Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
-
24-03-08, 18:15 #1
Bruker
- Medlem siden
- Dec 2007
- Sted
- Troms
- Meldinger
- 18
Kvalme som følge av oppstart på Levaxin?
Hei igjen til alle dere her på forumet
Jeg var innom her for noen måneder siden, og skrev om min frustrasjon over at min lege ikke ville la meg starte på Levaxin fordi mine stoffskifteprøver lå i grenseland.
Nå har jeg endelig startet på en lav dose Levaxin 25 mg/døgn, og har gått på det ca. 1 mnd. Problemet nå er at jeg har blitt plaget med kvalme, i tillegg til mine andre symptomer på lavt stoffskifte. Derfor lurer jeg på om det er noen her inne som har hatt den samme erfaringen med oppstart av Levaxin? Plagene med kvalme kom ikke før et par uker etter oppstart, og jeg har det ikke hver dag. Men det kommer helst på de 'dårlige' dagene, og tar seg opp i løped av dagen. Jeg har ikke vært plaget med kvalme tidligere, så derfor syntes jeg det var litt rart å få det nå...... Jeg har også prøvd å sjekke om dette er en bivirkning av Levaxin, men finner ingen referanser for dette på nett.
Håper på et svar fra en fornuftig sjel her inn på forumet
Og foressten, vel overstått påske til alle dere!
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
24-03-08, 18:42 #2
http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=388582 Legg merke til at Levaxinen blir oversett.....
http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=344719 Prøvebehandling - kvalme
http://66.102.9.104/search?q=cache:4I7F ... no|lang_sv (du må trolig skrive inn slutten her) Tar med googlemerkingen av kvalme OG Levaxin her
Jeg finner egentlig mange meldinger om kvalme og Levaxin. Gjør et søk på denne siden med søkefunksjonen helt øverst på siden skal du se.
Men det forklarer ikke hvorfor - feks lavt blodsukker kan også gi kvalme......
Og min egen oppfattelse av fenomenet er vel at en bør være OBS når noe man spiser forårsaker kvalme. Det er jo tegn på at man ikke tåler det.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-03-08, 19:06 #3
Jeg kan ikke huske at jeg fikk kvalme ved oppstart av Levaxin, men det er garantert at jeg fikk det ved overgang til Armour.
Ellers tror jeg også det er et symptom på høyt stoffskifte, så du må følge med. (Har i alle fall ei venninne med høyt stoffskifte som spyr som en gris både titt og ofte.)
Det du evt kan gjøre er å ta mindre dose og så øke senere, altså bruke lengre tid på å venne deg til thyroxin-dosene."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
24-03-08, 19:33 #4
Leste nettopp også at hvis man har utilstrekkelig binyrefunksjon, så ville man få overdosesymptomer allerede på lave doser thyroxin. Altså skulle binyrene støttes samtidig.
n'Finn, hvis du leser dette: Tror det var på Meretes sider, og jeg mener at det stod at det var farligere for binyrene med naturlig thyroxin enn syntetisk nettopp fordi den syntetiske virket så dårlig - altså mindre belastende for systemet. Jeg tror du fortalte meg omvendt den gang jeg fikk symptomer ved oppstart av Armour. Med min hukommelse, skal jeg ikke si noe som helst sikkert - bortsett fra at det stemmer på meg at det var vanskeligere å takle naturlig thyroxin. Og enda har det ikke kommet noen bedring..."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
24-03-08, 19:36 #5
Jeg har vært plaget med kvalme-følelse. Men jeg hadde den også før de fant ut hva som feilet meg. Så det var ikke noe som dukket opp med Levaxinen. Det roet seg etter vel 1 1/2 år på Levaxin, eller noe slikt. Og akkurat som med deg, så var det ikke jevnt over, men kom og gikk.
Jeg ble også kvalm ved oppstart av Liothyronin. Det var en av grunnene jeg sluttet på dem.
(Det siste krasjet jeg hadde regner jeg ikke med i dette, for da var det kvalme på linje med omgangsyke, og var en helt annen kvalme.)Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
24-03-08, 19:49 #6
Er sikkert riktig at hvis binyrene ikke er helt med så er det verre med Armour - uansett om det er kvalme eller andre symptomer som er fremtredende så kan det lett tenkes at Armour vil virke krafigere hvis binyrene ikke er med.
HVIS.
Og det er jo spørsmålet da - har de lettere for å bli med på Armour ?
I mitt tilfelle et ubetinget JA, men som med alle spørsmål, vi er forskjellige.
Og HVIS binyrefunksjonen alleredet er stivnet, feks av manglende behandling - eller bråstart med Levaxin, er det ikke sikkert den kommer så lett igang igjen om man forsøker Armour som andrevalg.
Men det gjorde den hos meg.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-03-08, 20:45 #7
Ja, n'Finn - vi reagerer jo alle forskjellig.
Og jeg tror også at på den siden (Meretes?) så stod det at binyrene faktisk ble verre jo flere år man hadde gått på syntetisk thyroxin, og jeg hadde jo mange år bak meg på denne. Har forresten blitt kvalm igjen de siste dagene - etter økning og kjempenedtur pga været - men det får jeg ta et annet sted, en annen gang.
n'Finn - kan du lage en egen tråd ang stive binyrer hvis de skiller seg vesentlig fra slitne binyrer? Jeg forstår det som om at stive binyrer = like mye kortisol sent på kvelden som tidlig på dagen. Men hvis det ikke er slik, eller hvis det innebærer mer, vil jeg veldig gjerne vite det.
Og Anne Ma - jeg har altså fått ny fornemmelse om sviktende binyrer også hos deg de siste par dager med det jeg har lest. Jeg anbefaler deg å lese de linkene jeg har lagt inn i det siste (hvis du orker da).
Kan man forresten få fram i søkefunksjonen, eller annet, tråder som en bruker har STARTET? Altså ikke bare alle innleggene til en bruker, men som sagt: innlegg en bruker har startet? Hvis noen vet det, kan kanskje informasjonen legges ut der hvor det legges ut informasjon om bruk av forumet m.m.
Så skal jeg holde kjeft før jeg saboterer hele tråden... ;)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
24-03-08, 21:48 #8
Hei Stina

Jeg leste mye om slitne binyrer tidligere og fant ut at det ikke egentlig passet på meg og min historie. Men det kan kanskje være en tanke å lese om det en gang til
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
24-03-08, 22:04 #9
Stivhet og slitne tror jeg er samme.
Nok i døgnurin, men ikke til riktig tid og heller ikke nok under stress.
Les på sidene til Merete og Kristin der står mye.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-03-08, 22:20 #10
Understøttelse av mine påstander over + noen karakteristiske symptomer:
http://home.online.no/~meretlun/binyrer.htmThyreoid medikasjon, og kan i verste fall fremskynde binyreinsuffisiens, men det som vanligvis skjer er at thyreoidmedikasjon ikke virker i det hele tatt, eller pasienten får overdoseringssymptomer på svært lave doser medisin.
Derfor, når lav binyrefunksjon mistenkes er det muligens farlig og unektelig feilaktig å behandle pasienten uten å støtte binyrer.
Før man behandler noen med Thyroxin for hypothyreose, så SKAL binyrenes funksjon først testes.
Når Thyroxin gis til personer som har både hypothyreose og binyretretthet vil personen ofte oppleve en forverring av symptomer.
Ved overgang fra Thyroxin til Armour er det nødvendig at binyrene sjekkes Hvis ikke kan du risikere et "krasj". Grunnen til dette er at Thyroxin er så inaktivt metabolsk at det så vidt rører seg i systemet og gjør lite for deg. Naturalthyroxin derimot, øker den metabolske aktiviteten så effektivt at binyrene ofte ikke greier å takle den plutselige "hjelpen" tilbake til normalen.
Ofte beskrives en underlig "indre skjelving".
...mørke ringer rundt øynene...
Forskjellen mellom sittende/liggende BT, og stående er viktig. Normalt vil BT stige når en person reiser seg. Hos personer med binyreinsuffisiens endres det ikke i det hele tatt, eller det faller ytterligere.
Jeg fikk legen til å måle blodtrykket fra liggende til stående - det sank! Men han synes ikke det var noe spesielt.
Se til og med i Felleskatalogen: (Søk på Levaxin)
http://www.felleskatalogen.no/Ved ubehandlet adrenal insuffisiens må det gis adekvat kortikosteroidbehandling for å unngå adrenal krise. Forsiktighet utvises ved diabetes."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Svar med sitat
Bokmerker