Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
-
22-06-10, 19:59 #1
Lavt stoffskifte og prøver å bli gravid.
Hei.
Fikk konstatert lavt stoffskifte i januar/februar i år, og har gått på medisin siden da. I mars/april fikk jeg grønt lys fra legen om at jeg kunne prøve å bli gravid, å at stoffskiftet begynte å stabilisere seg, men enda er det litt lavt. Har prøvd å bli gravid nå i til sammen litt over ett år nå, og alle som vet hvor slitsomt det er når man ikke får til etter å ha prøvd en stund.
Grunnen til at jeg fant ut av stoffskiftet var at menstrasjon uteble uten at jeg ble gravid... I april først fikk jeg mensen tilbake, men siden da har jeg hatt veldig ustabil syklus på ca 44 dager mellom hver mens, noe som gjør det veldig vanskelig for meg å finne ut hvilken dag eggløsningen kommer på.
Er det noen som har noen gode råd til hva man kan gjøre for å bli lettere gravid? er det noe legen kan gjøre? finnes det medisiner evt for å øke hormonene?
Vurderer å kjøpe sånn fertilitetsmonitor. Er det noen som har noe erfaring med den? jeg tar imot alle gode råd
Piah87
-
22-06-10, 20:48 #2
Sv: Lavt stoffskifte og prøver å bli gravid.
Hej
En idé kunne være at finde ud af, om du overhovedet har ægløsning. Man kan man købe test i supermarkedet til det.
Får du ikke ægløsning, må du vel have hjælp af en slags. Nogle får hjælp på hospitalet, andre får hjælp hos diætister, der kan hjælpe med at finde frem til en kost, der virker mod lidelsen PCO, som bevirker at ens æg er lukket inde og ikke kan komme frem og blive befrugtede, selvom de ellers er gode æg ...
Jeg selv fik hjælp på hospitalet. Jeg fik dels piller for at få menses ... dels piller for så at få ægløsning. At pillerne virkede vidste jeg undervejs, fordi en skanning viste, der kom 1 og nogle gange 2 æg ud pr. behandling.
Det virkede - og jeg fik en dejlig pige
(Helt normal graviditet, helt normal fødsel, helt normal amning. Barnet særdeles stærkt og levedygtigt.)
Men kan man gøre det anderledes - og har man ro med det - så vil jeg egentlig anbefale, at man gør noget andet. I hvert fald følte jeg, det var voldsomt for kroppen, selvom jeg fik den mindst mulige dosis ... Men jeg er nu også en særdeles følsom sag
Hvad kostændringer og PCO angår, så tror jeg faktisk jeg har set noget om det herinde et sted ... men lige nu kan jeg ikke finde det!
Men start i hvert fald med at finde ud af, om du nu også virker, som du skal. At få menses er i hvert fald ingen garanti
Nielsigne
-
22-06-10, 21:03 #3
Tusen takk
Var faktisk ikke klar over at det var mulig å ikke ha eggløsning! tror jeg må ta meg en prat med legen snarest mulig. Hvis det er tilfelle er det jo kjedelig å gå å vente på en eggløsning som ikke kommer...
Piah87
-
22-06-10, 22:17 #4
-
07-10-10, 12:18 #5
Er litt usikker på hvilken test du mener Nielsigne. Er det en vanlig eggløsningstest? Leste nemlig dette her:En idé kunne være at finde ud af, om du overhovedet har ægløsning. Man kan man købe test i supermarkedet til det.
"Det er fullt mulig for kroppen å forberede eggløsning, ha LH-stigning og likevel ikke slippe noe egg. Årsakene til at slikt skjer varierer, det kan være sykdom, stress, reise eller rett og slett tilfeldigheter. Når slikt skjer vil som regel LH synke igjen og tegnene på eggløsning vil gjerne forsvinne, selv om de også kan fortsette....... Det er derfor aldri noen garanti for at man har eggløsning selv om man får positiv eggløsningstest." osv.
http://www.pernille.info/faq_egglosningstest.htm
Har akkurat begynt å prøve å bli gravid. Har som piah87 ustabil syklus, har alltid hatt det. Derfor er det vanskelig å beregne eggløsning. Får vel ta fram termometeret å måle hver dag. Det er vel kanskje det letteste?Hypothyreose (hashimoto) siden 2002. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005, da var jeg så syk at jeg stadig mistet bevisstheten. Det var uhyre skremmende....
-
07-10-10, 12:27 #6
Det er iallfall viktig å få stoffskiftet høyt nok før man blir gravid. Jeg hadde en venninne som i praksis var infertil grunnet for lavt regulert stoffskifte i flere år. Da hun fikk nok stoffskiftehormon ble hun også gravid... (Hun har hatt laft stoffskifte fra ett års alder og oppover.)
Det er kroppens egen selvforsvarsmekanisme å ikke legge til rette for en graviditet før kroppen er frisk nok. (Og det behøver den ikke å synes selv om blodprøvene sier "normalområde"...)Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
07-10-10, 12:48 #7
Takker for svar

Jeg føler meg veldig bra for tiden. For et halvår/år siden hadde jeg ikke orket tanken på et svangerskap, men nå føler jeg meg både frisk og sterk nok. Jeg har en TSH som knapt er målbar, men det er jo fordi jeg tar Erfa i kombinasjon med levaksin. Legen min mener at jeg er overdosert, men jeg har forklart han at TSH blir ubrukelig som måling når man tar T3 i tillegg. Ellers så ligger både FT4 og FT3 i øvre halvdel. Så selve stoffskiftet skulle være bra regulert nå. Vi er veldig klare for å bli gravide
Det er bare så vanskelig å vite når jeg har eggløsning, i og med at syklusen min er så rar. Ellers så henger jeg meg på piah87: alle råd for hvordan man lettest blir gravid mottas med takk!
Hypothyreose (hashimoto) siden 2002. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005, da var jeg så syk at jeg stadig mistet bevisstheten. Det var uhyre skremmende....
-
07-10-10, 22:42 #8
Hej
Jeg kender kun denne test af denne type http://www.helseverden.dk/default.as...ails&Item=2572 (kender ikke præcis dette mærke, men princippet bag er det samme)
Jeg har brugt test af den type, mens jeg fik behandling med medicin, som gav ægløsning... Testen skulle bruges til at præcisere, hvor lang min cyklus var, og samtidig med, at jeg brugte den og medicin blev jeg skannet, så man kunne være sikker på, at ægløsningsmedicinen faktisk virkede ... Medicinen, som hed Clomifen, følte jeg var meget giftig for kroppen, så den håber jeg, du slipper for. Med styr på stofskiftet og god medicin skulle du dog have en god chance
Hvis du har tegn på PCO - som fx uregelmæssig mens kan være - kan der uanset stofskiftemedicin god opstå problemer. Du kan læse om det bl.a. her:
http://www.pcoinfo.dk/Hvad-er-PCOS/F...a-PCO-og-PCOS/
Lykke til
-
08-10-10, 07:45 #9
Takk for nyttig informasjon, Nielsigne! Jeg skal ta turen til gynekolog så jeg får klarhet i dette. Ingen vits i å slite både meg og mannen min ut, hvis det viser seg at jeg ikke kan få flere barn uansett. Hehe...
Hypothyreose (hashimoto) siden 2002. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005, da var jeg så syk at jeg stadig mistet bevisstheten. Det var uhyre skremmende....
-
08-10-10, 09:10 #10
Nej, og det kan for den sags skyld være fint at manden bliver tjekket også! Det blev min mand for at man kunne være sikker på, at jeg ikke skulle gå forgæves igennem alverdens hormonbehandlinger
Lignende tråder
-
Gravid med lavt stoffskifte, og sliter med søvn.
Av shnuppii i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 6Siste melding: 20-01-10, 08:38 -
Prøver å bli gravid - gjør det noe å justere dosen nå?
Av Nelly i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 16Siste melding: 13-11-09, 23:20 -
Er jeg overdosert? Jeg prøver å bli gravid.
Av lillevenn1 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 30Siste melding: 04-05-09, 07:53 -
I puls ikveld, du kan ha lavt stoffskifte med normale prøver
Av nora i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 8Siste melding: 03-06-08, 12:44 -
Prøver og bli gravid og lavt stoffskifte! OPPDATERT
Av Destiny85 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 7Siste melding: 31-10-07, 19:08
Svar med sitat

Bokmerker