Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
    Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Standard Blemmer/kviser i hodebunnen

Jeg vet ikke hvordan det er med andre, men etter jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte -som nå går på det sjette året- så har jeg hatt kviselignende blemmer i hodebunnen. De kommer og går. Noen er vonde som kviser, mens andre merker jeg ikke noe av- kan bare stikke et hull på dem og de blir borte for en liten stund, så kommer de tilbake igjen, jevnt og trutt.
    Selv da jeg gikk på Levaxin hadde jeg dette.

Noen som har det på samme måte og har de blitt borte etter dere startet med medisiner? Hva slags medisiner gjorde at de ble borte?

Kanskje det bare er noe annet? Klarer ikke tro det heller siden stoffskifte preger så mange ting. Tørr hud, sprø negler, håret blir rart osv.

Må benytte muligheten til å ønske alle en god påske oppi elendigheten. Håper gleden kommer frem likevel
    Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis (-som føles å ta en eeeevighet)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Standard Sv: Blemmer/kviser i hodebunnen

Kanskje du har utviklet allergi for sjampo, balsam eller annet? Har du prøvd å bytte til allergivennlig sjampo?
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Jo, det kan hende. Jeg vasker håret mer enn før og huden blir tørrere, men har liksom koblet dette mot stoffskifte siden det kom "snikende" når stoffskifte mitt var som verst. Men det er kanskje noe i det du sier om sterke shampoer (:
    Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis (-som føles å ta en eeeevighet)

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    154

Da jeg var ubehandlet med lavt stoffskifte hadde jeg masse "kviser" i hodebunnen.
    Ikke kviser, men slags nupper jeg kunne ta bort med neglen.
    Dette bedret seg da jeg fikk behandling, men har noe ennå.
    Jeg tror dette blir bedre når stoffskiftet blir bedre. Jeg tror det er avfall fra kroppen som vil ut, og at dette blir bedre når stoffskiftet får renset dette ut av kroppen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

Hei Flower,
    Jeg har akkurat samme som deg. Jeg tror det kan være i sammenheng med lavt stoffskifte evt Vitamin B12 mangel.
    Jeg har forsøkt flere forskjellige typer shampoo/balsam, uten at det hjelper. Men det ser ut til at det kan reguleres litt i forhold til matvarer... så kanskje matvare intoleranse også har noe med dette å gjøre?

Jeg har nenvt det for frisør, og hun sa det kunne ha noe med både Vitamin mangel og matvare intoleranse.
    Men hun pekte på at det så ut som eksem, og anbefalte shampoo for eksem.

Nå er jeg veldig lat, og har ikke kommet så langt ennå, men det kan jo være verdt ett forsøk? :-)

Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Hm.. jeg har ikke B12 mangel altså, har bare vært nedi lave verdier med tanke på at stoffskifte er så på bærtur. Tanken har i alle fall streifet meg at siden huden ellers blir dvask og lite skinnende, så har vi jo hodebunns-hud som sikkert også sier at nok er nok på et måte. Vil heller ikke kalle det "kviser", men mer nupper som jeg kan stikke hull på.
    Nå har jeg derimot vært hos frisøren siden sist og hun spurte:

Hun: mister du mye hår?
    Jeg: Jo..ja.., jeg mister en del hår
    Hun: Ja, for se her! Underhåret ditt er ganske så slitt
    Jeg: Åå..
    Hun: Har noen skjært i håret ditt?
    Jeg: Jo, jeg har latt frisører skjære i det før, men det er det slutt på nå
    Hun: Ja, for se det spiser seg oppover og se her fremme, her er du ganske tynn i håret!
    Jeg:

Jeg vet jo at det er mitt stoffskifte som ikke er så bra, men følte ikke for å gå i dybden med frisøren så jeg visste jo hvorfor ting er som de er.

Noen som har vært tynn i håret pga. stoffskifte som har fått tilbake tykkelsen når de har fått behandling?? Skrekken er jo at jeg skal få babyhår all over

Nå har jeg bestilt en tur til legen i dag og står på vent til Lars Omdahl på Balder. Noen som har god erfaring med han ? Selv om de fant ut en del sist jeg var der (i fjor), så følte jeg en del penger ble kastet ut av vinduet.. Istedenfor å gå rett på sak, var det en del andre saker jeg følte de også måtte kartlegge før det ble gjort noe som helst...
    Er rimelg sliten fysisk og psykisk for tiden. OG oppgitt over Helse-Norge!!

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Sitat Opprinnelig skrevet av camomilla Vis post
    Da jeg var ubehandlet med lavt stoffskifte hadde jeg masse "kviser" i hodebunnen.
    Ikke kviser, men slags nupper jeg kunne ta bort med neglen.
    Dette bedret seg da jeg fikk behandling, men har noe ennå.
    Akkurat det her har jeg også. Håper det blir vorte med behandling ja.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    62
    Meldinger
    409

Jeg har også hatt dette i mange år,
    merker det mest i perioder hvor jeg var dårlig form og satt mye eller lå mye,
    var nesten kjøttkake og det er jo umulig å la det være,
    ble mye bedre når jeg byttet ut alle puter til dun,
    sluttet å vaske håret hver dag,
    og sluttet å bruke mye hårpleie produkter,
    bruker det nå bare til pynt(spesielle anledninger) og mest i tuppene.
    Håravfall kommer å går men merker det blir litt bedre i de periodene jeg tar b12 injek, klør noe sinnsykt, men det er vel normalt,
    får bare nupper/kviser enkeltvis over ørene og i bakhodet.
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Utlandet
    Meldinger
    9

Jeg har ogsaa vaert plaget av törr, klöende hodebunn og nupper/kviser i hodebunnen i flere aar (mest i nakken og bak örene). Har naa gaatt paa medisiner i 1,5 aar, og det har ikke blitt noe saerlig bedre. Har ogsaa forsökt forskjellige typer sjampo - men ingenting virker mot plagene. Heller ikke aa vaske haaret sjeldnere. Jeg unngaar bruk av haarpleieprodukter, men synes heller ikke at det har hjulpet. Siden vi er flere med samme problemet saa maa det jo vaere et symptom paa stoffskiftesykdom, eller hva?
    Diagnose hypothyreose (Hashimoto) sommeren 2008

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    171

Dette er jeg også plaget med. Jeg har lagt merke til et mønster hos meg selv. Disse blemmene kommer en periode etter jeg har hatt menstruasjon og popper jevnlig opp frem mot eggløsning. Da begynner de merkelig nok å gå over til små sår, uten at jeg har gjort noe med dem. Når mesntruasjonen kommer flasser de av og noen dager etterpå popper det frem nye.

Min konklusjon er: Når jeg får mensen så vet jeg at jern, b12 og stoffskiftet mitt synker. Jeg får ofte tørr hud i denne perioden, mye væskeansamlinger i kroppen, mer muskelsmerter og tretthet, samt at jeg mister mye hår. I de dagene jeg har mensen mister jeg så mye hår at det nesten blir plagsomt. Puta må plukkes, gensere er fulle av hår nedover ryggen, dusjen er på nippet til å tetne og hårbørsten.. ja den er er mareritt å se på etter en omgang.. Nuppene i hodebunnen tror jeg derfor er relatert til enten jern, b12 eller stoffskifte. Det er ikke kviser i alle fall, for de er ganske ulike kviser jeg kan få ellers på kroppen..

Jeg bruker ikke hårprodukter i det hele tatt som hårspray og slikt annen enn til fest og sånn. Jeg bruker mild shampoo og balsam og tar jevnlig hårkur. Men håret mitt spiser seg også oppover. 1 uke siden jeg var hos frisøren sist, så hårtuppene ut som at de ikke hadde blitt klippet på årevis. De var spittet, knekt og generellt er håret mitt et mareritt. Takk de høyere makter for at hårstrikken er oppfunnet sier jeg bare..
    Under prøvebehandling med Levaxin. Sekundær hypotyreose.
    Dagbok

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Kviser Levaxin
    Av lilletrille i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 15
    Siste melding: 26-04-11, 19:57
  2. Liothyronin - behandling og kviser
    Av Berit S i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 3
    Siste melding: 15-05-09, 16:38

Søkeord for denne tråden