...og stakkars, stakkars degkram1
Printable View
Du er jo sannsynligvis på for lav dose thyroid.Sitat:
Har nå stått 6 uker på Erfa 135mg. Kommentarer?
Dett er er vel sannsynligvis lave kortisolverdier? Jeg tror man kan få smerter i nyreområdet ved for lite kortisol. Hyperstresset av bagateller er typisk.Sitat:
Symptomer per nå er vel enklest forklart slik:
Smerter rundt venstre nyreområde Hyperstresset av bagateller
Du sover vel for mye fordi du har lav thyroiddose. Kroppen trenger mer, men du klarer kanskje ikke øke fordi kortisolnivået er lavt? Det vil ordne seg når du begynner på HC. Når både kortisolnivåer og thyreoideahormoner er lave, er det underlig at du klarer selv daglige gjøremål, tenker jeghjerte1 Tålmodighet, jenta mi, det er veien viderekram1Sitat:
Klarer kun daglige gjøremål
Sinne for bagateller
Sover 10-12 timer per døgn (har lest i dagbladet at det er farlig:lol:)
Aksepter at akkurat nå er du der du er du er. Formen din vil nok endre seg gradvis når du får bedre medisinering. Godta at det er slik. Forklar familie og venner hvordan du har det. Jeg sendte mail til mine og forklarte, med litt medisinske vendinger. Det gikk inn hos de fleste. Og da er det godt å kunne få litt empati og forståelse tilbake. jeg forklarte at jeg var så syk at jeg ikke orket besøk. Du er faktisk syk! Kroppen din sliter! Si det til mann og barn. Ungene vil forstå hvorfor mor er i pysjamas når de kommer fra skolenvink11
Det høres jo ut som om du har litt annet å slite med også. Livet er ikke alltid enkelt. Fint at fastlegen din er så modig at han gir deg HC! Lykke tilkys1
Er bare enig med Vigdis jeg - og menn kan være forståelsesfulle......
Kjære Ruth og Finn
Tusen takk for omtanken. Det varmer veldig. Uten likemenn/kvinner og dele denne situasjonen og erfaringer med hadde jeg ikke kommet så langt som jeg tross alt har.
Mange menn er svært forståelsesfulle inkudert min mann:D
Problemet er at mannen min sitter i Oslo hele uka(ca 180 mil unna), kun hjemme i helgene (studier).
Selv om jeg er VELDIG flink til å glemme at det skal legges bokbind på skolebøkene, synes det å være det eneste lærerne er opptatt av i disse dagerxx1 Mine stakkar barn kommer hver dag hjem å minner mor på at hun nok engang har glemt å kjøpe bokbind...med nye tidsfristerikkemig1
Det jeg kan sette igjen til gubben når han er på helgebesøk, det får stå. Heldigvis har jeg noen som kommer å tar husvasken (nei, det er ikke gratis:wink: selv om det burde vært det for oss som er syke)
Om fastlegen vil gi meg HC gjenstår å se....:? håper på det beste nå.
Ja, det er jo sånn de er Blondie.
For deg Blondie, og for alle, håper jeg det er forbigående - altså at man finner sin kur.
Det krever jo etter min mening at man er frisinnet nok, især på behandlersiden. Frisinnet nok til å putte blodprøveresultater i skuffen å ta et overblikk på pasientens kliniske side(r).
Kjære Blondie!!
Nå finner jeg det ikke igjen-hvor-, men du lurte på noe med thyroiddosen kontra binyrestøtte.
Det er fryktelig å si det på denne måten, men tror det er individuelt.
MEN generelt vil jeg tro at de fleste klarer seg med en fysiologisk dose(20-25mg). Og hvis en etter en 3.mnd tid ikke føler noen bedring, ville jeg da øke forsiktig thyroiddosen for å kjenne den virkningen. Fører ikke det fram, øker jeg HC dosen.
Ikke så mye å bli klok av, men dette opplever jeg svært vanskelig.
Men noen tegn er typisk binyrer...hvis jeg begynner skvette for den minste lyd igjen, irritert at noen ringer meg etc....
Av hele mitt hjerte ønsker jeg deg god bedring.
Og- skolebøkene kommer til å bli fine ,de!!
Spør i veg videre, jeg forklarer gjerne "om min veg", selv om jeg ikke er i mål!!kram1
Kjære alle dere som deler deres erfaringer med meg.
Jeg hadde en ganske oppløftende legetime i går, som jeg synes det er verdt å gjengi herinne.
Samtalen mellom meg (B) og legen (L) gikk omtrent som følger:
B: Som du vet har jeg vært på Balderklinikken for å få hjelp. Jeg kan ikke fortsette å gå der for oppfølging av økonomiske årsaker. Jeg trenger derfor hjelp fra deg.
L: Hva fant de?
B: Jeg har lave D vit, lav kortisol i spytt, høy aldosteron. Med andre ord forstyrrelser i det endokrine systemet.
L: Det kan det være.
B: Så lenge jeg går med lavt kortisol vil jeg aldri få full effekt av stoffskifte medisinene. Jeg vil derfor at du gir meg HC.
L: (ser på blodprøvesvarene) Jeg tror vi må henvise deg til Tromsø...
B: Med nye ventelister? Nå har jeg gått slik i ett år. Jeg vil på jobb. En prøvebehandling med HC skader meg ikke. Jeg orker ikke dette mer.
L: Du tror ikke du kan være deprimert...?
B: Nei, men man kan bli deprimert av å gå slik jeg gjør.
L. Jeg må bare spørre
B: Det skjønner jeg. Pasienter med hashimotos har påvist lav kortisol (legger frem en forskningsrapport). For hvis du skulle diagnostisert meg uten stoffskifteprøver, som i gamle dager, hadde du diagnostisert meg med hypothyreose. Jeg har lave B og D vitaminer, høy homocystein, lett forhøyet kolesterol og klinikken er på plass. Jeg får ikke dette på plass uten HC.
L: Kanskje 5 mg prednisolon...(leser rapporten) Nå lærte jeg noe nytt...
B: Tror heller vi satser på 10mg hydrokortison jeg. Teorien, som er mer eller mindre godt dokumenter, er at når man går med høye antistoffer trigges binyrene, tilslutt klapper systemet sammen. Binyrene er slitne. Det er bare for en periode, slik at binyrene får komme seg. Jeg tror at leddene mine skyldes tynnfber nevropati (legger frem utskrift fra NEL), som igjen kommer av lavt stoffskifte.
L: (ser på utskriften fra NEL) Ja. og da får vi jo behandlet årsaken til nevropatien også... Dette var interessant. (skriver ut resepten). Dette blir veldig spennende...
Endene på visa var ikke bare at jeg fikk HC tbl 25mg, men jeg fikk det på blå resept, som jeg kan få tre glass à 100 tabletter på. Gjett om jeg er fornøyd med fastlegen min daxx6
Sånne solskinnshistorier er deilige. Håper du får de ønskede resultater også. Og så må jeg bare berømme deg om at måten du har håndtert dette på virker veldig bra - og så må jeg berømme legen din som evner å ta dette så bra på sparket.
Kan du legge den forskningsrapporten frem for oss også?Sitat:
Pasienter med hashimotos har påvist lav kortisol (legger frem en forskningsrapport)
Gratulerer, fint at du får hjelp!
Jeg har funnet den via forumet, men klarer ikke å¨huske helt hvem som postet den. Her er det jeg ga legen iallefall:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11607877
Hei Blondie,
så flott at du blir hørt, og at du t.o.m. får hc på blå resept! Ikke verst, bra jobba:wink:
Jeg var hos fastlegen i dag jeg også- en utelukkende positiv opplevelse- men jeg hadde ikke fantasi nok til å nevne dette med blå resept da.... Skal huske det neste gang!
Håper du kommer i bedre form snarthjerte1
Jeg nevnte ikke det selv, det var det han som bare ordnetxx9
Vurderer nå å øke dosen fra 2 og en kvart tablett (60mg) til 3 direkte. Nå tar jeg jo kortison så da skulle jo ikke dette belaste binyrene:?: Blodprøvene mine viser jo at det er behov for en doseøkning...
Har siden sist økt dosen med 30mg thyroid. Bruker fortsatt 12,5mg cortison hver morgen. Var på en tur med jobben forrige uke. Var kjempefint sosialt, men formen raste. Veldig hoven i bena og kjempesliten når jeg kom hjem. Årsaken til hevelsen mistenker jeg å henge sammen med saltinntak. På en sånn tur spiser man det man får servert og havsaltet jeg vanligvis sper på med sammen med mineralvann ble da borte.
Skulle gjerne visst mer om binyrer og salt. Jeg har lest tråder på dette forumet, men blir forvirret av annen medisinske informasjon. For å utdype dette:
-Jeg har redusert kortisol (hypo-funksjon i binyrene)
-Jeg har økt aldosteron (hyper-funksjon i binyrene)
Aldosteronet regulerer væske/elektrolytt balansen i kroppen. Når man får for høye nivåer av dette for man behov for større mengder salt for å holde blodtrykket nede.
Men hvorfor får jeg både hypo og hyperfunksjon:?:
Jeg har en eller annen salt-tilstand.
Den er ikke medisinsk avklart. Man bryr seg ikke om å undersøke.
Min vekt går ned når jeg spiser salt, og vil tro at det skyldes veskeforandringer for vektendringen er rask.
Jeg tar også salt når jeg får leggkramper.
Det får jeg gjerne i etterkant av joggeturer.
Og jeg tar salt når jeg våkner om natta og ikke får sove.
En klype Himmalayasalt hver gang - noen ganger en til etter kort tid.
Funker med en gang.
En sånn lang anstrengelse krever antagelig mer salt enn du har fått i deg.
Salt som brukes, og som man får som bordsalt "ute", er ofte natriumredusert.
Det er ikke brukbart, for det er jo natriumet man trenger.
Jodberiket salt er i beste fall unødvendig, så jeg bruker salt uten jod.
Prøv ?
At man både kan føle symptomer fra høy og lav dose samtidig, regner jeg iallfall med at kommer nettopp av slike forhold som dette.
Deler av stoffskfitet halter etter fordi en eller annen funksjon ikke følger med.
Henger meg på denne tråden, jeg.. Har i dag fått himalayasaltet mitt fra Iherb. Har ikke prøvd det før. Det med væske er interessant. Nå skal jeg teste ut dette. For på dårlige dager (dårlige "binyredager"), er jeg ofte litt hoven i ansiktet. Nå skal jeg prøve dette saltet fra i morgen av og se om dette kan ha noe effekt på væskebalansen... xx1
Man kan jo tro at manglende kunnskaper om binyrenes aktivitet skjuler den viten vi trenger om Aldosteron og ADH som jo er et hypofysehormon.
Om det vet jeg intet, men jeg vet at salt-tilskudd hjelper på visse av mine tilstander.
Det kan vær everd å prøve ut dette for andre også. Alle har nok ikke samme som jeg, men et forsøk kan være nyttig.
Jeg bruker Himalayasalt fordi det ikke inneholder jod, men jeg har jo forsøkt Rema1000-versjonen også, og reagerer ikke anderledes i det heletatt.
Jeg tar så mye som det er plass til mellom tommel og pekevinger, smelter det i munnen og tar en slurk vann eller to etterpå. For å få vekk saltsmaken, men også for å tynne det litt ut for magen.
Hvor nødvendig det er, vites ikke (det heller).....
Takk for svar begge tovink11
Rufus: Gi tilbakemelding om effekt da.
Finn: Min Rema versjon inneholder ikke jod. Et grovt havsalt i en liten blank boks uten tilsettningsstoffer. Finnes også i en versjon med chillipulver. Men nå prøver jeg himalayaversjonen og ser om den kan kvele resten av ødemene:D
Hm....
Litt jod er det jo i havet da Blondie - det er derfor all mat fra havet inneholder jod.
Himalayasalt er også havsalt, men jeg trodde det var uten jod.
Under mat her står det faktisk at det inneholer jod.
http://www.himalayasalt.no/
Har vel lest noe sånnt som aller siste avsnitt her : http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1741
Tar med en buffret versjon her hvor ord er farget : http://webcache.googleusercontent.co...g_sv%7Clang_no
Så hva skal man tro da......
Vi er noen segliva jævler davettu :)
Jeg tror på at det ikke er jod i det saltet.
Fordi :
Det er riktignok havsalt, men har vært hevet fra havnivå i millioner av år, og jod er et serdeles flyktig mineral. Derfor regner jeg med at mesteparten har unnsluppet saltet på den tiden.
Har med stor interesse fulgt diskusjonene mellom smgj og n'Finn vedrørende puls. Tusen takk for alt dere lærer meg.kram1
Hadde lyst til å dele mine funn her. Lånte et BT apparat på jobb som også måler puls for å se hva mine mål blir. Målte to dager på rad og finner følgende:
-en hvilepuls på 70-72 (aldri vært så høy før).
-reiser meg, venter 14 sekunder og pulsen har steget til 130.
Blodtrykket stiger lite:
-starter liggende på 94/49
-ender opp i stående på 100/89
Dette er prøver tatt etter medisiner (cortison og Erfa) har startet å virke.
Tar for tiden 165mg Erfa (en og en halv uke siden sist økning) og ca 15mg cortison (morgendose). Har merket en veldig liten forbedring etter at jeg startet med HC for snart tre uker siden, men ikke det jeg hadde håpet på. Er veldig utålmodig fordi jeg er så lei av å kun gjøre det jeg må. Aldri ting jeg har lyst til. Rett og slett på grunn av energinivået. Har stressdosert (25mg HC) en gang når jeg skulle på jobb (jobber 20 prosent, bare på trass). Virkningen ble at jeg ikke fikk "hengover" dagen etter, som jeg har fått de dagene tidligere når jeg gjør mer enn jeg må.
Litt interessant dette med BT og puls ja.. Artig at du også har målt dine verdier.:) Jeg skal også fortsette og måle, det er jo veldig håndterlig å få et tall å forholde seg til, og ikke bare gå og forestille seg noe som kanskje er feil.
kram1 til deg!
Blondie....hei kram1
Her kommer mine egne, helt subjektive, opplevelser og meninger angående HC.
Jeg tror ikke det har så mye å si å øke langsomt når vi begynner. Binyrene våre har lite å bidra med, og kroppen trenger kortisol. Ser ikke hvorfor en skal dra ut tida ytterligere....
Jeg starta på en høy dose, og har hatt det aller best de peridene jeg har gått på 40 mg!!!
Men når vi skal trappe ned, er det viktig å ta små steg, for da skal binyrene forhåpentlig til å virke på egen hand.
Prøv derfor å gå opp i dosen din, og tar en 3-4 uker før virkningen kommer.
((Jeg går nå på en dose vel fysiologisk dose, men har ikke den formen som på 40, men det er mye, så enn så lenge nekter jeg meg å gå dit opp igjen...kan umulig være der vi skal ligge....))
Tusen takk for svar (og klem) Jeanette og Gunnda
Jeg ser poenget ditt, Gunnda, at jeg sansynligvis trenger mer binyrestøtte, men hadde håpet at dosen jeg kom frem til sammen med legen holdt, slik at jeg kunne gjøre dette sammen med legen. Kortisolprøvene mine var liksom ikke så ille derfor trodde jeg det holdt med en liten dose om morran. Pulsen min sier noe annet. Når jeg reiser meg forsiktig opp av sengen og står stille noen sekunder, ser det på pulsen ut som om jeg er ute på en lett joggetur.
Begynte i går med Pregnenolone. Har bestilt 50mg kapsler som jeg ikke får delt opp og tenkte derfor å starte med å ta 150mg per uke. Vet lite om når jeg kan vente effekt av dette hormonet.
Bedst ikke at vente effekten. Bevidstheden alene kan påvirke oplevelsen af effekt eller ikke-effekt - afhængigt af fortegnet. Jeg har oplevet det bedste ved at "tage stilling og lade evt. tvivl komme "det" til gode" og ellers lade tiden arbejde i fred. Altid bedst at se tilbage end at "se på". smilja1
Mange netbutikker sælger tomme kapsler til små penge. At dele i ca. halve eller tredje dele er ikke så vanskeligt. smilnej1
Tusen takk for raskt svar:) Jeg er helt enig Anisa, bare det at utålmodigheten slår inn.:oops:
Tror du det er en dårlig ide å ta tre kapsler i uka, istede for litt hver dag? Tenkte dette er et prohormon og at det derfor ikke gjorde noe å ta det tre ganger i uken. Du skjønner at for meg er det ikke så enkelt å dele, finmotorikken i fingrene mine er et av mine største problem:?
Det er ikke en dårlig idè, men heller ikke perfekt til een, der ikke har erfaring med stoffet og kan derfor opleve det "stærkere" (umiddelbart) end det ellers ville være... Du må blot være opmærksom på, at såfremt du oplever en "pang-effekt" kan det være misvisende (hvad, hvor, hvordan) og derfor man kan risikere at komme i tvivl, ganske ufortjent for stoffet.
Uanset hvad sker - er det hverken farligt, dødbringende eller skadeligt. Bare du ikke kommer i tvivl som kan afskære dig fra at fortsætte. Hvis du har andet på kapsler du evt. ikke bruger mere eller sjældent - kan du måske be` nogen derhjemme om at tømme 5-6 stykker og fordele indholdet af 2 pregnenolone-kapsler i de tømte, for at teste den mindre mængde hver dag.
På den anden side - sker der intet "mærkbart" med en 50mg-kapsel hver anden dag, er det bare om at fortsætte. Senere kan du prøve at være på udkig efter tabletter. Jeg selv bruger Pregnenolone 25 mg Time Release fra Source Natural. Mærker "ingenting" andet end bedre syn og meget bedre oplevelse af farver. :mrgreen:
Jeg tar pregnelonone litt nå og da, tror ikke man trenger en spesiell kontinuitet. Jeg tar nå ca annenhver dag, 25 mg. Jeg merker veldig fin effekt. Det letter "trykket" innvendig (i brystkassen, som er der jeg merker slitenheten), på en annen måte enn hc . Etter å ha gått på det en stund tenker jeg ikke noe over det, men når jeg har vært av noen dager og så tar en tablett, kjenner jeg klar forskjell, som i dag. Egentlig har jeg lyst å gå på det hver dag men det skal visst være bra å gi kroppen pause fra det innimellom så da gjør jeg det.
Håper du får god effekt av pillene, Blondie!
Tusen hjertelig takk for råd, Anisa
Skal lese mer grundig gjennom det du har skrevet tidligere på forumet også, slik at jeg vet bedre hva jeg kan forvente/ikke forvente.
Nei, det med puls har jeg ikke helt forholdt meg til ennå...
Har kjøpt meg pannetermometer med infrarød stråling (som visstnok er helt nytt på markedet), som gjør det veldig enkelt å ta tempen, så det gjør jeg et par ganger om dagen. Den gir svar i løpet av 0,5 sek. Men har ikke gått til anskaffelse av pulsmåler. Vet ikke hvor mye jeg vil få ut av det egentlig? Ser dog at mange andre her inne har nytte av å måle puls.
Du har vel samme nytte av å måle puls som du har av å måle temperatur. Lærte mye i denne tråden av smgj:
https://www.stofskifteforum.dk/showt...t=11058&page=2
og frustrasjonen jeg har har jeg vel klart uttrykt i denne tråden (innlegg 4):
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=11156
Men i prinsippet tenker jeg vel at hvis man gjør slike observasjoner så lærer man kanskje noe om seg selv og egen kropp på sikt? Og husk at du trenger bare en stoppeklokke for å ta pulsen:wink:
Om deling av kapsler og mangel på tomme hylser:
Man trenger jo ikke å ta innholdet i form av en kapsel? Legg innholdet som tilsvarer "en halv kapsel" på en teskje og svelg unna med litt vann? Den andre halvparten kan du ta dagen etter...
Har tenkt tanken, men slik fingrene mine er nå så klarer jeg ikke ta den fra hverandre dessverre. Min bedre halvdel pendler og jeg kan ikke like godt sette ungene i pilledeling:lol: Føler meg jo halvnarkoman som det er:D
Forøvrig hvordan er det med pulsen din for tida?
:D Det skjønner jeg. Jeg trodde kanskje det var enklere å åpne, enn å distribuere, ser du.
Pulsen min falt tilbake og er normal nå. Står på uendret dose - som jeg har gjort hele tiden. Jeg *tror* som sagt at behovet var bittelitt mindre enn tilførselen en kort periode, men at behovet nå ligger ved/over dosen igjen. *trekker på skuldrene*.
Har igjen vært hos fastlegen. Er enda mer deppa nå enn før jeg dro dit. Har nå brukt en halv 25 mg cortison tbl i tre uker. Dommen er vel klar fra legens side: Her er det ikke noen doseøkning. Men som de fleste "snille pasienter" herinne tenker jeg jo at det gjør jeg som jeg vil med...:mrgreen:
Jeg fortalte han om pulsen min og han mente jo selvsagt at dette er overdosesymptomer. Jeg for min del er ikke enig. Jeg sa bare at med T3 tilskudd flater TSH'en ut og hvis du ser på de andre prøvene (innlegg nr 79 i denne tråden) så er ikke jeg i nærheten av å være overdosert. Dessuten stod jeg på en lavere dose i sommer og følte pulsen var enda værre da. Så endte jeg opp med å bli henvist til endokrinolog på UNN. Og jeg ser IKKE frem til å ha denne diskusjonen med dem...:sad:
PS Beklager evt skrivefeil, men det landet en katt på tastaturet mitt:lol:
Her er en oversikt over hva som regnes som gjennomsnittlig puls for ulike treningsnivå, kjønn og aldersgrupper.
Dersom du havner på "godt trent" uten å trene så bør det være en høy og tydelig varselbjelle om du ikke har en atletisk forhistorie (tidligere veltrente hjerter vil som regel være mer effektive enn utrente årevis etter at treningen opphører).
http://www.netfit.co.uk/ty13.htm
Det er mulig at 72 er normalen din - når du har nok stoffskiftehormon? At det bare er så lenge siden sist at det kjennes rart? Ad veldig forhøyet puls ved bevegelse er vel det naturlig om kroppen er nedslitt og har lært seg å "skru av mest mulig" så fort den har en mulighet???
Du kan lese mer her
http://heartdisease.about.com/od/les...yroidheart.htm
Siden hjerterytme og t3 henger tett sammen så er en gjetning - for lite t3 av en eller annen årsak?
Derfra er det bare å lete og lete etter mer info, frykter jeg.
Edit: http://www.annals.org/content/137/11/904.long
Om subklinisk da... men faktumet er jo at mange bare medisineres opp fra klinisk til subklinisk....