Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
Tråd: D-vit, noen som forstår?
-
19-12-11, 00:39 #1
D-vit, noen som forstår?
Blodprøve 06.09.2011
S-25-OH Vitmin D = 56 nmol/l (ref.37 - 131)
S-1,25(OH)2-Vitamin D = 105 pmol/l (ref. 39 - 139)
Blodprøve 13.12.2011
S-25-OH Vitmin D = 107 nmol/l (ref.37 - 131)
S-1,25(OH)2-Vitamin D = 58 pmol/l (ref. 39 - 139)
I mellom blodprøvene har jeg tatt D3 tilskudd for og øke S-25-OH Vitmin D, men samtidig som den har nesten dobblet seg, har S-1,25(OH)2-Vitamin D nesten halvert seg.
Er det noen som vet hva dette kan komme av? ..... er det noe og bry seg veldig om etc?
-
19-12-11, 01:30 #2
Sv: D-vit, noen som forstår?
Jeg kan ikke påstå, jeg har forstand på dette, men jeg har fundet dette på laegehaandbogen.dk:
"Man kan måle plasmakoncentrationen af to former
* 25-hydroxy-vitamin D [Synonymer: 25-OH-vitamin D; 25OHD; calcidiol; kalcidiol]
* 1,25-dihydroxy-vitamin D [Synonymer: 1,25(OH)2-vitamin D; 1,25(OH)2D; calcitriol; kalcitriol]
Den sidstnævnte er den biologisk aktive form, som dannes i nyrerne ud fra 25-hydroxy-vitamin D ved stimulation med parathyroideahormon (PTH), men det er plasmakoncentrationen af den førstnævnte der anvendes til vurdering af D-vitaminstatus"
Så det er altså koncentrationen af den aktive form, der ser ud til at være faldende hos dig. Men man bruger vel også af den, tænker jeg ...
Læs evt. mere her: http://laegehaandbogen.dk/prover-og-...n-d-14483.html
Nielsigne
redigert /Ps. https://www.stofskifteforum.dk/tags.php?tag=d-vitamin
https://www.stofskifteforum.dk/tags.php?tag=D3-vitamin
-
19-12-11, 04:08 #3
Sv: D-vit, noen som forstår?
Takk takk Nielsigne.
Jeg leste linken uten og finne konkrete svar om hvorfor begge verdier endrer seg. Det eneste jeg kunne lese som kanskje kan være en løsning, er at jeg har dosert litt mye/raskt med D3. (om jeg forsto rett)
Jeg får halvere D3 dosen og se hvordan verdiene utvikler seg til neste blodprøve skal tas.
Er det flere som har sett slike endringer etter at dere begynte med D3 vitamintilskudd?
Lignende tråder
-
Hjelp, hva skjer?? Noen som har noen trøstens ord?
Av AnnK i forumet Lavt stoffskifteSvar: 30Siste melding: 16-02-10, 22:23 -
Hjelp forstår ikke helt: Blodprøver tatt i sammenheng med Hypotyreose
Av GJV i forumet BlodprøverSvar: 7Siste melding: 09-05-09, 11:36 -
Forstår de dig?
Av Anisa i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 1Siste melding: 28-01-09, 20:36 -
Hvordan får man pårørende til å forstå ens plager når ikke legene forstår de?
Av liisa i forumet Familielivet med stoffskiftesykdomSvar: 8Siste melding: 19-05-05, 20:13
Svar med sitat
Bokmerker