Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Akershus
    Alder
    41
    Meldinger
    17

Standard Struma og Hashimoto. Noen erfaringer..?

Hei! Jeg er ganske fersk her. Gutt på 23 år som nettopp har blitt diagnosert med Hashimotos og struma. Dette var et vendepunkt for meg.

I to år har jeg lett etter svar på hvorfor jeg føler meg 80 år gammel når jeg egentlig er ganske ung, og fikk lite svar hos fastlege. Skifta fastlege og tvang meg til en indremedisiner, som da viste meg prøveresultater som tydet på autoimmun tyroiditt. Jeg ble satt på Levaksin og prøvde dette i alle mulige doser, ingenting fungerte. Legen hadde ikke peiling på hva som skjedde, og trodde jeg bare fant på og var "lat" og "depressiv", fordi prøveresultatene var jo bra.

Til slutt ble jeg henvist videre til Aker, hadde egentlig mistet håpet litt etter nesten et år av eksperimentering med Levaksin uten resultat.

MEN: Der fant de ut at jeg ikke bare hadde Hashimotos, men også ekstrem jodmangel..! Jeg hadde ikke leselige mengder i kroppen.

Da ble jeg forklart følgende: Jod stimulerer funksjonen til skjoldbruskkjertelen, som igjen produserer tyroksin, som igjen trigger stoffskifteprosessen i cellene. Dette er jo i og for seg logisk.
    Når jeg da får en autoimmun infeksjon i skjoldbruskkjertelen, hemmes produksjonen av tyroksin. Dette kan repareres ved å tilføre levaksin. MEN når jodnivået i kroppen synker og struma utvikles (av grunner jeg ikke har forstått enda) synker også kroppens evne til å ta i bruk dette ekstra tyroksinet, og medisinen blir da effektløs..!

Nå går jeg både på jodtilskudd OG levaksin, og ting har endret seg dramatisk. Jeg har plutselig ikke smerter i halsen lenger, jeg har fått mye mer energi enn før (dosen min må fortsatt justeres ytterligere).

Men et problem har jeg: Uro/angstfølelse.

Etter at energien har kommet tilbake, har jeg også fått en slitsom tendens til å bekymre meg over absolutt alt. Har problemer med å sove fordi jeg bare ligger og tenker dårlige tanker. Og jeg er et POSITIVT menneske, det ligner ikke meg i det hele tatt.

Kan dette ha med medisinen å gjøre..? Har bare gått på levaksin i litt over to uker nå, energinivået er langt ifra stabilt enda. Har to-tre energitopper i løpet av dagen og ditto bunner. Det går fra å ligge og sove, våkne brått tidlig om morgenen, energiutbrudd, gjør masse ting i noen timer, kræsjer fullstendig og sovner igjen, våkner på ettermiddagen, energiutbrudd, gjør masse ting og kræsjer på kvelden igjen. Dette regner jeg med vil stabilisere seg etter hvert... Men er ganske slitsomt akkurat nå.

MEN poenget med dette alt for lange innlegget er å dele erfaringene mine med andre, slik at de som evt. ikke merker virkning av Levaksin kan tenke på å teste jod-nivået sitt... Dette har i alle fall vært et vendepunkt for meg, og forhåpentligvis nøkkelen til å leve normalt.

Er det andre her som har erfart lignende ting...??

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Standard

Hei -

Hva skal normalt jod-nivå ligge på, og hva kaller de det på laboratorie-arket; heter det jod, eller kaller de det noe annet ??

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Har du ikke vært flink gutt å spist fisken din ?
    Melk regnes forøvrig også som jodkilde i dag. Ikke melk heller ?

Jod trenger ikke vi som har defekt kjertel og spiser thyroxin av ett eller annet slag. Den jod vi trenger er jo på plass der den skal være i medisinen.
    Det kjertelen jo gjør med jod er jo å plassere den der den skal være i et molekyl vi kaller thyroxin.
    Jod bukes ikke andre steder i kroppen.

Men friske kjertler må jo ha jod for å klare å produsere noe. Jod er ikke en stimulant - det er det kun TSH som er, men det er en del. Og uten den delen kan ikke kjertelen produsere.

Har den ikke noe å produsere av, kan den begynne å vokse (struma)
    Det kan den også viss vi får for mye jod.
    Og det er TSH som stimulerer til veksten.

Det kan også dannes struma av diverse stoffer fra maten - feks kål.
    Og av medisiner (lithium)
    Og i mange tilfeller er det vansklig å finne den direkte årsaken.
    Behandlingen rettes mot selve årsaken.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    63
    Meldinger
    421

Standard Re: Struma og Hashimoto. Noen erfaringer..?

Sitat Opprinnelig skrevet av Stølen
    Men et problem har jeg: Uro/angstfølelse.

Etter at energien har kommet tilbake, har jeg også fått en slitsom tendens til å bekymre meg over absolutt alt. Har problemer med å sove fordi jeg bare ligger og tenker dårlige tanker. Og jeg er et POSITIVT menneske, det ligner ikke meg i det hele tatt.
    Jeg fikk merkbar stress/angst/uro for 2 1/2 år siden (begynte med Levaxin sist vinter). Jeg kan få hjertebank for den minste bagatell, bli stresset for alt mulig. Dette skjer ikke hver dag, men mer i perioder. Er også positiv av natur, men blir negativ når det gjelder andre mennesker. Viser selvsagt ikke dette til noen

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg prøvde engang noen vttamintabletter jeg hadde i skapet.
    Jeg hadde det bra , noen gira i fire dager, og femte ble jeg dårlig og så kuttet jeg ut vitamintablettene. visste på forhånd om dette med jod og at mange hashimotos-pasienter blir dårlige av det. Jeg ble bare ille og tilfeldigvis hadde jeg blodprøver etter noen uker og an-TPO var oppe igjen på over refe.området som før, Haadde sunket til gråsonen på levaxin.
    En cortisol-prøve viste under referanseområdet lokken 9 om morgenen, med tilhørende symptomer, jeg skvatt hele tiden osv. Ble kald og fikk uvirkelighetsfølelse. (alt symptomer på lavt cortisol)
    legen avfeide blodprøven med målefeil eller tilfeldig lavt nivå eller at prøven ble tatt om ettermiddagen.
    jeg startet tilfeldigvis på selen for første gang i mitt liv og ble bedre (selen senker antistoffene) og tilfeldigvis hadde jeg en blodprøve etter noen få dager på selen og ft3 var steget allerede og antistoffene var gått ned igjen.
    mange andre på froumene har også reagert ille på jod i vitamintabletter.
    et par stykker har postet på forumet om at de ble bedre på jod.

Man måler jod i døgnurin.

Det fins ingen jodtabletter i felleskatalogen såvidt jeg vet, hva fikk du?

nora

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    oslo
    Meldinger
    121

Standard

jeg får også angst og blir urolig hvis jeg øker dosen for fort. men skal sies at jeg er ekstremt sensitiv, så øker supersakte.... hvis jeg øker for fort lever jeg i et hormonhelvete hvor jeg sliter med angst og gråter når jeg ser på nyhetene eller mister bussen... kroppen bruker litt tid på å venne seg til en dose, men har du flere symptomer på overdosering (hjertebank, smerter i armer/ben etc) burde du kanksje kutte ned littegrann og øke om 6 uker igjen ........... det tar lang tid å finne riktig dose

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Akershus
    Alder
    41
    Meldinger
    17

Standard

Jeg går på et multivitaminprodukt, husker ikke navnet her og nå men det skal visst dekke dagsbehov for jod og flere ting. Det rare her er at jeg drikker stooore mengder melk (opptil 1/2 liter daglig i snitt) og spiser normale mengder fisk, så det er egentlig helt usannsynlig at jeg skal ha jodmangel- men det har jeg visst, så sånn er det

Har hatt merkbar forbedring etter jeg begynte på jodtablettene sammen med levaksin- tredje uka nå. Første uka var veldig ustabil men energien kom tilbake, andre uka var rævva- lite energi og smerter i hals, mens nå har det tatt seg opp igjen og energien er brukbar. Selv om det varierer litt så har jeg det mye bedre nå enn før jeg begynte på jodtablettene.

Så vidt jeg vet er ikke skjoldbruskkjertelen min helt kjørt, er vel bare nedsatt funksjon. Så jeg forstår det slik at så lenge det blir produsert thyroxin i kroppen så trenger man jod. Men hvor all joden jeg spiser blir av i kroppen, det er en annen sak...! Har ikke forstått meg helt på det enda.

Blir interessant å se hvordan formen blir fremover... Skal holde tråden oppdatert...!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Skulle gjerne sett antistoffprøvene dine over tid.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Nora sier noe viktig til deg - du må passe åp at jod-dosen ikke forårsaker en økning av antistoffer. Ta tester.
    Så lurer jeg også på hvor du får testa jod ?
    Ingen av de labbene jeg har kontakt med utfører slik test.........

Så jo nå først at du hadde analysert på Aker. Rart ikke legen min visste det (tenkte på det)
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Akershus
    Alder
    41
    Meldinger
    17

Standard Hypotyreose, struma og kul/smerter i halsen

Hei! Er til utredning hos Aker om dagen. Er diagnosert med Hashimoto's og struma. Strumaen kom av jodmangel og har tatt jod for å rette på det. Thyroxinen biter ikke i det hele tatt, så derfor ville legen ta ultralyd. Der ble det oppdaget en kul på høyre side av halsen ca halvveis mellom kjeven og skjoldbruskkjertelen. Legen tror dette er en lymfe, men skal ta celleprøver neste uke for å være sikker.

Jeg er 23 år gammel og har slitt med energi i over tre år, der det stadig har blitt verre og verre. Har nå vært sykmeldt i 9 måneder pga dette. Helt siden energiproblemene begynte har jeg hatt smerter/verk i samme område som kulen ble oppdaget. Jo mere sliten jeg er, jo mere vondt gjør det. Kulen har vært merkbar i over to år, tok ultralyd i fjor også men ikke på Aker. Legen fant en kul da også, men overså den da han mente det bare var en forstørret lymfe.

Noen her som har vært borti lignende smerter/kuler...? Kan det ha noe med tilstanden min å gjøre...?

Side 1 av 3 123 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn