Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Standard Løse opp Armour/erfa i munnen....

Jeg har fått ut Erfa thyroid på Armour resepten min til nå, og så ringte jeg til apoteket for å bestille mer. Da fikk jeg beskjed om at de hadde Armour inne på lager . Har den kommet tilbake for å bli? Jeg var egentlig svært godt fornøyd med Erfa jeg, så jeg kommer til å spørre om å få resept på det neste gang. Men det jeg egentlig lurte på, var om noen har erfaring med å løse opp den "nye" Armour i munnen. Jeg leste her på forummet et sted at en hadde erfaring med at tannkjøttet ble bedre av å "knaske" tabletten, men jeg vet ikke om det gjaldt den gamle eller den nye Armour. Og så lurte jeg på om noen har erfaring med å løse opp Erfa i munnen?

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Standard Sv: Løse opp Armour/erfa i munnen....

Jeg har ikke gått til det skrittet og faktisk løse opp tabletten i munnen enda.. sånn helt altså.. Jeg tygger den, og svelger... Men kan ikke si at jeg merker noe forskjell på effekt fra å svelge hele til å tygge og så svelge..

Det jeg lurer på ift å løse opp tabletten i munnen, er grunnen og evt i tillegg de bevisene som foreligger ift opptak og effekt.

Er det sånn at hvis man løser den opp i munnen, så tas hele tabletten opp i blodomløpet derfra? Hvis dette er tilfellet, så er jo problemet med at evt mat i magesekken skulle forstyrre opptaket. Jeg tviler på at hele tablettinnholdet suges opp fra munnhulen (under tungen) alene...(?)

Eller er poenget at litt tas opp via under tungen, og samtidig at man letter opptaket fra magesekken? Det syns jeg høres mer sannsynlig ut, men jeg har egentlig ikke peiling..

I hvertfall skynder jeg meg å tygge og svelge... Å løse opp hele tabletten må jeg nok venne meg litt mere til... Lukta fra boksen minner meg om fjøs, og at jeg skulle løse opp DEN lukta og smaken i munnen... Kan hende det er mere tanken enn smaken.
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Sitat Opprinnelig skrevet av knokkel Vis post
    Men det jeg egentlig lurte på, var om noen har erfaring med å løse opp den "nye" Armour i munnen. Jeg leste her på forummet et sted at en hadde erfaring med at tannkjøttet ble bedre av å "knaske" tabletten, men jeg vet ikke om det gjaldt den gamle eller den nye Armour. Og så lurte jeg på om noen har erfaring med å løse opp Erfa i munnen?
    Nye Armour hadde jeg litt trøbbel med å løse opp i munnen - for det tok så lang tid. ERFA går greit. Bryr meg ikke så mye om smaken jeg da - men synes ERFA er mye søtere.
    Tannkjøtt har jeg ikke tenkt på har aldri hatt noe tannproblemer (heldigvis)

H:-)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Mener jeg skrev en oversikt over de forskjellige Tyroiders egenskaper en gang.
    Jeg fikk ikke til å løse opp nyArmour under tunga. Den virka helt tørr og rar og løste seg ikke opp.
    ERFA er NESTEN som den gamle Armour. De smaker søtt og kan smelte i munnen begge to.
    Men ERFA 125 kan ikke deles med tablettdeler - den smuldrer akkurat som nyArmour gjør.
    Det kunne 2G gamle Armour.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Takk for svar

Det jeg lurer på ift å løse opp tabletten i munnen, er grunnen og evt i tillegg de bevisene som foreligger ift opptak og effekt.
    Jeg lurer litt på det samme som deg Jeanette78, og jeg fant dette her:

http://www.snl.no/.sml_artikkel/tablett

MEN er Erfa og Armour en depot, entero eller resori tablett?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Jeg har fra begyndelsen opløst Erfa'en under tungen, eftersom flinke folk på dette udmærkede forum har anbefalet det.

Men på Erfas hjemmeside har jeg ikke kunnet finde noget om at indtage tabletten på den måde.

Instruksen er sådan cirka:
    Indtag Thyroid hormon tabletter via munden 30-60 minutter før et måltid (på tom mave) med et helt glas vand. Dosis bør indtages med jævne mellemrum som beskrevet på etiketten. Tag ikke din medicin oftere end du har fået besked om.
    Link: http://thyroid.erfa.net/index.php/en/aboutthyroid.html

Andetsteds står der i øvrigt, at man ikke bør forsøge at dele tabletterne, da de ikke er beregnet til det, og at man bør tage hele dosis på én gang:
    http://thyroid.erfa.net/distribution....php?f=3&t=173 , og så er der i øvrigt en gentagelse af, at man skal sluge tabletten med et helt glas vand.

Måske vil jeg prøve det. Synes ellers, det er meget logisk, hvis maven bedre kan li' at man smelter tabetten under tungen. Men man sparer måske lidt tid i morgenræset Og vandet gør måske også en forskel?

Erfa lugter ... af fjøs ... som vist betyder stald? I hvert fald lugter det efter min mening ca. sådan Men jeg kan ikke smage det mere, bortset fra, at det er lidt sødt. Smagen smitter heller ikke af på fødevarer mere, synes jeg.

De første par dage med thyroid snusede hunden et par gange ekstra til mig... Han ved besked - moren lugter af gris

Men bare manden ikke lægger mærke til det, er det fint

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Jeg tog min Erfa med et glas vand i dag. Og min mave opfører sig mærkeligt, hvilket jeg ikke synes, den har nogen grund til. Medmindre altså, at den faktisk ikke bryder sig om at thyroiden skulle smelte dernede

Det må tiden jo vise. Jeg vil prøve det i nogle dage og så gå tilbage til at smelte tabletten i munden for at finde ud af, hvad der er hvad.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Smile Sv: Løse opp Armour/erfa i munnen....

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Jeg har fra begyndelsen opløst Erfa'en under tungen, eftersom flinke folk på dette udmærkede forum har anbefalet det.

..

Erfa lugter ... af fjøs ... .. jeg kan ikke smage det mere, bortset fra, at det er lidt sødt. Smagen smitter heller ikke af på fødevarer mere, synes jeg.

De første par dage med thyroid snusede hunden et par gange ekstra til mig... Han ved besked - moren lugter af gris

Men bare manden ikke lægger mærke til det, er det fint
    Jeg har lagt tablettene under tungen de siste 3-4 måneder - fordi jeg leste det samme som deg Nielsigne.
    De ligger klare og blir slengt innpå når klokka ringer - så ligger jeg og sover/slapper av en halvtime-time før jeg står opp og spiser.

Lukten har jeg vent meg til - kanskje fordi medisinen virker så godt i kroppen;
    så kan jeg ikke annet enn å like den ..

Lukten blir vel forhåpentligvis borte når pillene er vel fortært - hunder er jo bare helt ekstreme, de er vel egentlig Nese med en hund koblet til

Mjau
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    hunder er jo bare helt ekstreme, de er vel egentlig Nese med en hund koblet til

Mjau
    He he, nemlig ... (min i øvrigt meget venlig og venner med naboens kat )

Jeg tror ikke, jeg vil tage Erfa'en med vand i morgen. Gjorde det jo i dag, og hvis det er grunden til, at jeg fryser mere og mere som dagen går, så ....

Jeg må prøve det igen en anden dag. Men tør ikke tage chancen hvis det får mig til at fryse sådan to dage i træk! Det er længe siden, jeg har frosset så meget som i dag.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Gjorde det jo i dag, og hvis det er grunden til, at jeg fryser mere og mere som dagen går, så ....
    Da kan det tyde på at den virker bedre hvis man smelter den i munnen altså..
    Så bra Takk for svar!

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Munnen, tenner, bakterier, kavitasjon, løsninger
    Av Stina i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 24
    Siste melding: 22-11-18, 23:03
  2. ERFA på ARMOUR resept i TRONDHEIM?
    Av Vilje i forumet Resept på Armour Thyroid og Erfa Thyroid
    Svar: 4
    Siste melding: 06-04-10, 21:51
  3. Hjelp! Dosering av Erfa overgang fra Armour