Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
  1. #1
    Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    10

    Standard Legen sier jeg er frisk, men gir meg likevel Levaxin...

    Heisann!
    Ja da har jeg tatt skrittet og registrert meg her. Men først har jeg kranglet med legen noen måneder. Tror at jeg kan ha noe lavt stoffskifte, men legen tror det ikke, Ser bare på blodprøvene, og sier jeg er frisk, men gir meg likevel Levaxin... og uten å gi noe mer info om bruken...! Men jeg er heldigvis i stand til å finne ut en del selv. Men jeg skal jo ikke tilbake før om 3 måneder, og jeg vet jo ikke så mye om hvordan jeg skal finne ut om dosen er riktig eller må justeres.
    Mine prøver viste Anti-TPO 28, referanseverdi < 100
    FT4 13,8, referanse 11,0 - 23,0
    TSH 1,0, referanse 0,20 - 4,0
    Ser dette ok ut for dere med erfaring, eller bør jeg gå videre på dette? jeg har også 2 andre i familien som går på Levaxin, men som ikke hadde så mye utslag på blodprøver. Har også høyt kolesterol, uten noen annen god forklaring på det.
    Ellers fryser jeg alltid på hender og føtter, sover med sokker om natta. Ser jo at dette kan ha andre årsaker og, men har tenkt at det er verdt å prøve Levaxin for å se om det kna hjelpe. Men jeg må veel justere dosen noe før det e.v.t. gir virkning. Går på 50 mikrogram nå. Hører med til historien at jeg ser meg om etter annen lege..
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

  2. #2
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

    Standard Sv: Kanskje lavt stoffskifte?

    Det er vanskelig når man føler at legen har overlatt pasienten til seg selv. Det eneste som fungerer når du ikke har lege eller blodprøver til å veilede deg er å lytte til kroppen. Ha en liten doseøkning på 12,5 mcg ca hver 4-6 uke. Mål hvilepuls og kroppstemperatur rektalt når du våkner om morgenen. Dette vil være med på å veilede deg. Før symptomdagbok. Da er det lettere å registrere endringer.

  3. #3
    Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    10

    Standard Sv: Kanskje lavt stoffskifte?

    Takk skal du ha, Blondie!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

  4. #4
    Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    10

    Smile Symptomer den første tiden med levaxin

    Har nå tatt Levaxin i 5 uker. Og nå har jeg faktisk kunnet sove uten sokker!! (Har i mange år sovet med sokker fordi beina er kalde, også om sommeren ) men jeg lurer litt på om det er slik at noen symptomer kan være tydligere også i oppstarten med medisin? Av og til kjenner jeg tydelige hjertebank. Og jeg har prestert å glemme avtale, noe jeg sjelden gjør. Føler også at jeg ikke helt henger med av og til, men det har jo vært litt før og,da.
    Har sjekket hvilepulsen, som i starten var 55/ min. og er nå på 60/ min. Har skjønt at det er litt lavt når jeg er kvinne og utrent.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

  5. #5
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

    Standard Sv: Legen sier jeg er frisk, men gir meg likevel Levaxin...

    normal puls er rundt 70, men noen har bare lav puls.

    Din opprinnelige ft4 var veldig lav, for midten er 17 (lett å regne ut, for differansen mellom 11 og 23 er 12, og så plusser man 6 på 11 og da blir midten 17)

    Normalt trenger man ft4 i øvre halvdel av referanseområdet, og en tommelfingerregel er to tredeler opp, men det er individuelt hvor man skal ha ft4.

    Jeg ville ikke byttet lege ennå, for de fleste andre leger ville nektet å la en prøve levaxin i det hele tatt.

    Men hos deg er det håp om å få lov til å fortsette å "prøve"

    i ditt tilfelle ville vel en graf på excel eller noe kunne gjøre inntrykk på legen, med midten av den øvre halvdelen av referanseområdet merket av som optimal, kanskje.

    Legene sies å være dårlige på å lese blodprøvesvar og en grafisk fremstillign sies å kunne hjelpe.

    Hos deg er jo ft4 veldig lav, og du hr de typiske symptomene, og høyt kolesterol.
    Mulig man skal legge inn kolsterolen i grafen også, for den vil jo gå ned etter at man tar levaxin.

    Og pulsen også.

    Nå trenger du flere blodprøver, og å test hva som skjer når du får ft4 opp i 19 eller noe, for 19 er to tredeler oppe i referanseområdet.

    Jeg tipper at pulsen blir mer normal og kolesterolen også.

  6. #6
    Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    10

    Standard Sv: Legen sier jeg er frisk, men gir meg likevel Levaxin...

    Takk for svar og tips, nora! jeg er spent på veien videre,ja. Har tenkt å høre om jeg ikke får tatt en blodprøve til uka. Litt greit å ha noe å diskutere ut i fra til neste time.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

  7. #7
    Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    10

    Standard Nye blodprøver

    Ja da fikk jeg melding fra legen om å gå ned fra 75 til 50 mikrogram Levaxin, fordi TSH var for lavt (0,19 , Ref. 0,20 - 4,0) Hun er visst livredd for lav TSH, p.g.a. fare for benskjørhet.
    Men samtidig var det interessant å se at Kolesterolverdien var sunket! For den har ligget godt over referanseverdiene noen år. Men FT4 har hun ikke brydd seg om å oppgi... Ser ut som bare TSH gjelder der... Men det er vel ikke så kritisk med benskjørheten når jeg samtidig tar tilskudd for å hindre det? (husker ikke hva som var spesielt for det, men tar tilskudd av Selen, MAgnesium. Sink, Kobber, B-vitaamin, C-vitamin og D-vitamin... så jeg må jo bare være kjernesunn??
    Må veel kanskje gjøre det en stund da, men hva skal egentlig til for å overbevise dem?? Jeg har jo ikke hjertebank eller noe annet som skulle tilsi for mye medisin.
    Men jeg får se om jeg orker å føre detaljert logg til neste legetime, da.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

  8. #8
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

    Question Sv: Nye blodprøver

    Hej Sharah

    Var det mig, ville jeg ikke røre ved doseringen af Levaxin, uanset hvad lægen siger. Jo, jeg ved godt hvordan det lyder, men - come on - 0,01 under ref.værdien er altså ikke nok til at forsvare en reduktion af Levaxin på en tredje del af den hidtidige.

    Hvad tænker denne læge på?

    På sigt er du altså ikke tjent med en TSH-læge, der (pardon my french) skider på FT4 og styrer udelukkende efter TSH - uden at vide at det er et alt for højt FT4 (=superlavt TSH af den grund, og kun af den grund) som kan medføre forandringer i knogletætheden, men ikke før efter mange år med over-højt FT4.

    Du er ikke tjent med en læge der er "livredd for lav TSH, p.g.a. fare for benskjørhet". Du skal bruge en læge, der hellere er "livredd" for det som lavt stofskifte gør med patientens liv og helbred på kort og på langt sigt.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sharah Vis post
    Men samtidig var det interessant å se at Kolesterolverdien var sunket! For den har ligget godt over referanseverdiene noen år.
    Du kan kysse det flotte kolesteroltal farvel, hvis du nedsætter dosen af Levaxin. Det vil ikke gå lang tid, før dit kolesterol er øget igen, og dette tager jeg gerne et hvilket som helst væddemål på!

    Du kan spørge din TSH-læge om hun hellere vil have dig til at udvikle kredsløbssygdomme (forhøjet kolesterol) end knogleskørhed (ekstralavt TSH tror hun, mens det i virkeligheden er FT4 som har betydning her) - for at bruge hendes egen ræsonnement mod hende selv. Lad hende vælge mellem de to sygdomme på dine vegne, og se hvad hun vælger.... Hvorfor skal kun du presses?

    At dit kolesterol er sunket betyder slet og ret, at din behandling virker. Forhøjet eller højt kolesterol er et af de primære symptomer på for lavt stofskifte (uanset lab.tal og uanset kosthold) og når tallet er sunket under behandlingen, betyder det at behandlingen virker. At ødelægge en vellykket behandling, fordi lægen er vildfaren og ukyndig - er ikke smart. Så enten tager du skeen i egen hånd, eller kommer du her tilbage om et par måneder med klager over dårligt helbred, forringet trivsel og genopblussen af symptomer på lavt stofskifte.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

  9. #9
    Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    10

    Standard Sv: Legen sier jeg er frisk, men gir meg likevel Levaxin...

    Takk for svar, Anisa. Godt med litt moralsk støtte
    Jeg hadde faaktisk vurdert det motsatte før legen sendte meg brev...
    Men jeg skal prøve å skjematisere dette litt før jeg bestiller time, og se hva hun sier da. Har nettopp skiftet lege, så kjenner henne ikke så godt, og hun mente jeg hadde fått Levaxin fra den forrige legen på syltynt grunnlag...
    Vel i alle fall har jeg det nå, og mener det er riktig for meg. Men jeg har jo litt håp om at jeg knaskje kan fungere enda bedre hvis dosen blir helt riktig, en gang... Men først skala jeg be om en utskrift av hele blodprøveresultatet, og ikke bare det legen mener er viktig...
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

  10. #10
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    65
    Meldinger
    51

    Standard Sv: Legen sier jeg er frisk, men gir meg likevel Levaxin...

    Hei Sharah

    Jeg vet hvordan du har det, min lege sa også at jeg var frisk for mine prøver var helt fine. Selv om jeg hadde en svulst i halsen som var som en halv banan! og jeg var helt Hyper og kroppen min var utslitt, betennelser og indre blødninger kom etterhvert osv. Det endte med at jeg opererte bort hele kjertelen på eget ansvar.
    Det er nå 2 år siden, jeg ante ikke bivirkningene av et slikt valg så jeg sliter fremdeles med en slags sorg over å ikke ha kjertelene som styrer hele kroppen.

    Idag hadde jeg legetime kl. 10:30, dette er min lege nr. 3, men han behandler meg som et barn! jeg forsov meg og ringte 10:35 og da fikk jeg regelerett en liten trussel: du må jo forstå at du egentlig er i en situasjon nå at du er uten sykemelding fra idag dermed er du friskmeldt fra idag av, jeg har det veldig travelt sa han i DEN tonen.
    Javel sier jeg det er jo derfor jeg ringer, har du tid til meg en annen dag da? han bekreftet i en sur tone at han hadde fullt. SÅ da sa jeg ja ok, da må jeg jo finne meg en annen lege som har tid til meg. Så kom det at jeg kunne aller nødigst få en time imorgen kl. 15.00. Så den tok jeg.

    Endelig en god natt søvn, etter å ha gått opp på Levaxin for å få mer krefter. Min siste måling var TSH på 0.01 og T4 på 20. Målet mitt er å komme opp mellom 23 og 25.

    Ser syk og utslitt ut, er vant til å være en propell og ordne opp i det meste. Føler at ingen tror meg og nå etter denne tlf samtalen sitter jeg å griner, jeg er så lei av dette!

    Tenker på å bestille time på Arendal Helsesenter, der er det ivertfall en lege som vet hvordan dette føles har jeg lest. Har noen erfaring med Bjørn Olav Øverby ? Jeg leste denne: Stoffskifteskolen
    Enja Dagbok 2009, 2010, 2011
    De beste hilsener ifra Enja.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

  1. Svar: 2
    Siste melding: 05-06-13, 20:19
  2. Legen sier jeg er OK
    Av kurt i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 33
    Siste melding: 25-06-11, 07:16
  3. Legen min sier jeg er overdosert
    Av Siven i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 58
    Siste melding: 17-03-10, 18:09
  4. Nå optimalt behandlet med Levaxin, men blir likevel litt for mye trøtt på dagen
    Av minnie i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 27
    Siste melding: 09-05-08, 08:39

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn