-
Noen som kan tolke disse prøvesvarene ?
Jeg har vært hos legen fordi jeg de siste 2 årene ( ! ) har følt meg dårlig.Dvs slapp, trøtt, hoven i ledd, stiv i muskulatur, deprimert/ trøtt jeg vet nesten ikke forskjellen....
Etter jul har det bare gått nedover, jeg sover midt på dagen, klarer ikke jobbe..
Legen sa da vi fikk prøvesvarene at jeg hadde litt lavt stoffskifte men at det ikke var det som gjorde meg trøtt. Og at jeg ikke trengte medisiner.
TSH mellom 0,78 og 1,9 de siste 3 mnd
Fritt T4 10,8
Anti TPO 65
Jeg har blitt tilbudt antidepresivia, men jeg er ikke deprimert bare trøtt. Det er så mye jeg VIL men ikke orker.
Begge mine søstre har lavt stoffskifte + moren min. De bruker medisiner.
-
Sv: Noen som kan hjelpe meg med prøvesvar ?
Hei viravira
Og velkommen skal du være, mitt i alt !
Du kjenner jo litt til hva stoffskiftet gjør med folk med den familiære bakgrunnen du har.
Fælt å si det, men det kan være en fordel......
Stoffkiftesykdom har arvelige komponenter legen vet om - det bør hjelpe deg til å komme tidlig i behandling.
TSH'en din reagerer ikke som den skal. Den burde vært skyhøy med så lav fT4.
fT4 er alt for lav - ikke rart du har problemer.
anti-TPO er i gråsonen, altså er det uklart om du har kjertelbetennelse.
Jeg vil tolke disse resultatene slik at det er den lave TSH som er årsaken - altså et sentralt problem.
Du bør ta prøver som kan si mer om det er slik.
Iallefall kan du ikke slite lenger med dette og om legen ikke forstår dette, så krev å få komme til en spesialist.
-
Nå er ikke jeg så god på dette, men jeg vil tro at med de prøvesvarene er det ikke umulig at du kan ha hjelp av å prøve stoffskifte medisiner. jeg har lignende verdier selv, bortsett fra anti tpo der er jeg helt nede på 15. jeg har masse av de samme symptomene som deg, og er nå under utredning hos indremedisiner! Lykke til!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Hei viravira
Og velkommen skal du være, mitt i alt !
Du kjenner jo litt til hva stoffskiftet gjør med folk med den familiære bakgrunnen du har.
Fælt å si det, men det kan være en fordel......
Stoffkiftesykdom har arvelige komponenter legen vet om - det bør hjelpe deg til å komme tidlig i behandling.
Jeg vil tolke disse resultatene slik at det er den lave TSH som er årsaken - altså et sentralt problem.
Du bør ta prøver som kan si mer om det er slik.
Iallefall kan du ikke slite lenger med dette og om legen ikke forstår dette, så krev å få komme til en spesialist.
Men det hørtes ikke ut på legen som om hun hadde tenkt å gjøre noe.Ingen ny time eller mer snakk om dette med stoffskiftet.
Kan ikke leger prøvesvar ?
Kan jeg bare be sånn uten videre om en time hos spesialist ?
Hva heter disse spsesialistene ?
Jeg bor i Østfold...
Hm...Kanskje det er en grunn til at jeg er trøtt og utmattet , ikke bare latskap vedikke1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
viravira
Hm...Kanskje det er en grunn til at jeg er trøtt og utmattet , ikke bare latskap vedikke1
LATSKAP?? Med et Fritt T4 10,8 er det et under, at du overhovedet kan holde dig vågen og oprejst i længere stunde, i løbet af dagen. tro2
-
Det er ikke mange leger som har spesialkompetanse i stoffskifteproblematikk - det skal være visst. Det er vel dessverre slik at alt for mange vet alt for lite......
Nå skal jo ikke fastlegene forstå mer enn NÅR det er nødvendig å sende oss til spesialist. Det er deres oppgave å forstå.
Samtidig setter spesialistene krav til hvor syk du må være for å komme til dem.
En skikkelig prat med legen kan jo hjelpe - og gjør det ikke, er mitt råd at du finner deg en annen lege rett og slett. Du vil få bruk for en lege som kan mye om dette i tia framover...... (sorrrrry)
Spesialisterjobber på sykehus, og fastlegene henviser etter gitte retningslinjer. Så finnes det private spesialister, og de trenger men ikke henvisning til - men de koster.....
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
LATSKAP?? Med et Fritt T4 10,8 er det et under, at du overhovedet kan holde dig vågen og oprejst i længere stunde, i løbet af dagen. tro2
Siste legetime i forrig uke ble jeg anbefalt å trene minst 4 ganger i uken for å få opp energien i kroppen. Så JA jeg føler at enkelte mener jeg er lat. Og det er ikke fritt for at jeg føler meg lat når jeg går her som en skygge av meg selv uten energi til noe som helstdesp1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Det er ikke mange leger som har spesialkompetanse i stoffskifteproblematikk - det skal være visst. Det er vel dessverre slik at alt for mange vet alt for lite......
Nå skal jo ikke fastlegene forstå mer enn NÅR det er nødvendig å sende oss til spesialist. Det er deres oppgave å forstå.
Samtidig setter spesialistene krav til hvor syk du må være for å komme til dem.
En skikkelig prat med legen kan jo hjelpe - og gjør det ikke, er mitt råd at du finner deg en annen lege rett og slett. Du vil få bruk for en lege som kan mye om dette i tia framover...... (sorrrrry)
Spesialisterjobber på sykehus, og fastlegene henviser etter gitte retningslinjer. Så finnes det private spesialister, og de trenger men ikke henvisning til - men de koster.....
Hvis jeg skal ta nye blodprøver, skal dem tas fastende ? Tidlig på morgenen ?
Sitter her å enker over mine symtomer , de er mange, men siden jul synes jeg øynene / synet mitt er forandret.Kan dette ha noe sammenheng med stoffskifte ? Jeg fikk noen øyendråer av legen uten at det hjalp.
Jeg er også hoven i hendene + litt i ansiktet.
Hva med bihulebetennelsene mine er det sammenheng ?
Jeg har fått diagnosen fibromyalgi.Pga av ømme riggerpunkter + stivhet i muskler.
Jeg har høyt kolesterol ( det dårlige )
Men mest av alt så er jeg utmattet, zzzzzzzzzzzzzzzzzz
-
Du har visst hatt dette enstund du viravira.....
Jeg har jo vært der - fremstillt meg for leger, fått globoid og øyedråper - og gode ønsker. Blitt sendt til spesialister - alt fra ørenesehals til reumatologer og psykologer - og fått diagnoser.
Jeg har også fibromyalgi - men det var før jeg fikk hypothyreose sies det.
Men var det det ?????
Når jeg "ripper opp i det" vil man ikke engang i etterpåklokskapens lys endre noe på alle de feil som er gjort.
Etterpåklokskapen er som kjent den enenste klokskap.....
Ta blodprøver fastende så tidlig om morgenen som det er mulig (for en som har så lavt stoffskifte som deg)
Det viktigste er at man medikamentfaster.
Flere hormoner har døgnvariasjoner, og morgenverdien er viktig. TSH er feks mye høyere om morgenen hos de som den virker på da. Det gjør den ikke hos deg på de foreliggende prøver, men du kan jo prøve tidlig da, siden de jo er slaver av denne.
Hvis blodprøven TRAS er positiv, skal du være meget obs på øyenforandringer.
Det er forøvrig grunn til hastetime hos spesialist.
Så får man vonter i skråget. Det er det som er grunnlaget for fibromyalgidiagnosen. Men mine vonter forsvant da jeg byttet ut Levaxin med Tyroid. Hovne hender kan være en komplikasjon som heter karpal syndrom - en tranghet i karpalområdet ved leddet. Forekommer også ved ankler.
Kolesterol er en stoffskiftemarkør. Den blir høy ved lavt stoffskifte og blir normal igjen ved korrekt stoffskiftebehandling.
-
i tillegg bør du vel ta og teste B12, jern, ferritin, magnesium, selen, sink og kanskje mer jeg ikke kommer på i farten. Ikke uvanlig med lave verdier på noen av disse når du sliter som du gjør. Og da blir du dobbelt sliten!
Vet at Carro og en til på forumet har en privat lege som kanskje ikke er så gal på stoffskiftet. De bor i Østfold. Kjenner du noen med lavt stoffskifte? Du kan spørre dem om legen og hvordan han/hun behandler. Eller, om du har råd, ta en tur til Balderklinikken i Oslo
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Du har visst hatt dette enstund du viravira.....
Jeg har jo vært der - fremstillt meg for leger, fått globoid og øyedråper - og gode ønsker. Blitt sendt til spesialister - alt fra ørenesehals til reumatologer og psykologer - og fått diagnoser.
Jeg har også fibromyalgi - men det var før jeg fikk hypothyreose sies det.
Men var det det ?????
Når jeg "ripper opp i det" vil man ikke engang i etterpåklokskapens lys endre noe på alle de feil som er gjort.
Etterpåklokskapen er som kjent den enenste klokskap.....
Ta blodprøver fastende så tidlig om morgenen som det er mulig (for en som har så lavt stoffskifte som deg)
Det viktigste er at man medikamentfaster.
Flere hormoner har døgnvariasjoner, og morgenverdien er viktig. TSH er feks mye høyere om morgenen hos de som den virker på da. Det gjør den ikke hos deg på de foreliggende prøver, men du kan jo prøve tidlig da, siden de jo er slaver av denne.
Hvis blodprøven TRAS er positiv, skal du være meget obs på øyenforandringer.
Det er forøvrig grunn til hastetime hos spesialist.
Så får man vonter i skråget. Det er det som er grunnlaget for fibromyalgidiagnosen. Men mine vonter forsvant da jeg byttet ut Levaxin med Tyroid. Hovne hender kan være en komplikasjon som heter karpal syndrom - en tranghet i karpalområdet ved leddet. Forekommer også ved ankler.
Kolesterol er en stoffskiftemarkør. Den blir høy ved lavt stoffskifte og blir normal igjen ved korrekt stoffskiftebehandling.
Jeg er operert for carpal syndrom på begge hender.
Hva er TRAS ?
Fibromyaligien min er blitt litt bedre etter jeg la om til lavcarbo, men er fortsatt stiv om morgenen.
TSH som ble målt tidlig hos meg var på 0.78 ( kl 08 )
Det som ble målt senere på dagen ( kl 11 )ble målt til 1.9
Begge fastende med noen uker s mellomrom
-
Ja, det er jo et meget godt eksempel på at ingen av oss er gjennomsnittsmennesker - og vi vil ikke bli behandlet som om vi var det heller !
Hvis TSH ikke er målt samme dag kan man ikke si at den stiger utover dagen.
Hvis TSH stiger utover dagen, er det "mooot normalt" - for gjennomsnittet.
Kanskje ikke for deg ?
Men påstanden er bla. avhengig av at døgnrytmen fungerer og at stoffskiftet ellers er i orden - og det er det jo ikke.
TRAS er ThyroideaReceptorAntiStoff.
Et antistoff som gjør at TSH ikke mottas av kjertlens reseptorer.
Immunsystemet produserer antistoffer som ligner TSH og som både kan blokkere for stimulere - altså være årsak til både for lavt eller for høyt stoffskifte. (vanligst er for høyt)
Alle med stoffskifteproblemer bør ha tatt alle de antistoffer som det er mulig å teste for.
-
Jeg har hentet noen blodprøvesvar
Jeg fikk i dag beskjed fra legekontontoret at mine stoffskifteprøver er helt " greie ". Ba samtidig om en utskrift...
I de siste 2 - 3 årene har jeg bedt dem sjekke stoffskiftet mitt men her er det ikke mye jeg skjønner som står i papirene.
Jeg kan se at S-FT4 har vært på 14,0 mai 2008 ( TSH 1,98 ), så ble det målt til 12,1 i februar 2009( TSH 1.94), så 11,5 i juni 2009( TSH 11,5 ) og nå 10.8 i februar 2010 ( TSH 0,78)
ANTI TPO var på 33 i 2008, nå i dag er den på 65.
Her står det at referanseverdiene er på FT4 9 - 20
TSH 0.30 - 4,50
Kan ikke se at det er tatt andre stoffskifteprøver.
Noen som mener noe her ?
-
Sv: Jeg har hentet noen blodprøvesvar
Ser at S -TRIGLYSERIDER er på 6.17 , i 2008 var de på 3,53
Ellers er det * ved s - Alat
s - ÄSAT
s -CK
s-GT
B-Hb + Glukose
Det betyr vel at de har unormale verdier regner jeg med ?
Men jeg er altså frisk ..Bare det at jeg ikke føler meg sånn.
-
Jeg mener jo at det er noe helt feil med de prøvene du fremlegger.
Tendensen er klart synkende uten at TSH reagerer. Denne skal jo stige, men har også fallende tendens.
Du har ikke antiostoffer mot kjertelen som kan forklare nedgangen, og min konklusjon må derfor bli at du kan ha sentrale forhold som årsker dette.
Sentrale forhold betyr feil med styringen av kjertelen.
Hormonet TRH er sentralt her og bør måles.
Prolaktin også.
Det er ikke sikkert en kan gjøre annet enn å behandle deg med Levaxin, men du bør gå på fastlegen å sende deg til spesialist for å få en diagnose.
Så fremlegger du endel sekundære prøver som har resultater forenlige med for lavt stoffskifte.
-
Prolactin var på 167 samtididig som FT4 var på 10,8 og TSH på 0,78.
Bare et lite spørsmål til ( spør veldig mye nå føler jeg ) , men jeg har vært behandlet for angst ( dvs at jeg våkner om natten med hjertebank + at jeg får det særlig om morgenen når jeg våkner ) , men sluttet med medisinen etter ca 2 år da den ikke hadde noen effekt.Dette er virkelig plagsomt.Kan det ha noe med stoffskifte å gjøre ? ( Og hvorfor i all verden ble det ikke sjekket ut før de satte meg på antidep ?? )
-
Enda et spørsmål : Hva er referanseverdiene på AKER på TSH og FT4 ?
Det står på prøvesvararket som jegtror er gjort på Aker at FSH er 3 og LH er 3.1 Hva er dette for noe ?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
viravira
Enda et spørsmål : Hva er referanseverdiene på AKER på TSH og FT4 ?
TSH: Referanseområde for voksne: 0,5 - 3,6 mIE/l
FT4: Referanseområde for voksne: 8 - 20 pmol/l
Kære viraviva hjertflag1
I denne tråd: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=8009 - finder du alle norske laboratorier og du kan slå op alle de referenceområder for hvert et lab. Ofte er det hurtigere end at vente på svar + lige så mange gange man har brug for.
Men vær obs på, at referanseområder er i virkeligheden kun relative og kan afvige noget/meget fra hvad din krop (symptomer) fortæller dig. Så vær ikke alt for tungt fokuseret på disse tal. Hvis tallene "siger" andet end din krop ("siger"), kan det ende med at du bliver ulykkelig over at være syg selv om tallene jo "beviser" at du er rask eller bedre end du har det.vink11
-
Vira!!
Når stoffskiftet er lavt, "spyr" vi ut adrenalin . Dette gir jo bl.a. hjertebank!!
Jeg var plaga mye av dette, spes. etter jeg hadde lagt meg, da jeg våkna (våkna ofte pga hjertebank), gikk opp trapper, men det verste var når jeg "var på do"!!
Jeg har fortsatt noe av dette, men ble bedre etter jeg fikk medisin.
En annen faktor er at når binyrene våre blir SLITNE, sender de ut ekstra stresshormon..virker både på hjererytme ,blodtrykk, svetting..
Lavt stoffskifte må ha hjelp fra binyrene for at vi skal klare være noenlunde på beina!!
Jeg tipper du sender ut stresshormon,ja
Kan altså komme fra det lave stoffskiftet, eller årsaken ligger i binyrene selv!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gunnda
Vira!!
Når stoffskiftet er lavt, "spyr" vi ut adrenalin . Dette gir jo bl.a. hjertebank!!
Jeg var plaga mye av dette, spes. etter jeg hadde lagt meg, da jeg våkna (våkna ofte pga hjertebank), gikk opp trapper, men det verste var når jeg "var på do"!!
Jeg har fortsatt noe av dette, men ble bedre etter jeg fikk medisin.
En annen faktor er at når binyrene våre blir SLITNE, sender de ut ekstra stresshormon..virker både på hjererytme ,blodtrykk, svetting..
Lavt stoffskifte må ha hjelp fra binyrene for at vi skal klare være noenlunde på beina!!
Jeg tipper du sender ut stresshormon,ja
Kan altså komme fra det lave stoffskiftet, eller årsaken ligger i binyrene selv!
Jeg våkner om natta med hjertebank og svetter mye om natta.Så det stemmer.
Og om morgenen våkner jeg tidlig med veldig hjertebank.
Hvis årsaken ligger i binyrene er det da samme behandling som det er lavt stoffskifte ?
Jeg føler at jeg bør komme fort i behandling, jeg er virkelig dårlig....
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
TSH: Referanseområde for voksne:
0,5 - 3,6 mIE/l
FT4: Referanseområde for voksne:
8 - 20 pmol/l
Kære viraviva hjertflag1
I denne tråd:
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=8009 - finder du alle norske laboratorier og du kan slå op alle de referenceområder
for hvert et lab. Ofte er det hurtigere end at vente på svar + lige så mange gange man har brug for.
Men vær obs på, at
referanseområder er i virkeligheden kun relative og kan afvige noget/meget fra hvad din krop (symptomer) fortæller dig. Så vær ikke alt for tungt fokuseret på disse tal. Hvis tallene "siger" andet end din krop ("siger"), kan det ende med at du bliver ulykkelig over at være syg selv om tallene jo "beviser" at du er rask eller bedre end du har det.vink11
Takker :)
Det er vel mer legen som er fokusert på tall tror jeg. Selv om jeg i flere år har fortalt legen om trøtthet, økt søvnbehov, vektøkning på 20 kg, mistet mye hår, tørr hud, hoven i ansikt + fingre, mor med lavt stoffskifte, søster med lavt stoffskifte, så er det ikke gjort noe for å sjekke ut om jeg mangler noe vesentlig i kroppen. Prøvene har jo sett greie ut så da er jo alt i orden. Ble riktignok satt på antidepresivia i noen år uten at det ble bedre.
Nå føler jeg meg ...Lurt og forbanna. Og...Men så er jeg så sliten at jeg ikke orker så mye mer legegreier. Det høres ut som jeg bare ligger på sofaen, det gjør jeg altså ikke (har 3 barn + studerer deltid) men akkurat nå er en bytur på 30 min det jeg orker....Og sånn vil jeg ikke ha det mer, uansett hva legen mener om mine blodprøver. Men det er klart jeg blir jo litt opphengt selv når jeg ser at dem ikke ser så ille ut og jeg føler meg som en skygge av meg saelv her jeg går....
Jeg HATER å klage, og nå føler jeg at jeg bare gjør det hele tiden. Jeg vil ha ENERGI og kunne funke i hverdagen.
-
Du spør om det er samme behandling for stoffskifte og evnt. binyrer.
Svaret er nei. Det behandles på ulikt sett.
Jeg kjenner igjen mye av de nettene du beskriver. Det var slik jeg begynte med binyrene.(våkna av forferdelig hjertebank, gjennomvåt av svette, og med en sjokkfølelse jagende gjennom kroppen)...
Jeg går ut ifra at du kanskje ikke når fram med den teorien til legen din, da du ikke får hjelp med stoffskiftet ditt engang, som jo må være for lavt.
Har du mulighet for evnt. bekoste spyttprøver selv..ca.1600 kr.??
Og har du gått lenge med ubehandla lavt stoffskifte, er det binyrene det har gått hardest utover....
Og du får en vanvittig sykefølelse i hele deg!!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gunnda
Du spør om det er samme behandling for stoffskifte og evnt. binyrer.
Svaret er nei. Det behandles på ulikt sett.
Jeg kjenner igjen mye av de nettene du beskriver. Det var slik jeg begynte med binyrene.(våkna av forferdelig hjertebank, gjennomvåt av svette, og med en sjokkfølelse jagende gjennom kroppen)...
Jeg går ut ifra at du kanskje ikke når fram med den teorien til legen din, da du ikke får hjelp med stoffskiftet ditt engang, som jo må være for lavt.
Har du mulighet for evnt. bekoste spyttprøver selv..ca.1600 kr.??
Og har du gått lenge med ubehandla lavt stoffskifte, er det binyrene det har gått hardest utover....
Og du får en vanvittig sykefølelse i hele deg!!
Hvilke andre plager har/hadde du i tilegg til hjertebank og svette ?
KOmmer plagene i binyrene pga det lave stoffskiftet ?
Jeg venter svar på flere blodprøver i morgen som jeg kranglet meg til å få tatt i dag...Spent.
Sitter her med veldis hjertebank nå , som om pulsen ligger på utsiden av huden. Jeg synes det er verst om kveld/ natt / tidlig morgen.
-
Hjertebank kommer jo av forelskelse :)
Veit dem ikke det da ?
Hjertet styres jo av forskjellige faktorer.
Grunnlaget legges av Adrenalin. Under treninge er Kalium viktig også.
Så er det ikke tull at hjertefrekvensen styres av sentralnervesystemet også.
De hjertebankfenomener som er aktuelle for oss, er ved for lavt stoffskifte - og for høyt.
Tell pulsen når det skjer. Banker det ved lav hvilepuls, er stoffsliftet for laft.
Banker det ved for høy hvilepuls, er stoffskiftet for høyt.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Hjertebank kommer jo av forelskelse :)
Veit dem ikke det da ?
.
hjerte1 Ja ikke sant.
-
Fikk snakket med legen i dag.Og svar på prøvene jeg tok i går.
Hun anbefalte meg å begynne på en mild form for Valium.
Nå har jeg vel bare gitt opp...
-
Hei, ikke gi opp.
mange leger går med på et forsøk med å starte på Levaxin i seks måneder til tross for bra tall.
Men jeg ser at din ft4, som er stoffsiftehromonet, kryper nedover og nedover. Det er det som teller.
Hos deg funker ikke TSH-en av en eller annen grunn som den skal.
Hvis du finner det svenske dokumentet her, fra den svenske stoffksifteforeningen, så står det faktisk at det ikke alltid er blodprøver som viser at man har lavt stoffskifte.
(legene ser mest på TSH, som du bittert har erfart)
Man skal ikke ta noen form for valium mer enn fem dager i slengen.
Hva skal du begynne med?
Jeg måtte også gå gjennom den øvelsen, og det to ganger.
Første gangen så var det i 2000, og det var lykkepillen og jeg ble bare mer surr i hodet og jeg holdt bare ut i ti dager. Jeg fikk enormt mye mer brain fog av den og var kvalm hele tiden. Så fikk jeg lov å prøve thyroxin, og det var klart etter 20 minutter at det var det jeg gikk og manglet. Mine føtter ble varme etter 20 minutter, og de hadde vært kalde i årevis. Og jeg følte at jeg var på rett spor.
Men jeg følte meg ikke nærmere bra før jeg kom opp i helt riktig dose, 125 µg. For lite er verre enn ingenting. mange leger gir pasientene for lav testdose for å sabotere hele greia.
Kanskje du må prøve ut de pillene du fikk i ti dager og så før du lov å prøve levaxin.
Min TSH var 2,5 og ft4 var 10 (10-20)
men andre har vært hypo med en ft4 på 17.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
nora
Hei, ikke gi opp.
mange leger går med på et forsøk med å starte på Levaxin i seks måneder til tross for bra tall.
Men jeg ser at din ft4, som er stoffsiftehromonet, kryper nedover og nedover. Det er det som teller.
Hos deg funker ikke TSH-en av en eller annen grunn som den skal.
Hvis du finner det svenske dokumentet her, fra den svenske stoffksifteforeningen, så står det faktisk at det ikke alltid er blodprøver som viser at man har lavt stoffskifte.
(legene ser mest på TSH, som du bittert har erfart)
Man skal ikke ta noen form for valium mer enn fem dager i slengen.
Hva skal du begynne med?
Jeg måtte også gå gjennom den øvelsen, og det to ganger.
Første gangen så var det i 2000, og det var lykkepillen og jeg ble bare mer surr i hodet og jeg holdt bare ut i ti dager. Jeg fikk enormt mye mer brain fog av den og var kvalm hele tiden. Så fikk jeg lov å prøve thyroxin, og det var klart etter 20 minutter at det var det jeg gikk og manglet. Mine føtter ble varme etter 20 minutter, og de hadde vært kalde i årevis. Og jeg følte at jeg var på rett spor.
Men jeg følte meg ikke nærmere bra før jeg kom opp i helt riktig dose, 125 µg. For lite er verre enn ingenting. mange leger gir pasientene for lav testdose for å sabotere hele greia.
Kanskje du må prøve ut de pillene du fikk i ti dager og så før du lov å prøve levaxin.
Min TSH var 2,5 og ft4 var 10 (10-20)
men andre har vært hypo med en ft4 på 17.
Jeg prøvd noen liknende medisiner tidligere.Nå enbefales noe som heter BUSPAR.
Det hjalp ikke i det hele tatt dengang og jeg har ingen tro på dem nå heller.
At min FT 4 krøp nedover ( nå 11.9 )var fnt innenfor normalen så jeg får ikke prøve ut noen levaxin.
desp1
-
Du har jo nære familiemedlemmer som har lavt stoffskifte...
Lest den historien om henne hvis hund hadde hypotyreose??
Hun forskynte seg av hundens medisin i ren fortvilelse, OG BLE BEDRE!!!!
-
Hunder skal ha 8 ganger høyere dose enn mennesker....så man kan skaffe seg en hypo hund og ta litt av hundens dose....
Jeg spøker bare.
Men noen har sagt det.
en annen ting noen har prøvd, er å skifte lege, og si at man bruker levaxin, og trenger ny resept, og man får det. Det er så vanlig medisin, at det går glatt. Jeg begynte omtrent slik men det var ikke planlagt, det var leger som sluttet og jeg hadde fått lov å prøve og legen flyttet like etter. Ikke noe problem å få ny resept hos det andre legesenteret hos dama i luken som skaffet underskrift fra en lege der. Jeg lå i dataen fra før det ble fastleger der fra før.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gunnda
Men med prøvesvarene mine i dag som sier
FT3 5,2 ( 3,5 - 6,5 )
FT 4 11,9 ( 9 - 20 )
TSH 1,82 ( 0,30 - 4,50 )
er det da sikkert at ikke alt er ok ?Selv om det ikke føles sånn..Skal be om henvinsning , men jeg ser at det er 30 uker ventetid hos endokriniolog eller hva det heter her jeg bor....
-
i følge http://www.hpu-info.gmxhome.de/test/laborzettel.htm kalkulatoren så er dine tall slik:
ft4 26%
ft3 63%
Som er typiske tall som man finner ved hypothyreose.
Det at ft3 er høyere enn ft4 i prosent, er så typisk for hypothyreose at det peker veldig veldig sterkt på hypothyreose.
De på det tyske forumet gjentar dette stadig.
Og så har dy skyyyyhøye antistoffer, eller var det en annen her?
Og så kryper TSh oppover.
Merk at TSH er langspm til å stige, det labber typisk seks uker etter symptomene eller at ft4 går ned.
husk å ikke ta selen, tran eller andre gode ting akkurat nå, for du vil at TSH skal stige slik at legen også skjønner at du er hypo.
Men med slik lav TSH er det veldig lite sannlsynlig at nedokrinologen gir deg diagnose, for de er helt tilbedre av den hellige TSH.
Hvis du tar trikset med å ikke sove før neste blodprøve, så kan du få den opp til 6-7.
Uansett så MÅ mn ta blodprøven tidlig tidlig om morgenen, for TSH er halvparten fra klokken 1 og utover om ettermiddagen og stiger først kl 8 om kvelden og blir høyest om natta og morgenen.
Jeg tror at din TSH kanskje vil stige ved neste prøve, få en ny prøve om en måned.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
nora
i følge
http://www.hpu-info.gmxhome.de/test/laborzettel.htm kalkulatoren så er dine tall slik:
ft4 26%
ft3 63%
Som er typiske tall som man finner ved hypothyreose.
Det at ft3 er høyere enn ft4 i prosent, er så typisk for hypothyreose at det peker veldig veldig sterkt på hypothyreose.
De på det tyske forumet gjentar dette stadig.
Og så har dy skyyyyhøye antistoffer, eller var det en annen her?
Jeg har bare 35 i antistoffer
Og så kryper TSh oppover.
Merk at TSH er langspm til å stige, det labber typisk seks uker etter symptomene eller at ft4 går ned.
husk å ikke ta selen, tran eller andre gode ting akkurat nå, for du vil at TSH skal stige slik at legen også fller hvnner at du er hypo.
Ok så fra nå til neste prøve bør jeg kutte ut vitaminer og krill ?
Men med slik lav TSH er det veldig lite sannlsynlig at nedokrinologen gir deg diagnose, for de er helt tilbedre av den hellige TSH.
Ok så jeg vil ikke få en diagnose pga at min TSH er så lav ?
Hvis du tar trikset med å ikke sove før neste blodprøve, så kan du få den opp til 6-7.
Ikke sove natte før ?
Uansett så MÅ mn ta blodprøven tidlig tidlig om morgenen, for TSH er halvparten fra klokken 1 og utover om ettermiddagen og stiger først kl 8 om kvelden og blir høyest om natta og morgenen.
Tar alltid blodprøver kl 08 fastende
Jeg tror at din TSH kanskje vil stige ved neste prøve, få en ny prøve om en måned.
Takker for mange fine og informerende svar .Dere er flinke her inne :)
-
Min teori er at det er mulig at din TSH kan komme til å stige fremover, og da får du aller nådigst prøve levaxin.
Din TSH er jo gått opp en del.
Normalt er tett ved 1, og din er nå omtrent dobbelt så høyt.
TSH er logarimisk, og neste hopp er til 4! og da er du over den magiske grensen på 3,6.
Når på døgnet tok du prøven sist? Og de andre prøvene?
Så fins det et triks, å ikke sove før neste prøve. TSH kan da bli høy.
Prøv uten vitaminene og krill pga blodprøven.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
.
Jeg skal til lege i morgen.
Kunne du bare foklart litt nærmere hva du mener med at ft4 er for lav ? Jeg hadde 11.9 sist blodprøve ( ref 9-20 )
Min TSH var på 1,82 ved siste prøve ( 0.30 - 4, 50 )
Hva mener du med at TSH er lav og at det er årsaken ? Bare sånn at jeg kunne ha noe å si til legen vink11
Jeg må si jeg er redd at legen velger feil medisinering på meg ( antidep ) og ikke noe for stoffskiftet.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
viravira
Jeg må si jeg er redd at legen velger feil medisinering på meg ( antidep ) og ikke noe for stoffskiftet.
Hei vink11
Dette hører vel egentlig ikke til spørsmålet ditt, viravira, men jeg må bare kommentere denne setningen. Jeg har ikke lest alle postene i denne tråden - så jeg kjenner ikke til historien din. Men det gjør du, så jeg regner med at du ikke lar legen din «velge feil medisering på deg». Denne historien har gjentatt seg så altfor mange ganger. Hvis du vet at du ikke trenger antidep. så trenger du det ikke.
Lykke til hos legen i morgen, gjør deg opp en mening om hva som er det beste for deg og jobb for det.
vink11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lisbeth
Hei vink11
Dette hører vel egentlig ikke til spørsmålet ditt, viravira, men jeg må bare kommentere denne setningen. Jeg har ikke lest alle postene i denne tråden - så jeg kjenner ikke til historien din. Men det gjør du, så jeg regner med at du ikke lar legen din «velge feil medisering på deg». Denne historien har gjentatt seg så altfor mange ganger. Hvis du vet at du ikke trenger antidep. så trenger du det ikke.
Lykke til hos legen i morgen, gjør deg opp en mening om hva som er det beste for deg og jobb for det.
vink11
Jeg er vel så desperat nå at jeg tar det jeg blir tilbudt.Desverre.
-
Du burde vurdere Lisbeth sitt råd Vira.
Du er nok din beste psykolog.
Flere psykofarmika har uheldige langtidsvirkninger på stoffskifteprosessen.
Jeg ville satt mye inn på å prøve Levaxin først og hvis ikke det var bra nok - så kan du jo love å komme tilbake til din gode doktor ?
En slik avtale bør legen gå med på.
Min egen erfaring - og mange andres her også, er nok at enkelte leger er vel ivrige til å overse stoffskifteproblemer som årsak til de tegn på depresejon som de ser. Fortell det til legen og be om en prøveperiode med Levaxin.
Lav fT4.
Refområdet labben bruker har jo 9 som laveste og du har bare 12. Du kunne hatt 20 og over det og blitt bedømt om ok.
Noen ganger i livet synker fT4 under mitten i referanseområdet og da skal kontrollsenteret i hjernen jobbe for å få det høyere.
Det er mest det jeg ser som feilaktig her.
Altså at TSH ikke er høyere enn den er.
Den måten kotrollsenteret får opp fT4 på, er å øke TSH.
Og det gjør den jo ikke.
-
Hei Viravira!
Prøv å unngå mer psykofarmaka, det er mitt råd også. Å lese om deg er som å lese om meg selv. Jeg blir veldig urolig av Valium og sovetabletter, blir helt gira hele natten hvis jeg prøver. Virker motsatt og det har jeg forstått er vanlig for oss.
Jeg fikk en testresept på Levaxin 25ug av legen min og har prøvd i 10 dager. Det hjelper allerede. Pulsen slår lavere og jeg sover bedre. Har litt mindre tåke i hodet og føler meg våken på en annen måte selvom natten kan ha vært litt dårlig. Er vant til å gå rundt som en zombie hvis jeg har sovet dårlig.
Har fått for to mnd og sender deg gjerne noen hvis du vil prøve så du kan droppe den Valiumen eller hva det nå var. Jeg lurer veldig på den legen din!
Hilsen Gekko
-
Vel - psykofarmica eller ikke?? Bare så det er sagt og poengtert så er det IKKE alle stoffskiftesyke som sovner lett og lenge! Jeg er ikke av disse. Tolvon hjelper for å få lengre søvn. Ellers går det som hakk i plata hos meg. Kan våkne etter to timer og ligge leeenge for å sove 2 timer til osv osv. Et helvete!
Hva er verst? Bli gal av manglende søvn eller bli gal av psykofarmica? Jeg har omtrent null - zero problem med stoffskiftet etter 6 å på thyroksin, men det rabler for meg hvis jeg ikke får sove....
Bare for å vinkle det litt andre veien. Ikke at jeg vil "lokke" noen inn på den veien. Jeg bare lanserer et alternativ til ikke å bli komplett gal.
Poengterer at dette gjelder for manglende søvn og ikke for depressive tilstander ifbm hypoyreose.