Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
  1. #1
    Medlem siden
    Oct 2007
    Meldinger
    1

    Standard Mulig høyt stoffskifte??

    Har slitt en stund med en kropp som plutselig ikke fungerer. Føler meg ofte helt utslitt, skjelven, svimmel, har hjertebank, er urolig og lett på gråten (og ikke særlig lett på tråden lenger ;) )
    Jeg har god appetitt, trenger ganske mye mat og når jeg har spist føler jeg meg som regel bedre en stund. Jeg er slank og vekta er stabil.

    Jeg trener en til to ganger i uka og dagen etter er jeg totalt ødelagt. Må slepe meg ut av senga, og kroppen er vond, sliten og jeg høres ut som et vrak. Kommer meg som regel utover kvelden, og jeg kommer meg sjelden i seng før 23-24. Har litt vansker for å sovne, (merkelig hvor mye lettere det er å sovne på sofaen foran en film??!)og våkner lett. Vi har barn som er urolig om natta og jeg vekkes jevnlig av dem og har ofte vanskelig for å sovne igjen.
    Drikker jeg alkohol (drikker aldri mye, maks ett glass vin/en øl) får jeg hjertebank og blir lett uvel.
    Føler meg egentlig ikke deprimert, men kan få anfall av sterk selvmelidenhet Vi har hatt noen tøffe år, har mistet barn og har hatt et svært sykt barn som heldigvis er bra nå. Dette begynner å komme litt på avstand nå og jeg er klar for å starte livet igjen. Men jeg orker jo ingenting!

    Nå har jeg endelig fått sparket meg igang og bestilt time hos lege. Jeg har en mistanke om høyt stoffskifte og har lest endel om det. Men jeg vil jo gjerne ha mest mulig ut av dette legebesøket og vil gjerne ha mest mulig tips om hva slags prøver jeg bør be om.

    Jeg leser at høy puls er vanlig, hvilke pulsverdier menes da? Er hvilepulsen høy, eller blir den fort høy ved anstrengelse? Har brukt pulsklokke i dag og ved lett husarbeid (klær osv) har jeg puls rundt 90-100. Men føler at jeg har mye hjertebank, kjenner hjertet slå hele tiden. Var plaget av det når jeg var gravid også, da hadde jeg hvilepuls over 100 i lange perioder, særlig midtveis i svangerskapene.
    Ble litt surrete dette, men håper noen har noen tips til meg
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

  2. #2
    Medlem siden
    Oct 2007
    Meldinger
    4

    Standard Noen tips...

    http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakt ... ehoeyt.php

    Denne linken gav meg noen svar

    Jeg hadde skjelvende hender, hvilepuls på 94 og en uforklarlig uro i kroppen hele tiden. Formen generellt var grei, og jeg maktet å starte i ny jobb og klarte meg greit - bortsett fra at klassen tolket skjelvingen min som at jeg var nervøs. Ble værre og værre å få sove etterhvert - men prøvde å roe meg mot kvelden og da gikk det bedre. Hentet ungen over i senga mi - det hjalp også. Jeg har også mistet barn og rundt den tiden på året jeg mistet går jeg ned i en slags dvale uansett. Min lille jente ble 7 dager. Har ikke hatt psykiske utslag bortsett fra at jeg kanskje har vært litt mer oppfarende enn vanlig.

    Etter blodprøver ble det tur til Tromsø, nukleær røntgen og en konstatering på Graves sykdom. Er nå inne i fasen med Neo-Mercasole og tar betablokker for skjelvinger. Er i brukbar form nå - men kjenner at jeg ikke må stresse - da hoper det seg opp igjen.

    Håper dette var litt til nytte.

    Merete
    ------------------------------------------------------
    3 år med lavt, nå plutselig Graves sykdom H07

  3. #3
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    109

    Standard

    Akkurat ja, MereteB beskriver det akkurat som jeg skulle sagt det selv. Mine symptomer på høyt stoffskifte var skjelving, først på hendene, etter noen uker kunne hele kroppen skjelve, spesielt beina til tider. Var relativt varm hele tiden (jeg som alltid har vært frysepinn), gikk ned i vekt samtidig som matinntaket økte (gikk ned ca. 10 kg på 4 uker), hovnet opp i beina, og hadde en intens uro inni meg. Hjertebank hadde jeg noen ganger om natten, da jeg etterhvert tok betablokkere som jeg fikk for å dempe skjelvingen så jeg kunne fungere på jobb kom virkelig kraftig hjertebank, hjertet gikk virkelig seint og tungt.
    Fikk diagnosen Graves rett etter mitt første legebesøk (jeg hadde aldri hørt om Hypertyreose), min fastlege hadde rimelig god peiling på det og henviste meg rett videre til endokrinolog. Ettersom jeg hadde relativt stort stuma ble jeg operert etter 6 måneder.

    Fortell dine symptomer til legen, nevn at du mistenker stoffskiftet. Spør etter prøver for TSH, T4 og T3, muligens ferritin også? Vet det er flere prøver å ta, men disse 3 første vil vel gi en pekepinn om du har høyt stoffskifte eller ei.

    Lykke til med legetimen

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn