Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    5

Standard lyst til å bli gravid, ubehandlet lavt stoffskifte

Hei

Er ny på dette forumet på 27 år, og har lavt stoffskifte. Men har prøvd å bruke medisinen levaxine 50mg annen hver dag. Får da hjertebank når jeg bruker medisinen,svetter masse og har fått høyt blodtrykk til 156/92.

Har ikke fått funnet ut hvilken stoffskifte sykdom jeg har. kan noen av dere komme med en pekepinn på hva det kan være, utifra mine blodprøver?
    her er i hvertfall mine siste resultater:
    fS-triglyserider: 3,92
    S-LP(a): 261
    S-TSH: 5,3
    S-FRITT T4: 11,1
    S-FRITT T3: 5,2
    S-Anti-TPO: >1300
    Har for lite vitamin D nivå og høyt kolesterol.

Denne testen ble tatt før jeg begynte med levaxine, hvor langt ned bør jeg prøve å få S-Anti-TPO før jeg prøver å bli gravid igjen?

Har tidligere vært gravid, og hadde spontanabort i April. Noe jeg ikke har lyst til å gjennomgå igjen.

Har lest masse på nettet i det siste, men er usikker, på hva jeg bør gjøre fremover. Har time hos fastlegen neste fredag, der jeg håper han vil henvise meg til en spesialist.
    Hva anbefaler dere at jeg spør min fastlege om? Hvilke typer undersøkelser bø jeg be om?.

Hvis noen lurer på hvilke symptomer jeg har, så er de som følger:
    - slapp
    - sover masse
    - vondt på venstre siden av kroppen
    - drikker masse vann
    - fryser
    - deprimert
    - hjertebank og svette mye når jeg bruker levaxine

Hvis jeg ikke viste bedre kunne man tro at jeg var en hypokonder. (et kallenavn min mann bruker om meg.)

Bør jeg vente til alle verdier er normale før jeg prøver å bli gravid? eller kan jeg prøve nu. Hva anbefaler dere?.

Tusen takk for svar.

Sofia
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: lyst til å bli gravid, ubehandlet lavt stoffskifte

Det er lett - du har en autoimmun variant.
    Det ser en på prøven anti-TPO, som er en prøve som registrerer om kroppen (immunsystemet) danner antistoffer mot skjoldkjertlens vev. Det oppstår da en betennelse i kjertlen og kjertlen ødelegges gradvis over noen få år. Antstoffer har man ikke behandling mot. (Behandling retter seg mot fT4).
    I den tia blir det mindre og mindre av det kjertlen produserer (T4/T3) og kontrollsenteret i hjernen produserer mer og mer av det hormonet som skal øke kjertlens produksjon (TSH).

I dag måles bare frie verdier av T4 og T3 (fT4/fT3), og dine er lave og på vei ned. (det går litt opp og ned, men mest ned)
    TSH er 1 når kontrollsenteret synes at det er passe med fT3/fT4, og denne er på vei oppover og sier nå tydelig fra at kroppen vil ha mer.

Så etter min mening er det ikke mye å lure på, du trenger flere hormoner for å få en høyere fT4.
    Men så tåler du ikke den hormontypen du har fått ?
    Eller så er 50µg for mye om gangen akkurat nå (dosebehovet vil stige)
    Begynn med en kvart i en uke og øk med en kvart hver søndag og se hvordan du klarer det - er mitt forslag.

Då er det helt klart at de høye kolesterolet kommer av at fT4 er for lavt.
    Og det er meeeeget viktig med D-vitamin. En mangel behandles med 100µgD3 i flere måneder, så kan blodprøver avgjøre om den kan settes ned.
    Denne tablettypen er blillig og grei å handle på nett. Norge har ikke lov å selge tabletter i passende styrke for oss som har mangel.

Så bør du ta mannen din i skole !
    Jeg har selv hatt hypokonderstemplet, og mener bestemt at de som tyr til slikt gjør det av uvitenhet. Dårlige kunnskaper om denne sykdommen og hvordan de virker, og hva en hypokonderdiagnose i virkeligheten er - er medvirkende.
    Hils'n fra meg å be'n skjerpe seg !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    5

Hei

tusen takk for raskt og klart svar.
    Da har jeg en del ting å snakke med min fastlege om. Samt at jeg forstår mer om sykdommen min. Så da er det vel best at jeg venter med å bli gravid intil alle verdier er normale?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: lyst til å bli gravid, ubehandlet lavt stoffskifte

Sitat Opprinnelig skrevet av morgensone Vis post
    Hvis jeg ikke viste bedre kunne man tro at jeg var en hypokonder. (et kallenavn min mann bruker om meg.)
    "Kallenavn" ?

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Så bør du ta mannen din i skole !
    Jeg har selv hatt hypokonderstemplet, og mener bestemt at de som tyr til slikt gjør det av uvitenhet. Dårlige kunnskaper om denne sykdommen og hvordan de virker, og hva en hypokonderdiagnose i virkeligheten er - er medvirkende.
    Hils'n fra meg å be'n skjerpe seg !
    Sitat Opprinnelig skrevet av morgensone Vis post
    tusen takk for raskt og klart svar. Da har jeg en del ting å snakke med min fastlege om. Samt at jeg forstår mer om sykdommen min. Så da er det vel best at jeg venter med å bli gravid intil alle verdier er normale?
    Nej, Morgensone Ikke lægen, men manden din har du noget at snakke om først.

Det kan ikke nytte at blive gravid "i tillæg" til hypothyreose og med at ens nærmeste ikke fatter hvad problemet er. Det er ikke "gratis" at gå gravid og der kommer også påvirkning ("symptomer") i dagligdagen af selve graviditeten. Det kan så ikke nytte, at den person (i hele verden) der gerne skulle være en ubetinget støtte, med let hånd uddeler udtrykket "hypokonder" sendt i hovedet på sin eneste ene (uanset søforklaringer på at det var kun for "sjov"). Der er ikke noget "sjovt" i kallenavnet "liten hypokonder min".

Faktisk tvivler jeg, om jeg overhovedet ville have barn med så illoyal en mand, før han blev klogere.... Der findes ingen ensomhed, der er værre, end den der findes i midten af uvidende, uforstående og (dermed) illoyale sine kære. Det er ikke det man har brug for, når man står med en nyfødt i favnen og ingen forstår een.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

hei!

Det er bedre for kroppen din om du tar medisinen din hver dag, og ikke hver annen dag. del heller opp tablettene, tablettdeler finnes på apoteket. Vit også at om du blir gravid må dosen økes, kanskje til det dobbelte. Ikke alle leger vet dette. Har du sjekket alle vitaminer og mineraler? Mange har lave verdier av jern, magnesium eller B-12. Selen hjelper kroppen med å ta opp stoffskiftemedisiner, mange av oss bruker selen fast hver dag.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    5

Hei trådstarter her. Ville bare gi beskjed om at hypokonder stemplet fikk jeg før vi fant ut av hva som var galt med meg. Etter dette har han brukt å følge meg til legen når jeg har undersøkelse.
    Fulgt med meg til:
    fastlege
    gynekolog
    koloskopi

Legger inn min blodprøve som ble tatt mens jeg mistet foster. Om dette kan hjelpe med å finne ut hva som er feil:
    Den 160410
    S-Albumi 49 Skulle være 36-48
    S-TSH: 2,4
    S-FT4: 10,7
    S-TPO-AS: >1300

Den 220410
    S-TSH:2.4
    S-FT4:10.8
    S-TPO-AS:>1300

Den 020610 tok jeg ultralyd, men lege vil ikke gi bilde til meg. Han skrev:
    Lett forstørrede thyroidealapper men med rimelig jevnt homogent ekkomønster i begge tar lapper. Halsens bløtdeler er forøvrig symmetriske og normale. R: lett forstørret thyreoidea. Imb. Hva betyr dette?

Etter jeg har brukt levaxin i 3 uker(50 ug annen hver dag), tok jeg blod prøve på nytt den 020710
    S-TSH: 0.09
    S-FT4: 25.2
    S-FT3: 8.7

Etter dette sluttet jeg med levaxin. Men har begynt igjen denne uken. Trenger jeg en endokrinolog til å undersøke mer?

Takk alle sammen

Ha ei fin helg!

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Du lå for høyt i TSH under graviditeten. Det betyr at levaxindosen din ble for lav. Men hvorfor sluttet du å ta levaxin i juli?

Svaret på ultralyd undersøkelsen sier at du har en lett hevelse i hele kjertelen. Dette kalles også for struma. Det er pga betennelsen i kjertelen. Etter noen år med denne sykdommen blir kjertelen atrofisk (innskrumpet) fordi funksjonen den har hatt i kroppen er erstattet med stoffskiftemedisin og fordi antistoffene (anti TPO) har ødelagt den. Det UL sier er at kjertele fortsatt kjemper mot antistoffene. Derfor kan du være i en periode med utfordringer i forhold til å finne rett dose. Selv opplevde jeg lav puls når jeg kun hadde lavt stoffskifte, høy puls kom etter at binyrene slo seg vrange. Disse bør du få sjekket.

Det er ikke noen selvfølge at du skal til endokrinolog med diagnosen hypothyreose. Du bør derfor samarbeide så godt som mulig med fastlegen i tiden fremover og bruk dette forumet. Grunnen til at jeg sier det er fordi det er ofte lang venting for å komme til sykehus med hypo diagnose.

Stoffskiftet ditt bør være mye bedre regulert før du tenker på graviditet, etter min erfaring.

Lykke til.

Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Du lå for høyt i TSH under graviditeten. Det betyr at levaxindosen din ble for lav. Men hvorfor sluttet du å ta levaxin i juli?
    .
    Hei, Takk for forklaring av Ultralyd. Viste ikke at jeg hadde lavt stoffshifte mens jeg var gravid. Fikk vite dette etter jeg har mistet barn. Har brukt levaxin i 3 uker etter jeg mistet barn. Men fastlegen ville at jeg skulle slutte med det fordi de ikke var helt sikker på at jeg har lavt stoffshifte. Plus at jeg fikk for høyt blodtrykk mens jeg brukte levaxin. Men etter den siste blodprøven denne uke, har jeg bestemt selv at jeg vil fortsette med levaxin men mindredose først.

Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    5

Tusen takk for forslag Vigdis. Har lært meg mye her. Jeg skal snakke med legen min å sjekke andre verdier av vitaminer osv. pls kjøpe selen

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    hei!

Det er bedre for kroppen din om du tar medisinen din hver dag, og ikke hver annen dag. del heller opp tablettene, tablettdeler finnes på apoteket. Vit også at om du blir gravid må dosen økes, kanskje til det dobbelte. Ikke alle leger vet dette. Har du sjekket alle vitaminer og mineraler? Mange har lave verdier av jern, magnesium eller B-12. Selen hjelper kroppen med å ta opp stoffskiftemedisiner, mange av oss bruker selen fast hver dag.

Lignende tråder

1. Gravid med høyt stoffskifte?
    Av witchfrk i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 34
    Siste melding: 12-04-15, 17:36
  2. Lavt stoffskifte og prøver å bli gravid.
    Av piah87 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 14
    Siste melding: 08-02-11, 21:18
  3. Gravid med lavt stoffskifte, og sliter med søvn.
    Av shnuppii i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 6
    Siste melding: 20-01-10, 08:38
  4. Har graves- lyst å bli gravid!
    Av malla i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 1
    Siste melding: 02-02-08, 12:08
  5. Prøver og bli gravid og lavt stoffskifte! OPPDATERT
    Av Destiny85 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 7
    Siste melding: 31-10-07, 19:08

Bokmerker