Hej Hildegås hjerte1
I din signatur står skrevet bl.a.:
Fikk brystkreft i 2007, fjernet begge bryst. Fjernet eggestokene.. Du var altså 54 år, da dine æggestokke blev fjernet, og selv om du muligvis allerede var på vej mod overgangsalderen, har denne operation bragt dig ind i en tilstand af såkaldt
kirurgisk menopause for fuld udblæsning fra dag til dag. Og ligeledes fra dag til dag er du kommet ind i en omfattende mangel på østrogen og progesteron, med alle symptomer dette medfører.
Det betyder at du nu er en "multipel-hormondeficiency-patient" og det er derfor absolut værd at læse sig op i
Polyglandular deficiency syndromes (PDS) Type III. Normalt er dette syndrom autoimmun-betinget, men hos dig er årsagen en
kombination af bort-operation af æggestokke og denne autoimmune Hashimoto's.
Du kan læse lidt om det i
Merck Manual, men du kan også få en hel del at vide om effekten af dette syndrom ved at læse beskrivelse af
Type III Polyglandular Autoimmune Syndrome på
Medscape, uanset at din tilstand
kun delvis er forårsaget af autoimmunitet.
I begge kilderne - læg mærke til behandlingsforslag, og se om disse forslag stemmer overens med den behandling du nu modtager. Hvis ikke, spørg lægen om årsagen, og om der alligevel ikke findes muligheder for at forbedre den behandling du modtager nu.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hildegås
Siden sist har jeg fått diabetes 2 som nå behandles med Glucophage. Blodsukkeret er nå stabilt...
Operationen hedder på fagsproget
ooforektomi (
oophorectomy på engelsk) og du kan evt. selv søge på effekt af den på helsen. Mange udvikler Diabetes 2 som netop en direkte følge af lagtidseffekten af østrogen- og progesteronmangel pga.
ooforektomi.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hildegås
Jeg har i 2år blitt behandlet hos DS og bruker Erfa Thyroid 150 mg daglig, Pregnenolone 50mg, DEHA 25 mg, Sermorelin, leverstøtte, Melatonin og ellers vitaminer og mineraler etter anbefaling.
Det lyder
ikke som om du er behandlet for østrogen- og progesteronmangel. Pregnenologe alene kan ikke "fylde op" på den mangel som er opstået når to hormonkirtler er fjernet fra dag til dag. Havde du den hormon-følsomme type af brystkræft, og det er derfor at du ikke behandles for østrogen-mangel? Er der evt. kontraindikationer mod at bruge naturlig progesteron-creme?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hildegås
Jeg har muligens en dårlig dag men kjenner nå på sterk fortvilelse, hvorfor blir jeg ikke bedre?
Hildegås tro2 Svaret
kan være at du lever med 2 hormonmangel-segmenter, hvis effekt er tæt forbundet med hinanden, men hvor du kun får behandling rettet mod "skjoldbruskkirtel-segmentet". Det ser sådan ud, i hvert fald, ud fra det du selv skriver.
Kunne det tænkes, at din læge på H. hindres af at behandle dig for
helheden af dine (æggestok)hormonmangler fordi du har (har du?) en brystkræft-diagnose med udgangspunkt i genetisk mutation?
Hvis svaret er "ja", da skal du vide at lægestandene ude i verden fortsat diskuterer
efterbehandlingen og der foreligger stort set, ikke uigendrivelige beviser på, at efter-kræft-behandling med "østrogen-sult" og "progesteron-sult" har en kræft-forebyggende effekt... Og hvorfor i alverden skulle det også nødvendigt, når du ikke længere har nogen bryster eller æggestokke at udvikle kræft i ??
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hildegås
Jeg har lest mye om hva Vigdis skriver om Recovering with t3, gleder med masse på hennes veiene, fikk tårer i øynene når hun skrev hvor mye bedre hun var blitt. Jeg har også prøvd å snakke om denne behandlingen med legen min, han sier det er utelukket pga min diabetes. ( vil ihvertfall først prøve Cortef )
Om diabetes kan være en kontraindikation mod CT3M metoden, ved jeg ikke... Men
en ting er sikker som amen i kirken: ingen verdens diabetes kan blive forværret af at du begynder tage din Thyroid til natten, når du skal sove. Og uanset hvad der sker: oprethold omlægningen til nat-medicin i mindst en måned, før effekten kan bedømmes objektivt. Hvis det ikke straks virker med en positiv oplevelse, kan det blot betyde at kroppen skal have tid til en hormonel omstilling - altså en omvendt domino-effekt, hvor alle hormoner, et efter et omstiller sig til at fungere i forhold til nye "tablet-tider".
Kroppen producerer største parten af Thyreoideahormoner
mest om natten, fordi også hypofysens hormoner er mest aktive om natten! Om dagen bruges af det hormonlager, som kroppen forbereder i løbet af natten! Det betyder så, at man faktisk hjælper sin krop bedst ved at tilføre hormontabletter på det tidspunkt på døgnet, hvor kroppen bedst kan udnytte T3 (til basalt stofskifte, gendannelse/regeneration af alle væv, regulering af hjernevæv/funktionsstyring og en "milliard" af andre kroppens fysiologiske behov), og lagre T4-hormon-depot til dagen efter, hvor det succesivt omdannes til T3.
Søvnen er en regelmæssigt tilbagevendende tilstand af naturlig hvile, som muliggør restitution af krop og sind, samt hjernens lagring af nyligt indlært viden/erfaringer osv. Alle disse processer kræver tilstrækkeligt med T3, hvorfor T3 udnyttes bedst om natten, hvor behovet er størst. Effekten af at tage thyroxin om morgenen, svarer til at stille op til Marathon efter en søvnløs nat... er der meget som tyder på.
Der er folk som hårdnakket påstår at nat-medicin ikke virker, eller virker dårligt. Og det kan sagtens passe, fordi visse sygdomme faktisk forskyder eller helt ødelægger kroppens biologiske ur / døgnrytmen, herunder også døgnrytmen for hormoner. Bl.a. mange med hypofyse-problemer (sekundær hypothyreose) har en forskudt døgnrytme, og de skal derfor prøve sig frem til, på hvilke tidspunkter
deres medicin virker bedst. Så vær forsigtig med at lytte til negative udsagn om nat-medicinen, fordi du kan ikke selv vide hvordan
dit indre ur / døgrytmen fungerer, før du har testet det selv ved at lægge om til nat-medicin i en periode.
Til gengæld - såfremt det lykkes = rette døgnrytme - er effekten
så enorm god, at det er virkelig værd at lade komme an på en prøve. Uanset diabetes, der endda kan bedres af, at thyroid-hormoner belancerer beder end før .
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hildegås
Jeg skal til DS på mandag, noen som har noe klokt å komme med som jeg kan ta med meg dit.
Det er blevet et langt, og måske også lidt rodet svar - Hildegås hjerte1 Men nu når du skal til lægen på mandag, og ønsker at have
noe klokt å komme med, vil jeg gerne anbefale dig at se på dette link:
Ovarian Adrenal Thyroid (OAT) Axis Imbalance hvor du også finder link til en svensk oversættelse af denne artikel.
Det du kan bruge artiklen til er at se om der er noget du kan genkende dig selv i. Og også til at danne dig et indtryk af det som foregår i kroppen, også i din krop, når disse hormoner kommer ud af balance med hinanden. Det kan godt give dig både et overblik og baggrund for at stille de rette spørgsmål til lægen på mandag.
Og det kan også give dig nyt håb om, alligevel at komme videre når du selv opbygger et overblik over den hormonale verden, som din krop og sind lever i. Det er meget vigtigt at du opretholder håbet
på et realistisk og kvalificeret grundlag. Det kan selv den bedste læge ikke klare for dig. Det må du gøre selv.
Jeg tror at du er et gennemført imødekommende, positivt menneske, der altid forsøger at se det bedste i alt og alle. Selv om du er udslidt nu, tror jeg alligevel at håbet er noget, du helst ikke opgiver, så holdt ud lidt endnu. Det er desværre først
efter at man er kommet ind i en negativ spiral ved vedværende sygdom, at man overhovedet kan begynde at overskue både problemet og hvad denne viden kan/skal bruges til. Der er ikke andet for end at komme i gang, Hildegås hjerte1
Ha' trods alt, en god weekend og en fantastisk mandag hos lægen. kram3