Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Standard Hvordan bruke tofu i mat?

Jeg leste på nettet at tofu er bra å bruke for folk som har urinsyregikt, så i dag var jeg i en thai-butikk og kjøpte det. Men hvordan bruker jeg dette i maten?

Jeg har ikke wok, så der får jeg ikke brukt det. Noen andre tips om mat jeg kan lage med tofu?
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    121

Standard

Søk på Google, så får du opp over 1,2 mill treff... Blant annet en egen side: www.tofu.com med både oppskrifter, beskrivelser, næringsinnhold og forklaring på hva tofu er. De kan fortelle at i Østen representerer tofu, det samme som poteten for Vesten.
    Tofu er visst veldig bra som slankemat fordi den er full av proteiner og har lite fett i seg. Men den er laget av soya, og i følge Mary Shomon er det debatt om hvorvidt soya er bra for tyroidfunksjonen. Hvis man ikke har noen skjoldkjertel kan man spise så mye soya man orker, men har man en så bør man ikke få i seg for store mengder i alle fall. Men hun skriver at miso og soyasaus er lettfordøyelig og derfor greit, så ikke vet jeg. Moralen er vel at det ikke er lurt å overdrive, men det er jo aldri særlig lurt.

Lykke til med kokkingen!

Hilma
    Diagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Jeg pleier å bruke tofu som andre kanskje bruker kjøttdeig, jeg - i pastasauser, indiske sauser og i gryteretter, for eksempel. Men jeg har aldri vært overbegeistret for helt 'strait' tofu, og nå har jeg oppdaget to typer tofu som virkelig gjør seg, spesielt i italiensk mat (pasta, pizza osv.); 'Tofu Rosso' og 'Tofu Basilicum' fra Demeter. Dessuten er jeg veldig glad i ulike tofu-oster som pålegg - de smørbare ostene fra Tofuline er for eksempel knallgode!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

Standard

Er ikke tofu laget av soja? Eller er jeg feilinformert? Soja er ikke anbefalt for hypo-syke...

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn