Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
-
21-09-10, 14:53 #1
Noen som måler temperaturen v økning?
føler jeg skriver innlegg på innlegg her he he, men ganske ny og så godt å kunne spørre, men altså er det noen her som målte temperaturen under armen når dere fikk diagnoser/ for å kontrollere øke eller minske dosen medisin? jeg går på levaxin.
legen min har anbefalt dette. i tillegg til oppfølgende blodprøver altså, men jeg ønsker veldig å høre fra andre som har gjort det
-
21-09-10, 15:12 #2
Sv: Noen som måler temperaturen v økning?
-
21-09-10, 15:25 #3
Kroppstemperaturen vi har skapes av aktivitet i kroppen som krever forbrenning av energi.
Om dagen er det mye som bidrar, men hele natten er det kun stoffskifteaktiviteten som bidrar til å holde tempen oppe.
Målt med det samme man våkner uten å stå opp først altså, vil reflektere den stoffskifteaktivitet som har foregått om natta.
Den første jeg leste om som hevdet dette, var den Amerikanske lege Broda Barnes. En Norsk lege vil sansynligvis ikke ha kunnskap om dette. (min erfaring)
Låter egentlig bra at din lege nevner dette.
http://www.brodabarnes.org/
Her snakkes om alternative måter å måle på, feks i munnen eller i armhulen (aksialt).
Jeg tror det er et slags kompromis for å få folk til å benytte metoden. Disse er ikke nøyaktige nok sånn fra gang til gang.
Blondi vet mye om dette.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
21-09-10, 17:23 #4
Jeg tok meg bryet med å kjøpe to ulike termometer og dedikerte det ene til bakenden og det andre til ... "den andre enden".
Og selv med tillegget (legg til en halv grad for oral /munn- måling) så er det ingen tvil om hva som var mest nøyaktig måte å måle på.
Oraltemperaturen kunne variere så mye som 0,3 grader fra hvilken side av tungerota jeg la termometeret på og om jeg fikk god kontakt eller ikke. Og fra 0,8-0,5 i forhold til rektaltemperaturen før korrigering (med 0,5 grad).
Ved oralmåling må man også måle mye lenger enn pipet da de fleste termometer bare måler til det ikke registrerer endringer pr X sek (f.eks 3, 5 eller 10 sek) før det piper, mens en oralmåling kan fortsette å øke et minutts tid etter dette. (De fleste termometer fortsetter å måle selv om de har pepet ferdig.)
Endringer i temperatur ved doseøkning eller fra for lav dose til normaltemperatur kan være så liten at jeg rett og slett ikke tror det er bryet verdt å måle om man ikke orker å ta den rektale temperaturen. Iallfall må man kompensere ved å foreta flere målinger for å kunne unngå at sånne dipper som jeg beskrev over påvirker resultatet.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
21-09-10, 17:55 #5
Jeg har fulgt sånn halveis med en stund nå, fordi jeg har senket dosen.
Noen dager etter senking av dosen er temp nede i 26,2 - så stiger den igjen til 36,5 som er min morgentemp på tyroide hormoner.
På Levaxin var den 36,0.
At den stiger igjen tar jeg som et tegn på at det er nok stoffskifteaktivitet - selv om jeg har senket dosen mye nå.
Har brukt bare 2G ERFA i 4uker nå, og forstår ikke mye av det. Tempen er der, og det tolker jeg positivt.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
21-09-10, 18:16 #6
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
21-09-10, 18:53 #7
jeg startet med 25mg og da har temp under armen ligget på 35,1-35,4 ca. nå har jeg økt til 50mg (1,5uke siden tror jeg)og siden onsdag har tempr under armen lagt på 35,6-35,9... så tja det må jo bety noe
-
21-09-10, 18:56 #8
brrrhhhrr - såå iskald er jeg ikke.
Korrektur er dessverre ikke min sterke side.....
Leser jo av og til mine gamle innlegg og undres over at noen klarte å forstå dem rett.
Så takk for det alle vellvillige sjeler.
Høres bra ut wonki. Om behandlingen funker skal det skje en normalisering av tempen.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
21-09-10, 19:28 #9
Findes også beskrevet her på forummet i tråden startet af Nora: Interessant fra Barnes bok - nærmere om temperatur: indlæg nr. 9
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Økning/regulering Armour....
Av ella i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 93Siste melding: 12-01-10, 14:29 -
Overdosering av Levaxin etter økning av D3
Av Joni i forumet D-vitaminSvar: 11Siste melding: 07-12-09, 09:37 -
Økning av dose
Av HeidiN i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 9Siste melding: 27-05-08, 16:20 -
Fürst måler ikke T3
Av Hilma i forumet BlodprøverSvar: 4Siste melding: 26-05-05, 12:41 -
Økning/regulering Armour....
Av ella i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 4Siste melding: 04-04-05, 22:00
Svar med sitat

Bokmerker