-
Sv: Jeg er nødt til å gå ned i dose på Thyroid
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Takk for artikkelen, Anisa! hjerte1 Skal studere den mer nøye senere i dag. Men jeg skjønner hvorfor legen er bekymret for leveren. Jeg har moderat forhøyelse av leverenzym, ser jeg. Summen av alle vitaminer og medisiner kan ha blitt for stor da?
Både og.... Rufus. kram1 Det er ikke til at vide på forhånd, hvad, hvordan og hvorfor dit ALAT-tal er blevet forhøjet. Det er ikke lægens omtanke jeg har problem med, men mere at rækkefølgen af forsøget på afklaring af grundene til ALAT-forhøjelsen er "gale". Andre leverproblemer bør udredes for og elimineres, før man går i gang med at "teste" ALAT gennem reduktion af hormondosering. Jeg har forsøgt at forklare nærmere i ALAT-tråden: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9998. Og jeg er (meget) ked af, at måtte berøre dette emne fra den side, jeg gør her. hjertflag1
-
Sv: Jeg er nødt til å gå ned i dose på Thyroid
Jeg sender en mail til legen og ber om å få ta flere blodprøver (for jeg antar at det holder med blodprøver?).
Takk hjertflag1
-
Jeg er nok overdosert
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Så det kan jo tenkes at jeg er overdosert???
Jeg er nok overdosert ja! vink11
Siden sist har jeg gått ned en halv grain Thyroid uten å merke noe negativt. Det vil si at i tre dager etter senkningen følte jeg meg elendig, klarte ikke snakke rent og var uendelig trøtt og sløv. Men det var bare en reaksjon, jeg er som før nå. Jeg kan fortsette nedtrappingen. Venter ennå på å få tatt flere levertester, men jeg er mindre bekymret nå.
Jeg skal ned en halv grain til de neste to-tre ukene fram til neste legetime. Tenker det skal gå bra.
Slik jeg tenker på det nå er at jeg trenger mer DHEA fortsatt. Kunne tenke meg 25 mg. Men jeg gjør ikke noe med det ennå. Men det er det som har gitt meg mest positiv effekt. Det og hydrokortison.
Som Vigdis har pekt på er det en neste umerkelig overgang fra underdosert til overdosert. Når de andre hormonene ikke henger med, kan ting bli litt skjevt. Da må jeg bruke våren og forsommeren på nedtrapping, tenker jeg.
Rufus xx8
-
Sv: Jeg er nok overdosert
Ja. Rufus! Den overgangen mellom under- og overdosert er nifst umerkelig. Og fordi jeg ikke kan huske når jeg sist var normal, vet jeg ikke hvordan det er! Og det er jeg nok ikke alene om.
Håper du blir i fin form, Rufus! Det blir spennende å høre hvordan det går med deg videre kram1
Jeg har økt DHEA litt, så jeg er nok nærmere 2/3 enn 1/3 av 25 mg. Det kjennes greit ut. Og jeg har tatt det veldig rolig med trening i det siste. Myk og snill trening i slow motion. Blir veldig misunnelig når jeg holder på med slappfiskøvelsene mine, og ser de jeg trent sammen med i fjor, som er litt råere, og kommet litt lengre siden sist. Mens jeg har gått baklengs. Men det har jo vært nødvendig.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg tror det er viktig å ikke trappe ned for tidlig. Jeg har lest om slike tilfeller på amerikanske forum, og da har de måttet starte på ny runde med HC fordi de ble syke igjen. Jeg vil ikke skremme deg Gunnda, men det er jo ikke lenge siden du var veldig syk? Er du sikker på at du er klar for å ha en dose som er under den fysiologiske?
Vigdis? Gunnda? Andre? Se hvad Anitab skriver om optag af HC og status på mavesyre.... i denne tråd:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
anitab
En måte å teste om du har nok magesyre er visstnok ved å ta en halv teskje natron i et glass vann og drikke på fastende mage(eller godt utenfor måltid). Hvis du IKKE raper etterpå har du for LITE magesyre. Jeg vet dessverre ikke hvor mye vitenskapelig hold det er i denne testen altså.
En annen ikke-vitenskapelig test er å spise rødbeter. Hvis urinen er rød etterpå har du også for LITE magesyre.
Jeg elsker rødbeter og spiser dem i alle varianter. De har alltid farget urinen inntil jeg begynte med Betaine Hydrochloride tabletter til hvert måltid. Nå gir det ikke farge lenger. Så noe skjer i allefall.
Jeg har kunnet redusere kortisontilskuddet jeg tar etter jeg begynte med hydroklorid, antakeligvis pga bedre opptak, og blir fortere mett/spiser mindre. Jeg tror det er pga bedre næringsopptak.
For lidt mavesyre (uanset om man har refluks eller ej) og den ofte medfølgende kvalme er ret så hyppigt ved slidte binyrer, så måske er Anitabs erfaring værd at tænke nærmere over? :?:
-
Tusen takk for å bli minnet om dette....husket det da jeg leste det her igjen, ellers var det jo borte.
Jeg spiser periodevis en del rødbeter, og har ikke merka noe på urinen, men nå skal det dobbelsjekkes igjen!!
-
Takk fra meg også! Har lest at c-vitamin (ascorbicsyre) tatt ved måltid også kan ha god effekt ved for lite magesyre. Skal sjekke meg selv også. Anitab hadde mange nyttige erfaringer..
xx9
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
I takt med at jeg har økt dosen med Thyroid, hydrokortison og andre hormoner, har leverprøven S-ALAT blir høyere og høyere. I følge legen metaboliseres hormoner i leveren, og leveren min sliter nå for mye i følge legen. Det er visst summen av alle hormonene som er belastningen.
Ja, nå skal dere høre. Jeg har gått ned til 4,75 grain Thyroid, og leverprøvene mine er mye bedre. Det har snudd. Min ALAT var 161 16. april, 25. mai var den 94. Fortsatt over referanseområdet (som er 45), men det går riktig vei. ASAT var i april 60, i mai var den 36 (ref. området går til 35). Nå vet jeg ikke helt hva de andre prøvene står for, men Gamma gt., Bilirubin, Fosfataser al var fine. Også Mikro-CRP. Så da skyldtes nok de forhøyede leverprøvene overdosering, går jeg ut fra. Er lettet xx7
Det har gått helt fint å gå ned i dose. Jeg har samtidig økt til 22,5 mg DHEA, og jeg mistenker at DHEA er min store hjelper. Har nemlig blitt i mye bedre form. Samtidig har jeg blitt lei av å holde igjen på hc, og har i en periode dosert etter behov. Det har blitt doser over 45mg noen dager. Jevnt over liggerjeg over 40, mens andre dager- som i går og i dag - klarer jeg meg med 35. Legen liker ikke at jeg ligger såpass høyt, men har sagt at jeg får bare følge intuisjonen min. Jeg doserer etter det kroppen krever. Men jeg forventer at jeg etter hvert kan gå ned på hc. Håper det da.. Merker at vekta øker for hver økning av hc-dosen. I dag morges prøvde jeg tre bukser som ikke gikk over rumpa, og de samme buksene brukte jeg for to uker siden. Liker ikke denne sideeffekten ved hc...
Men mange av mine dager er veldig fine! Deilig. Men så har jeg dager innimellom som er elendige. Og da hjelper ikke ekstra hc noe særlig. Men riktig vei går det.
Jeg fortsetter samme løp: enda litt mer ned på Thyroid, kanskje øke opp til 25mg DHEA og dosere etter behov med hc. Pluss alle kosttilskuddene, vitaminene, kostholdsregimet etc. Begynner å gå av seg selv nå vink11
Forsommerklem fra Rufus kram1
-
Moro å høre, Rufus! xx9 Kjenner igjen det du skriver om hoftebredde, grr! :evil: Bare såvidt jeg fikk på shortsen fra i fjor, resten av buksene er bare å glemme. Jeg kjøper ikke nye i klær i en størrelse opp, det vil jeg ikke! Så jeg går i kjoler.... Men jeg tenker at det kan jo også ha med aktivitetsnivå å gjøre også. Jeg var i veldig god form frem til våren i fjor, etter det har det vært temmelig rolig. Men kanskje DHEA også gjør sitt med hoftebredder, siden den påvirker østrogen mm?
Jeg tror jeg holder meg til ca 16 mg DHEA foreløpig.
Men moro å høre om fremgang, Rufus kram1kaer1
-
Så godt å høre!!!
Når det gjelder HC ,har jeg også hatt det "best" på 40...jeg prøver med mindre nå fordi jeg har brukt det forholdsvis lenge, men fungerer dårligere.Men vil se om binyrene kan komme" i gang igjen", hvis dere skjønner ...men ikke sikkert det er lurt. Du Ruth sa en gang at det er vanskelig finne tilbake til seg selv, og det er et problem det, at en ikke husker hvordan en egentlig var engang, hvordan en skal føle seg som ""frisk"", men kjenner seg kanskje igjen når/hvis det skjer.... husker bare alt jeg gjorde da jeg var i farta!!
Jeg har fulgt med dere og DHEA, og tror jeg kommer til å prøve, fordi- i serum ligger jeg under minsteref. og i spytt lå det akkurat på nederste grense...
Kanskje sommeren kan brukes til å "forske"...føler vel at en tross alt tåler noe mere den årstida.
-
Ja, Gunnda, prøv lav dose og se hvordan du reagerer. Når prøvene bekrefter at du ligger lavt, tror jeg det kan ha fin effekt. Jeg hadde DHEA (serum) under referanseområdet. Så må du kanskje teste hormonene innimellom...? Ikke gå ned på hc hvis kroppen protesterer, Gunnda. Du ødelegger bare. Det tror jeg bestemt. Det er ikke hvor lenge du har brukt hc i alt som har betydning, men begynn å redusere når kroppen og binyrene kommer igang, som du skriver.
Ja, Vigdis, DHEA og østrogen spiller også inn i vektøkningen min, tror jeg. Merket at jeg ble bredere i aniktet med det samme jeg begynte med DHEA. Har alltid blitt "tykk" av østrogen i p-piller, så kanskje ikke rart at vekta går opp. Skal begynne å trene snart, men forventer egentlig ikke vektreduksjon av det. Det er nok pillene jeg putter i meg som gjør det. Det får så være, er jo ingen tungvekter ennå, så ingen krise, men liker meg jo best slik jeg "egentlig" er.
Rufus hjertflag1
-
Selv om det som jeg før har nevnt går riktig veg med meg, sliter jeg for tiden
Selv om det som jeg før har nevnt går riktig veg med meg, sliter jeg for tiden. Dvs. binyrene sliter litt ekstra. Merker det på uvanlig kraftig svimmelhet. Jeg har aldri kvittet meg helt med svimmelheten, men klarer stort sett å holde den under kontroll med hydrokortison. Siste halvannen uke har jeg vært ekstra svimmel og ør. Har vært gjennom mens som alltid setter meg tilbake, men synes likevel jeg ikke har kommet meg helt igjen som jeg vanligvis pleier.
I snart to måneder har jeg holdt på med å redusere Thyroiddosen min. Uten at jeg var klar over det, var jeg kraftig overdosert. Samtidig har jeg økt DHEA og hatt fin effekt av det. Jeg har redusert fra 6,25 grain til 4,25. Har gått ned ca 0,25 grain pr uke. Med unntak av den aller første tiden, har jeg ikke merket noe negativt i forbindelse med dosenedsettelse. Bruker 22,5 mg DHEA. Forsøkte å gå opp til 25 mg forrige uke. Gjorde det noen dager, men ombestemte jeg og gikk tilbake til 22,5. Var ikke i form, og tenkte at jeg kanskje speeder meg litt med å gå opp på DHEA, slik at jeg blir mer hyper i stedet for mindre hyper?
Det eneste jeg har merket mht overdsering er at jeg har vært varm. Og varm er jeg fremdeles, så jeg må fortsatt ned i dose. Husker ikke helt når jeg sluttet å fryse, men det var nok før jeg kom på 4 grain, så jeg tenker at jeg sikkert må ned under 4. Tenker at jeg sannsynligivs ikke får bedring i binyrefunksjonen før jeg er på korrekt dose Thyroid, hverken over- eller underdosert. Jeg ønsker jo å komme dit så raskt som mulig, men kan jeg ha gått ned for fort? Er det det som gjør at jeg sliter nå?
Det er vanskelig - kanskje umulig å vite, og man kan bli litt sprø av å fundere på hva som er årsaken.
Det er ikke det at jeg helt uten energi, jeg er bare svimmel, ør, uvel og har trykk for brystet (ikke nye symptomer, jeg har hatt dem i årevis, de er bare ekstra intense for tida). Er vant til at ting svinger for meg. Og siden jeg har blitt såpass mye bedre, merker jeg de dårlige periodene ekstra godt siden kontrasten blir større mellom gode og dårlige dager.
Men kom gjerne med innspill vink11
-
Sv: Selv om det som jeg før har nevnt går riktig veg med meg, sliter jeg for tiden
Hei Rufus.
Jeg har ikke så mye å komme med, annet enn at man gjerne føles varm når tempen er for nedadgående. Når den stabiliseres forsvinner varmefølelsen.
Sjekker du morgentemp ?
Så var det jo en kraftig dose du var oppe i, men jeg følte meg bedre etter min høydoseperiode. Det er ikke sikkert det er så negativt ?
Sånnt man har hatt lenge kan jo være en del av problemet, men trenger jo ikke. Du har sikker forsøkt å finne ut av det.....
Håper du får sving på binyrene og svimmelheten din :)
-
Sv: Selv om det som jeg før har nevnt går riktig veg med meg, sliter jeg for tiden
Jeg skal begynne å sjekke morgentempen, takk for tipset, Finn.
Ellers får jeg se hvordan det går framover. Blir det ikke bedre får jeg vurdere å holde dosen lenger og ikke gå ned så fort.
vink11
-
7 Keto DHEA
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Med hensyn til DHEA forekommer det, at det virker "overdrevet" hos dem, hvor metabolismen af DHEA påvirker og påvirkes af kønshormoner (derfor bl.a. evt. vægtøgning). Så er det bedre at springe et metabolismens trin over og udskifte DHEA med DHEA-metabolit "trin 2" =
7 Keto DHEA og derved opnår man fordele som ved DHEA, minus kønshormon-aspekt, hvilket sædvanligvis kun gælder for kvinder. Bare en tanke... vink11
Ja, jeg har tenkt litt på dette.... Har en pakke 7-keto liggende. Men vil det ha like bra effekt på cortisolproduksjonen? hjertflag1
-
Sv: 7 Keto DHEA
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Med hensyn til DHEA forekommer det, at det virker "overdrevet" hos dem, hvor metabolismen af DHEA påvirker og påvirkes af kønshormoner (derfor bl.a. evt. vægtøgning). Så er det bedre at springe et metabolismens trin over og udskifte DHEA med DHEA-metabolit "trin 2" =
7 Keto DHEA og derved opnår man fordele som ved DHEA, minus kønshormon-aspekt, hvilket sædvanligvis kun gælder for kvinder. Bare en tanke... vink11
Ja, jeg har tenkt litt på dette.... Har en pakke 7-keto liggende. Men vil det ha like bra effekt på cortisolproduksjonen? hjertflag1
Kan ikke forestille mig andet. 7-keto er jo et metabolit af DHEA og som sådan netop understøtter cortisolbalancen, gennem at være indirekte binyrestøttende. smilja1
-
Ja, jeg tror nok jeg forsøker 7-keto. Skal bare lese meg litt mer opp først (og for tida er internettforbindelsen min så treeeg og ustabil, så jeg får ikke lest så mye.).
Er jo redd for at den gode effekten som jeg har hatt av DHEA forsvinner, eller at jeg får en dump i formen ved overgang til 7-keto. Er det noen som vet styrkeforholdet mellom DHEA og 7-keto? Vil f.eks 25 mg DHEA tilsvare 25 mg 7-keto? Skal jeg bare hoppe over fra det en til det andre fra en dag til en annen? Altså uten gradvis nedtrapping av DHEA og opptrapping av 7-keto?
Jeg bruker 22,5 mg DHEA og har liggende 25mgs kapsler med 7-keto. Det hadde vært kjekt og bare kunne gå rett over til disse kapslene.
Noen som vet?
Jeg tror det er ok å bare erstatte 7-keto med DHEA (en blir jo litt nervøs... ihvertfall jeg..). Fant en produktomtale av 7-keto og stoler på at den er fornuftig: 7 Keto DHEA er en av mer enn 150 metabolitter av DHEA, og er som "endelig DHEA" av enkelte forskere. Det er like effektivt og har samme terapeutiske effekt som DHEA ikke er konvertert til kjønnshormoner. Fordelen er åpenbar: På grunn av at den har i testosteron og østrogen, 7 Keto DHEA, ingen av de mulige bivirkningene, som kan slå fra et overskudd av disse hormonene.
Så jeg bytter ut DHEA med 7-keto, så ser jeg hva som skjer... vink11
God helg hjerte1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Ja, jeg tror nok jeg forsøker 7-keto.
Ja, nå har det gått drøye tre uker siden jeg byttet fra DHEA til 7-keto. Det har ikke vært noe problem. Merker ingen forskjell. Hadde håpet at jeg skulle gå ned i vekt, men det har ikke skjedd ennå. (Burde det ikke det? La på meg ganske mye ved start av DHEA)
Ellers er jeg fortsatt varm! Tyder på overdosering av Thyroid. Jeg har nettopp gått ned til 3,25 grain. Så nå har jeg omtrent halvert dosen de siste tre månedene!!
Mitt hc-behov er også på veg nedover. Enkelte dager tar jeg ca 27, andre dager ca 35, mens jeg må godt over 40 ved pms og mens. Har gjennomsnittlig vært på 37,5 det siste halvåret.
Veien videre er jeg noe usikker på. Lurer litt på hvor langt ned jeg skal gå på Thyroid, her må jeg vel bare prøve meg frem. Må vel bare følge intuisjonen, selv om jeg blir blir forvirret når jeg skal forsøke å tolke kroppens signaler (skjønner ikke hva den prøver å si...).vedikke1
Men det viktigste er jo at ting går framover. Føler at jeg blir bedre for hver måned som går, men at det er stor variasjon mellom dagene.
Jeg gikk opp til 200 mg 5-htp, det synes jeg har en viss positiv effekt på søvnen. Våkner fortsatt midt på natta, men sovner fortere nå enn tidligere.
Følger spent med på dere som kombinerer Thyroid med litt t4....
Rufus smilja1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
I dag har jeg satt ned HC, jeg må jo gå gradvis frem, så jeg må vente litt før jeg tar neste nedtrapping. Jo, jeg tenkte at den varmefølelsen kan ikke komme av et D-vitamin som ligger over grensen, det må være mange i Norge som har vært i sola og har D-vitaminer over grensen uten at de går i dagesvis med varmefølelse! Kjempefint at du sa det med broren din, jeg tror det er kroppen som sier fra at den klarer seg med mindre HC nå
Hei vink11
Det med varme og hydrokortison er interressant. Jeg vet at man kan svette mer når man bruker kortison (står blant annet i pakningsvedlegget til Cortef), men om generell varmefølelse også er del av det, så er det jo noe å tenke på, da..... Står ikke nevnt noe om dette i pakningsvedlegget.
Jeg lurer på hvorfor vekten min ikke har snudd etter over en måned etter DHEA-slutt? La på meg betraktelig pga DHEA, men byttet over til 7-keto og da dette ikke skal konverteres til kjønnshormoner, skal det ikke gi vektøkning på samme måte. Vekten skal være et underordnet problem da det er viktigere å føle framgang enn å tenke på vekten, men jeg innrømmer at dette er en belastning. Føler meg ordetlig uvel og utilpass. Det er ihvertfall snakk om tre buksestørrelser for mitt tilfelle. Har ikke vekt, men kjenner det på hvor trange klærne er.
Vektøkningen skyldes både hydrokortison og DHEA. Men min dose hydrokortisondose er nå lavere (ca 5 mg lavere). Alt dette tilsier at vekten ikke burde øke, noe jeg nesten føler at den i stedet gjør. Selv om vektøkningen av DHEA kom fort, merket jeg også at den hadde et slags etterslep. Vekten økte jevnt og trutt, og skjedde gradvis og fortsatte en tid etter hver doseøkning. Kan det fortsatt være at nivået av hormoner fremdeles er høyt i kroppen og at det tar lang tid før dette synker og vekten kan gå ned? I tilfellet hvor lang tid bruker kroppen på å normalisere seg? Eller er det andre ting som ligger bak vektøkningen?
I tillegg mister jeg mye hår. Ved oppstart av DHEA begynte jeg å røyte kraftig. Varte i to og en halv måned før det omsider gav seg. Men da jeg sluttet med DHEA startet røytingen pånytt- like kraftig. Har fått veldig mye tynnere hår.
Nei, liker ikke dette. Kanskje er jeg forfengelig, men dette går på trivselen løs.
-
Så dumt, Rufus! kram1
Jeg har også lagt på meg, de fire kiloene jeg mistet da jeg startet på thyroid. For mitt vedkommende tror jeg at det handler om at jeg trener litt for moderat, jeg skal forsøke å trene litt mer og se om det kan påvirke vekta.
Kan vi miste hår av DHEA? Det visste jeg ikke! Frisøren tynnet ut håret mitt så mye sist, så jeg vet ikke om jeg egentlig røyter mer, eller om det var hennes overiverige klipping som gjør at jeg føler meg tynnere....
Ja, jeg skjønner at det går på trivselen løs, Rufus. Måtte kjøpe et klesplagg her om dagen, og synet i speilet på prøverommet var ikke hyggelig. Når kroppen endrer seg føler jeg meg fremmed, det er ikke min kropp. Jeg vet mange av dere på forummet har en helt annen kilomasse å slåss mot enn både Rufus og meg, men jeg våger meg likevel på litt omtale av egen vektøkning.
Jeg forsøker trening mot valker og ser hva som skjer, jeg vet den løsningen er vrien for deg, Rufus, du sliter fortsatt med svimmelhet
-
Sv: DHEA
Off, det er noe herk :sad:
Er nok østrogenet som gjør det for meg, tenker jeg. Og har tidligere også blitt "tykk" av p-piller med østrogen og har styrt unna det nettopp av den grunn. Tror kanskje jeg får større vektøkning av det enn andre mennesker. Har hatt det på følelsen. Håper jeg går ned, må da det? Det kan da ikke vare evig?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Kan vi miste hår av DHEA? Det visste jeg ikke!
Ja, det er en bivirkning. Dette skyldes visst økt testosteronnivå.
Jaja, må skynde meg på jobben vink11
-
"Lav cortisolkoncentration kan også spille en rolle for kvinders vedkommende. Det medfører øget koncentration af DHEA og testosteron som kompensation, og herved hæmmes produktionen af kvindelige hormoner. Cortisoltilskud dæmper den hyperaktive binyrebark og genaktiverer æggestokkene. Testosteronkoncentration vil dale, østrogen- og progesteron når op på de normale niveau, og håret vokser helt ud (med tiden: der går altid mindst tre til fire måneder, før man begynder at se resultater)." (Huden, håret og hormoner)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Kan vi miste hår av DHEA? Det visste jeg ikke! Frisøren tynnet ut håret mitt så mye sist, så jeg vet ikke om jeg egentlig røyter mer, eller om det var hennes overiverige klipping som gjør at jeg føler meg tynnere....
Så I bruger fortsat DHEA, Vigdis og Rufus? :shock: Jeg troede ellers, at I er forlængst gået over til 7-KETO DHEA (her i tråden side 32, indlæg 311-315) :?: Synd at I, i det hele taget, ikke i stedet anvendte Pregnenolone. Det ville løse alle bi-hormonmangler, uden de store problemer (se diagram).
Med DHEA forekommer det, at det virker "overdrevet" hos dem, hvor metabolismen af DHEA påvirker og påvirkes af kønshormoner (derfor bl.a. evt. vægtøgning, hårproblemer m.v.). Så er det bedre at springe et metabolismens trin over og udskifte DHEA med DHEA-metabolit "trin 2" = 7 Keto DHEA og derved opnår man fordele som ved DHEA, minus kønshormon-aspekt, hvilket sædvanligvis kun gælder for kvinder. Jeg er ret sikker på, at 7-KETO påvirker ikke vægten eller håret. smilnej1
En dansk blogger havde vist også problemer med tilskud af DHEA og han skriver på sin blog Updates Adrenal Fatique (dansk) følgende 4. september 2009: "-har skiftet dhea ud med 7 keto dhea og nu går det over stok og sten - 75 mg 7 keto og jeg er stort set fuldstændig kørende - keto'en køber jeg hos Tim i UK og mærket er puritans pride og pillerne er softgel og således er 7 keto'en indkapslet i olie og lander måske hurtigere i blodet..... -det virker ihvertfald..." Derudover er hele siden linket fører til så absolut værd at "støvsuge" for masser af gode praktiske tips til alle, som slider med støttebehandling for binyreinsufficiens. Også hans alle andre blogs er ualmindelige informative, så dem kan jeg anbefale uden forbehold. xx9
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
"Lav cortisolkoncentration kan også spille en rolle for kvinders vedkommende. Det medfører øget koncentration af DHEA og testosteron som kompensation, og herved hæmmes produktionen af kvindelige hormoner. Cortisoltilskud dæmper den hyperaktive binyrebark og genaktiverer æggestokkene. Testosteronkoncentration vil dale, østrogen- og progesteron når op på de normale niveau, og håret vokser helt ud (med tiden: der går altid mindst tre til fire måneder, før man begynder at se resultater)." (Huden, håret og hormoner)
Så I bruger fortsat DHEA, Ruth og Rufus? :shock:
Nei, jeg byttet ut DHEA for ca fem uker siden. Bruker 7-keto. Derfor synes jeg det er så merkelig at jeg fortsatt mister så mye hår og at vekten ikke har rikket seg, kanskje den heller har økt enda litt? Ellers bruker jeg hele "pakken": 7-keto, progesteron-krem, pregnenelone. Merker ikke noe forskjell på effekten av 7-keto i forhold til DHEA. Men er altså like "tykk". Må jeg bare være tålmodig og vente enda mer på at vekten skal snu og håret slutte å falle av?? Det jeg har lurt litt på ( og det høres kanskje litt dumt ut) er om at det kan ha skiplet hormonbalansen min, og at denne vektøkningen er permanent. Har hørt om folk som begynner på p-piller og får hormonbalansen ødelagt og må slite med vektøkning og andre helseplager selv om de har kuttet ut hormonene. Men det er vel uvanlig?
TAkk for tipset om denne bloggeren. Virker interessant! hjertflag1
-
Jeg har faktisk troet (har taget for givet?) at du ville erstatte DHEA med pregnenolone.... sorry, min fejl. Jeg kunne bare følge med i denne tråd ordentlig. :oops:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Nei, jeg byttet ut DHEA for ca fem uker siden. Bruker 7-keto. Derfor synes jeg det er så merkelig at jeg fortsatt mister så mye hår og at vekten ikke har rikket seg, kanskje den heller har økt enda litt? Ellers bruker jeg hele "pakken": 7-keto, progesteron-krem, pregnenelone. Merker ikke noe forskjell på effekten av 7-keto i forhold til DHEA. Men er altså like "tykk". Må jeg bare være tålmodig og vente enda mer på at vekten skal snu og håret slutte å falle av?? Det jeg har lurt litt på ( og det høres kanskje litt dumt ut) er om at det kan ha skiplet hormonbalansen min, og at denne vektøkningen er permanent. Har hørt om folk som begynner på p-piller og får hormonbalansen ødelagt og må slite med vektøkning og andre helseplager selv om de har kuttet ut hormonene. Men det er vel uvanlig?
Nu har jeg "deltaget" i tråden på dine og Vigdis' præmisser og derfor har jeg postet mine bemærkninger om bl. a. 7-KETO DHEA, men når sandheden skal frem - har jeg aldrig selv helt forstået, at binyrestøtte-komplekset skulle udvikle sig så kompliceret (og også lidt kaotisk) som tilfældet er. Min oplevelse af den hormon-kompetence jeres læger (Balder?) har leveret er til at overse og minder mest om at famle i halv-blinde. Det er jeg ked af og håber, at der kan blive ryddet op så I slipper for disse endeløse op- og nedture. Også selv om det er bedre end det var før.
Af personlig erfaring kan jeg fremføre, at i de sidste få år op til skifte fra Eltroxin til Thyroid, har jeg oplevet tiltagende tegn på binyresammenbrud og var på randen til at miste forstanden, foruden en galoperende fysisk forfald. Dengang vidste jeg ikke så meget om "spillereglerne" omkring binyrestøtte forud for overgangen til Thyroid og måske netop det var mit held, set i tilbageblik. Jeg gik slet og ret i gang med at studere hormoner og da jeg blev klar over, at pregnenolone slet ikke er et hormon, men "kun" en prækursor for de adrenale og gonadale hormoner, bestemte jeg mig for at tilføje pregnenolone til min (selv)behandling. At alle tegn på binyretræthed stille og roligt forsvandt hen ad vejen (over 2-3 år) og det kan jeg takke pregnenolone for, mener jeg helt bestemt.
At jeg så (på det sidste) har vurderet at også væksthormon skal reguleres eksternt, nok mest pga. aldersmæssig "normal" nedgang, er en anden historie, men ret beset betyder det, at siden min overgang til Thyroid har jeg kun brugt et (andet) hormonpræparat (for overgangsalderen) + pregnenolone, som jo ikke er et hormon (selv om det kaldes det), hvilke sammen med et batteri af vitaminer/mineraler/aminosyrer/fedtsyrer har båret mig igennem og frem til en meget bedre helse end jeg havde for 25 år siden.
Havde jeg været i lignende situation som du og Vigdis, ville jeg (simpelthen) trappe ud af DHEA//-KETO DHEA over 6-7 uger og succesivt erstatte begge med pregnenolone. Det var (foruden binyreekstrakter) pregnenolone, som var bredt anvendt til behandling af hormonsygdomme med udspring i binyrer og gonader til omkring 1949, hvor Merck har lanseret syntetisk kostison. Det syntetiske kortison kunne nemlig patenteres, mens man ikke kunne patentere pregnenolone.... Pregnenolone er ikke engang et receptpligtigt stof. I mange vestlige lande købes det i håndkøb med instruktion om ikke at overskride en daglig dosering på 50 mg uden lægelig assistance.
Man får ikke "pang-effekten" af pregnenolone, men til gengæld bliver effekten stabil og permanent. I min verden (og alder) er der ingen kontraindikationer mod at anvende pregnenolone livet ud, til erstatning for den pregnenolone, min krop alligevel danner mindre og mindre af med alderen. Noget i retning af hele 60% mindre i en alder af 65 år (and counting down). I modsætning til cortisol og andre steroider, findes pregnenolone ikke engang på dopinglister, da det netop ikke er et hormon, men kun en prækursor uden direkte hormonel virkning, andet end "mother" til cortisol, DHEA, androstenedione, østrogen, progesteron, aldosterone og testosteron, og alle disse hormoner dannes af pregnenolone i de mængder, den individuelle krop aktuelt har behov for dvs. den hormonbalance du nævner - Rufus - den opretholdes og vedligeholdes bedst med prækursoren til alle adrenale og gonadale hormoner, hvor man ikke går ind og "piller" ved de enkelte hormoner - noget vi har ikke en jordisk chance at "ramme" 100% korrekt, uanset hvor meget vi (og lægerne) eksperimenterer.
Jeg tror også selv på, at når man (i det længere løb) trapper ud af hydrocortison - burde den erstattes med pregnenolone og dermed forsynes kroppen med råstoffet binyrerne kan bruge til selv at "overtage" sagen sideløbende med nedtrapning. Det kan næsten ikke andet end være en slags garant for, at nedtrapning af hydrocortison bliver vellykket, da nedtrapning fra hydrocortison til "råstofmangel" kan næsten ikke andet end at blive svær, mener jeg.
Jeg havde selv valget mellem binyrestøtte i form af hydrocortison eller pregnenolone. Jeg valgte det sidste (+ relativ kort tid binyreekstrakter til at begynde med), selv om denne form af binyrestøtte var meget langsommere end hydrocortison. Det har jeg bestemt mig for at acceptere og jeg havde siden ingen grund til at fortryde det. Snarere tværtimod, når jeg læser beretninger om op- og nedture undervejs, hvor enkelte endda har end ikke orket at give livstegn fra sig i lang tid, fordi de i perioder trives så lidt... :sad:
Jeg håber I finder ud af det og vil overveje en slags sanering af hele denne proces, som jo nærmest styrer (roder) sig selv. Det er ikke holdbart i længden og som kan knække ens psyke før eller siden. tro2
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Havde jeg været i lignende situation som du og Vigdis, ville jeg (simpelthen) trappe ud af DHEA//-KETO DHEA over 6-7 uger og succesivt erstatte begge med pregnenolone. Det var (foruden binyreekstrakter) pregnenolone, som var bredt anvendt til behandling af hormonsygdomme med udspring i binyrer og gonader til omkring 1949, hvor Merck har lanseret syntetisk kostison. Det syntetiske kortison kunne nemlig patenteres, mens man ikke kunne patentere pregnenolone.... Pregnenolone er ikke engang et receptpligtigt stof. I mange vestlige lande købes det i håndkøb med instruktion om ikke at overskride en daglig dosering på 50 mg uden lægelig assistance.
Man får ikke "pang-effekten" af pregnenolone, men til gengæld bliver effekten stabil og permanent. I min verden (og alder) er der ingen kontraindikationer mod at anvende pregnenolone livet ud, til erstatning for den pregnenolone, min krop alligevel danner mindre og mindre af med alderen. Noget i retning af hele 60% mindre i en alder af 65 år (and counting down). I modsætning til cortisol og andre steroider, findes pregnenolone ikke engang på dopinglister, da det netop ikke er et homon, men kun en prækursor uden direkte hormonel virkning, andet end "mother" til cortisol, DHEA, androstenedione, østrogen, progesteron, aldosterone og testosteron, og alle disse hormoner dannes af pregnenolone i de mængder, den individuelle krop aktuelt har behov for dvs. den hormonbalance du nævner - Rufus - den opretholdes og vedligeholdes bedst med prækursoren til alle adrenale og gonadale hormoner, hvor man ikke går ind og "piller" ved de enkelte hormoner - noget vi har ikke en jordisk chance at "ramme" 100% korrekt, uanset hvor meget vi eksperimenterer.
Jeg tror også selv på, at når man (i det længere løb) trapper ud af hydrocortison - burde den erstattes med pregnenolone og dermed forsynes kroppen med råstoffet binyrerne kan bruge til selv at "overtage" sagen sideløbende med nedtrapning. Det kan næsten ikke andet end være en slags garant for, at nedtrapning af hydrocortison bliver vellykket, da nedtrapning fra hydrocortison til "råstofmangel" kan næsten ikke andet end at blive svær, mener jeg.
Tusen takk for at du bruker tiden din til å svare meg! Jeg tror jeg skjønner hva du mener. Og jeg tror at du kan ha rett.
Spørsmålet er om jeg "tør" å gjøre det. Jeg forstår ikke helt hvordan jeg kan erstatte 7-keto med pregnenolone. Har hatt fin framgang med DHEA/7-keto. Jeg kan takke disse hormonene for at jeg er i ferd med å få livet mitt tilbake og føler meg mange ganger bedre enn jeg har gjort på flere år! Jeg begynte med pregnenolone og progesteron i desember i fjor. Merken ingen effekt av dette unntatt at jeg sluttet å svette på natta. Jeg må si at bare tanken på å gå tilbake til kun pregnenolone gjør meg kvalm når jeg tenker på hvor syk jeg var på den tiden. Jeg ønsker jeg ikke å utsette meg for noe lignende igjen. DHEA begynte jeg med i slutten av mars, og den positive effekten kom straks. Men hvis jeg skal erstatte 7-keto med pregnenolone, må pregnenelonedosen økes mye?! Kjempemye!!? Har tatt 25 mg hele tiden. Jeg kan vurdere å gradivs redusere 7-keto og samtidig øke pregnenolone som du sier, men det virker skummelt. 7-keto/DHEA har blitt livbøylen min, er redd for å gi slipp på den.
Dette må jeg fordøye. Skal ha tre ukers ferie straks, så er det ny legetime om en liten måned. Ferien kan kanskje være en fin tid til å prøve ut dette. Men tanken på å kanskje bli dårligere er altså så frastøtende for meg at det frister ikke å gjøre store endringer. Men jeg skjønner at noe må gjøres.
Takk igjen, Anisa kram1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Dette må jeg fordøye. Skal ha tre ukers ferie straks, så er det ny legetime om en liten måned. Ferien kan kanskje være en fin tid til å prøve ut dette. Men tanken på å kanskje bli dårligere er altså så frastøtende for meg at det frister ikke å gjøre store endringer. Men jeg skjønner at noe må gjøres.
Kære Rufus kram1 Jeg synes du skulle bruge din ferie på at... hvile ud. Det har du helt sikkert mere brug for. Betragt gerne mine bemærkninger i et fremtidsperspektiv. Om, hvornår eller om overhovedet, vil tiden vise. Nu er du jo startet for et stykke tid siden og det eneste der er brug for, er at iagttage om håret vedbliver med at blive tyndere, eller om vægten stiger fortsat (hvilket er jo tegn på at "noget" er for lidt eller andet "noget" for meget). Gør de det til det evt. bliver en decideret belastning for dig, er tiden inde til overvejelser. Nu er det for sent at skrive mere, men jeg vender tilbage, om ikke i morgen så på fredag. I morgen står den på en tur til Malmö. Hav en god nat hjerte1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Gør de det til det evt. bliver en decideret belastning for dig, er tiden inde til overvejelser.
Det er en belastning. Plager meg voldsomt! Kan ikke ha det slik.
Du må også hville deg, ikke stress med å komme fort tilbake. God tur til Sverige svansk1 hjertflag1
-
Hele behandlingen har vært et eneste stort eksperiment, føles det som
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Nu har jeg "deltaget" i tråden på dine og Vigdis' præmisser og derfor har jeg postet mine bemærkninger om bl. a. 7-KETO DHEA, men når sandheden skal frem - har jeg aldrig selv helt forstået, at binyrestøtte-komplekset skulle udvikle sig så kompliceret (og også lidt kaotisk) som tilfældet er. Min oplevelse af den hormon-kompetence jeres læger (Balder?) har leveret er til at overse og minder mest om at famle i halv-blinde. Det er jeg ked af og håber, at der kan blive ryddet op så I slipper for disse endeløse op- og nedture. Også selv om det er bedre end det var før.
Binyrestøtten min har vært kaotisk, ja. Legen (ja, Balder) vet lite og jeg har ikke hatt nok kunnskap (og ikke energi til å tilegne meg nok kunnskap). Må rydde opp. Problemet er at det er ingen vits i å spørre legen, jeg må finne ut av ting selv.
Jeg tror fortsatt at jeg er overdosert på thyroid. Kroppen kjennes varm og hvilepulsen kjennes høy (rundt 80, noen ganger litt under). Jeg har kommet ned i lav dose Thyroid nå. Nemlig 3 grain. I dag har jeg lagt opp 2,75 grain i dosetten, så jeg går nok enda mer ned fra i dag av... litt under tvil ennå, har ikke tatt siste dosen for dagen, så kan hende jeg ombestemmer meg før dagen er omme.
Nå gjør jeg kansje for mye på en gang? Men jeg vurderer å begynne nedtrapping av 7-keto dhea til fordel for pregnenolone. Smått om senn. Tar nå 25 mg pregnenolone og 25 mg 7-keto. Tenker på å ta 50 mg pregnenolone og drysse ut noe pulver fra mine 7-ketokapsler- kanskje en fjerdedel eller en tredjedel? Det er best for meg å teste ut slikt nå når jeg har rolige feriedager. Blir stressende å begynne med dette når jeg jobber, må ha litt ro rundt meg. Jeg blir alltid engstelig for hvordan kroppen reagerer når jeg gjør endringer, og det er stressende. Så tiden er egentlig inne nå, føler jeg.
Er det noen som har tanker rundt denne endringen? Blir det for mye endring på en gang?
Hele behandlingen har vært et eneste stort eksperiment, føles det som. Når det ikke finnes god legekompetanse er man mye prisgitt sin egen innsats, kunnskap og økonominske ressurser. Hvor suksessfull behandlingen er, hviler på en selv; slik kjennes det ihvertfall ut som noen ganger. Så feil at vi pasienter i praksis blir sittende igjen med så stort ansvar.
-
Sv: Hele behandlingen har vært et eneste stort eksperiment, føles det som
Jeg driver også med liknende endringer som deg, Rufus. Og er usikker som bare det. Men min senkning av thyroid ned til 2.75 grain/160mg thyroid pluss 25 mg levaxin ser ut til å funke. Jeg er nede på 22.5 mg hydrocortison. Kjenner binyrene sliter litt på ettermiddgen nå, sammenliknet med for noen uker siden. Men den forferdelige hetefølelsen har avtatt, så jeg tror jeg er på rett spor. Jeg gjør kanskje litt mye på en gang, men følte meg klar for det nå. Ikke lett dette her!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Men min senkning av thyroid ned til 2.75 grain/160mg thyroid pluss 25 mg levaxin ser ut til å funke. Jeg er nede på 22.5 mg hydrocortison. Kjenner binyrene sliter litt på ettermiddgen nå, sammenliknet med for noen uker siden. Men den forferdelige hetefølelsen har avtatt, så jeg tror jeg er på rett spor. Jeg gjør kanskje litt mye på en gang, men følte meg klar for det nå. Ikke lett dette her!
ja, vanskelig å vite hva som slår ut når man gjør to ting samtidig. Men utålmodigheten vinner noen ganger. Kjempefint at det går riktig vei! Veldig glad for det! kram1
Hydrokortison og hetefølelse? Jeg vet ikke, jeg... Vet man kan svette mer når man bruker hc, men det er ikke nødvendigvis det samme som hetefølelse, er det? Min teori er at hetefølelsen min henger sammen med thyroxin, men her kan jeg ta feil igjen..
Rart dette med mitt behov for hc. I dag har jeg tatt 15 mg så langt, men aldri følt behov for det. Men jeg vil liksom ikke ligge under 20mg - fysiologisk dose (dette hvis jeg har forstått Jefferies riktig, da..) I går trengte jeg 35. Dagen jeg reiste på ferie (lørdag) med menstruasjon og lettere flyskrekk måtte jeg ha 50. Enorm variasjon. Er det flere som har sånn variasjon i behov for hc?
Så får jeg se hvordan behovet for hc endres når jeg nå skal gjøre endringer i 7-keto og pregnenolone. Prøver og ser..
Hilsen eksperimentelle Rufus
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Men jeg vurderer å begynne nedtrapping av 7-keto dhea til fordel for pregnenolone. Smått om senn. Tar nå 25 mg pregnenolone og 25 mg 7-keto. Tenker på å ta 50 mg pregnenolone og drysse ut noe pulver fra mine 7-ketokapsler- kanskje en fjerdedel eller en tredjedel?
jeg gir meg ikke med dette byttet helt... tror at planen nevnt over blir litt tøff (for mye pregnenelone), ihvertfall om man skal tro på hva denne legen sier angående kombinasjonen pregnenelone og dhea. Han mener at dersom man skal bruke begge må man redusere dosen av det ene tilsvarende til hva man tilfører med det andre (langt ned på siden): http://www.raysahelian.com/pregnenolone.html
Bedre å ta det rolig enn å forhaste ting, en del som tyder på at jeg får for mye hormoner også.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
jeg gir meg ikke med dette byttet helt... tror at planen nevnt over blir litt tøff (for mye pregnenelone), ihvertfall om man skal tro på hva denne legen sier angående kombinasjonen pregnenelone og dhea. Han mener at dersom man skal bruke begge må man redusere dosen av det ene tilsvarende til hva man tilfører med det andre (langt ned på siden):
http://www.raysahelian.com/pregnenolone.html
Bedre å ta det rolig enn å forhaste ting, en del som tyder på at jeg får for mye hormoner også.
Jeg skal snart begynne på 7-keto og pregnenelone når jeg får det i posten. Tenker at små/moderate doser av hver er bra. Tenker å ta 10 mg 7-keto og 25 mg P.
Jeg tar 15 mg HC hver dag (foreløpig). Enig med deg i at noen dager er gode mens andre er kjempeslitsomme, hvor man har behov for mer. Det virker som både jeg og du sliter med pms og at det er den som stort sett styrer formen- i alle fall gjør den det for meg.
Ellers takk for svar fra Vigdis, Jeanette og Rufus for spm jeg stiller. Betyr masse. Føler meg alene med dette opplegget. Legen er grei men har ikke voldsomt med peil. Bebreider han ikke for det, for utviklingen har ikke kommet lengre, men man må gjøre det beste ut av det.
Hva gjelder dose, går jeg nå på 75 mcg Levaxin og 1 grain Erfa. Føler jeg har gått til sengs med fienden. Men jeg tror det er godt for binyrene en stund, og så får jeg bare se hva det blir til. Jeg har som Jeanette et inderlig håp om at Levaxinen kan funke bedre sammen med Erfa. For alene var den fullstendig krise. Derfor er det litt skremmende å prøve ut så høy dose.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Berit1974
Jeg skal snart begynne på 7-keto og pregnenelone når jeg får det i posten. Tenker at små/moderate doser av hver er bra. Tenker å ta 10 mg 7-keto og 25 mg P.
Du tenker ikke bare prøve pregnenolone da? I denne tråden beskriver Anisa hvordan pregnenolone kan være gunstig førstevalg. Jeg har tro på dette. problemene mine med vekt og håravfall startet med dhea. Gikk over til 7-keto, men merket ingen forskjell, det ble faktisk litt verre. Nå kan det tenkes at det tar lang tid før det går ut av kroppen, men jeg har rotet det litt til med for mye hormoner på en gang, så nå skal jeg gå ned på 7-keto og øke pregnenolone. vil forsøke å prøve hvordan det går uten 7-keto (på sikt). har jo blitt i mye bedre form, og er redd for at den skal bli verre igjen når jeg går ned på 7-keto, men nå prøver jeg. Den enkleste er ofte det beste, er jo et slagord. Jeg tror at det kan ha blitt for mye på en gang for meg, og jeg føler jeg må rydde opp i ting. Men er usikker som bare det vedikke1
-
Puh. Vanskelig dette. Skulle ikke 7-keto være fri for bivirkninger da?? Jeg likte ikke effekten vanlig DHEA hadde på meg. Har en ganske sensitiv kropp så jeg vil nok raskt merke om jeg ikke bør ta 7-keto heller. Dersom HC behandling vil gjøre meg bedre trenger jeg kanskje ikke være så desperat mht behandlingsstilskudd- så da er det mulig jeg føler Anisas råd og bare tar pregnenolone også. Synes jo at det virker mer naturlig å tilføre pregnenolone enn DHEA.
-
Nei ikke enkelt. Og det er kjipt å blande seg i andres valg. Tenker bare tilbake og ønsker jeg heller prøvde ut pregnenolone litt mer (høyere doser) enn å begynne å blande ting som jeg begynte med. Men 7-keto skal jo være uten bivirkninger. Og vi har forskjellige kropper. Min erfaring fra tidligere er at jeg reagerer mye på østrogen, og dhea omdannes jo til det, så der ligger nok mye av mine dårlige erfaringer. Du kjenner jo din egen kropp best! :)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
jeg gir meg ikke med dette byttet helt... tror at planen nevnt over blir litt tøff (for mye pregnenelone), ihvertfall om man skal tro på hva denne legen sier angående kombinasjonen pregnenelone og dhea. Han mener at dersom man skal bruke begge må man redusere dosen av det ene tilsvarende til hva man tilfører med det andre (langt ned på siden):
Ja, dette var nyttig lesning, Rufus. Det er viktig å ha denne artikkelen du henviser til i bakhodet. Mener å ha lest noe forskning gjort på DHEA hvor det ble brukt doser opp på 150 mg, for eksempel. Og da blir det jo ekstremt. Det er ikke sikkert resultatet bir bedre, eller tilfriskningen kommer fortere ved å pøse på med store doser hormoner:D
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Berit1974
Puh. Vanskelig dette. Skulle ikke 7-keto være fri for bivirkninger da??
Forskellen mellem DHEA og 7-KETO DHEA består først og fremmest i, at mens DHEA interagerer med kønshormoner, gør 7-KETO det ikke og skulle (i almindeligt sprog) DHEAs medvirken til øget testosteron være årsag til Rufus' bivirkninger (her hårtab) betyder det, at de hår som allerede er påvirket af testosteron-"tilstanden" - de skal efterhånden falde ud og vil blive erstattet af de (under 7-KETO og senere) gendannede nye hår. Den slags hårtab ophører ikke, før alle "testosteron-påvirkede-hår" er væk.
Ellers er der ingen grund til panik, fordi allerede nu gendannes nye hår, som efterhånden vil vokse (synligt) frem, men det vil tage omkring 6 måneder, før de nye hår begynder at "fylde" igen. Her er altså ikke tale om, at DHEA's bivirkninger fortsætter under 7-KETO. Det gør de ikke. I det hele taget, hvor DHEA er bedst til mænd, egner 7-KETO sig bedre til kvinder, medmindre der er tale om kvinder med underfungerende kønskirtler dvs. hvor den primære anledning til DHEA-behandling er koncentreret om kønshormoner.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Berit1974
Dersom HC behandling vil gjøre meg bedre trenger jeg kanskje ikke være så desperat mht behandlingsstilskudd- så da er det mulig jeg føler Anisas råd og bare tar pregnenolone også. Synes jo at det virker mer naturlig å tilføre pregnenolone enn DHEA.
Nu er det ikke så meget, at jeg er kvalificeret til at "rådgive" og det er heller ikke meningen, når jeg lufter mine holdninger.... Men når jeg tænker på pregnenolone, opfatter jeg dette "kolesterol-stof" (som jo IKKE er et hormon!), som en slags "frit valg" jeg tilbyder mine egne hormonkirtler OG de systemer i kroppen, som meddeler hinanden hvilket, hvor meget og hvor der er brug for et (eller flere) af de hormoner, som jo dannes af pregnenolone. På denne måde (stoler jeg på) lader jeg den bedste-til-at-vide (kroppen selv) at træffe en afgørelse om, hvad pregnenolone-depotet aktuelt skal bruges til.
Problemet med mange signalstoffer er, at afhængig af hvad-hvor-hvorfor kan vi enten mærke en virkning her og nu, eller først senere, i visse tilfælde endda op til flere måneder senere. Vi har ikke en jordisk chance, hver gang at kunne findosere (noget som helst), så det rammer plet hver gang. Det er derfor, at vi oplever "bivirkninger", som ofte slet ikke er bivirkninger, men blot en virkning, lidt forskellig fra hvad vi husker fra f.eks. dagen før...., mens det meste (og vigtigste) af stoffets (stoffernes) virkning i realiteten slet ikke kan mærkes/registreres... Når først huset er bygget, kan vi heller ikke se/mærke fundamentet, andet end vi ved, at det er der.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
I denne tråden beskriver Anisa hvordan pregnenolone kan være gunstig førstevalg.
Førstevalg er det helt rigtige ord. xx9
Hmm... hvis man ønsker at opnå bedre DHEA-værdier ved at benytte pregnenolone som indirekte kilde til DHEA, kan jeg ikke se fidusen i også at benytte DHEA, medmindre der er tale om overlapning, mens DHEA (eller 7-KET) trappes ned til fordel for pregnenolone.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Da pregnenolone ikke har en virkning selv, andet end gennem de hormoner som bliver dannet af den, kan man ikke tale om at pregnenolone har bivirkninger. Jeg har læst flere af Ray Sahelian's artikler og studsede over, at han omtaler pregnenolone som det var et selvstændigt hormon. Det er det ikke. Pregnenolone er i princippet i samme "kategori" som det passive lager-D-vitaminet som dannes (også) af kolesterol under huden, under påvirkning af UV-lyset. På en god dag kan man danne både 20, 50 eller 100 tusinde enheder af forløberen for det aktive D-vitamin, uden at vi af den grund dør af D-vitaminoverdose, fordi kroppen forbruger og deponerer det den skal bruge og skaffer sig af med evt. overskud. Det samme sker med kroppens "egen" pregnenolone, som også er kun en passiv forløber for de aktive hormoner.
For mig at se, er de bivirkninger Ray Sahelian beskriver ikke bivirkninger af pregnenolone, men virkniger af de øvrige (og individuelle) hormonale strukturer som opstår efter at kroppen tilføres pregnenolone og kirtlerne reagerer herpå og det er her, at man bør være opmærksom på evt. "overdosering, når pregnenolone tilføres udefra. Her er det bedst at starte småt og trappe op til man registrerer en forbedret trivsel. Hukommelse, stress og synet (forbedret opfattelse af lys og farver) plejer være de første "tegn" på, at pregnenolone er in action.
Når man søger på pregnenolone side effects leverer Google over 63.000 hits, hvoraf en del er gentagelser eller citationer af en bestemt kildeartikel. Det er en labyrint som er meget svær at slippe ud af og krydsende, ofte modstridende budskaber er ikke til at hitte rede i. Det har jeg oplevet kun alt for ofte og nået frem til den konklusion, at blot fordi der står "dr." eller "MD" foran eller bag navnet, betyder det langt fra, at vedkommende har andet belæg for sine slutsatser end holdninger eller overbevisninger. Det var sørme også en velanset prof. dr. med. som ødelagte min sund og rask skjoldbruskkirtel, hvilket har lært mig, at ikke alle som har en lægeautorisation, er denne betegnelse værd. Det gælder derfor om at lære at skelne mellem skidt og kanel, og når det er gjort - holde sig til de eksperter, der har bevist sit værd og som er i stand til (gennem alsidige efterretninger om deres arbejde) at vække min tillid. Wilson og Hertoghe er netop sådanne læger, og når Hertoghe anbefaler pregnenolone til behandling af specifikke hormonproblemer - er det godt nok for mig.
Jeg er godt klar over, at der er ingen vandtætte garantier og da slet ikke i medicin, men et sted skal man jo starte (og fortsætte), hvis man ikke konstant skal slides i småstumper af tvivl, når selv de "lærde" er så uenige som tilfældet er i både endokrinologi og andre medicinske specialer. desp1
-
Veldig fint forklart, Anisa:)
Er så enig i det du skriver at noen leger er mer verdt å stole på enn andre.
Jeg tar så mye tilskudd nå så det er egentlig bare et pluss å "elminere" noen. Har imidlertid ikke merket særlig effekt av progesteron krem så det gjør meg litt betenkt da jeg føler at pregnenolone er i samme kategori. Tror likevel jeg forsøker pregnenolone sugetabl i første omgang, så får DHEA vente litt, for å unngå forvirring.
Det eneste jeg tar av tilskudd som jeg merker umiddelbar effekt av, er magnesium. Blir rolig og får styrke av det. Ulempen er at jeg blir døsig, men det er bare en fordel om jeg tar det ved leggetider. Forleden dag tilsatte jeg magnesium olje i badekaret for første gang (er egentlig ingen badekarperson:-), og så avslappet har jeg ikke vært på år og dag. Så gjenstår å se om det hjelper på lang sikt også....det er jo den effekten man er ute etter!
-
Nei, enig, ikke alle med Dr.med foran kan taes som gode kilder, Anisa.
Anisa, hvilke doser pregnenolone snakker Hertoge om?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Anisa, hvilke doser pregnenolone snakker Hertoge om?
"Pregnenolon gives som regel i en dosering på 5-50 mg/døgn. Hvis du har problemer med hukommelsen, skal du sandsynligvis have 50 mg. Ved virkelig alvorlige hukommelsesvanskeligheder kan dosis nå helt op på 100 mg pr. døgn. Selv om stoffet i USA fås i håndkøb, må du ikke tage mere end 25 mg pr. døgn medmindre det sker under lægelig kontrol. (...)
Hvis du tager et pregnenolontilskud, skal du være på vagt over for symptomer på at du tager for meget. De fleste sådanne symptomer betyder i virkeligheden at pregnenolonet i høj grad fremskynder produktionen af andre hormoner der udvikles fra det. Vær opmærksom på overdrevent begejstret adfærd og "måneansigt" (som følge af for meget cortisol), hævede hænder og fødder (for meget aldosteron) og fedtet hår (for meget DHEA). Disse symptomer ses hyppigst hos folk under 35 år. Deres krop er stadig i stand til effektivt at omdanne pregnenolon til andre hormoner, bl.a. cortisol, DHEA, progesteron og aldosteron."
Sitat:
Selv om stoffet i USA fås i håndkøb, må du ikke tage mere end 25 mg pr. døgn medmindre det sker under lægelig kontrol.
Hmm... :mrgreen: Måske i Belgien, USA eller andre lande..... En god ven af mig har fortalt, at da han kontaktede en yderst velanset norsk endokrinolog med spørgsmål om netop pregnenolon, gjorde den gode læge... hvad? Før speciallægen fattede hvad sprøgsmål gik ud på, måtte han.... slå pregnenolon op på..... Wikipedia! chokx:
Jeg bruger selv kun 10-12,5 mg/dag og det gjorde jeg i snart 3 år. Der er gode grunde til ikke at tro, at mere er altid bedre end mindre da pregnenolone samtidigt med at at blive omdannet til hormoner, også bidrager til, at kirtlernes egen evne til at danne hormoner selv, bliver forbedret (hvis syge eller ældre). Tid er en afgørende faktor, mener jeg. Giv tid.