Pga stort multiknute struma må jeg mest sannsynlig fjerne skjoldbrukskjertelen.
Jeg kan velge mellom å fjerne den nå, eller vente 1 år for å se om vekst har stagnert.
Stopper veksten kan jeg velge mellom ubhaget av strumaen, eller ubehaget med å ha lavt stoffskifte.¨
Det som bekymrer meg med å vente, er om det skal blir en vanskeligere operasjon/dårligere plass.

Så i forbindelse med at jeg skal bestemme meg om å fjerne den eller vente kunne jeg gjerne tenkt meg å vite hva jeg kan vente meg.
Har lest masse av trådene her, og ser det er veldig mange som har problem med medisinering.
Er det lettere eller vanskeligere å finne riktig dose, riktig medisinering når kjertelen er helt borte?

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Du skriver at du har over 20 knuder af forskellig størrelse. Nu ved jeg ikke hvor gammel du er, men sædvanligvis udvikler man flere knuder i takt med at man bliver ældre. Til gengæld aftager tilvæksten (forstørrelse) af knuderne også med alderen. Det er et plus, i hvert fald.

Under alle omstændigheder går jeg ud fra, at der bliver foreslået en operation, om ikke andet så pga. strumaens størrelse. Du bør dog overveje om du vil have skjoldbruskkirtlen opereret ud nu eller evt. senere? Det er altså en større ting at skulle lære at leve uden sin kirtel, da operationen efterfølges af en ny situation, hvor du skal lære at leve med hypothyreose. Dette er altså en udfordring du bør gå ind i med helt åbne øjne, så du ikke ender med at fortvivle når det evt. viser sig at vejen til velregulering er lang og sej. Det er sket for mange før dig, så det er ikke en bagatel. Det er vigtigt at forholde sig til.

Skulle radiojodbehandling komme på tale (ved ikke helt i dit tilfælde, da du ikke har forhøjet stofskifte iflg. prøverne)
Tusen takk for masse god informasjon
Jeg er 35 år.
Det er ikke aktuelt med radiojodbehandling.
Har tatt scintigrafi og ct, men ikke fått resultat ennå.
Tenker mye på hvordan det er å leve med lavt stoffskifte. Blir ganske skremt av å lese på siden her med alle som sliter for å bli riktig medisinert, og alle tilleggsproblem
Syns det er vanskelig å bestemme meg for hva jeg skal gjøre.