Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
-
16-04-08, 17:44 #1
Nye blodprøvesvar etter oppstart på Liothyronin
For en måned siden startet jeg opp med 10 mg Liothyronin (fordelt på to doser). Samtidig reduserte jeg Levaxindosen fra gj.snt 186 mg/dag til 136 mg/dag.
Blodprøvene i dag er som følger:
Fri T3 - Fra da 4.5 til i dag 3.8
Fritt T4 - fra da 22 til i dag 14
TSH - fra da 0.11 til i dag 0.06
Disse T3 og T4 ville tidligere betydd "dvale-tilstander" for meg, men normalt da hadde vel TSH vært mye høyere? Uansett føler jeg meg litt bedre enn før jeg startet på Liothyronin. Hjernetåka har letta og deler av tiltakslysten og energien er tilbake. Vekta og forbrenninga er det vel heller verre med, uheldigvis.
Det er tydelig at redusert Levaxin-dosen har ført til lav T4, men burde ikke T3 blitt høyere nå med Lio, og hva med TSH verdien???
Jeg ble redd legen skulle foreslå videre reduksjon av levaxin pga lav TSH, men vedkommende overrasket positivt og foreslo at jeg skulle gå tilbake til opprinnelig Levaxindose (pga lav T4) slik at Lio-dosen kom i tillegg
Noen som har noen synspunkter og råd i forbindelse med utviklingen av blodprøvene?
-
16-04-08, 18:17 #2
Høres fornuftig ut det legen sier
Så lenge du ikke har symptomer på å bli høy så kan du la det få litt tid. Kanskje prøver om noen uker vil gi andre resultater
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
16-04-08, 18:29 #3
Behandlersystemet tenker jo helt feil her da.
De foreslår alltid å senke T4-dosen på grunn av at man introduserer et T3-tillegg.
Hvorfor det ?
Tror de at når man spiser T3 så øker T4 ?
Hm.......
Noen melder til og med at de må øke Levaxindosen for fT4 faller.
Og det finner jeg helt naturlig.
Liothyronin åpner flere celler det kan jo da omdannes mer T3 fra Levaxinen - som da synker i verdi.
Behandlerenes logikk er ikke logisk ........
Så ikke hør på dem !
Skal du starte med Liothyronin, så la Levaxindosen være som den er - du har god til til å se hva som skjer.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
16-04-08, 18:30 #4
Hei!
Jeg reduserte mye på Lev da jeg begynte på Lio. Følte meg bra en stund selv om FT4 sank fra 22-23 til 15. Nå (selv om jeg økte med 100 ug Lev i uka etterhvert) har FT4 falt ned til 11,9 som er såvidt under ref.grensa her. Og formen er deretter, masse hyposymptomer igjen. Jeg føler meg egentlig veldig splittet i løpet av en dag fordi jeg er i "god form" når jeg nylig har tatt Lio, men ender opp med hyposymptomer etterhvert utover dagen. Jeg tar også 10 ug Lio fordelt på to doser. Prøver nå å øke Lev forsiktig med 12,5 ug pr dag. Det er nok det som må til - å få økt Lev tilbake til nærmere den dosen man brukte før Lio. Bra legen din er med på dette og at du kanskje oppdaget det "i tide".
Hilsen LiljeAutoimmune sykdommer:
-Hypothyreose siden 1993 (tar nå 875 ug Levaxin i uka + 15 ug Lio daglig)
-Cøliaki siden ca 2001
-Vitiligo
-
16-04-08, 19:30 #5
Jeg er så glad for at jeg har funnet dette forumet med noen som har erfaringer fra dette - legene er ikke akkurat eksperter på dette.
Jeg har sittet og regnet litt og kommet fram til at jeg de siste ukene faktisk har tatt 150 mikrogram Levaxin om dagen istedenfor en anbefalt reduksjon på 50 mikrogram til 136 om dagen. Det betyr altså at selv med "kun" en reduksjon på 36 mikrogram Levaxin om dagen så har fri T4 sunket fra 22 til 14 på en måned! Derfor hørers forklaringen din, n'Finn, veldig logisk ut.
Jeg ble litt pessimistisk nå og frykter at jeg går inn i en ny periode med stadig nye dose justeringer pga lav TF4. Jeg skal tilbake til legen om 6 uker. I mellomtiden får jeg krysse fingrene og håpe at å gå tilbake til den opprinnelige levaxindosen holder.
n'Finn - vet du om noen linker der det står om at FT4 synker ved bruk av Liothyronin eller er dette basert på egne eerfaringer/innlegg på forumet? jeg må være svært sakelig og faglig overfor min lege, så tidskrifter, journaler osv er gull verdt.
-
16-04-08, 20:57 #6
Mot guder kjemper sannheten forgjeves - og på meg virker det som at hele hypothyreose komplekset er en gud for behandlermiljøet.
Man når jo rett og slett ikke fram med sine opplysninger om egen situasjon, de blir bare avfeidd eller "psykologisert" og man får isteden tredd en standardoppskrift tredd ned over hodet.
One size - fit them all !
Jeg synes behandermiljøet trasser som småunger - de er ikke engang villige til å innrømme oss individualitet !
Ã… bruke erfaringer fra oss pasienter er det ikke snakk om. Med det samme noe trår utenfor den opptråkkede sti så trues man med osteoperose og en haug andre eventualiteter de heller ikke har dekning for.
Jeg kom tilbake til øverste behandlermiljø og ville låne dem armen min etter at jeg var blitt bra av Armour, men de avlso. De ville ikke finne ut hvorfor ! De ville fortsertte sin vante tro.
Det hadde sikkert vært jævlig bra å være lege om det ikke hadde vært for de h.....pasientene !
Slik jeg ser det et det gått prestisje i to forhold og disse forsvares ut i det absurde. Også alle eventualiteter av disse.
1. Det er mulig å erstatte alt kjertelen gjør med T4.
2. Levaxin erstatter fullt ut punkt 1.
At noen feks ikke blir bra tross at de får slik fullgod behandling forklares med at da feiler man noe annet - eller er syk i hodet sitt.
Derfor mener jeg at vi bør vurdere nøye hva type lege vi starter diskusoner av denne type med - noen blir ergelige av å ri alle sine kjepphester og husker ikke hvilken de red på sist.
Vi trenger å ha et godt forhold til vår personlige lege, men helt klart at noen sikkert er helt anderledes enn dette, men det føler man vel ?
Men dette er jo min erfaring Marin Grense - jeg tror du kan risikere å utsette deg for øyne som ikke klarer å vurdere din situasjon slik den skal. Pasientens kliniske tilstand er hos mange desverre underordnet kjepphestene.......
Det legene jobber etter idag er jo nettopp at men skal senke Levaxindosen når men etablerer et Liothyronintillegg. Og det er en murvegg.
Det vi snakker om her er mye diskutert på engelske og amerikanske forum, og har vært det lenge. Jeg leste en amerikansk lege uttale at man ikke skulle senke Levaxindosen og at man aldri skulle ta større Liothyronindose enn 5µG. Om man trengte mer skulle man heller ta 5 en gang til. Han forklarte så logisk.
Jeg har glemt hva han heter, men kanskje Nora har det ?
Det er også slik at Liothyronin ikke er vanskelig for tarmen å ta opp. Levaxin blir i heldigste fall 80% tatt opp, men Liothyronin tas alltid opp 100% - uansett hva man spiser.
Denne egenskap utfordrer jo tenkende hoder og - jeg tror det var Dag Viljen - som skrev at man absolutt burde ta Lio sammen med mat. Effekten ble da at opptaket varte lengere - og det er jo nettopp hva mange pasienter har etterlyst : En Liothyronintablett av "slow release-typen".
Men så er det slik at det etablerte endokrinologiske miljø ikke anerkjenner Liothyronin. De sier den ikke virker - så den tabletten blir aldri laget.
Jeg var oppe i en ganske heftig diskusjon med flere leger en gang og en av dem hevdet - uten å bli motsagt - at hvis en lege skrev ut liothyronin så var det fordi man anså det godt for pasientens psyke at denne fikk vilja si !
Ikke fordi det virket på stoffskiftet !
Må si at jeg savnet at iallfall en av dem ville gå imot slike påstander - men det er ofte slike bakenforliggende ufagligheter som avgjør vår skjebene.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
16-04-08, 21:16 #7
jeg er veeeldig enig med deg
Det er jammen viktig å ha et godt forhold til legen sin, men det føles litt slitsomt til tider. Jeg har bestemt meg for å lære mest mulig om lavt stoffskifte slik at jeg kan prøve å få legen til å forstå at vi er en del personer som ikke faller innenfor A4 formatet, dvs i gråsonene av deres normalområder for blodprøvene og ikke føler seg bra. Jeg føler at jeg må lære opp min lege, og heldigvis er vedkommende blitt litt mer forståelsesfull den siste tiden. I dag hadde jeg med meg et par aktuelle artikler dere har tipset meg om og legen sa at jada de skulle leses. Det er da noe - bare synd vi er så mange som må føre den samme kampen.
-
16-04-08, 21:34 #8
Jeg vil absolutt ønske deg lykke til med kampen

Det som også kan være en vanskelighet er jo at dette jo er årsaken til alle sytekoppene. De feilte jo faktisk noe ! Det var ikke bare at de var kvinner gitt !
"Det min eldre meget faglig dyktige og erfaringsrike kollaga eller far fortalte meg om sytekoppene stemmer jo - bare at de uheldigvis feiler noe bagatellmessige greier som fikses med litt thyroxin".
Jaja - noen menn er også sytekopper.
Men det ligger en kjønnsfiksert fornedrelse i denne sykdommen.
Nevn det !
For det tar man sterk avstand fra idag - men jaggu er slikt seiglivet !
Det blir som Tom Lehrer sang om Hitler : He's dead, but he won't lay down.....• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
16-04-08, 22:23 #9
Aha! Lio med mat - takk for tipset! Jeg driver og prøver å komme opp i 20 mcg Lio om dagen, og formen kjennes svingende.. Og det med bare 5 mcg i gangen har jeg heller aldri hørt - nå får jeg begynne å sette alarm 4 g om dagen, så slipper jeg kanskje ubehaget etter inntak også
Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.
Svar med sitat

Bokmerker