Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
    Medlem siden
    May 2005
    Meldinger
    5

Standard Bør jeg vente med Thyroxinbehandling?

Hei!
    Fint forum!

For en uke siden fikke jeg vite av legen min at jeg hadde Hashimotos Thyroiditis. Han skrev ut resept på Levaxin, 50µg. Jeg kjøpte pillene, men har ennå ikke tatt dem.
    Selv om jeg er forferdelig sliten og også har andre synptomer på sykdommen, er jeg ambivalent til å starte på behandlingen.

Grunnen til det er at jeg i løpet av de siste 4,5 årene har vært igjennom en tøff periode. Jeg har født tre barn på 3,5 år, minste er nå 14 mnd.
    Det har vært lite søvn, og mye jobb selvfølgelig. Jeg ammer fortsatt, så derfor er jo ikke hormonbalansen i kroppen stabilisert helt ennå.
    Jeg lurer derfor på om jeg kan ha forbigående Hashimotos.

Hva skjer da om jeg starter behandling?
    Vil jeg måtte ta substitutt resten av livet eller er det slik at man kan ta det i en kortere periode, til man er over kneika?
    Vil jeg ødelegge egenproduksjonen ved å ta Levaxin i en kortere periode?

Dessutener det flere prøver, som jeg skjønner det er lurt å få tatt før men starter behandling (f.eks. binyrefunksjonen, antistoffer, FT3, B12), jeg ikke har tatt. Bøe jeg få undersøkt disse også?

Verdiene mine er:
    TSH - 4,6
    FT4 - 14
    FSH - 8,0 (vet ikke hva dette er)
    LH - 5,6 (ikke dette heller)

Håper noen kan svare meg på dette!!!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hei! Fint du fant fram!
    FSH og LH er for eggløsningen eller å teste for PCOS etc, det er en forklaring på www.snartgravid.com . De skal tas på dag 1 av mensen. De er greie hos deg, skal være under 12 begge to hvis jeg husker rett. De med PCO har den ene høy. Husker ikke hvilken. De i overgangsalderen har dem langt over 12. Så disse har lite med stoffskiftet å gjøre, bortsett at de med PCO veldig ofte er hypo.

Din TSH er høy, og FT4 under midten.
    En del får forbigående hypothyreose etter svangerskap, og du lurer på om du er en av dem.
    Jeg mener at man kan slutte med medisinene etter noen mnd hvis man virkelig vil vite, og etter 6 uker tar man nye prøver.
    Jeg måtte slutte etter halvannet år for å se hva TSH ble , fordi den var bare 2,5 når jeg maste meg til thyroxin som det het dengang. Da ble TSH 4,5 (nok til diagnose) men FT4 ble litt høyere enn før. Det viser at kjertelen greide å lage litt mere enn den gjorde før.
    Men en TSH på 4,5 og FT4 på 12 var ikke noe blivende for meg, til tross for at en annen endokrinolog mente jeg måtte gå uten behandling, så jeg skrev til den andre der og listet opp symptomene og fikk begynne igjen.

Så det går an å prøve uten etter en stund. Men en fastlege som du har slipper du å måtte forhandle om å få lov til å begynne igjen slik jeg måtte.

Var du først hyper og så hypo etter fødselen? det kan være typisk etter en fødsel å først være hyper og så hypo og så kan det roe seg. Men ofte forblir man bare hypo.

Du mangler testen for antistoffer.

hilsen
    nora

Medlem siden
    May 2005
    Meldinger
    5

Standard

Takk for svar!

Er prøven for antistoffer det eneste jeg mangler?

Jeg har ikke vært hyper etter fødslene, det kan jeg si med sikkerhet. Og det er definitivt etter den siste jeg har vært mest sliten. Det skulle vel kanskje bare mangle...

Ja, fastlegen min er super - heldigvis! Skjønner jeg er i en særstilling når jeg leser innleggene her.

Synes du det ser ut som om jeg har lavt stoffskifte ut ifra verdiene mine?

Er det noen som har erfaringer med akkupunktører, homeopater, soneterapeuter e.l. ? Har nemlig kommet borti en akkupunktør som mente hun skulle få opp egenproduksjonen min. Er det gode utsikter til det (det er ikke akkurat dokumentert noe sted)?

Chris
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Har lest flere ganger at man kan behandle hyper alternativt, men ikke hypo. Det var en som ble bedre i ett år ...
    Jeg tror det er en del som er blitt bedre som vi ikke har hørt om.
    Kan ikke ta fra deg håpet.

Ut ifra blodprøvene dine og symptomer mener jeg personlig at du er hypo og akkurat nå bare blir verre ved å vente. Men det er opp til deg å ta levaxin eller ikke.
    Med meg var det den andre veien , jeg forlangte å få levaxin mot legens vilje. Det går også an, men anbefales ikke. Det ble helt stopp for meg, men halsen (kjertelen) min var vondt også og jeg frøs så mye og ble så trøtt og klarte ikke lenger å konsentrere meg etter kl. 13.

nora

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Å, glemte å si at jeg tenkte jeg kunne gå til homeopaten min etter at jeg fant en stabil dose levaxin for å få orden på resten. Har ikke gjort det ennå.
    nora

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg lurer bare på hvorfor du ikke fikk 25µG styrken ? Du har jo åpenbart en kjertel som har endel egenproduksjon, men som vil trenge litt støtte. Ikke overtagelse. Iallfall til en ser hvilken vei det vil bære da.
    Men som Nora sier trenger du en anti TPO prøve. Den gir svar på om kjertelen er angrepet autoimmunt, og er den det er svaret lett - da må du bare begynne. Er den ikke det kan dette være forbigående. Du vil da lette belastningen dette har på kroppen ved å støtte kjertelproduksjonen lett en stund. Kanskje det vil hjelpe til å få mer fart i produksjonen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

De fleste her har vel autoimmun hypothyreose. Vanligvis er den progressiv.
    Post-partum thyreoditt kan noen ganger gå over.
    kanskje i fremtiden kommer det en medisin som stopper autoimmuniteten.
    De har forsøkt en medisin mot MS men pasienter døde av et virus når de tok medisinen mot autoimmuniteten.
    Da vil jeg heller ha et immunforsvar som er overaktiv.

nora

Medlem siden
    May 2005
    Meldinger
    5

Standard

God morgen!
    Takk for flere svar!

Jeg skal be om flere prøver hos legen min, og da spesielt anti-TPO.

Jeg syntes også det var litt rart at jeg ikke startet på lavere dose, jeg får spørre om det også.

Hjelper det å ta substitutt å holde andre symptomer av sykommen på avstand, eksempelvis leddgikt?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

I en undersøkelse om hvordan leger behandlet pasienter med hypothyreose, kom det fram at endokrinologer startet pasienter på 100µg mens almenleger startet dem på 50µg.
    Unge kan godt starte på 50µg med den første uken eller to på en halv tablett av 50µg per tablett synes jeg.
    I bmj (british medical journal) var det en diskusjon om å forsøke thyroxin på noen pasienter, og da var det nettop 50µg det var snakk om å prøve på dem i noen mnd.
    http://bmj.bmjjournals.com/cgi/conte.../315/7120/1463 Her står det sågar 100µg.
    nora

Medlem siden
    May 2005
    Meldinger
    5

Standard

Jeg ringte legen i dag for å be om anti-TPO prøve, og da viste det seg at jeg hadde tatt den. Jeg hadde bare ikke fått oppgitt verdiene da jeg ringte her om dagen. Den var på 105. Fikk ett prøvesvar til, Tras som var mindre enn 1 (normal, tror jeg).

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn