Hei.
Jeg har Graves og er nå 28 uker gravid. Før jeg ble gravid brukte jeg medisiner for å senke stoffskiftet, men jeg fikk beskjed om å prøve å slutte med de medisinene når jeg var ca 12 uker. det gikk veldig fint! Jeg har gjennom hele svangerskapet tatt blodprøver hver 4. uke, og en endokrinolog har fulgt meg med blodprøve svarene. Alle kontrollene i svangerskapet blir gjennomført av en gynekolog. Så jeg føler jeg får god oppfølging. Mitt stoffskifte er nå ganske lavt, men jeg føler meg i ok form. Skal derfor ikke begynne med levaxin. Det viktige er å følge med på om TRAS verdiene er positive eller stiger i svangerskapet. Dette kan medføre at barnet blir født med forbigående høyt stoffskifte. TRAS er heldigvis negativ hos meg nå. Man blir ofte "frisk" i svangerskapet, men jeg har fått beskjed om at sjangsen for at Graves med høyt stoffskifte kommer tilbake etter fødsel, er ganske stor. Så vi får se..
Har forstått den sånn at dersom stoffskiftet stiger eller er høyt i svangerskapet, kan man bruke Propyltiouracil for å senke det. Den passerer ikke så lett over til barnet som Neo M.
Lykke til