Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
-
15-05-10, 12:22 #1
Euthyrox mindsker t3 hos nogle
Hej
Jeg er lige blevet informeret om, at Euthyrox mindsker t3 hos nogle. Det vil sige, at en patient på for eksempel Levaxin kan opleve en ændring i sit t3 niveau, hvis vedkommende skifter til Euthyrox.
Jeg har oplysningen fra blandt andet Facebook og ikke en læge eller andet, der har med videnskab at gøre. Det er patienters erfaring, den kommer af. Men da jeg selv ikke tidligere har hørt om denne forskel tænkte jeg, jeg ville dele den med jer. Det kan være med til at forklare nogle ting et stykke af vejen ...
Personligt føler jeg, det letter min situation noget, da jeg så måske er knap så dårlig til at danne t3 som det ellers kunne se ud til. Jeg kan også se, at min seneste blodprøve på Ny Eltroxin viser et højere tal for t3. Men jeg har ikke blodprøve-papirer nok her i huset til at gå længere tilbage!
Det er ret nyt for mig overhovedet at forholde mig til disse tal og selve dette, at jeg måske kunne have det anderledes.
Nielsigne
-
15-05-10, 13:31 #2
Sv: Euthyrox mindsker t3 hos nogle
Heisann!

I traden "Enda et nybegynnerspørsmål..........Gunnda" har kloke Nora skrevet følgende:
"Sånn i prasksi er det ofte at hvis man øker dosen med levaxin, så går ft3 ned....kommer kanskje av at TSh går ned og da forårsaker lav TSH at deiodinaseenzymene lager rt3 istedenfor t3. rt3 hemmer deiodinaseenzymet i leveren som omdanner t4 til t3 og kanskje noen andre steder.
Det var en forklaring, ihvertfall.
Så det er jo en grunn til at legene prøver å holde TSh rundt 1, for da er det sjangs for at det lages nok t3.
Hvis ikek, fins det jo liothyronin eller Armour. Mange har fått et nytt liv med disse.
Jeg selv tar 2x5µg liothyronin.
Det blir spennede å se om du får ft3 opp til ca 50%."
Se litt på denne tråden.

Jeanette
-
17-05-10, 20:48 #3
Hej!
Tja. Jeg tænkt bare, at hvis den melding kunne være en opmuntring eller et vendepunkt for nogen som for mig, så var det fint
Går her og venter på min thyroid, jo ... Fik epost fra apotekeren i dag - hun fortæller, at min Erfa stadig er i Canada. Så nu har den været en hel måned undervejs.
Men tak, ellers - Nora har skrevet mange fine ting herinde
-
22-10-10, 13:19 #4
Hej Nielsigne
Jeg har med interesse læst dit indlæg. Havde ikke hørt om det før, så det er interessant for mig.
Jeg begyndte med Euthyrox for 1 år siden og har oplevet et synkende T3. Nu er det kun 1,27 (1,10-2,50).
Pudsigt, for jeg har mærket et øget velbefindende og mere overskud. Mystisk. Troede også at man ville føle sig ringere med et lavere T3. Jeg har dog oplevet mere træg mave, men da jeg også får anden medicin, er det ikke sikkert der er nogen sammenhæng.
Min TSH er på 0.22 og T4 på 109 (60-140)
Vil du gå over til Armour som fuld erstatning for Euthyrox? Hvad er dine erfaringer med Euthyrox i øvrigt?
Håber for dig at du snart får pakken så du kan komme i gang...
Med venlig hilsen
Gitte
-
22-10-10, 17:07 #5
Hej

Mit t3 faldt også på Euthyrox. Jeg ved ikke helt, hvad der resulterer i hvad, men jeg havde karpal tunnel syndrom, dårlig mave og meget andet og endte med at skifte til Erfa thyroid (Det er det, som er på billedet på forummets forside)
Jeg havde det rigtig godt, da jeg skiftede den ny Eltroxin - som jeg føler, nær havde slået mig ihjel!!! - med Euthyrox. Det gik virkelig fremad med alt, så jeg var ved at droppe tanken om thyroid.... Indtil de første seks uger var gået - så gik det ned ad bakke i en fart.
Måske kan jeg bare ikke tåle syntetisk stofskiftemedicin længere. Og måske er jeg også bare dårlig til at danne t3 selv. I hvert fald går det bedre på Erfa end på noget andet.
Klik på linket i min signatur, hvis du vil læse mere om mit skift.
Jeg hæfter mig ved, at du skriver t3 og t4 og ikke ft3 og ft4. Mon du bor i Århus, hvor man ikke tager det der lille f så nøje?
Nielsigne.
-
22-10-10, 17:39 #6
Hej Nielsigne
Ja jeg bor i Århus området og går til kontrol på Århus Sygehus. De virker til kun at tænke på total-værdierne, jeg er så nysgerrig efter at få målt de frie værdier. Har spurgt om det tusinde gange, men prøver igen næste gang.
Jeg har fået det meget bedre med Euthyrox, mere overskud og energi. Har dog også Karpal Tunnel syndrom især tidligt om morgenen og forstoppelse...
Jeg tager dog også anden medicin, som kan give den bivirkning, så jeg ved ikke hvad årsagen er.
Jeg har også en knude i hypofysen og forhøjet prolaktin, som bliver behandlet medicinsk.
Har læst dit forløb - spændende læsning. Det er SÅ godt at du har fået det bedre!
Ved ikke hvordan jeg skulle gribe det an i givet fald, hvordan klarer man det med en recept og hvad med told når man bestiller udenlands? Ved at der er tråde herinde der beskriver det, så du behøver ikke skrive svar om det. Skal også lige tænke over, om jeg orker endnu et medicin-skifte, og om jeg tør, ved ikke om det går at blande med den anden medicin jeg tager.
Godt at høre fra dig og fortsat god vind med den nye medicin...
Mhv. Gitte
-
22-10-10, 18:21 #7
Det er skam helt legalt og desuden ukompliceret, når bare man har en recept. Jeg skanner recepten ind og sender den som vedhæftet fil til det internationale apotek i Hamburg, konfererer lidt med dem om hvordan betalingen skal foregå - nemmest med VISA - og så eftersender jeg originalen til deres alm. postadresse. Der er ikke nogen problemer med tolden.
Mht den medicin, du i øvrigt tager, har jeg lidt svært ved at forestille mig nogen problemer, eftersom thyroid jo bare er det, du ellers selv ville lave, hvis du kunne.
Men jeg er nysgerrig med hensyn til det med din hypofyse og det forhøjede prolaktin - vil det sige, du har galaktorré, eller?
Det med t4 og t3 kontra ft4 og ft3: De virker til at være fuldstændigt ligeglade i Århus. Ikke nemme at snakke med heller, synes jeg.Sist endret av Nielsigne; 22-10-10 kl 18:22 Begrunnelse: tilføjelse vedr. told
-
22-10-10, 18:33 #8
Hei Gitte

Har du fått målt dine RT3 verdier? RT3 dannes av T4 (som er din medisin) ved at "feil" jodatom hektes av T4 molekylet. Når riktig jodatom hektes av danner du T3. På denne måten kan du få lavere verdier av T3. Treg mage er jo et hyposymptom. Årsaken til at man danner RT3 kan være streng diett, lav ferritin, lav B12, lav eller høy cortisol og insulinavhengig diabetes. Håper du finner ut av ditt problem
-
22-10-10, 18:47 #9
Hej med jer.....

Ja jeg havde galaktoree og ingen menstruation éfter jeg fødte min sidste fødsel i 1999. Mit prolaktinniveau har været oppe over 2500 og uden behandling stiger det hurtigt til omkring 2000. Jeg har ingen symptomer når jeg passer min medicin, ja altså lige bortset fra at jeg ikke kan få det reguleret langt nok ned, har en permanent forhøjelse som gør at mine menstruationer heller ikke rigtigt er i gang.
Jeg har haft forstadier til knogleskørhed af samme grund, men det er heldigvis afværget nu p.g.a. calcium-behandling igennem flere år siden det blev opdaget. Jeg er 41 år.
Jeg har en knude på 0.5 cm i hypofysen som skrumper hvis jeg tager min medicin.
forhøjet prolaktin giver nogle symptomer som kan forveksles med stofskiftesymptomer synes jeg, virkelig tåget hjerne, træthed og vægtøgning. Tænker at det lidt er sådan man har det når man har "ammehjerne" - da prolaktinet jo også er højt her.
Jeg kender ikke til RT3 - men har fået målt T4-uptake som ligger på 1.02 (0.8-1.3).
Ja øv at lægerne ikke kan være læger for en, at man er nødt til at vide alting selv og sørge for at rekvirere de nødvendige blodprøver og tja også selv sørge for at man får den medicin man har det bedst med...
Bare spørg løs Nielsigne, hvis du er nysgerrig mht. hypofyseknuden.
Har fået lidt at tænke over mht. naturlige hormoner, tak for din beskrivelse. Har vel en recept på Euthyrox liggende, men det kan vel ikke overføres til en anden medicintype? Jeg er vel nødt til at få lægen overbevist om at lave en recept der kan bruges?
Det var en KAMP at få recept på Euthyrox da jeg ville skifte fra Ny Eltroxin...
Mange hilsner
Gitte
Mvh. Gitte
-
22-10-10, 18:49 #10
...tak til dig Blondie fra svar også, fik det ikke lige sagt.. :-)
Mvh. Gitte
Lignende tråder
-
Skift fra Euthyrox
Av hannemiriam i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 6Siste melding: 19-06-10, 22:48 -
Flere spørgsmål fra en ny stofskifte patient
Av 78lykke i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 16Siste melding: 17-09-09, 22:24 -
ny medisin merck euthyrox
Av nora i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 6Siste melding: 14-04-09, 18:28 -
kan nogle tyde mine blodprøver???
Av solskin i forumet BlodprøverSvar: 6Siste melding: 04-08-08, 22:10
Svar med sitat
Andrè Bjerke.

Bokmerker