Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
-
21-08-10, 10:03 #1
Verdier for en som er frisk?
Hei,
Hva er verdiene av TSH og FT4 for en frisk person? Er en som har TSH på 5 og FT4 på 8 frisk?
Bare spør for en som hadde disse verdiene, men med symtomer på lavt stoffskifte. Hun ble satt på levaxin for 6 mndr siden, men har nå fått beskjed om å slutte med de mens kjertelen ennå virker. Nå er det utbrenthet som mest sannynlig er årsaken.
Så derfor lurer jeg på hvilke verdier en frisk person skal ha?Pga feil ble jeg medisinert først høsten 2006, blodprøve jan 2001 viste hypo, men ble ikke fulgt opp. Nå: 150 Levaxin 20 Liothyronin
Jeg har slitt med lavt stoffskiftet ihvertfall siden år 2000...
-
21-08-10, 10:19 #2
Sv: Verdier for en som er frisk?
Nei absolutt ikke.
TSH ligger ofte rundt 1 hos friske, og fT4 høyt i området under stabile omstendigheter. Tallverdien er jo avhengig av referansegrenser ...
fT4=8 er under alle omstendigheter ekstremt lavt og må behandles.
Håper at antistoffprøver er tatt ?
Basert på det foreliggende mener jeg at det må en utredning til for å klargjøre hva man har. Det skal mange prøver til å finne en passende behandling - det er ikke nok med TSH og fT4. De sier are at noe er rav ruskende galt - men ikke hva som er galt.
Bare om referansegrensene :
Referansegrenser dannes av antatt friske personer.
2,5% har under og over disse grensene - og det er også deres normale verdi.
Jeg mener jo at man ikke kan bruke de grensene når man er i behandling med fremmede hormoner. Da er vesentlige forutsettninger for referansegrensene brutt.
Bare det å avlegge prøven på annet tidspunkt enn om morgenen bryter med forutsettningene for referansegrensene. Tilogmed å avlegge prøven stående endrer verdien.
For meg er det derfor klart at et hormontilskudd endrer betingelseen for sammenlikning meget vesentlig.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
21-08-10, 13:25 #3
Tusen takk for svar n'Finn!
Jeg mener ogsså hun har lavt stoffskifte. Skal videreformidle svaret ditt. Er redd hun får seg en skikkelig nedtur når hun kutter ut levaxinen...
Pga feil ble jeg medisinert først høsten 2006, blodprøve jan 2001 viste hypo, men ble ikke fulgt opp. Nå: 150 Levaxin 20 Liothyronin
-
21-08-10, 19:43 #4
I USA, under de nye retningslinjene ville hun ha vært stoffskiftesyk. (Normal TSH regnes der fra 0,3-3,0.) I Norge har ulike lab'er ulike referansegrenser, men "over 5" regnes iallfall for å være i faresonen om ikke "sikkert" for en kvinne.
Det er også viktig å være obs på at mange menn tåler mye høyere TSH uten å føle seg "riktig ille" enn kvinner.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
22-08-10, 12:58 #5
Jeg tok visst litt feil ang verdiene hennes:
De er: TSH 5.6 og FT4 på 13 (ref 12-22)
Er det noe bedre?Pga feil ble jeg medisinert først høsten 2006, blodprøve jan 2001 viste hypo, men ble ikke fulgt opp. Nå: 150 Levaxin 20 Liothyronin
-
22-08-10, 18:45 #6
Vel.....
fT4 er jo litt bedre, men fortsatt alt for lavt.
TSH er jo viser jo enda tydligere at her er det galt. Jo høyere TSH er, jo verre synes hennes kontrollsystem at fT4 verdien er.
Så, jeg syns de er verre. Verre for henne å slite med, men kanskje er de nærmere at legene vil behandle henne.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
22-08-10, 22:29 #7
Det er da klart lavt stoffskifte, og det er feil å ta denne pasienten av levaxin igjen.
Normal TSH er veldig tett ved 1, og ft4 er rundt midten eller høyere.
Det fins også noe som er et tidsaspekt med hypothyreose, det er at hvis man går lenge med litt lavt stoffsikfte så har man mye verre symptomer enn etter to uker med mye lavere stoffskifte.
Det hender at ft4 er veldig lav hos normale friske mennesker, men det er en forbigående tilstand når man er syk, influensa, operajoner, altmulig. Man får knapt symptomer av det.
Så å trekke den konklusjonen at andre mennesker som har bedre tall å vise, har mindre symptomer, er feil , fordi de går med dette hver dag i årevis.
På mange steder i Norge så har de senket øvre grense for referanseområdet til 3,5 for lengst, så 5 er for høyt.
TSH er et hypofyse-signalstoff som skal skrike til skjoldbruskkjertlen å lage mer thyreoideahormon.
Når man går lenge med en TSH på 5, og ft4 bare går opp til såvidt innenfor nedre grense, så holder det ikke lenger, man trenger tilskudd av levaxin eller noe.
Mon tro denne personen har fått prøve laveste dose bare i seks måneder slik at han/hun ikke har blitt bra?
Det er ikke tilskudd av levaxin som ødelegger kjertelen.
Den er allerede erstattet med bindevev lenge siden pga anti-TPO.
Det er en autoimmun sykdom som heter hashimotos thyreoditt.
Å ta vekk levaxinen nå for at kjertelen skal kunne virke igjen (for å øke TSH, for kjertelen vil våkne litt igjen) vil antageligvis ikke funke, men det har hendt.
Rart at noen leger fremdeles bruker begrepet utbrent.
Omdal sa i et foredrag en gang at omtrent alle thyreoidea-pasienter som han har og som han ahr satt på thyroxin eller Armour, de gikk og hanglet i mange år og hadde fått diagnosen utbrent før, mens det var bare lavt stoffskifte som ikke var diagnostisert og behandlet.
Lignende tråder
-
Frisk fra binyretretthet?
Av BeritM i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 04-05-10, 13:27 -
Usikker på om jeg er frisk..
Av Tornerose i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 6Siste melding: 26-03-10, 09:14 -
Slank og frisk med animalsk fett
Av Mod i forumet Kosthold - fett og kolesterolSvar: 0Siste melding: 08-07-09, 13:21 -
Når mat gjør deg frisk…
Av Anisa i forumet Helbred og kostholdSvar: 0Siste melding: 22-03-09, 14:27
Svar med sitat
Bokmerker