Jo, jeg kan godt forstå hvad du mener. Alligevel er det nu engang bedst at
vide, frem for kun at
tro. I så kompliceret en situation som din er hver eneste
udelukkelse værdifuld, fordi enhver udelukkelse faktisk bringer een tættere på den korrekte diagnose, så hvis jeg var i dine sko, ville jeg i hvert fald sørge for at blive testet for environmental toxins, herunder tungmetaller, som beskrevet i eksempler
her.
Et andet eksempel på fuldstændig overset mulighed for at udvikle en ganske kompliceret, sygelig tilstand af ellers enkle grunde, så enkle at mainstream læger ikke engang kan finde på at tænke den vej - er f.eks. ganske enkel mangel på aminosyre L-carnitine. Jeg kom til at tænke på Carnitine, da jeg har ledt efter et eksempel til dig, og kom i tanker om din bemærkning om
"thyroid storms", og i det hele taget din mistanke om tegn på hyperthyreose. I denne sammenhæng er Carnitine et udmærket eksempel på flere komplicerede tilstande, underskud på dette molekyle kan være årsag til, bl.a. ledsaget af hyperthyreoide symptomer, blandt flere andre. Tilstanden kan opstå af flere forskellige årsager, eller endda kan blive udløst af f.eks. en DNA-mutation, der først er blevet aktiveret senere i livet...
Prøv at søge på
carnitine deficiency symptoms eller
carnitine deficiency, og du vil blive overrasket, hvor mange symptomer på denne deficiency ellers overlapper dine. Men hvordan i alverden kan man lede efter evt. atypisk årsag til ens sygdom så langt ude på afveje, hvis man er en almindelig, mentalt bofast læge, der helst vil behandle "efter bogen"?
Alligevel skal du videre, men har du ikke allerede næsten udtømt muligheder, det offentlige tilbyder? Måske er det på tide, begynde at tænke i andre baner?
Først kan du se på
dette pdf-formular (
Extensive questionnaire to fill in and send back before the first consultation) på
dr. Hertoghes hjemmeside i Belgien. Prøv at udfylde den og se hvordan det hele så tager sig ud i dine øjne. Det kan være at du kan være i stand til at overskue det samlede billede af dit helbred, når du ser alt nedskrevet i en konstruktiv rækkefølge.
Ud fra det
jeg ved eller kender til i forhold til det norske "læge-marked", ser jeg to muligheder hvis jeg selv havde en slægtning eller ven i din situation, jeg gerne ville støtte.
Enten ville jeg "sende" min kære direkte til dr. Hertoghe i Belgien, koste hvad det koste vil; eller ville jeg bestille en dobbelt time hos
dr. Øverbye i Arendal.
Hos dr. Hertoghe kan man gennemføre et helt behandlingsforløb fra diagnose til bedring, såfremt man vil/kan udenlands for at lede efter lægehjælp.
Hvad dr. Øverbye angår, bliver han snart pensioneret, så længere værende behandlingsforløb hos ham kommer nok ikke længere på tale, men der er noget han kan gøre for dig nu og her... Idet dr. Øverbye er nok den eneste norsk læge der rejste ude i verden og lærte en hel del, vores læger ellers aldrig kommer i nærheden af, ikke mindst i samarbejde med andre læger som ham, kan han tænke så meget udenfor boksen, at hvis nogen kan sende dig videre i den rigtige retning... er det hos ham, at man bør tage chancen.
Det ville altså være en udmærket mellemløsning for dig, at få dr. Øverbye til at være din sparringspartner i den nærmeste fremtid, for at finde en retning og læger der kan tænke længere frem end de konventionelle skandinaviske læger overhovedet er i stand til. Dem har du jo ikke haft nogen glæde af indtil videre, vel?
Men... for overhovedet at komme i gang med at lede, finde og opnå gavn af en læge der tænker udenfor boksen, bør også patienten være i stand til at gøre det samme - tænke udenfor boksen. Ellers vil ingenting nytte, hvis den mentale accept af chancen er fraværende. Jeg vil derfor foreslå dig opmærksomhed på evt. spor af den indflydelse som din opvækst i en lægefamilie,
måske har sat på din opfattelse af medicin i det hele taget, og skolemedicin i særdeleshed...
Jeg siger ikke at det nødvendigvis er sådan i dit tilfælde, at du helst sætter dit lid til mainstream skolemedicin, men dit forløb har været så langt, og fraværet af resultater er så påfaldende, at det
kan betyde, at du måske kun har søgt hjælp hos læger du selv kan relatere til, fordi du er vokset op hos een? Det er i hvert fald værd at overveje og granske nærmere, før du evt. søger lægehjælp i andre lægemiljøer end dem du er vant til.
Kære BerKath hjerte1 Du ville slet ikke være tjent med at jeg yderligere forplumrede din, i forvejen kompliceret situation, med flere forslag eller tilfældige "gode råd". Du har brug for en læge der ikke slipper dig før han/hun finder en vej til bedring for dig. Sådanne læger findes, men som sagt, dem må du lede efter andre steder, end dem du hidtil var vant til. Det vil jeg SÅ krydse fingre for, indtil du lader høre fra dig igen, og senere, indtil du forhåbentlig omsider kan berette om gode nyheder. hjerte1