Viser søkeresultater 1 til 10 av 26
Threaded View
-
07-03-08, 04:11 #11Hildemor Gjest
Jeg tror også at dette er svært individuelt og at flere faktorer spiller inn i tillegg til stoffskifteproblematikken. Arvelighet, alder (det er jo kjent at en del legger på seg noen kiloer når det hormonelle endres), overskudd til trening og ikke minst hva vi spiser.
Jeg også raste ned 10 kilo før jeg fikk konstantert høyt stoffskifte. Det første året klarte jeg og legge på meg 6 kilo. Og deretter bare økte det på. I denne perioden var jeg både over- og undermedisinert. Jeg spiste som før, altfor sjelden og tenkte ikke over hva jeg puttet i meg. Jeg har aldri vært noen storspiser og ingen godteri/kakemons heller, men jeg elsket Cola. I tillegg var disse årene svært inaktive.
Så bestemte jeg meg for og droppe Cola helt og erstattet det med vann. Det tok ikke mange ukene før jeg oppdaget at sukker i store doser var en stor del av årsaken til vektøkningen etter påvist lavt stoffskifte. Jeg økte fra 2 til 4 måltider om dagen. Og startet med moderat trening - i mitt tilfelle var det gåing i lavt tempo og antall turer var svært få i startet.
Dette har jeg nå holdt på med i et år og jeg har tatt av 16 kilo - nå er selvfølgelig turene flere i gode perioder (som oftest er de gode periodene energiløse - så her går det en del på og tvinge seg ut) Jeg lever et relativt inaktivt liv ellers, da jeg ikke er i arbeid for tiden. Så disse turene er svært viktige, 4-5 turer i uken i et høyt tempo på 45-60 min.
Det er ingen tvil om at jeg gikk opp når jeg fikk behandling for høyt stoffskifte og raste over i lavt, samtidig gikk jeg inn i den alderen hvor andre ting skjer i kroppen.
Det er klart stoffskiftet er avgjørende for vekt, det betyr jo lav og høy forbrenning uavhengig av hva man selv gjør. Når jeg var høy - var jeg jo "sengeliggende" og gikk ned 10 kilo. På lavt var jeg "sengeliggende" og gikk opp 25.

Svar med sitat
Bokmerker