Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Jan 2013
    Sted
    Østlandet
    Alder
    43
    Meldinger
    7

Standard Noen som kan se på dette samen med meg? Kan legen ha tatt feil?

Hei hei...

Er en jente på 30år som i de siste årene har følt med direkte pyton. Og med en graviditet oppå det hele sliter jeg skikkelig.
    Det er en rekke ting som plager meg i hverdagen, og jeg orker ikke lengre gå rundt å føle det som om jeg har blitt truffet av et tog.
    Tenkte ikke stort over hva det kunne være før noen i nærmeste familie nevnte at det kunne være stoffskifte.
    Jeg hadde også en farmor som hadde Graves, men vet ikke om man er disponert for dette arvelig.

Jeg er konstant trøtt, sliten og medtatt. Og hukommelsen er ille om dagen.
    Kan det være «ammetåke» til tross for at jeg ikke ammet mer en 3 mnd.?
    Orker aldri å gjennomføre ting jeg har lyst til, samtidig som dørstokkmila blir lengre og lengre for hver dag.
    Jeg kan sove 10-14 timer i døgnet, men føler meg aldri helt utvilt. Er vondtrøtt, hvis det gir noen mening?

Har i det siste året gått hos Psykolog og Psykiater, samt det siste halve året gått på antidepressiva.
    I tillegg til depresjonen får jeg angst anfall, som før jeg skjønte hva det var gjorde meg så redd at jeg endte på legevakten 3 om natten.

Jeg har også de siste årene hatt veldig lett for å legge på meg, til tross for kativitet i hverdagen, og sliter stort med å gå ned i vekt. Jeg har mistet en god del hår det siste året, og da tenker jeg på alt det håret som daglig detter av, ikke «gravidhåret» som jeg mistet ganske tidlig etter fødselen.
    Jeg har også et ubehagelig trykk bak det ene øyet som er ganske ømt og til tider vondt, samt smerter i hodet, nakke og skuldre.
    Har så lenge jeg kan huske hatt problemer med vann og vært hoven i kroppen. Men nå kan det noen dager vær riktig ille.

For 2 mnd. siden gikk jeg til legen første gang for jeg begynte å bli bekymret, samt at jeg kjente et trykk nederst i halsen. Og jeg forklarte hvordan jeg hadde det, hun sa at dette var tegn på lavt stoffskifte og jeg tok en mengde prøver. I tillegg til dette ble jeg henvist til Ultralyd av halsen samt til en øre, nese og halslege.

Halslegen fant ut at jeg hadde en betennelse i spiserøret, og har henvist meg videre til gastroskopi.

På ultralyden fant han som undersøkte meg ut at jeg hadde uregelmessigheter på skjoldbruskkjertelen. Den hadde normal størrelse, men han kunne tydelig se mørke «skygger/flekker» på kjertelen. Og at de mørke partiene var som ruiner og at disse partiene mest sansynlig ikke lengre er i funksjon. Når mine blodprøver var klare og jeg var ferdig undersøkt for det meste var jeg tilbake hos legen.

Og sitter nå igjen litt rådvill. Skjønte ikke alt hva legen forklarte. Har ikke ut ifra prøvesvarene mine ikke lavt stoffskifte. Men D-vitamin mangel, pluss at jeg har fått henvisninging til overvektsklinikk. Kan D-vitamin mangel virkelig være årsaken til alt det overnevnte?
    Eller er det noe mer som ikke kommer frem på prøver, han jeg var hos til Ultralyd nevnte at jeg skulle være veldig frempå for å ta hyppige prøver fremover. Da han hadde erfaring med at folk uheldigvis ikke fikk behandlingen de trengte.

Så, hva nå? Føler meg sikkelig motløs!
    Kan dere hjelpe meg med å lese min prøvesvar?

S-TSH 2,5 (0,20-4,0)
    S-Fritt T4 12,3 (11,0-23,0)
    S-Fritt T3 5,0 (3,5-6,5)
    S-Anti-TPO 1300 (<100)
    S-TRAS 0,8 (<1,0)

Har også en haug med andre resultater, men innlegget begynner jo å bli ganske så langt. Og jeg er usikker på hva annet som er relevant.
    Så hvis det er noe annet dere lurer på som kan ha en sammenheng, kan det hende jeg har det her et sted også.

Takk for at dere har tatt dere tid til å lese dette.
    Og håper dere får en trivelig helg!
    Mvh Frudrue
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Noen som kan se på dette samen med meg? Kan legen ha tatt feil?

og velkommen hit!
    Ut i fra blodprøver, symptomer og d-vitamin-mangel, leser jeg prøvene dine som helt klart lavt stoffskkifte. Antistoffene dine, anti-TPO, sier at det er snakk om den autoimmune varianten, Hashimoto, og stoffskiftet ditt vil bli svakere og svakere etter som antistoffene ødelegger kroppens evne til og produsere de nødvendige hormoner. Kroppen din vil resten av livet trenge og få tilført stoffskiftemedisin, ensten som Levaksin (kunstig fremstilt og legenes førstevalg) eller som naturthyroid (naturlig hormon som vil gi kroppen din alt den trenger)
    TSH er signalet hypofysen sender om at det trengst mer produksjon i skjoldbruskkjertelen.
    Til høyere TSH er, til mer trenger kroppen din og øke produksjonen.
    FT4 er forhormonet som blir produsert i skjoldbruskkjertelen. Ditt er veldig lavt, selv om det fremdeles er så vidt innenfor referanseområdet. Mange av oss må faktisk over 20 på den prøven for og fungere. På vei gjennom kroppen vil FT4 bli omdannet til FT3, og det er dette som er det virksomme hormonet.
    TRAS er prøven de tar for og sjekke om du har Graves.

Når du har lavt stoffskifte vil helt typisk d-vitaminer, ferritin og B12 bli for lave, mens kolestreolet vil stige.
    Jeg skjønner ikke hvordan en lege kan si at du ukke har lavt stoffskifte eller hvorfor de ikke allerde setter deg på medisiner.
    Du finner utrolig mye info om sykdommen her på forumet, og jeg anbefaler på det varmeste og lese deg opp siden alt for mange leger kan alt for lite om stoffskiftet, og det er vi som er stoffskiftesyke som må leve med legenes feilvurderinger av vår helse.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Om du ikke har lavt stoffskifte så vil du få det. Anti tpo er antistoffer som angriper skjoldbruskkjertelen, og dine er høye. Det betyr at en nedbryting av skjoldbruskkjertelen er i gang. Alle stoffskifteprøver må gjøres klokken 08 om morgenen. Dette er avgjørende viktig for å få en diagnose. Ingen leger er opptatt av dette. Men som pasient kan man styre når stoffskifteprøvene taes ved å be om å få komme tilbake dagen etter for prøvetakning. Man kan bare si at man har det travelt akkurat nå. En annen typisk ting jeg ser på prøvene dine er at FT4 ligger lavt i referanseområdet og FT3 ligger høyt. Dette er typisk for startfasen på sykdommen lavt stoffskifte. Kall det gjerne kroppens siste krampetrekning i forsøket på å danne mer aktivt hormon (FT3) når det ikke er mer for hormon (FT4) å lage av.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Du kan gjøre et søk på postpartum thyreoiditt, både her inne på forumet og ellers. Navnet betyr betennelse i skjoldbruskkjertelen etter fødsel, og det er ikke så uvanlig. For mange går det over av seg selv, men for noen av oss gjør det dessverre ikke det, og vi må bruke medisiner. Mest vanlig i Norge er Levaxin, men det blir etter hvert flere som ikke synes at det virker så bra, og søker seg fram til andre typer medisin - for eksempel Armour og Erfa Thyroid, som du kan lese mer om i noen av de andre trådene på forumet.

Stoffskiftesykdom har det med å være arvelig. Selv har jeg en mor og to tanter med det, og datteren har dessverre også arvet elendigheten.

Lista over symptomer på lavt stoffskifte er lang og omfattende, og mye av det du forteller stemmer med det; trøtt, sliten, dårlig hukommelse, tiltaksløs, stort søvnbehov uten å føle seg uthvilt, angst, depresjon, vektøkning, håravfall, muskelsmerter, hevelser, øyeproblemer, trykkfølelse foran på halsen .... Alt dette finner du mer informasjon om hvis du leser deg videre i trådene på forumet.

For meg ser det ut til at du har en thyreoiditt under utvikling, og det gjør at du er i ferd med å utvikle lavt stoffskifte, eller hypothyreose. Som Blondie sier, har du en forhøyet anti-TPO, og da vil de andre prøvene før eller seinere sannsynligvis også havne utenfor referanseområdet. TSH vil stige, og FT4 og FT3 vil synke. Man kan godt føle seg rimelig elendig, og ha masse symptomer på lavt stoffskifte før prøvene havner der, slik du beskriver. Datteren min gikk med symptomer i rundt et år før TSH hadde steget til over 4, og hun fikk medisiner - noe som mer eller mindre spolerte et helt skoleår på videregående. I tillegg til å være sliten, tiltaksløs og usosial, var hun deprimert og våknet med angst om natta, og hadde migreneanfall som gikk over tre dager. Alt dette er borte etter at hun begynte på medisiner. Sannsynligvis er det mange, mange som går på antidepressiva - som ikke virker hvis årsaken til depresjonen ligger i stoffskiftet - som egentlig skulle hatt stoffskiftemedisin i stedet.

De fleste leger i Norge holder seg ganske strengt til dette med blodprøveverdier, og vil sannsynligvis ikke tilby deg medisiner før TSH kommer over 4. Hvis du har en fastlege som ikke er for firkantet og gjerne ser litt mer på symptomer og forhistorie, kan det likevel hende du kan få "innvilget" en prøvebehandling, og se om det hjelper deg. Det er egentlig ingen tid å miste. Du har et lite barn og et familieliv du skal ta vare på, og det er ikke så lett i den tilstanden du beskriver.

Bestill deg en ny legetime, og ta med en liste over alle symptomene du har. Det gjør det lettere å huske alt du skal si, og er oversiktlig for legen. Fortell også om at du har familie med stoffskiftesykdom, og hvor lenge du har hatt plagene dine! Resultatene fra ultralyden peker også mot at du bør komme i behandling Får du ikke medhold i det, kan det hende du bør bytte fastlege.... Muligens er de på overvektsklinikken du er henvist til orientert om at stoffskiftet kan være årsak til vekt som kommer på, og aldri vil av - det kan også tas opp med dem når du kommer så langt.

Vil ellers støtte BenteR sin anbefaling om å "lese deg opp" på emnet stoffskiftesykdom, det er utrolig nyttig å kunne mye selv. Ønsker deg alt godt!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Bytt lege og ta med blodprøveresutatene til ny lege. Forlang medikamenter. Hvis denne legen heller ikke vil gi deg medikamenter, har du rett til enda ett bytt ei løpet av ett år. Vurder privat lege
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2013
    Sted
    Østlandet
    Alder
    43
    Meldinger
    7

Tusen tusen takk for alle svar!
    Føler meg litt klokere og litt tryggere på hva kroppen min prøver å fortelle meg.

Har ny time hos legen min neste uke, men har også begynnt å titte på
    privatleger med erfaring på området.
    Hadde en lang liste med plager sist jeg var hos legen,
    men hun avbrøt meg halvveis fordi hun ikke hadde tid til mer og at alle symptomene var
    relatert til min D-vit mangel. Så til neste møte har jeg tenk å ta med litt
    lesestoff til henne.

Har lest en del rundt og skjønner det er mye å sette seg inn i.
    Så tusen takk igjen for at dere har tok dere tid til å svare!
    Det setter jeg stor pris på
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Det legen din sier er feil. Det er mange symptomer som er like når det gjelder for eksempel D3 mangel, B12 mangel, jernmangel, hypotyreose og lave nivåer av kortisol, pluss masse andre sykdommer og mangeltistander. Legen bør ikke avfeie deg på den måten.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Bare et aproppo - syke kvinner:

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.10886893

Legen mener kanskje at du også er en av disse som bekymrer seg syke, siden han ikke finner noe særlig galt ....

Lignende tråder

1. Svar: 0
    Siste melding: 02-11-11, 18:31
  2. Svar: 14
    Siste melding: 11-12-09, 14:49
  3. Nytt for meg dette her... så har noen spørsmål
    Av bynnu i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 04-07-07, 17:38
  4. Noen som har greie på dette her ??
    Av summer i forumet Blodprøver
    Svar: 3