-
Sv: Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
Er Rufus og jeg de eneste som er lave på magnesium? Rufus; Wilson skriver at pms ofte skyldes magnesium mangel. Det stemmer jo godt med erfaringene vi har mht pms. Har inntrykk av at du og jeg sliter litt ekstra med pms, men mulig jeg tar feil.
Jeg har inntil nå vært veldig fornøyd med at det har hjulpet å knaske magnesium. Som sagt begynte jeg med dette i april, da legen sa at jeg lå i nedre ref område. Helt frem til nå har det altså steget jevnt. Siste måling før i dag var i begynnelsen av sept, og da hadde den fortsatt å stige. Jeg byttet 100% til Erfa i slutten av aug/begynnelsen av sept. Ønsker ikke å utpeke Erfa som noen synder her, men jeg merker jo at den er tøff for hjertet/brystregionen (=binyrene?).
Ellers har jeg også lest at mg konsentrasjonen i blodet ikke nødvendigvis gjenspeiler de reelle forhold. Men den sier da litt vil jeg anta....
Ja, ja. Noe er det alltidsdesp2 Takk for respons i alle fallhjertflag1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Rufus; Wilson skriver at pms ofte skyldes magnesium mangel. Det stemmer jo godt med erfaringene vi har mht pms. Har inntrykk av at du og jeg sliter litt ekstra med pms, men mulig jeg tar feil.
Jeg har inntil nå vært veldig fornøyd med at det har hjulpet å knaske magnesium. Som sagt begynte jeg med dette i april, da legen sa at jeg lå i nedre ref område. Helt frem til nå har det altså steget jevnt. Siste måling før i dag var i begynnelsen av sept, og da hadde den fortsatt å stige. Jeg byttet 100% til Erfa i slutten av aug/begynnelsen av sept. Ønsker ikke å utpeke Erfa som noen synder her, men jeg merker jo at den er tøff for hjertet/brystregionen (=binyrene?).
Heia BeritM vink11
Nei, du tar ikke feil. Pms er et h......, om enn et litt mindre h...... enn før. Ja, kjenner til sammenhengen mellom magnesium og pms, og mye kan ligge der, ja. Derfor må jeg få testet nivåene mine nå snart for å se om det har vært noen vits i å bruke flytende magnesium. Noe har skjedd med mine magnesiumnivåer i den tiden jeg har brukt Thyroid og hc, de har gradvis blitt lavere. Aner ikke om det er en sammenheng, men når du sier det, kan det godt tenkes, ja.... Binyrene "spiser" nok mye mg, så det kan være en forklaring, men samtidig var binyrene mine ordentlig slitne før den tid også. Men mulig at Efra stiller ekstra krav og at det påvirker.... Vet ikke... vedikke1
-
Når vi er inne på dette med pms; jeg har prøvd Cerazette i tre dager med den hensikt å slippe pms. Vel, det var en kort prøvetid, for jeg har blitt så kvalm, så kvalm. Merket det ved inntak av første pille og så har det eskalert i den grad at jeg kastet opp et par ganger i dag tidlig. Så da er det takk og farvel, har nok å stri med fra før om jeg ikke skal lide meg gjennom en kvalmeperiode som det ikke en gang er sikkert forsvinner:-) Vil prøve ut andre merker men må ha en liten pause først.
-
Usja! Det hørtes absolutt ikke bra ut.
Håper det går over raskt nå da.
-
Jeg er i relativt bra form om dagen. Vurderer å trappe ned på HC nå, men kun til 10 mg eller noe rundt der, og fortsette å stå på det en stund. Aner ikke om det kommer til å gå, jeg har aldri hatt en sterk formening av hvor mye HC egentlig har gjort for meg (men det aner meg at det har gjort mer enn jeg tror....)
Har fått et veldig løft etter at jeg begynte med urter... av alle ting, som jeg egentlig ikke har hatt tro på. Prøvde ashwaghanda tidlig i forløpet men det ga ingen (umiddelbar) effekt så det dabbet av.
Har søkt på nett i timesvis over urter som kan hjelpe mot pms og binyretretthet. Har lest meg opp, og er samtidig blitt inspirert av homeopati- innleggene her på forumet, hvilket har gitt meg mer og mer tro på at naturlig er best. Både HC og pregnelolone er noe jeg tilfører kroppen utenfra, men jeg merker for min del at det ikke hjelper på den indre balansen som kroppen sørger for selv, som jeg virkelig har følt at det har vært noe galt med.
Det begynte med at jeg prøvde Don Quai mot pms, hvilket resulterte i at jeg fikk voldsomt mye energi og ble kvitt murring i underliv rett før mensen. Dessverre ble jeg kvalm av tilskuddet og måtte slutte, men det ga meg en pekepinn om hvor mye kraft det er i enkelte urter.
Har nå forsøkt en blanding med sibirsk ginseng, maca og rosenrot i en uke. Det er virkelig krutt, har fått betydelig mer energi, og føler kroppen er mer i balanse. Adaptogener setter jo nettopp kroppen i balanse... Tar kun en halv kapsel av hver (åpner og deler) for jeg er åpenbart ganske sensitiv. Tok først for mye sibirsk gingseng (det var det jeg begynte med først), og da ble jeg helt gira og fikk ikke sove, hvilket var veldig ubehagelig. Tok da bare halvparten av anbefalt dose på pakken, og enda fikk jeg en slik reaksjon.
Vet at Dr. Lam skriver at slike urter i enkelte tilfelle med adrenal fatigue kan gjøre situasjonen verre- man girer opp kroppen og sliter ut binyrene. Han er imidlertid den eneste jeg har sett skrive noe om dette, og jeg har lest i mange, mange timer om dette på nett. Dette er altså det eneste jeg er litt bekymret for. I tillegg til at man ikke skal gå på urter fast- dvs bør ta en pause etter noen uker. Nå nyter jeg det ihvertfall til det fulle:-) Har riktignok bare vart en uke dette her, men jeg ville bare dele min iver på forumet- kanskje noe for andre også?? Visstnok virker urter veldig ulikt på folk så det er ikke sikkert at det som virker for meg, er bra for andre. Min svært begrensede erfaring hittil sier også at det er en hårfin balanse mellom for mye og for lite....og gjør at jeg alltid kommer til å begynne svært forsiktig med evt nye urter.
-
Så flott at du blir bedre!
Jeg brukte en periode vanlig ginseng (mange år siden) og opplevde da den virkningen Dr. Lam skriver om. Jeg hadde dobbel energi en periode. Men jeg hadde "lånt av fremtiden" og måtte betale etterpå. Funka dog veldig fint i 3-4 dager rundt eksamen. For meg lå bruksgrensen på et sted like over en uke. Da ble det payback-time enten jeg ville eller ikke.
Siden har jeg brukt rosenrot. Den måtte jeg ikke betale tilbake "med renter", men jeg opplevde der at kroppen nok tilpasset seg slik at den opplevde virkningen forsvant etter hvert.
Nå er jeg i den heldige situasjon at jeg ikke kjenner at jeg TRENGER noe... og har (på grunn av mage-feilsøk) kuttet det aller meste av kosttilsudd for en periode. Men jeg er klar til å gå tilbake når jeg trenger ekstra spiff.
Jeg har lest flere steder om 1/3-regelen... om du tar en urt i 2 uker skal den 3. være fri... (eller i 6 dager så 3 dager uten osv.) Vet ikke noe om dette egentlig.
-
Så flott at du føler deg bedre, Berit.
Tenkte jeg skulle spørre deg om du har prøvd nattlysolje mot pms. Har hørt at dette funker for mange.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Jeg brukte en periode vanlig ginseng (mange år siden) og opplevde da den virkningen Dr. Lam skriver om. Jeg hadde dobbel energi en periode. Men jeg hadde "lånt av fremtiden" og måtte betale etterpå. Funka dog veldig fint i 3-4 dager rundt eksamen. For meg lå bruksgrensen på et sted like over en uke. Da ble det payback-time enten jeg ville eller ikke.
Er redd det er tilfellet, ja.... Sibirsk ginseng skal visstnok ikke være et vanlig ginseng, men likevel. Synes det er rart at sibirsk ginseng isåfall anbefales så varmt mot binyretretthet så og si overalt der det står om alternativ behandling for binyrer, inkl av Wilson. Ingen nevner en døyt om overstimulering...... tror jeg tar meg en ginseng- fri dag i morgen, jeg.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Så flott at du føler deg bedre, Berit.
Tenkte jeg skulle spørre deg om du har prøvd nattlysolje mot pms. Har hørt at dette funker for mange.
Har brukt nattlysolje i noen mnd, merker minimal forskjell. Men pms er blitt bedre enn før, altså, men det er nok pga Erfa og doseøkning. Hadde dog ikke gjort meg noe å redusert det enda mer:)
-
Så fint at du føler deg såpass mye bedre!! :)
Og flott om det funker å gå ned på hc! Det må du holde oss oppdatert på. Jeg har også gått ned på hc (men min dose var jo det dobbelte av din), og jeg er usikker på effekten. Føler meg stort sett som før bortsett fra at jeg er så kvalm og uten matlyst (det har jeg satt i sammenheng med binyrer før). Og så har jeg veldig vond rygg for tida (tror det er stoffskiftet sin skyld). Men symptomene mine kommer og går, så jeg vet ikke helt, jeg. Prøvd å gå litt opp i dose igjen og ser hvordan det funker.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Så fint at du føler deg såpass mye bedre!! :)
Og flott om det funker å gå ned på hc! Det må du holde oss oppdatert på. Jeg har også gått ned på hc (men min dose var jo det dobbelte av din), og jeg er usikker på effekten. Føler meg stort sett som før bortsett fra at jeg er så kvalm og uten matlyst (det har jeg satt i sammenheng med binyrer før). Og så har jeg veldig vond rygg for tida (tror det er stoffskiftet sin skyld). Men symptomene mine kommer og går, så jeg vet ikke helt, jeg. Prøvd å gå litt opp i dose igjen og ser hvordan det funker.
Det at du føler deg stort sett som før til tross for at du har senket dosen, kan jo ha noe å gjøre med at binyrene har hentet seg delvis inn? Hurra for det isåfall:-)
Jeg føler at vekten min står helt stille, går heller opp enn ned, derfor er jeg også motivert til å trappe ned på HC. Tror det vil gå greit å trappe ned litt i alle fall. Jeg er jo i bedre form nå enn før. Kommer sikkert til å stressdosere med HC "resten av livet", i alle fall når jeg får influensa e.l. som er veldig hardt for binyrene. Mine ble dessverre ekstra svekket ifbm svineinfluensaen.
Ellers er dosen jeg går på nå 3,5 Erfa og 25 mcg Levaxin. La til Levaxinen for en mnd siden. Har vel ikke merket den helt store forskjellen, annet enn at formen jevnt over er blitt bedre. Men æren for det har ikke Levaxinen. Om morgenen sliter jeg en del dog. Er ikke helt med før ved 12-tiden. Begynner å jobbe neste uke. Gleder meg egentlig veldig til å møte kolleger osv, få en mer normal rytme. Er litt nervøs for om formen skal holde- men jeg er ganske sikker på at den gjør det- skal også bare jobbe 50%. Ekstremt upopulært hos sjefen, som for øvrig er alt annet enn sympatisk, men det får bare la det stå til....
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
. Om morgenen sliter jeg en del dog. Er ikke helt med før ved 12-tiden. Begynner å jobbe neste uke. Gleder meg egentlig veldig til å møte kolleger osv, få en mer normal rytme. Er litt nervøs for om formen skal holde- men jeg er ganske sikker på at den gjør det- skal også bare jobbe 50%. Ekstremt upopulært hos sjefen, som for øvrig er alt annet enn sympatisk, men det får bare la det stå til....
Godt å høre at du kommer deg og at kreftene bare kommer BeritM! :D Jeg kjenner igjen denne morgensløvheten, selv om jeg har kommet meg veldig der også nå! Gikk helt problemfritt å dra på morgenmøte på jobben i dag, selv om jeg av og til merker at jeg blir lettere apatisk og litt innadvent. Men bare i små perioder. Deilig å kjenne at en kan delta i litt vansklige faglige diskusjoner igjen uten å gå seg bort i hjernens irrganger før en har fått åpnet munnen..:wink: Drit :mrgreen: i sjefen a! hehe.. Vi snakket forøvrig om sjefer med antisosiale trekk på jobben i dag.. hehe..
Stå på! hjertflag1
-
Takk for svar og oppmuntringer, dere:-)
Begynte å jobbe denne uken. Utrolig deilig!!! Har bare jobbet i dag og i går men det har gått veldig bra. Tror jeg får litt energi av det også.. fremfor å gå hjemme. Blir litt gæærn av det i lengden. Men jeg jobber kun 50%, så får fremtiden vise om det blir mer snart eller ikke.
Føler meg ganske bra form nå. Er redd det skyldes at jeg la til Levaxin for fire uker siden, og at jeg kjenner en loop av det nå. Sånn var det før, at jeg fikk masse energi et par dager pga doseøkning av L for noen uker tilbake, men så dabbet det bare fullstendig av igjen. Time will show. Men det er godt å ha det bra.
Urtene jeg skrev om for litt siden ble jeg i god form av, men det endte med at jeg ble for gira og måtte slutte, pluss bruke to dager på å hente meg inn igjen. Så ingen god ide. Wilsons bok Adrenal Fatige er "farlig" i så måte. Dr. Lam er den eneste som sier at enkelte med binyretretthet kan bli overstimulert av ashwaganda, sibirsk ginseng, B12 o.l., og at man gjør vondt verre. Det gjelder sikkert ikke alle, men det gjelder megvink11 Kun de som har en mild grad av binyresvikt vil ha nytte av slike tilskudd- det er iallefall det han skriver.
-
:)
Så hyggelig at det har gått fint på jobb! Enig, en kan bli smårar av å gå hjemme. Jeg følte meg mer enn smårar da jeg ikke jobbet. Har mye å si for humør og selvtillit å komme i gjenge igjen. Håper det forsetter slik for deg.
Jeg ble litt bestenkt når jeg leste det du skrev mht urter, binyresvekkelse, Lam og Wilson. Wilson skriver vel nesten utelukkende om/for dem med moderat eller svak binyretretthet. Tankevekkende. Jeg har jo alt annet enn moderat binyretretthet. Leser du det på nettsidene til Dr.Lam?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
:)
Jeg ble litt bestenkt når jeg leste det du skrev mht urter, binyresvekkelse, Lam og Wilson. Wilson skriver vel nesten utelukkende om/for dem med moderat eller svak binyretretthet. Tankevekkende. Jeg har jo alt annet enn moderat binyretretthet. Leser du det på nettsidene til Dr.Lam?
Ja, jeg synes nettsiden hans er superbra. Leser på andre engelske/amerikanske forum at en del anser Wilson å være "outdated" når det gjelder adrenal fatigue.
Det er mange bra artikler på Dr Lams side, feks denne om 7 typiske feil man gjør ved selvbehandling av af:
http://www.drlam.com/adrenalfatiguec...nalfatigue.asp
På høyresiden av artikkelen er det også listed opp mange andre artikler, bl.a. artikler om sammenhengen mellom binyretrettet og af.
Det mest interessante jeg har funnet for egen del, er at man skal være varsom med bruk av for mye tilskudd dersom man ikke har mild af. Da kan man risikere at det virker stimulerende fremfor å gi hvile, og dermed virke kraftig mot sin hensikt. Dette gjelder både urter, pregnelolone, DHEA og visse kosttilskudd. "Advarselen" gjelder kun de som har mer enn mild binyrebarksvikt. Når man har kommet lengre i helingsprosessen, kan slike tilskudd være mer på sin plass, sier Dr Lam.
Ønsker absolutt ikke å "skremme" noen med dette, men synes det er greit å gjøre oppmerksom på at det kan finnes nyanser i forhold til behandling av binyretretthet, som Wilson ikke fanger opp.
-
Flott. Skal lese gjennom siden en dag jeg har litt tid/energi til overs. Apropos stimulering. Jeg har lurt på om binyreekstrakter er heldig for meg? Det stimulerer jo binyrene? Tenker at de heller bør få hvile (jeg som har så slitne binyrer). Men jeg skal lese. :wink:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Flott. Skal lese gjennom siden en dag jeg har litt tid/energi til overs. Apropos stimulering. Jeg har lurt på om binyreekstrakter er heldig for meg? Det stimulerer jo binyrene? Tenker at de heller bør få hvile (jeg som har så slitne binyrer). Men jeg skal lese. :wink:
Binyreekstrakter kan virke overstimulerende ifg Dr Lam, hvis man er på et stadie der binyrene kun trenger hvile. Men- jeg er ingen lege- så les og bedøm selv:-)
Adrenal fatigue and glanduar (binyreekstrakt) and herbal therapi: http://www.drlam.com/articles/Adrena...al_Therapy.asp
-
Dr. Lam skriver mye interessant, blant annet dette om C-vitaminer
Sitat:
Seventh, there is a drastic difference in the bio-availability of nutrients made available to the cells depending on the delivery system. For example, absorption of ascorbic acid in capsule form that is taken orally normally takes place in the stomach and the absorption rate seldom exceeds 15%. The absorption rate of liposomalized vitamin C taken orally is far superior as it is delivered through the small intestines. A 100 mg dose of liposomalized oral vitamin C can therefore be many times more effective than when the vitamin is taken in capsule or tablet form, even though both are taken orally.
Noen som har forsøkt denne typen C-vitamin?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Dr. Lam skriver mye interessant, blant annet dette om C-vitaminer
Noen som har forsøkt denne typen C-vitamin?
Tror Rosin her inne har forsøkt den. Den kan kjøpes på http://www.supplementclinic.com/Lipo...p/107614-3.htm
Sender til hele verden. Men blir det stoppet i tollen?
Den er litt dyr. Men skal visst være mye mer effektiv enn vanlig C vitamin.
På et adrenalin fatigue forum har noen skrevet
Dr. Lam's protocol is pretty simple. It's based on mega-doses of Vitamin C and B5.
For Vitamin C, he uses LipoNano-C, Quantum C, and C Support. For B5, he uses Pandrenal. These supplements can be found at SupplementClinic.com.
The dosage is different for everyone, but since those of us with adrenal fatigue can be highly sensitive to supplements, the general guideline is to start low and go slow.
It seems that the average amounts are 2-4 teaspoons of LipoNano-C, 2-4 scoops of Quantum C, 6-8 capsules of C Support, and 5-6 capsules of Pandrenal per day.
-
På det sidste er antallet af Lipo-Nano-præparater eksploderet og man kan nu få alt fra melatonin til D-vitamin fremstillet i denne form.
Personligt ville jeg først sætte mig lidt ind i viden om nanopartiklernes effekt på en levende organisme. Denne viden findes nemlig endnu kun meget i begrænset omfang. Viden om langtidseffekt af nanopartiklerne i lægemidler og levnedsmidler findes ikke. Lige bortset fra div. tekniske aerosoler til husholdningen og industri, hvor man sidestiller effekten af de luftbårne nanopartikler med effekten af asbestpartikler.
-
Bare en liten men viktig kommentar hva gjelder bivirkninger og Levaxin:
Jeg har aldri følt meg bra på Levaxin. Bedre, men ikke bra. Har tenkt at Levaxinen ikke virket på meg, og ikke at jeg faktisk fikk bivirkninger av den. Men jo- det gjorde jeg, hvilket jeg nå fikk bevist da jeg la til litt Levaxinen til Erfa thyroid dosen min: Et par uker etter at jeg la til 25 mg Levaxin kjente jeg plutselig den fæle fæle influensa- følelsen (lett kroppsverk, indre "gufs") komme tilbake. Jeg trodde virkelig ikke mine egne øyne....har lest om andre som har opplevd dette, men trodde ikke at det gjaldt meg. Etter at jeg droppet Levaxinen gikk følelsen bort! Helt forferdelig å tenke på at jeg i over et halvt år puttet i meg den dritten hver dag (og stakkars de som gjør det mye lengre). Må legge til at jeg tåler alt av medisiner ellers, og ikke er allergisk mot noe. Det er f.... meg for galt at Levaxin er standard medisin mot lavt stoffskifte.
Ellers er formen grei nok. Etter at jeg byttet til bare Erfa Thyroid føler jeg meg helt som meg selv igjen og har fått gradvis mer energi. Ingen vondter i kroppen eller indre gufs. Er på hytta i jula og har det veldig fint! Binyrene sliter imidlertid ennå, og begrenser den fysiske utfoldelsen, hvilket jeg hater må jeg ærlig si. Leker med barna i snøen men lange skiturer er helt uaktuelt. Har jeg tatt for hardt i en dag (i form av fysisk aktivitet) blir det brainfog og lavt blodsukker dagen etter.
Har forøvrig sendt inn prøve til håranalyse. Fant en praktiker i USA som virket seriøs og som var opptatt av binyrer og mineralubalanse. Jeg vet fra blodprøver at jeg er lav på sink og magnesium, og høy på kobber, hvilket er typisk for binyretretthet.
Godt nyttår til alle forrestennorsk1
-
Happy New year!hjertflag1 norsk1
Veldig bra at du kom deg av levaxinen da! Utrolig at det er sånn altså; men slik har jo flere av oss det! S...medisin! :shock:
Godt å høre at du koser deg! Håper binyrene dine snart føler det for godt å bli bedre!hjertflag1
kram1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Bare en liten men viktig kommentar hva gjelder bivirkninger og Levaxin:
Jeg har aldri følt meg bra på Levaxin. Bedre, men ikke bra. Har tenkt at Levaxinen ikke virket på meg, og ikke at jeg faktisk fikk bivirkninger av den. Men jo- det gjorde jeg, hvilket jeg nå fikk bevist da jeg la til litt Levaxinen til Erfa thyroid dosen min: Et par uker etter at jeg la til 25 mg Levaxin kjente jeg plutselig den fæle fæle influensa- følelsen (lett kroppsverk, indre "gufs") komme tilbake. Jeg trodde virkelig ikke mine egne øyne....har lest om andre som har opplevd dette, men trodde ikke at det gjaldt meg. Etter at jeg droppet Levaxinen gikk følelsen bort! Helt forferdelig å tenke på at jeg i over et halvt år puttet i meg den dritten hver dag (og stakkars de som gjør det mye lengre). Må legge til at jeg tåler alt av medisiner ellers, og ikke er allergisk mot noe. Det er f.... meg for galt at Levaxin er standard medisin mot lavt stoffskifte.
Ellers er formen grei nok. Etter at jeg byttet til bare Erfa Thyroid føler jeg meg helt som meg selv igjen og har fått gradvis mer energi. Ingen vondter i kroppen eller indre gufs.
Jeg forsøkte jo levaxin i sommer. Og opplevde noe av det samme. Jeg fikk muskler som var strammme, ømme, anspente. Siden jeg sluttet med levaxin og begynt epå thyroid har jeg følt meg mye mykere i kroppen. Jeg fikk en aha-opplevelse. Jeg tror kanskje at det jeg har opplevd tidligere som en angst som satt i kroppen, i virkeligheten var en av levaxinens virkninger på meg. Fra jeg sluttet med levaxin gikk det noen uker før denne stivheten og ubehaget var helt ute av kroppen. Denne medisinen har jeg gått fra 1994 til våren 2009 :sad:
Dette skrev jeg da jeg forsøkte levaxin i sommer
Sitat:
Jeg er stiv i kroppen, stiv i hofter, nakke, kjeve, ryggen, selv armene, ja over alt føler jeg meg stiv. Er det fordi jeg trener for lite? Jeg mistenker levaxin. Men vet det ikke. Jeg var sånn før. Og det er ubehagelig, kroppen føles gammel, eldre enn den er! Lenge har kroppen ikke vært stiv! Jeg var slik før, jeg har bare glemt det! Før løsnet stivheten ved trening, og var raskt tilbake igjen. Er usikker på om jeg skal fortsette med 50 micgr levaxin eller gå ned på 25 og gi levaxin en sjanse til. Men jeg vet ikke om jeg orker å ha det slik
På levaxin var det altså slik: jeg var stiv, jeg trente, stivheten ga seg litt, stivheten kom tilbake, jeg trente osv. Og ingen forsto at det var levaxinen. Jeg følte meg som en giktisk stiv gammel kvinne, og var 35 år gammel.....
Jeg vil jo si at dette er en alvorlig og hemmende bivirkning. En bivirkning som bare burde godtas om det var eneste mulige medisin.
Jeg anbefaler alle som opplever dette å skrive inn dette som bivirkning av medisiner. Det jeg savnet da jeg fylte ut dette skjemaet, var om du nå tok andre medisiner, og om de fungerte annerledes...
Godt å høre at du er på rett veikram1
-
Har fått svar fra håranalyse. Lav på alle mineraler, særlig sodium, men kjempehøy på kalium (potassium på engelsk).
"Your low Sodium to Potassium ratio means that you have adrenal burnout and require specialized treatment" har jeg fått beskjed om.
Ja, da fikk jeg det bekreftet fra enda flere hold at jeg har binyretretthet så det holder. Jeg skal skype med http://www.holistic-back-relief.com/ snart for å få vite hva slags tilskudds- opplegg han anbefaler fremover. Dette skal visst også være basert på et flere siders skjema jeg måtte fylle ut da jeg sendte inn hårprøvene.
Skulle ønske jeg hadde tatt tester som dette for mange år siden, så hadde jeg sluppet å havne i denne gjørma :| Binyretretthet utvikler seg ofte over flere tiår, og det stemmer godt i mitt tilfelle, selv om det eskalerte ekstra ifbm at jeg fikk lavt stoffskifte. Da jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte tenkte jeg at det sikker var det som hadde ligget latent de siste årene og som gjorde meg sliten, men det er nok binyretrettheten som har ligget der hele tiden istedenfor, tror jeg. Det lave stoffskiftet oppstod etter fødsel i 2009 og før det var det nok "bare" binyretretthet jeg hadde.
Skriver mer etterhvert.
-
Viser til innlegget ovenfor. Når man er veldig lav på sodim og kjempehøy på kalium, kan det være en ide å prøve Florinef? Noen som vet? Gjør ikke dette at kroppen lettere holder på salt? Skal til legen i morgen. Tror jeg skal spørre om det, men tar gjerne i mot innspill, dersom noen har:-)
-
Disse prøvesvarene viser at du har for lite Aldestoron....typisk for det, og svaret er ja, Florinef!!
Overskuddet av kalium samler seg i musklaturen.
Hele situasjonen vil jo virke inn på hjerte..blodtrykk.....
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gunnda
Disse prøvesvarene viser at du har for lite Aldestoron....typisk for det, og svaret er ja, Florinef!!
Overskuddet av kalium samler seg i musklaturen.
Hele situasjonen vil jo virke inn på hjerte..blodtrykk.....
Nå er forvirringen min total. Prøvene dine er som jeg hadde forventet de skulle være Berit, jeg har ventet i spenning på disse svarene akkurat som du:wink:.
Med binyreproblemer som addisons er typiske prøvefunn høy kalium og lav natrium (sodium). Så at det er slik når man har binyretretthet også er som forventet. Tror likevel det er lettere å måle det i hår slik som du har gjort. Tror det er gått for langt når du finner det i blodprøvesvar. Og årsaken er som Gunnda sier lav aldosteron (det andre binyrebarkhormonet).
Jeg har selv lenge ønsket meg Florinef, men det vil ikke legen.
Og der kommer vi til det som er min forvirring. Kalium. Jeg trodde (og har ingen god vitenskapelig grunn til det) kroppen hentet kalium fra vevet og inn i blodbanen for å holde trykket oppe. Det er grunnen til at jeg tar tilskudd av kalium (med effekt). Jeg tenkte at kalium suger til seg vann (akkurat som natrium) og holder vannet inn i blodbanen med den effekt at blodtrykket stiger. Men kanskje jeg tar feil...
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Skulle ønske jeg hadde tatt tester som dette for mange år siden, så hadde jeg sluppet å havne i denne gjørma :| Binyretretthet utvikler seg ofte over flere tiår, og det stemmer godt i mitt tilfelle, selv om det eskalerte ekstra ifbm at jeg fikk lavt stoffskifte. Da jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte tenkte jeg at det sikker var det som hadde ligget latent de siste årene og som gjorde meg sliten, men det er nok binyretrettheten som har ligget der hele tiden istedenfor, tror jeg. Det lave stoffskiftet oppstod etter fødsel i 2009 og før det var det nok "bare" binyretretthet jeg hadde.
Ser likevel at vi har forskjellig oppfatning om hva som kom først, høna (lavt stoffskifte) eller egget (binyretretthet). Kanskje tar jeg feil, men binyrene rammes etter min oppfatning hardt av lavt stoffskifte. Selv skolemedisinen vet at pasienter med lavt stoffskifte har lav cortisol. Derfor tenker jeg at det er mer sansynlig at det lave stoffskiftet ditt har utviklet seg gradvis i forkant av svangerskapet og at den utløsende faktor er svangerskap/fødsel. Binyretretthet kan ha utviklet seg like etter eller paralellt med lavt stoffskifte.
Og husk Berit at om du hadde tatt tester for mange år siden er det ikke sikkert de hadde gitt utslag. Du vet jo selv hvor lang tid det har tatt deg å lære så mye som du har gjort til nå. Og skolemedisinen hadde ikke hjulpet deg uansett. Samt at for de fleste av oss tar det tid å akseptere at vi er såpass syk som vi faktisk er. Alt er en modningsprosess, og tiden hadde neppe vært moden verken for meg eller deg tidligerekram1
-
Blondie; blodprøveresultatene mine er helt normale. Kalium er ikke spesielt høy, eller natrium spesielt lav.
Jeg synes også det er veldig rart at kalium funker så bra på deg når du har binyretretthet. Jeg prøver å holde meg unna kaliumrik mat, som bananer feks. (selv om jeg ikke klarer det, for jeg bare MÅ ha et par bananer om dagen... men jobber med saken:-). Istedenfor prøver jeg å spise salt på det som lar seg salte. Etter at jeg fikk svaret på håranalysen har jeg kastet kaliumtilskuddet i søpla.... men jeg hadde jo ikke noe merkbar effekt av det heller. Skal til legen i morgen, og skal spørre om måling av kalium inne i cellene (rød blodcelletest eller hva det heter).
Ja, kan godt tenkes at det har vært stoffskiftet som har vært latent hos meg og gjort meg sliten, fremfor binyrene. Er ikke utenkelig. Men den trøttheten som jeg fikk da jeg fikk lavt stoffskifte etter fødsel, har jeg riktignok aldri kjent på før.
Ang Florinef så har jeg søkt litt, og ser at en del går opp i vekt av det. Av den grunn tror jeg at jeg ligger unna....
Ellers er jeg enig med deg i at MYE skulle til om jeg skulle ha klart å nøste opp i alt dette tidligere, så jeg klandrer ikke meg selv.
Takk for svar, forresten, Gunnda og Blondie:-)
-
Hei Berit
Dette forundrer hjernen min. Aldosteron sørger for at nyrene filtrerer ut kalium. Mao lav aldosteron fører til hyperkalemi. Mesteparten av kaliumet i kroppen lagres i muskulaturen. Jeg fikk målt forhøyet aldosteron etter at jeg hadde målt for lav kortisol i fjor sommer. høyt aldosteron skulle ført til høyt BT, men jeg sliter med lavt (i går målt til 95/52). Hvis teorien her holder mål så er det da naturlig at jeg responderer på kaliumtilskudd. Men det stemmer ikke med lavt BT...værsågod å bli gal???:lol:
Hvis du ser på denne undersøkelsen, så er det ikke sikkert det er så ille for deg å ha litt høye kaliumnivåer en periode.hjertflag1
-
Jeg tager også tilskud af kalium og kan mærke bedring. Jeg blir mere frisk og det er som om jeg får mere ro i kroppen.
Jeg tager dem som flydende, sammen med andre mineraler også og er meget begejstret for dem. Det indeholder bl.a. også magnesium og natrium:)
http://shop.getbig.dk/index.php?main...roducts_id=376
-
For lave nivåer av magnesium kan føre til for lave nivåer av kalium. Kan være her problemet ligger...
-
Jeg mærker i hvertfald tydelig forskel hvis ikke jeg tager magnesium...
-
Blondie....du har sikkert rett ang. kalium.
Jeg husker bare at Dr. Petfield skriver at for mye kalium setter seg spes. i øyemusklaturen som styrer pupillen....skrev det på STTM et sted....
Men kalium er jo elektrolytt, og de har jo "samme oppgave"....kram1
-
Nei, ikke lett å bli klok på dette. Jeg vil poste hvilke konkrete anbefalinger jeg får når de kommer. Vet ikke om det blir så mye nytt, føler jeg kan "alt" om binyretretthet allerede, men noe blir det vel nok.
Den største utfordringen min mht å leve etter råd for binyretretthet, er kosthold. Jeg spiser sunt men klarer meg ikke uten karbohydrater/brød, selv om jeg begrenser det så godt jeg kan. Går rett i kjellern og får megalavt blodsukker om jeg bare skal spise grønnsaker, proteiner, nøtter, fett, måltid etter måltid. Føler meg litt alene er med denne særheten blant alle dere lavkarbofolk men nå er det out in the open i alle fall:lol:
Ja ja, god kveld til alle, og så blir det vel en oppdatering etter hvert:-)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Går rett i kjellern og får megalavt blodsukker om jeg bare skal spise grønnsaker, proteiner, nøtter, fett, måltid etter måltid. Føler meg litt alene er med denne særheten blant alle dere lavkarbofolk men nå er det out in the open i alle fall:lol:
Ha ha, du er ikke alene ... jeg kan heller ikke holde det ud. Jeg MÅ ha mit rugbrød uanset hvad. Men det er jo også min egen krop som er det endelige mål for alt, hvad jeg skejer ud med, og derfor ser jeg mig da heller ikke hverken forpligtet til eller i stand til at følge alle de gode råd slavisk.
Og i sanhedens interesse må jeg tilføje, at jeg også stadig spiser ris, kartofler og pasta. Men meget meget mindre end tidligere!
hjertflag1 Nielsigne
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Med binyreproblemer som addisons er typiske prøvefunn høy kalium og lav natrium (sodium). Så at det er slik når man har binyretretthet også er som forventet. Tror likevel det er lettere å måle det i hår slik som du har gjort. Tror det er gått for langt når du finner det i blodprøvesvar. Og årsaken er som Gunnda sier lav aldosteron (det andre binyrebarkhormonet).
Jeg har selv lenge ønsket meg Florinef, men det vil ikke legen.
Og der kommer vi til det som er min forvirring. Kalium. Jeg trodde (og har ingen god vitenskapelig grunn til det) kroppen hentet kalium fra vevet og inn i blodbanen for å holde trykket oppe. Det er grunnen til at jeg tar tilskudd av kalium (med effekt). Jeg tenkte at kalium suger til seg vann (akkurat som natrium) og holder vannet inn i blodbanen med den effekt at blodtrykket stiger. Men kanskje jeg tar feil..
Litt om aldosteron og natrium/kaliumbalansen, hentet fra James L Wilson: Binyretræthed:
Reguleringen af aldosteron og dets virkninger
Aldosteron har ansvaret for opretholdelsen af væskebalancen (vand) og koncentrationen af visse mineraler (natrium, kalium, magnesium og klorid) i den interstitielle væske (området mellom cellerne) og inden i cellerne. Aldosteron holder væskebalancen og saltkoncentrationen intakt, med nogenlunde den samme saltkoncentration som i havvand, gennom samarbejde med andre hormoner som antidiuretisk hormon fra hypofysen og renin og angiotensin I og II fra nyrerne. I blodet og den interstitielle væske er natrium det mest fremherskende av de fire mineraler. Inde i cellerne er det kalium, der findes i den højeste koncentration. Disse fire mineraler kaldes elektrolytter, fordi de er bærere av ganske små elektriske ladninger. Disse elektrolytter er meget vigtige for opretholdelsen af en korrekt cellefunktion og korrekte væskeforhold, og deres indbyrdes forhold og forholdet til kropsvæskerne skal holdes relativt konstant. -------
-------- I stressede situationer er aldosteron den vigtigste faktor i styringen af disse forhold på grund af dets indflydelse på koncentrationen af natrium og vand. ---- Når koncentrationen af aldosteron øges, øges koncentrationen af natrium i blodet og den interstitielle væske. Overalt, hvor natrium bevæger sig hen, følger vand efter. Under binyretræthed er trangen til salt et direkte resultat af mangelen på brugbart aldosteron. ----- Når der udskilles aldosteron i normale mængder, er niveauet af natrium, kalium og væske også normalt. Når der er et højt niveau af aldosteron, holdes niveauet af natrium, der cirkulerer i kroppens forskellige væskesystemer, også højt.
Men efterhånden som niveauet af cirkulerende aldosteron falder, fjernes natrium fra blodbanen på vejen gennom nyrerne og udskilles med urinen. Når der udskilles natrium, følger der vand med. Når niveauet af cirkulerende natrium falder til cirka 50 % af den oprindelige koncentration i kropsvæskerne, begynder selv et mindre tab af natrium eller en nedsættelse af kostens indhold af natrium at få alvorlige følger. Små svingninger i blodets natriumkoncentration har stor indflydelse på blodets volumen, når natrium er bragt ned på dette niveau. Når blodets indhold af natrium ikke fornyes gennem indtagelse af saltholdige fødemidler eller drikkevarer, suges der natrium og vand fra den interstitielle væske ind i blodet for at forhindre blodets indhold af natrium og væske fra at blive for lavt. Hvis der suges for meget salt eller væske fra den interstitielle væske, begynder de små mængder af natrium i cellerne at bevæge sig du af cellerne og ind i den interstitielle væske. Cellen har ikke nogen stor natriumreserve, fordi den er nødt til at opretholde sit 15:1 forhold mellem kalium og natrium. Efterhånden som der trækkes natrium ud af cellen, følger vandet med natrium du.
Dette gør, at cellen både bliver dehydreret og kommer til at mangle natrium. Ydermere begynder kalium også i små mængder at bevæge sig ud for at bevare forholdet mellem natrium og kalium inde i cellen konstant. Hver celle har imidlertid nogle minimumskrav med hensyn til de absolutte mængder af natrium, kalium og vand, som skal opfyldes, for at den kan fungere ordentlig. Når disse krav ikke indfris, lider cellefunktionen, selv om det rette forhold bevares.
Hvis du lider af moderat til svær binyretræthed, skal du være påpasselig med, hvordan du genskaber din væskebalance. Hvis du drikker for meget vand eller væske uden tilstrækkelig meget salt i, får du det værre, fordi det vil fortynde mængden af natrium i blodet. Du har også brug for salt til at optage væske, fordi der er nødt til at være tilstrækkelig meget salt inde i cellen, før der atter kan trækkes vand gennem membranen ind i cellen.
Når dit niveau af aldosteron er lavt, og du er dehydreret og mangler natrium, kan det være, du også har trang til kalium, fordi kroppen sender signaler om at cellerne mangler både kalium, natrium og vand. Men efter at have indtaget blot en mindre mængde kalium (f.eks frugt, frugtjuice, sodavand og elektrolytholdige drikke) vil du formentlig få det verre, fordi kalium/natriumbalancen bliver forstyrret yderligere.
Han mener at personer med binyreproblemer bør holde seg unna alt som øker kaliumnivået ytterligere, både i form av tilskudd og mat. Han fraråder også å innta drikke som virker vanndrivende, som kaffe og alkohol, som vil bidra til økt dehydrering.
-
Hmm Blondie i følge ovenstående bør vi holde os fra kalium tilskud?:?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Honeyhob
Hmm Blondie i følge ovenstående bør vi holde os fra kalium tilskud?:?
Heia Honeyhobvink11
Jeg får lite kalium i min kost. Berit har også vist til en jente som ble mye bedre av kalium. Jeg stoler på meg og kroppen min. Når jeg føler meg bedre av kalium, så tar jeg det. Her snakker vi ikke om å bli bedre etter en gang, men også over tid. Tror både du og jeg balanserer dette bra med samtidig inntak av magnesium.
Det er viktig å innta elektrolytter i balanse, med det mener jeg at tar du det ene, så tar du også det andre. Jeg har også lest tall på at mer primitive kulturer inntar langt høyere kalium i kost enn vi gjør. Og primitive kulturer lever kanskje sunnere enn oss? I tillegg faller ikke BT like mye når jeg reiser meg opp fra liggende til stående, det sier også endel.
-
Synes altså nogle gange alt det her i virkelig forvirrende:roll: I mit næste liv vil jeg gerne være en uden binyretræthed TAK!:lol:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Honeyhob
Synes altså nogle gange alt det her i virkelig forvirrende:roll: I mit næste liv vil jeg gerne være en uden binyretræthed TAK!:lol:
Forvirrende blir det, fordi ingen er like og ingen har nøyaktig lik tilstand som en annen. Og dessverre er det ikke slik at man kan forstå eller forklare alt. Vi må derfor lære å stole på de signalene kroppen gir, og det er vanskelig. Jeg synes ihvertfall det, fordi jeg nekter å se meg selv som syk. Men jeg har også bestilt et sykdomsfritt neste liv:lol:
-
Jeg merker helt tydelig at jeg blir bedre av å spise salt. Så det er nok et tegn på at det er natrium jeg mangler. Merket ikke noe av kalium tilskudd, men tok det forsåvidt bare et par ganger.
Var hos Balderlegen i går. De tar tester av kalium inne i cellene, som gir et mye mer riktig bilde av situasjonen. Det var det hun damen jeg refererte til tidligere hadde gjort, Blondie. Testen koster imidlertid litt da prøven må sendes til utlandet. Jeg valgte å ikke ta den i og med at jeg er ganske sikker på at jeg ikke skal ta kalium tilskudd.
Diskuterte også Florinef med legen. Men jeg valgte å se det an. Har troen på at mye kan rettes opp med mineraltilskudd o.l. Jeg merker fin effekt av sink også, tar opptil 150 mg om dagen. Det gir utholdenhet, styrke og kondis, jeg merker det helt tydelig. I går begynte jeg i tillegg å ta mangan, 20 mg. Må legge til at jeg vet jeg ligger lavt på disse mineralene. For lavt, i flg håranalyse, og i nedre del av ref område, iflg blodprøver.