Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
  1. #1
    Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    136

    Standard D-vitamin i kosttilskudd

    Heisann,
    det er en god stund siden jeg har lagt inn tråder her. Hadde en periode i fjor der jeg var ganske fin, men siden jul i fjor har det nok egentlig bare gått nedover. Har hatt et utrolig travelt år, med både positivt og negativt stress, og symptomer har nok blitt tillagt stresset. Men så er det jo slik at ved lavt stoffskifte tåler jeg utrolig lite stress- har en elendig stressmestring, og for noen uker siden ble jeg for første gang i mitt liv sykemeldt pga stoffskiftet (eller stress?)

    Nå har jeg fått økt medisinene mine, og venter på et bedre liv fra sofaen.

    Jeg har et kosttilskudd liggende som heter "Natures Plus Ultra 1". I denne boksen ser det ut til å være en del ting jeg har behov for;-)

    Så til grunnen for at jeg spør her:

    2,5ug D-vitamin to ganger daglig. Vil det være noen effekt i dette? Jeg har ikke fått tatt D-vitaminstatus, og det er en måned til neste legetime, så jeg vil jo be om å få tatt prøver av det da. Jeg orker ikke vente med vitaminene til neste måned, til det er jeg alt for elendig i kroppen.

    Jeg har lav B12 og lav folat, så jeg regner med at de 400ug folsyre og 19ug B12 som jeg vil få i meg med dette kosttilskuddet også vil ha noe og si?

    Noen som har erfaring med Natures Plus? Er dette en "humbugboks" med liksom-vitaminer, eller er det gode greier?

    Takker for svar :-)

  2. #2
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

    Standard Sv: D-vitamin i kosttilskudd

    Hej Marina
    Velkommen til

    Håber, det vil gå fremad med dig fra nu af.

    Jeg skal ikke gøre mig klog på det kosttilskud, du nævner her, bortset fra at dette:

    Sitat Opprinnelig skrevet av Marina73 Vis post
    2,5ug D-vitamin to ganger daglig.
    for mig lyder af alt alt alt for lidt ...

    Jeg skal have 35 µ D3-vitamin blot for at komme ind i 'normalområdet'. (Er det D3 og ikke D2, du tager? Som jeg forstår det, bør det være D3.)

    At nå normalområdet er for lille en ambition, når man har for lavt stofskifte. Man skal ligge højere, og helst ret højt .... så jeg tager 3 x 35 plus de der 5-10 µ ekstra ved at tage multivitaminpille.

    Du kan finde folk herinde, der tager meget mere. Jeg ved ikke, hvor det bliver af Men man må jo ha' et ret stort behov, større end andres.

    Her er mange tråde om brug af d-vitamin:
    https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=139

    Nielsigne

  3. #3
    Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    136

    Standard Sv: D-vitamin i kosttilskudd

    Takk for svar :-)
    Har min andel av "brain fog" om dagen, så jeg klarer ikke lese meg opp skikkelig på alt akkurat nå. Jeg tar kosttilskuddet, men skal be legen min ta prøve av D-vitamin når jeg har time.

    Er sykemeldt og i skikkelig elendig form, så jeg er nesten desperat etter å få hjelp. Hvis en vitamin kan hjelpe meg- HURRA :-)

  4. #4
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

    Standard Sv: D-vitamin i kosttilskudd

    Hei!
    Jeg vet ikke noe om kosttilskuddet ditt, men ville bare fortelle at jeg merker tydelig effekt etter at jeg begynte med 25 µg D3-vitamin pr. dag i november.
    Jeg ba legen om å få tatt en D-vitaminstatus, og den var kjempelav, på 30.

    På en eller annen måte virker det som om D-vitaminet gjør at jeg tar opp mer av Levaxinet. Etter noen uker med D3-tilskudd har formen steget, og jeg har redusert dosen med Levaxin fra 800 til 700 µg / uke, og skal prøve å senke den litt til pga hjertebank. I dag har jeg gått en time i skogen med hunden. Det går ikke fort, men jeg var i hvert fall ikke helt ødelagt da jeg kom hjem, det gikk fint!

    I tillegg til D-vitaminet har jeg også begynt med noen kosttilskudd som jeg har fått på resept / registreringsfritak, fra en privat lege på Lillestrøm helseklinikk. Var sliten og utafor og ville ha en "second opinion" utenom fastlegen, og trengte å snakke med en lege som kunne litt mer om stoffskifte og vitaminer. Ble tatt en hel haug med prøveglass, som jeg får høre resultatet av på nyåret.

    Kosttilskuddene kommer fra Empirical Labs

    www.empirical-labs.com

    og heter Immunothione og Auralife, en av hver pr.dag. Stigning i formen kan ha med disse å gjøre også. Noe er det som virker!

    Håper du finner noe som virker for deg, også!

  5. #5
    Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    45
    Meldinger
    309

    Standard Sv: D-vitamin i kosttilskudd

    Jeg tar D vitamin på 5 mikrogram per dag i 2 tilskudd, hvor stor dose bør man ta?
    Man skal vel ikke gå så mye høyere enn 25 mcg?

    Og er det noen tilskudd dere vil anbefale? Er det D vit eller D3 man skal ta som tilskudd?
    Lavt stoffskifte etter graviditet i 2009

  6. #6
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

    Standard Sv: D-vitamin i kosttilskudd

    25 mcg / dag var det jeg fikk beskjed om å ta av fastlegen, da verdiene i fjor høst var nede på 50 og dermed under referanseverdien. Etter noen måneder hadde det steget, og var vel på 90 eller deromkring, hvis jeg ikke husker feil. For meg fungerte det fint å få opp verdiene med den dosen. For andre ser det ut til at det kan være nødvendig med høyere dose, kanskje på grunn av dårlig opptak fra tarmen?

    Nå i høst var jeg plutselig nede på 65 igjen, og måtte i gang med å ta tilskudd. Etter å ha tatt D-vitamin noen dager merket jeg at jeg holdt på å bli overdosert på Armour/Levaxin (holder på å gå over til Armour). Jeg var i dårlig form, uopplagt, men følte meg sånn som du gjør hvis du har drukket for mye kaffe - hjertebank og uro, og vanskeligere å få sove. Vanligvis legger jeg hodet ned på puta, drar dyna over meg, og er borte. Jeg har nå satt ned dosen, og er nede på 30 mg Armour pr. dag (1/2 grain). Jeg føler meg forholdsvis grei på denne lave dosen, men skal sikkert ha mer tid for å komme helt i balanse - det tar sin tid. Denne gangen, som i fjor høst, måtte jeg sette ned dosen med thyroksin etter å ha begynt med tilskudd av D3-vitamin. Det ser ut for meg som at d-vitaminet gjør noe med opptak av thyroksinet, dvs at det blir lettere for kroppen å nyttiggjøre seg stoffskiftemedisinen.

    Du skal bruke D3, ikke D2 - det finner du mer info om i noen av de andre trådene under dette emnet.

    På jobben i dag fant jeg en fin artikkel om D-vitamin i et nummer av Illustrert Vitenskap, nr. 14/2010. Der står det at danske forskere har påvist at D-vitaminet er essensielt for å aktivere T-cellene, som er immunforsvarets "fronttropper". T-cellene er avhengige av at det er nok d-vitamin i blodet for å slå på et bestemt gen, slik at T-cellene kan sette i gang immunforsvaret mot inntrengere.

    Link til artikkelen, her: http://illvit.no/mennesket/sykdom-be...oppens-forsvar

  7. #7
    Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    45
    Meldinger
    309

    Standard Sv: D-vitamin i kosttilskudd

    Takk for nyttig info!
    Da prøver jeg med d3.
    På boksen av min solaray magn. Står det bare d vit. Vet ikke om det er d2 eller d3. ?
    Lavt stoffskifte etter graviditet i 2009

  8. #8
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

    Standard Sv: D-vitamin i kosttilskudd

    Står der ikke fx cholecalciferol? Det betyder D3.

    Vitamin D2: ergocalciferol eller calciferol

    http://da.wikipedia.org/wiki/Vitamin_D



    PS. Jeg tager 80 µ D3 hver dag. To tabletter à 35 og så det, der er i multivitaminkapslen. Det er ikke for meget, ikke til mig i hvert fald. Må ha 35 µ bare for at komme ind i 'normalområdet'
    Sist endret av Nielsigne; 26-11-11 kl 02:02

  9. #9
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

    Standard Sv: D-vitamin i kosttilskudd

    Jeg antar at det varierer fra person til person hvor mye vi må ta av D3 for å komme godt opp i normalområdet og forbli der når vi er uten sol vintertid. derfor er det lurt å sjekke underveis. I den artikkelen i dagbladet hvor Schiøth ble intervjuet, sa han at 4x den anbefalte dagsdosen var nok. Men je ghar hørt om andre som trenger mer. og noen som er skikkelig lave, trenger kanskje veldg høy dose en periode for å komme raskt opp i ønskede nivåer

    Mange av oss har for lave nivåer av enkelte vitaminer og mineraler i kroppen, mener Dag Schiøth som er lege ved Heggeli Helhetsmedisin i Oslo.

    - Vegetariske produkter best

    Han jobber både med tradisjonell skolemedisin og komplementær medisin.

    - Et kosthold som er sammensatt mest av animalske produkter, har gjerne et lavt nivå av antioksidanter. Et vegetarisk kosthold og store mengder frukt og grønnsaker og annen vegetabilsk mat gir mye antioksidanter, takket være fargestoffene i maten. Så om man får i seg nok er avhengig av hvor mye folk spiser av frukt og grønt, sier Schiøth.

    D-vitamin

    Han peker spesielt på D-vitamin som et vitamin mange nordmenn har mangel på.

    - Mange års blodprøvetaking viser at nivåene er for lave hos den norske befolkningen. Men inntak av folkehelsens anbefalte doser, har ingen innvirkning på disse blodprøvesvarene. Det må mye høyere doser til. Men må skje under kontrollerte forhold.

    For lav anbefaling

    Schiøth mener Helsedirektoratets anbefaling til daglig dose D-vitamin er for lav:

    - En dose på anbefalte 7,5 — 10 mikrogram har ingen effekt. Erfaringsmessig så må du ha over fire ganger så høye doser for å få effekt. Dette må kontrolleres på blodprøver, det bør norske leger gjøre. D-vitamin har vist seg å ha betennelsesdempende effekter, og er en av de viktigste motvirkerne på aldring og kroniske sykdommer.

    Mineraler

    Også selen-, sink- og magnesiumnivåene i den norske befolkningen er lave, ifølge Schiøth.

    - Jeg har aldri sett noen som ligger høyt på sink, selen og magnesium bare ved å spise et normalt kosthold. De fleste her i landet ligger helt nederst i referanseområdet, sier Schiøth.

    Han mener noe av årsaken er å finne i den kommersielle matproduksjonen.

    - Det er flere ganger vist at innholdet av antioksidanter i banan og tomat er veldig lavt på grunn av mangel på sollys og modning, fordi mer modning gir mer fargestoffer og dermed mer antioksidanter. Dessuten er det en utarming av jordsmonnet, så veldig mange ligger lavt på selen, sink, magnesium selv med et normalt, gjennomsnittlig kosthold. Enkelte stoffer i grønnsaker, for eksempel brokkoli, produseres ikke av planten når den blir dyrket uten at planten blir angrepet av miljøets mikroorganismer. Dette stoffet er et av de viktigste helsefrembringende stoffene i grønnsaker, og er kreftbekjempende.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

  10. #10
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

    Standard Sv: D-vitamin i kosttilskudd

    Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Jeg antar at det varierer fra person til person hvor mye vi må ta av D3 for å komme godt opp i normalområdet og forbli der når vi er uten sol vintertid. derfor er det lurt å sjekke underveis.
    Det er jeg sikker på, du har ret i
    Ældre mennesker mangler ofte d-vitamin, siger selv officielle kilder, og når man tænker på, hvilken lyn-ældning lavt stofskifte er eller kan være, så er det nok heller ikke så mærkeligt, hvis mange af os har brug for ret store doser af det?

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

  1. Svar: 4
    Siste melding: 21-05-10, 18:35
  2. Svar: 7
    Siste melding: 13-03-10, 20:06
  3. Kosttilskudd
    Av Lissa i forumet Kosttilskudd og naturlegemidler
    Svar: 35
    Siste melding: 23-06-08, 18:19
  4. Kosttilskudd
    Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 30
    Siste melding: 24-04-08, 21:49

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn