Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Jan 2008
    Meldinger
    8

Standard Trenger litt info om liothyronin

Hei hei. Har i tillegg til 75 mikrogr levaxin daglig blitt satt på 10x2 liothyronin daglig. Legen er en mann av få ord, og jeg synes ærlig talt at dette med lavt stoffskifte kan være litt vanskelig å bli klok på. Så derfor noen spørsmål til dere kloke hoder der ute :

Ble satt på liothyronin for å få opp fri t3. Hvorfor er det viktig
    ?
    Hva gjør liothyronin i kroppen? Dvs hvordan merker jeg at den virker?
    Min tsh har gått veldig ned til 0,02 etter start med liothyronin. Er dette normalt?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Kroppens stoffskiftehormon er T3.
    I en fungerende kropp skaffer kroppen seg dette fra to kilder. Kjertelen produserer 20% av mengden kroppen trenger. Resten får kroppen fra å omdanne T4, altså fjerne ett av T4-res jodatomer.

Når kjertelen ikke virker lengere og man kun erstatter kjertelproduksjonen med T4 (Levaxin) så må dette syntetiske hormonet omdannes til T3 før kroppen kan bruke det.
    Omdannelsesprosessen er en enzymvirkende prosess som bare kalles de-iodinasen.
    Om ikke denne prosessen klarer å lage nok T3 til tross for at det finnes nok T4 på lager, så virker ikke denne prosessen like godt på de syntetiske hormonene som dset den gjorde på ditt eget - eller burde ha gjort på ditt eget.
    Da er tia inne til å "juksa" litt.

Liothyronin er syntetisk fremstillt T3.
    Hvis kroppen din kan bruke dette er det jo fint, men ikke alle kan det. (ikke jeg)

Om du har en konstellasjon av at du ikke kan bruke det, så kan du forsøke en av naturthyroxinene. I Norge er Armour best kjent.
    Det fremstilles av kjertler fra gris. Da er alle kjertelproduktene med, også calsitoninet.

På meg låter 75µg som bare en halv dose. Hvorfor tar du så lite ?
    Har du nettopp starta og kjertelen er litt liv i enda ?

Mange leger stusser over at stimuleringshormonet TSH blir null, og øker ikke T4 dosen tilstrekkelig til at kroppen får nok egenprodusert T3.
    Før kom 20% av kroppens T3 fra kjertelen. Nå skal T4 lage det også, og da må det naturlig nok være mer av det - og da går jo TSH ned mot null.

Er dette din problemstilling ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2008
    Meldinger
    8

Standard

Takk for svar.
    Prøvene mine er FRITT T3: 5,9
    tHYROXIN, FRI T4: 17
    TSH: O,O2

Jeg fikk påvist hypo etter fødsel for et år siden. Har økt levaxin gradvis fra 25-50- og til dagens 75 mikrogr daglig.
    Legen ønsket at t3 verdien sklle opp og startet derfor opp med 2x10 liothyronin daglig.
    Føler jeg har mer energi etter oppstart med lio. Er det slik lio virker?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Da virker det på deg, og det er jo bare fint.
    Men for min del synes jeg man burde forsøkt å øke Levxaindosen for om mulig å oppnå det samme.
    Men det er nå min mening.
    Du har jo ikke så høy dose, og det er jo slik at høyere Levaxindose normalt gir høyere T3. De tilfeller den ikke gir høy nok kan en prøve et T3-tilskudd.

Fordelen med at T3 kommer fra T4-dosen er at kroppen får en kontinuerlig forsyning.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn