Multi knutestruma . Hva kan jeg vente meg etter operasjon?
Jeg var så vidt innom forumet her for en tid tilbake fordi jeg fikk litt høyt stoffskifte. Etter en stund stabiliserte det seg selv, og jeg glemte egentlig hele greia.
Helt til jeg nå plutselig har fått struma. Hele kjertelen er hovnet ganske mye opp, og jeg skal ta UL nå om 2 uker.
Stoffskifte prøvene var ok.
Jeg syns at strumaen raskt har begynt å bli veldig ubehagelig. Ekkelt å bøye hode og svelge. Og får av og til følelsen av at jeg ikke får puste skikkelig.
Er det vanlig at kjertelen må fjernes uten at det er noe stoff skifte sykdom?
Sv: Struma uten unormale blodprøve verdier
Vel, termer og termer.
Struma er jo en stoffskiftesykdom da - eller et syndrom (tilstand) som er helt avhengig av stoffskiftetilstanden.
Det vanlige, det officielle, er jo at ingenting fjernes unødig.
Men det finnes dessverre beretninger om at så har skjedd.
Jod kan være både en drivkraft og en nødvendighet for at struma skal utvikle seg. Ta en jodprøve (urin) og vurder om det kan lønne seg å spise mindre av jodholdig mat.
Blodprøver av antistoffer er også nødvenige for å få et bilde av situasjonen.
Vært på ul i dag. Er både lei meg og redd :cry:
Har over 20 små og store kuler/knuter på skjoldbrukskjertelen.
Hun anbefalte ikke biopsi, siden de ikke kan klare å ta det på alle kulene, og svaret på 1 kul garanterer ikke at det er samme resultat på alle de andre.
Hun regnet med at det ble scintigrafi (?) , men at det er lege som bestemmer videre fremgang.
Lege har ment at blodprøve verdiene er normale. Er det da større risiko for kreft, hvis det ikke er noe med stoffskiftet?
Og er det vanlig å ha så mange kuler?
Hva kan jeg egentlig vente meg fremover? medisin? operasjon?
*tusen spørsmål*
De skal vel sjekke om knutene tar opp jod, om de er varme eller kalde.
Det går an å minske strumaen med levaxin, men om de gjør det hos deg aner jeg ikke.
Det er ikke så uvanlig med knuter av hashimotos.
For å sjekke siste offisielle viten om thyreoidea, sjekk www.thyroidmanager.org som stadig oppdateres.
http://www.thyroidmanager.org/chapte...odular-goiter/
Blar man videre, finner man:
"A strong case can be made for the view that there is only minimal risk from carcinoma in multinodular goiter"
Har ikke fått snakket med lege ennå. Men er det knutestruma som blir riktig for min tilstand?
Er det bra, dårlig, normalt eller ikke normalt at det var så mange kuler?
Kan de forresten forsvinne av seg selv?
Og så lurer jeg på om ubehaget kan variere?
Jeg syns jeg merker mye mer ubehaget om kvelden enn morgen. Er det noe i det, eller er det bare jeg som kjenner litt for mye etter?
Sv: Multiknute struma. Hva kan jeg vente meg etter operasjon?
Pga stort multiknute struma må jeg mest sannsynlig fjerne skjoldbrukskjertelen.
Jeg kan velge mellom å fjerne den nå, eller vente 1 år for å se om vekst har stagnert.
Stopper veksten kan jeg velge mellom ubhaget av strumaen, eller ubehaget med å ha lavt stoffskifte.¨
Det som bekymrer meg med å vente, er om det skal blir en vanskeligere operasjon/dårligere plass.
Så i forbindelse med at jeg skal bestemme meg om å fjerne den eller vente kunne jeg gjerne tenkt meg å vite hva jeg kan vente meg.
Har lest masse av trådene her, og ser det er veldig mange som har problem med medisinering.
Er det lettere eller vanskeligere å finne riktig dose, riktig medisinering når kjertelen er helt borte?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Du skriver at du har over 20 knuder af forskellig størrelse. Nu ved jeg ikke hvor gammel du er, men sædvanligvis udvikler man flere knuder i takt med at man bliver ældre. Til gengæld aftager tilvæksten (forstørrelse) af knuderne også med alderen. Det er et plus, i hvert fald.
Under alle omstændigheder går jeg ud fra, at der bliver foreslået en operation, om ikke andet så pga. strumaens størrelse. Du bør dog overveje om du vil have skjoldbruskkirtlen opereret ud nu eller evt. senere? Det er altså en større ting at skulle lære at leve uden sin kirtel, da operationen efterfølges af en ny situation, hvor du skal lære at leve med hypothyreose. Dette er altså en udfordring du bør gå ind i med helt åbne øjne, så du ikke ender med at fortvivle når det evt. viser sig at vejen til velregulering er lang og sej. Det er sket for mange før dig, så det er ikke en bagatel. Det er vigtigt at forholde sig til.
Skulle radiojodbehandling komme på tale (ved ikke helt i dit tilfælde, da du ikke har forhøjet stofskifte iflg. prøverne)
Tusen takk for masse god informasjon :)
Jeg er 35 år.
Det er ikke aktuelt med radiojodbehandling.
Har tatt scintigrafi og ct, men ikke fått resultat ennå.
Tenker mye på hvordan det er å leve med lavt stoffskifte. Blir ganske skremt av å lese på siden her med alle som sliter for å bli riktig medisinert, og alle tilleggsproblem :sad:
Syns det er vanskelig å bestemme meg for hva jeg skal gjøre.