Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
Tråd: 1993: tsh 5,7 (ref <4)
-
04-01-11, 11:00 #1
1993: tsh 5,7 (ref <4)
såvidt jeg husker lå da ft4 på ca 20 (ref<22). Prøvene ble tatt utpå formiddagen. Tok mange prøver i årene etter. De aller fleste gangene m lett forhøyet tsh og ft 4 i øvre normalområde. 2001 startet jeg m levaxin pga ft4 11,2 (>10) lett forhøyet tsh og gråsone anti tpo. Denne prøven ble også tatt på formiddagen. I mellomtiden ble de fleste prøvene tatt om morgenen. Mitt spm er: vurdert fra første prøve, skulle mitt ft 4 ligge på over 20?
Sjøgrens syndrom, Har hatt hypothyreose i endel år, og startet m Levaxin ca 2001
-
04-01-11, 11:26 #2
Sv: 1993: tsh 5,7 (ref <4)
Jeg vil svare litt utenfor det du spør om:
Kanskje er du en av dem som skal ha høy fT4. Men en annen mulighet er at du har redusert omdanning av fT4 til fT3. Man vet lite sikkert om hva som påvirker denne omdanningen, men man vet at sink er nødvendig og antar at selenmangel virker negativt.
Som behandlet med levaxin sier man som hovedregel at fT4 bør ligge i øvre del av normalområdet og TSH ned mot nedre del. Gamlelegen min mente forøvrig også at man skulle se emst på fT4 og så ikke bry seg så mye om hvor TSH endte opp. Synet på dette varierer mellom legene.
Du bør nok be om å få regelmessige fT3-prøver for å vurdere forholdet mellom fT4 og fT3. En del leger og laboratorierr mener at fT3-prøven normalt ikke er nødvendig, men dersom man har mistanke om omdanningshemning så er det vitalt å få legen med på å ta denne jevnlig. Det er tross alt fT3 som brukes av kroppen.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
04-01-11, 19:16 #3
Sv: 1993: tsh 5,7 (ref <4)
Hei og takk for svar
Tror at de første målingene av ft3 var godt innenfor normalen, men i 2007 begynte jeg med Liothyronin pga ft4 22 og ft3 3,8.(3,6 1/2 år før, ref >3,5) følte meg da både hyper og hypo på samme tid (Hjertebank, ingen ork, hvilepuls godt nede på 50-tallet). Det viser jo at jeg iallfall etterhvert fikk problemer med å omdanne thyroxin til triiodthyronin
Sjøgrens syndrom, Har hatt hypothyreose i endel år, og startet m Levaxin ca 2001
Svar med sitat

Bokmerker