Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
Tråd: legeskjekk med ultralyd
-
24-06-05, 22:52 #1
legeskjekk med ultralyd
Snakket meg en dame fra jobben og hun ble sendt på ultralyd og greier og greier når det viste seg at hun hadde lavt stoffskifte...
"sjekket" halsen hennes for knuter o.l...
er det vanlig og bli skjekket så grundig...har bare tatt blodprøver jeg...???!!!?!?!?!?!
-
24-06-05, 23:42 #2
Har ikke vært på ultralyd selv, men vet at noen andre har det.
nora
-
25-06-05, 01:38 #3
Jeg har lurt på hvorfor 'fastelgen' min aldri har så mye som sett på skjoldkjertelen min. Jeg fant et tips på Mary Shomons side om å sjekke skjoldkjertelen selv. Det gjøres på følgende måte:
Ta med deg et glass vann foran et speil. Still deg slik at du kan se skjoldkjertelen i speilet når du legger hodet litt bakover (skjoldkjertelen ligger under adamseplet). Ta en slurk vann, legg hodet litt bakover slik at du strekker ut halsen, og se i speilet når du svelger.
Da jeg gjorde dette, så jeg at skjoldkjertelen min er helt 'knudrete', med massevis av små kuler og fordypninger. Jeg sammenlignet med friske venner og kjente, og så at deres kjertel er helt glatt og jevn.
Burde jeg be legen undersøke kjertelen min, kanskje?
-
25-06-05, 13:11 #4
Hei kris igjen! Jeg var til ultralyd av hele kroppen i forbindelse med bedriftshelsetjeneste. Jeg sa ingenting før han (en ukjent lege) startet undersøkelsen. Han sa med en gang at skjoldbrukskjertelen min var "død". Akkurat hva som ligger i det vet jeg ikke helt. Kan vel ikke gå med et dødt organ i kroppen vel? Det er vel heller det at den har gitt opp. Min bestemor ble operert for kreft i skjoldbrukskjertelen når hun var 50 år og da fjernet de den. Tror det er lurt å få sjekket?? Andre som har andre synspunkter.
Ultralyden oppdaget også en ganske stor cyste på venstre eggstokk. Skal sjekkes igjen om noen mndr. Vet ikke om dette har noe med alt hormon rotet å gjøre? Skrev tidligere at jeg er kommet i overgangsalder.
Jeg vet at jeg gjentar meg selv i de forskjellige temaer, men det blir bare slik når jeg svarer. Beklager hvis det er irriterende.
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
25-06-05, 15:49 #5
Jeg vil gjette på at da legen sa at kjertelen din var 'død', mente han at den var skadet og dermed inaktiv - altså at den ikke produserer (nok) hormoner.
-
25-06-05, 16:47 #6
hmm...Vil jo tro at dette er aktuellt og skjekke for og utelukke knuter...
men det burde da legen vite...helst også tatt initiativet til og sendt meg til ultralyd...foreksempel...
legen min må jeg be om ting og foreslå ting...tungvint måte,....men men
-
25-06-05, 16:53 #7
Ordet "død kjertel" låter for meg også som en betegnelse på en helt uvirksom kjertel. Du må da på full thyroxindose.
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
25-06-05, 20:28 #8
Unnskyld hvis jeg spør dumt her nå, men hva er full thyroksindose? Jeg tar nå 1000 mg pr uke. (Legen tror jeg tar 600mg). Må jeg har mer? Please n`Finn orker du svare igjen?
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
25-06-05, 21:39 #9
Jeg tror n'Finn mener at når skjoldkjertelen overhodet ikke produserer tyroksin selv, må ALL tyroksinen du trenger komme fra tabletter. Dermed 'full' tyroksindose. Det samme gjelder dem som har fjernet hele kjertelen kirurgisk, for eksempel.
Det er antakelig individuelt hvor mye tyroksin hver enkelt av oss trenger for å opprettholde et normalt stoffskifte i utgangspunktet. Så lenge kjertelen har litt restfunksjon, vil den produsere deler av hormonene du trenger selv. Det er naturligvis også individuelt hvor mye dette dreier seg om, derfor finnes det ikke 'anbefalte' eller normerte doser med tyroksin. Og dermed må man forsiktig prøve seg fram, i samarbeid med lege og laboratorium, for å finne riktig dose for hver enkelt. For de fleste med Hashimotos tyreoiditt vil dessuten restfunksjonen gradvis bli mindre med tiden, slik at man må justere opp dosen etter hvert.
-
25-06-05, 21:48 #10
Klart jeg gjør - hvis jeg kunne så

Den er jo individuell og det er ganske store forskjeller. Har sett at det oppgis i 1,7 til 1,9µG (tror jeg) pr. kg. kroppsvekt noe som låter tiltalende i mine ører.
Likevel må en ta med i regnestykket at noen utnytter thyroxinet bedre enn andre.
For Levaxin er 1,25 til 1,5µG/dag en vanlig fulldose. Det finnes de som må ha 2 også da, og de som tar Liothyronintillegg bruker gjerne 2x5µG + Levaxindosen. Teorien sier vel at Levaxindosen da skal senkes litt, men det betyr lite i praksis.
For Armour er det oppunder 3Grain/dag.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Ultralyd....
Av Linn i forumet Hals inkl. struma, kuler, knuterSvar: 2Siste melding: 11-11-09, 21:12 -
Ultralyd
Av tidy i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 04-06-08, 11:57 -
Ny ultralyd?
Av Maia i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 05-11-07, 15:14 -
Ny ultralyd av betennelsestrumaet
Av skaye i forumet Lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-07, 23:22 -
Ultralyd
Av Maia i forumet Lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-02-07, 18:59
Svar med sitat

Bokmerker