Viser søkeresultater 1 til 10 av 34
Tråd: Magnesium
-
24-09-06, 19:39 #1
Magnesium
Er det noen som har forslag til hva man kan gjøre for å øke opptaket av magnesium i kroppen? Jeg tar mer magnesium tilskudd enn anbefalt daglig dose, likevel ligger jeg bare så vidt innefor referanseområdet. Kjevene og ansiktet er veldig stive og vonde. Speseilt etter en kveld på byen. Er det noen som vet om lite søvn eller litt vin påvirker magnesiumsopptaket?
-
24-09-06, 20:09 #2
Hei
De blodprøvene er neppe til å stole på. De viser bare hvor mye magnesium du har i blodet og forteller ikke noe om hvor mye du har i f.eks cellene og i skjelettet. Noen mener at først når det er tomt for magnesium andre steder begynner det å gå ned i blodet. For meg høres dette logisk ut, for kroppen er ikke dum. Hjertet trenger magnesium og er det organet som holder kroppen i livet.
Alle magnesiumtilskudd er ikke like bra.
-
24-09-06, 21:02 #3
Det jeg vet om dette stemmer godt med pling. Husk at blodet bare er en transportvei som frakter "ting" fra ett sted til et annet og at det ikke brukes eller skal være der mer enn en kort stund da.
Mag. brukes mange steder i kroppen, men jeg tror det viktigste er i benstoffskiftet, hvor magnesium frakter ionisert kalsium inn i "beingrinda". Vitamin D og hormonet PTH er de som styrer med dette.
Mineralet er vannløslig og du kan ikke overdosere dette.
Hvorfor har du lite Mag. i blodet da ? Du bør undersøke mer og ta prøver av de sakene som henger sammen med funksjonene mag. deltar i.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-09-06, 23:08 #4
Nå må jeg heise et rødt flagg her, altså - magnesiumtilskudd kan være svært skadelig i for store doser!
Linus Pauling Institute opererer med et "Tolerable Upper Intake Level (UL)" for magnesiumtilskudd på 350 mg for voksne. Overdosering av magnesium er ingen spøk - og det første symptomet er diaré. Videre kan man få alvorlig lavt blodtrykk, hjerterytmeforstyrrelser, forvirringstilstander, nyresvikt og i verste fall hjertestans.
Les mer:
http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/m ... tml#safety
(Derimot har man ikke funnet skadelige virkninger av magnesium tilført gjennom mat - det er tilskudd det er snakk om her.)
-
25-09-06, 09:09 #5
Det er stor forskjell på å dosere når en har en mangel og når en bare skal vedlikeholde.
Jeg vet jo at man bruker opp til 1500mG i terapeutiske doser, for det har jeg fått selv, og fikk også høre at overskuddet bare ville komme ut på naturlig måte fordi dette var vannløslig.
En vanlig dagsdose på 300 vil ikke klare å tilføre tilstrekkelig til en som har for lite.
Det var iallfall hva jeg fikk høre i min behandlingssituasjon.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
25-09-06, 11:28 #6
Tusen takk for vettuge svar!
Kanskje det er viktig å passe på å få i seg nok D-vitaminer også da, hvis magnesium opptaket skal fungere. Men jeg tar jo forsåvidt ganske mye d-vitaminer også...
Skal se om jeg får undersøkt nærmere hvorfor jeg har lite magnesium i blodet. Har heldigvis fått time hos Oftebro nå, så kanskje han kan være til litt mer hjelp enn fastlegen min er.
Ha en fin dag!
-
25-09-06, 12:33 #7
Er nok lurt å følge opp med flere prøver for å sjekke litt hvordan dette går. Særlig D-vitaminet er viktig å følge med på når du spiser mye av det. Trenger du dette ? Er du testet for osteoperose eller noe sånnt ?
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
25-09-06, 20:00 #8
Husker også at jeg tok B6 og krom samtidig med magnesiumet. Såvidt jeg husker var det 300mg magnesium. Først en alene om morgenen så 2+ de andre til lunch og kvelds. Mener det var 20mG B6 og 100mikro med krom. Det tok jeg flere måneder, og så sa de stopp. Da var det helt på øvre referansefrense som var 0.95 ett eller annet.
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
25-09-06, 20:08 #9
Magnesium og kalsium (benskjørhet) henger sammen. Mennesker med diare (skjer med de med for høyt stoffskifte) tapper kroppen for magnesium, men når man mister magnesium så tapper man samtidig kalsium og dermed får man benskjørhet.
Trener man mye, har mye smerter, kroniske sykdommer og galt kosthold så tapper man kroppen for magnesium.
Det kan nok skrives massevis om dette temaet.
Etter det jeg har lest og forstått så er det bare de med alvorlige nyreproblemer som skal være forsiktig med å ta magnesium. Det skal da gjøres i samråd med legen. Kan være lurt å dele opp dagsdosen fordi at det man får for mye inn av det skilles ut i urinen. 8)
-
25-09-06, 20:30 #10
Re: Magnesium
Sier du/dere at mangel på magnesium og stivhet i kjeven har en sammenheng?
Opprinnelig skrevet av pling
Jeg kan ikke svare på det du spør om pling, lite søvn og vin er blitt like håpløst begge deler for meg, er ødelagt i flere dager etterpå...
Beste hilsen HilmaDiagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag
Lignende tråder
-
Kjempe reaksjon etter jeg tok Magnesium !!!!
Av gutt_81 i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)Svar: 3Siste melding: 16-04-07, 19:18
Svar med sitat
Bokmerker