
Jeg lurer også på om jeg kan oppleve svimmelhet som et symptom når jeg ligger på 3?
Kan ikke så mye om dette at jeg skjønner så masse faguttrykk :(
-
10-03-11, 10:29 #4
Jeg tror du er lav enda (men jeg er ikke lege).
Budskapet i sitatboks #2 er at TSH er oppskrytt; særlig for de som bruker stoffskiftemedisin.
Vær opptatt av symptomene dine.
Bruk blodprøvesvar som et hjelpemiddel - og i så måte er ikke fT4 (fritt T4) på 18 så veldig høyt.
Anisa f.eks trives best med fT4 på ca 30.
Så lenge du ikke er i nærheten av å være riktig dosert / medisinert så vil du oppleve en, eller flere, hypo-symptomer.
Du behøver ikke å lese alt i sitatboksene så lenge du er svimmel
tanken var at du kunne få med det som jeg tenkte var aller viktigst for deg gjennom at jeg fetet opp noe av teksten..
Vedr "Normalområdet:
Hvorfor skal "normalområderne" passe til alle patienter?
Man kan heller ikke bruge den samme skruetrækker til alle slags skruer.
Alt står og falder med hvor højt/lav ligger du "naturligt" med frit T4.
For nogle (som jeg f.eks.) skal det "medfødte" FT4 ligge på omkring 28-30+
"Normale" læger fluks beordrer patienterne til at reducere medicindose og så har vi tragedien:
folk bliver hundesyge igen.
Ulykken er blot, at symptomerne enten fortsætter uændret, eller nogle symptomer erstattes med andre.
Bedringen udebliver!
Resultaterne af blodprøver var altid kun beregnet til at blive brugt som en indikator alene.
hvad der er normalt for en person er ikke normalt for en anden.
begrebet "normalområdet" livsfarligt for os med hypothyreose!
Og vedr TSH:
Når jeg konfronteres med det jeg kalder for en urimelig blodprøve-tyranni,
plejer jeg at oplyse mine patienter om at de har adskillige valgmuligheder og at de kan træffe valg,
hvoraf nogle kan i realiteten hjælpe dem med at genvinde storste parten af deres helbred,
hvis ikke det helbred de havde før de blev syge.
Disse valgmuligheder omfatter:
- Kontrolleret forsøg med at øge dosering af thyroxin.
- Kombinationsbehandling med Liothyronin.
- Forsøg med desiccated thyroid (Armour, Nature-throid eller lignende).
- Understøttelse af den medicinske behandling med andre terapier.
Denne artikel handler om den første valgmulighed: "Kontrolleret forsøg med at øge dosering af thyroxin."
..behandlingen med thyroxin bringer patientens skjoldbruskkirtel ind i en tilstand af ro som følge af,
at skjoldbruskkirtlen IKKE stimuleres af TSH til at producere mere "eget" thyroixin,
og derved bringes skjoldbruskkirtlen i en helsebringende hviletilstand.
Ved at insistere på TSH-tallet midt i normalområdet,
dømmer disse læger deres patienter til et fuldt tilbagefald af sygdommen og et tab af livskvalitet.
Fordelene ved en fuld dosis af thyroxin er enorme. En fuld dosis vil muligvis kunne føre til en fuld helbredelse.
Mange mennesker bliver ordineret mindre end en fuld dosis, og siges at være tilfreds med det.
Hvis du skal til at tage thyroxin, og bare thyroxin alene, ta` i det mindste en optimal mængde af det.
Det faktiske korrekte mængder af thyreoideahormon varierer enormt fra patient til patient.
Det er også værd at huske, at thyroxin alene ikke altid er det bedste valg.Kevlin
-
10-03-11, 10:57 #5
Tusen takk
Da ble det litt mer klart
Jeg har ligget på 13 på T4 så er bare glad for å få den opp på 18. Vet at jeg føler meg mye bedre når den er der! Men det verste nå er at hode virkelig foggy, og jeg gulvet gynger når jeg går. Irriterende!!! Håper det går over snart, kanskje det kan være symptom av angst også, som slår ut av lavt stoffskifte. Oppå der kommer bekymringene... æsj...
-
10-03-11, 11:11 #6
Har ikke lest alle innleggene dine - men hvis jeg ikke har blingsa helt så begynte du med Levaxin for ca tre år siden.
Du har også kuttet det helt ut i en periode (en måned..?).
Jeg skjønner at du ikke orker å lese veldig mye - men legger enda litt her til deg (og andre som også leser i tråden din):
"Før man behandler noen med Thyroxin for hypothyreose, så SKAL binyrenes funksjon først testes.
Når Thyroxin gis til personer som har både hypothyreose og binyretretthet vil personen ofte oppleve en forverring av symptomer.
Linken under er preparatvedlegget til Thyroxin.
Der står det svart på hvitt at at Thyroxin ikke skal brukes ved ubehandlet, utilstrekkelig binyrefunksjon.
Det samme gjelder Liothyronin (som er syntetisk T3).
http://www.elanderspublishing.no/med...parat/1105.htm "
Hentet fra Merethes side - mye av det som står der er lettlest; dvs lite fremmedord og fagterminologi.
http://home.online.no/~meretlun/binyrer.htm
Kristines side er også fin - http://www.stoffskifte.info/: - her et lite eksempel:
Binyresammenhengen:
En vanlig tilstand som ofte henger sammen med hypotyreose -
og som til og med kan forhindre skikkelig behandling hvis den selv ikke behandles -
er binyrebarkinsuffisiens, også kjent som binyretretthet ('adrenal exhaustion'/'adrenal fatigue').
I beste fall tenker jeg at du "bare" er underdosert - i verste fall har du pådratt deg flere tilstander / sykdommer.
Det første å tenke på i så måte er (som du ser) Binyrene dine - eller rettere sagt: Binyrebarken.
Tillegg:
Kan du legge inn de slste prøvesvarene dine i en av trådene dine ? kanhende noen her inne kan tipse deg utifra det?
Eller også svar på hvilke andre verdier du bør få testet.
Selv fikk jeg foretatt en hårmineralanalyse for et par år siden;
jeg fikk (dvs ca 1000,-) en omfattende beskrivelse tilbake - med søyler og det hele: Veldig fornøyd med at jeg spanderte de kronene.Sist endret av Kevlin; 10-03-11 kl 12:13 Begrunnelse: En link til
Kevlin
-
10-03-11, 11:33 #7
Ja sluttet en mnd før jul og det gjorde at jeg havnet på nesten 7. Så det var ikke lurt.
Jeg har tatt kortisol og spyttprøver og har underlig nok ikke binyreproblemer. Om dette stemmer. Men jeg vet jeg har hatt mye stress i kroppen. Så vet ikke helt hva jeg tror på!
Jeg er med på et forsøk nå, hypnose for å senke stresshormonet slik at stoffskifte kanskje blir bedre. Mitt er garantert kommet pga stress eller aspartam, noe jeg merket jeg ikke tålte. Så dette skal jeg fortelle dere om, hvis det fungerer.
Tok 50 mg pr dag og tar nå 75 siden jeg har følt meg lav.
Hadde lignende symptomer før jul da jeg var lav. Følte jeg holdt på å besvime flere ganger pr dag.
Nå er jeg bare foggy og har ikke besvimt på en uke. Jeg vet at jeg mest sannsynlig girer meg litt opp, slik at angsten slår til også..
Så kanskje jeg bare er svimmel av angst... som igjen slår ut pga lavt stoffskifte. Tror ellers jeg er ganske frisk, har hatt full sjekk hos Volvat før jul.
Svar med sitat

Bokmerker