Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Standard Håret endrer farge

Det er ikke sikkert dette har noe med stoffskiftet å gjøre i det hele tatt, men jeg lurer litt.

Jeg hadde helt lyst hår da jeg var liten og var lys blond helt til i 20-årene. Fra da av har jeg bare blitt mørkere og mørkere i håret, (især de siste par årene), og nå er det nesten brunt. Har enkelte lyse fjoner innimellom, men de er få og ser mer grå ut enn lyse.

Prøver å ikke vaske det for ofte, men når jeg nå tilbringer opptil 8 timer i uka i vann, så må det vaskes etter hver gang. Det er også veldig fett. Når jeg ikke er i vann, prøver jeg å la det gå et par-tre dager mellom hver vask.

Jeg synes det er rart at hårfargen har forandret seg så mye. Noen ideer om årsaken?
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    May 2005
    Meldinger
    5

Standard

Hmm.. har ikke peilig på hva det kan være jeg, men mange barn som er blond når de er liten får mørkere hårfarge opp til puberteten.. kanskje det er samme hormongreia som foregår hos deg nå.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hei Sonja.
    Har ingen ide, men kan fortelle at datteren er født med svart hår - kom hjem fra fødestua med lyst hår, og hadde det helt til slutten av tenåra - da blei det mørkt kastanjebrunt. Av seg selv. Ingen pappabløff !
    Må innrømme at jeg er litt obs. på eventuell arvefaktor - og litt pappa er jeg vel og da.
    Så jeg håper ikke dette har med stoffskiftet å gjøre, men intressant å høre med dere andre ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    61

Standard

Hei

Ekte blondiner er lys i håret hele livet, og ekte blondiner finnes nesten ikke. Neida man blir nok mørkere og mørkere med årene. Når håret er fett så hjelper der masse å farve det, kanskje blonde det litt.

Klem 8)

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    71

Standard

Hei.

Jeg er nok i kategorien, ekte blondine. Var hvit som liten og er nå meget lys blond. Samboeren min hadde slett hår til han var 16. Han har siden den gang hatt krøller! Sønnen var, som også n'Finn nevner om dattera, helt mørk nyfødt. Han fikk deretter en periode med lys blondt og begynner nå å bli mørkere. Han blir nok mørk som pappan sin. Dattera vår er fortsatt lys, men jeg ser antydning til litt mørkere nå. Hun blir sikkert lys igjen over sommeren, hun pleier det..

Håret kan forandre seg hvert syvende år. Men hva årsaken til det er, er jeg litt usikker på...

gjest Gjest

Standard hårfarge

Har alltid hatt temmelig mørkt hår men de siste årene har håret mitt variert veldig i farge. Fra helt mørkemørke brun, nesten svart, til mørkblond ... (eller gul som jeg sier... det er nemlig det håret mitt blir når det blir lysere :x ) Dette skjer uavhengig av om det er sommer og sol eller vinter.

Har lest ett eller annet sted at endring i stoffskifte også kunne føre til endring i håret (feks krøller, tykker/ tynner hår). Men det sto da ikke noe om farge.
    Det er vel ganske vanlig at håret kan forandre seg under en graviditet, og det er jo pga hormoner...
    Da ville det vel kanskje være logisk at dette kunne skje ved hormonforandringer ellers også

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard

Fandt denne gamle tråd, som jeg synes er sjov ...

Jeg selv var helt sorthåret, da jeg blev født, så blev jeg hvidhåret, så såkaldt kommune- /leverpostejfarvet, så guldhåret ... og så tilbage til leverpostejen. Hvor der også er lidt rødligt og gyldent at spore. Samt nu, efter en tur på den nye - og efter min opfattelse falske - Eltroxin, nu også en del grå hår ...

Min mand var hvidhåret som helt lille, tabte så alt håret, og da han fik det igen, var det mørkebrunt! (Også han er begyndt at blive gråhåret, selvom han kun er 36 - det er jo ikke let at være gift med en, som er på den såkaldte Eltroxin)

Vores datter: Født rødblond og er det endnu på 7. år

... og så har jeg en veninde, der var blondine men som nu har fået rødbrunt hår uden at gøre noget for det. Jeg tænker på, om det kan have noget at gøre med, at hun har fået slidgigt i nakken, så ledbåndene i halsen 'bærer' hendes hoved. I hvert fald har jeg læst, at whiplash kan give problemer med stofskiftet. Desværre husker jeg ikke kilden, men jeg må se, om jeg kan finde den! Ikke noet uinteressant spørgsmål, om ens stofskifteproblem er blevet sat i værk af en eller anden mekanisk årsag - måske kan man endda gøre noget for stofskiftet ad den vej, lurer jeg på.
    Sist endret av Admin; 12-04-10 kl 20:32 Begrunnelse: 2 indlæg lagt sammen

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    36
    Meldinger
    100

Standard Sv: Håret endrer farge

Har ikke peiling, jeg farger det hele tiden.

Jeg var blondine som liten, og har nå fargen med kjælenavnet kommunefarget. Pappa sier jeg har lik hårfarge som det han hadde på min alder. Da jeg var liten hadde han nesten svart hår. Nå er det ganske hvitt.

Håret kan være merkelig noen ganger. Håret kan vokse kortere, mer krøllete, mørkere, stivere ruere osv på noen steder. Av og til enkelthår som ikke oasser inn i det hele tatt.

Og hvis du ikke er fornøyd med fargen, går det an å gjøre noe med det.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Håret endrer farge

Nej, jeg er ikke tilfreds med min hårfarve, men jeg har aldrig farvet det og tør heller ikke gøre det... Jeg reagerer både fysisk og psykisk vældig stærkt på alt muligt, og efter jeg har fået lavt stofskifte er det da bare blevet værre og værre med det også.

Men også mange 'almindelige' mennesker oplever jo problemer med hårfarver i form af forskellige allergiske reaktioner. Jeg har også læst om sygdomme, der er værre end det, og hvor der er et statistisk sammenfald mellem dem og hårfarvningen.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn