Viser søkeresultater 1 til 10 av 24
-
17-10-10, 16:09 #1
Tolkning av blodprøvesvar
Hei!
Håper noen kan hjelpe meg med å tolke blodprøvesvarene mine.
Bakgrunnen for at jeg gikk til legen for å ta blodprøver var fordi jeg ikke følte meg bra. Fant mange av mine symptomer på denne listen. Blodprøver ble tatt og avtalen var at legen skulle kontakte meg hvis blodprøvene mine ikke var fine. Jeg har ikke hørt noe fra han, regner dermed med at han er fornøyd med prøvene mine. Jeg føler jo meg ikke mer frisk bare på grunn av at blodprøvene mine er innenfor referanseområdet og har dermed bedt om ny blodprøve denne uken. Noen som kan hjelpe meg hva jeg bør gjøre videre? Eller er blodprøvene min bra nok?
Utdrag fra blodprøver målt Aug.2010
Fritt T4: 12,3 (11.0 - 23.0)
TSH: 2,1 (0.20 - 4.0)
anti-TPO: 45 (<100)
Ferritin: 24 (15 - 200)
Urinstoff: 4,2 (2.6 - 6.4)
Vitamin B12: 205 (170 - 650)
Utdrag fra blodprøver målt Jan. 2008
Fritt T4: 12,9 (9.0 - 22.0)
TSH: 1,2 (0.20 - 4.0)
anti-TPO: ikke målt
Ferritin: 42 (15 - 200)
Urinstoff: ikke målt
Vitamin B12: 267 (170 - 650)
Kan tilføre at moren min fikk påvist lavt stoffskifte i 30-årene etter å hatt en helt forferdelig helsetilstand i flere år. (mtp. arvelighet)
-
17-10-10, 17:49 #2
Sv: Tolkning av blodprøvesvar
Det hjelper fint lite om blodverdiene dine er bra hvis du ikke er det.
Det hadde vært greit for deg å fått målt folat og vit D og kolesterol i tillegg for å være på den sikre siden. Du har noe lavt/fallende jern og B12, du har stigende TSH og synkende FT4 (særlig sett i forhold til ref området) Jeg vil iallefall si at det er på tide å ta nye prøver igjen på bakgrunn av dette og særlig med tanke på arveligheten som du nevner.
-
17-10-10, 17:52 #3
Så først den andre posten din, men glem den.......
Viktigste prøva i stoffskfitesammenheng er jo anti-TPO.
Den forteller om helsa til skjoldkjertlen, og din er frisk. Verdien må være over 100 for at den er syk.
Men...
Det kjertlen produserer (fT4) er jo i laveste laget da.
Og TSH har ikke reagert særlig på den lave verdien. TSH skulle vært mye høyere på en så lav verdi.
Da kan man jo spekulere....
Er det forhold io kontrollapparatet i hjernen som er årsaken, eller tilbyr kroppen kjertlen mangelfulle forhold å arbeide under ?
Kjertlen er helt avhengig av Jod, og produserer ikke mer enn det jod den får.
Og feks D-vitamin eller selen og sink må også ha verdier.....
De prøvene tas desverre veldig sjeldent.
Prøv å få det gjort ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
17-10-10, 18:09 #4
Folat har jeg målt, vitamin D ville ikke legen måle da han mente at jeg hadde fått tilstrekkelig med sol sommeren 2010. Hvorfor det ikke ble målt jan. 2008, det husker jeg ikke. Kolesterol er også målt. Så det er på tide og ta nye prøver igjen, selv om det bare er to mnd siden sist?
Vel, her er resultatene for folat og kolesterol:
Jan. 2008
Folat: 16,9 (>5,7)
HDL-kolesterol: 1,2 (1.0 - 2.7)
LDL-kolesterol: ikke målt
S-kolesterol: 3,8 (2.9 - 6.1)
Aug. 2010
Folat: 9,7 (>5.7)
HDL-kolesterol: 1,1 (1.0 - 2.7)
LDL-kolesterol: 3,3 (1.4 - 4.7)
S-kolesterol: 5.0 (1.4 - 4.7)
Referanseområdene er noe forskjellig da det er to forskjellige labaratorier som har analysert prøvene. (Legekontoret og Furst)
Jeg skal vel være glad for at skjoldkjertelen min er frisk, men jeg må innrømme at det litt frustrerende og ikke bli bedre. Du skriver at TSH ikke har reagert på den lave verdien av fT4. Jeg ser at den har økt fra 1,2 til 2,1 mellom de to blodprøvene, men det er kanskje av liten betydning? Er det andre stoffskifteprøver som er av betydning, som legen ikke har tatt?
Jeg noterer meg at jeg skal snakke med legen angående vitamin D, selen og sink. Får håpe han er mer medgjørlig denne gangen.
Takk for hjelpen, dere!
Til dere andre som forhåpentligvis leser, kom gjerne med innspill hvis dere tenker noe. Jeg vil helst være best mulig rustet til ny legetime denne uken.
-
17-10-10, 18:17 #5
Også her ser du at vitaminprøven din synker og kolesterolet ditt stiger. Dette kan tyde på at du er i ferd med å utvikle hypothyrose. Gå å få tatt nye prøver nå du, for du tilhører kategori som trenger oppfølging pga av endringene du kan se i de prøvene jeg har nevnt og pga arvelighet og symptomer. Stort sett samme prøver, men hiv på det n'Finn og jeg nevner i tillegg.
Og at du har fått nok D vit gjennom sola 2010 er tull og tøys.
-
17-10-10, 19:56 #6
Ja, jeg vil jo også si at økningen i totakolseterol, som er den målingen som er stoffskiftefølsom, har sin årsak i at fT4 er for lav. Det er på den måten helt tydelig at kroppen reagerer på den lave fT4 med at totalkolsterolet øker.
D-vitamin.
Jo, hvor mange timer har du i sola på den tiden av døgnet hvor din egen skygge er kortere nnn deg selv - "uten" klær ?
Og nå har vi allerede vært lenge i en tid ingen har muligheten til å danne D-vitamin. Og det du eventuelt dannet i sommer skal jo holde til juni ?
Alle i skandinavia mangler D-vitamin, så det er nok bare å begynne å spise.
Merkelig an legene er allergiske mot å ta den prøven ! Samme gjelder jo for Jod analyse (døgn urin) Og spesielt i slike situasjoner som din !
Meget viktig prøve det også !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
17-10-10, 21:11 #7
Men hva bør jeg ta tak i angående lav frittT4? Snakker vi mulig lavt stoffskifte her?
-
17-10-10, 22:23 #8
Alle stoffskiftehormoner (fT3) dannes ut fra de T4 som blir frie.
Det man måler, er mengden (ikke om de faktisk gjør noe).
Når referanseområdet er fra 11til22 og du har feks 12, så er du jo nære bånn da - ikkesant ?
Og jo, noen har jo vært med å danne referanseområdene - og hatt så lavt stoffskifte - en periode, men det er ikke normalt at det forblir så lavt !
Og det gjør jo de prøvene du viser til......
Jo, det er meget viktig at fT4 er høy nok - altså passe høy - for deg.
Av høye målte verdier kan man ikke alltid gå ut fra at stoffskiftet er høyt, men når den er lav, kommer man ikke utenom å stille diagnosen lavt stoffskfite.
Ta tak i.....
Jeg syns jo alltid at man bør finne ut årsaken før man behandler. Iallfall hvis man er nogenlunde. Det er godt å vite hvorfor ?
Kan hende kommer du ikke utenom en behandling med stoffskfitehormoner, men jeg tenker hver dag på "hva skjedde, og hvorfor".
Kan hende er det mangeltilstader som fører til det lave fT4.
Kan hende er det TSH som ikke virker, og da må du behandles.
En behandling er ikke bare en tilførsen av hormoner utenfra.
Sansynligheten for at de virker like godt som de egenproduserte vurderer jeg som små, men det viktigste er at man mister jo kjertlens evne til å dosere oss.
Med døgnvariabler og årstidsvariabler og stemningsvariabler og ........
Jeg har iallfall følelsen av å være på konstant jakt etter en idealdose som jeg aldri finner.
Forresten......
Femenale stavekunnskaper ?
"totakolseterol" Kunne betydd mye rart dette
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
18-10-10, 09:30 #9
Hvis du bruker solkrem, får du ikke tilstrekkelig D-vitamin selv om du ser brun og deilig ut. Folk begynner å få D-vitaminmangel i Australia grunnet dette. D-vitamin er viktig for stoffskiftet, immunsystemet ditt og mye annet. De fleste mennesker i Nord-Europa har for lave verdier av D-vitamin... Dette burde legen din vite
Les om vitamin D her• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
18-10-10, 20:40 #10
Ser at det kan være mye å ta tak i her i forhold til sink, selen, vitamin D, frittT3. Nå gjenstår det bare å se om jeg får fastlegen med på laget. Jeg har allerede vært til han to ganger for å søke hjelp. At han synes blodprøvene mine er fine hjelper meg ikke stort, jeg blir ikke friskere av det. Erfaring tilsier også at vinteren har vært hardere enn de lyse mnd i året.
Jeg bør vel kanskje da be om blodprøve av Vit.D, selen, sink, T3, anti-TPO, TRAS, T4 og TSH. Det er kanskje flere ting jeg bør tenke på også?
Nå håper jeg virkelig at jeg kan få litt mer hjelp av fastlegen. Det er så utrolig fustrerende å komme hjem fra jobb og kjenne at man ikke har energi til å starte på middagen en gang... :sukk: Slik situasjonen er nå har jeg kun energi til å gå på jobb hver dag, og knapt det.
Og selvfølgelig, takk for alle bidratt i denne tråden!
Vil gjerne bare påføye at fra de siste blodprøvene mine i aug.2010 så er det et felt som er benevnt som "Metabolisme og" (noe mer står det ikke). Bak denne teksten står det "UFERDIG".
Noen som har erfaring med dette?
Lignende tråder
-
Ønsker tolkning av nye blodprove resultat...
Av Hassan i forumet BlodprøverSvar: 6Siste melding: 06-03-10, 06:37 -
Hjelp til tolkning av blodprøver
Av Lotta i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 24-06-08, 18:36 -
Ulik tolkning av prøver
Av Mendi i forumet BlodprøverSvar: 14Siste melding: 16-05-07, 17:32
Svar med sitat

Bokmerker