Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
Tråd: Oppstart av Levothyroxin
-
21-06-07, 13:38 #1
Bruker
- Medlem siden
- Apr 2007
- Sted
- Aberdeen
- Meldinger
- 6
Oppstart av Levothyroxin
Hei
Jeg har nå tatt Levothyrexin i 3 dager (50mg). Og så er mitt spørsmål: Hva kan jeg forvente?
1 Vil jeg legge på meg eller miste vekt?
2 Vil jeg bli dårlig?
3 Hvor fort kan jeg merke noe forksjell?
4 Hva var den første endringen dere merket?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
21-06-07, 14:24 #2
Hei!
Du kan ikke vente noen drastisk vektnedgang sånn plutselig, men mange har gått ned i vekt på riktig dose.
Du kan forvente å måtte justere dosen mange ganger, og en normal dose er ofte rundt 125µg men alt mulig kan forekomme.
Jeg ble endelig varm i føttene, det var det første jeg merket, og ikke sliten-deppa om ettermiddagen når jeg var pumpa.
-
21-06-07, 15:19 #3
Hva du kan forvente er vanskelig å forutse. Noen blir bra kjempe fort ander blir ikke bra i det hele tatt. Tålmodighet er en dyd for de fleste av oss her inne - desverre. Men, mist ikke håpet! De fleste blir gode igen eller nesten tilbake til normalt.
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
21-06-07, 20:22 #4
Jeg gikk på Levaxin i litt over et halvt år og reagerte helt motsatt av det legen forventet. La faktisk på meg 12 kg på den korte tiden. Utrolig frustrerende
Det var den eneste virkningen her.
-
22-06-07, 10:41 #5
Bruker
- Medlem siden
- Apr 2007
- Sted
- Aberdeen
- Meldinger
- 6
Hei og tusen takk for svar.
Uff dette er ikke lett sjønner jeg.
Grunnet til at jeg lurer på disse tingene er at jeg mistenker at jeg kanskje har cøliaki eller intoleranse mot noe hvete/melk eller lingende, men det er jo så vanskelig å skille hva som er hva.
Jeg har kjempet mye for å få disse tyroksintablettene men en stund før jeg fikk dem begynte jeg plutselig å føle meg energisk, våken, kunne bruke hjernen bedre, huden ble bedre, fikk mindre hodepine, muskel/leddsmerter og diare
Så begynte jeg å tenke på hva jeg hadde gjort de siste ukene og det eneste jeg kom frem til var at jeg kun hadde spist rugbrød, ikke noe hvete i det hele tatt. (Vet det er gluten i rugbrød også, men så ble jeg jo ikke helt bra heller, bare bedre)
Dermed så begynte jeg å spise hvete igjen og ble etter 1-2 uker veldig dårlig igjen. Jeg er trett og sløv, magen er oppblåst, går på do 4-8 ganger om dagen, er nedstemt og trist, har kløende utslett overalt og hodebunnen er igjen totaldekket av flass..
Skal fortsette å spise hvete nå for å se om det kan hjelpe med tyroidtablettene. De med cøliaki kan jo ofte være undervektige. Jeg er rimelig normalvektig, litt i overkant kanskje, men trener 3 ganger i uken og spiser rett og passe mengde. Og ingenting endrer seg!For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
22-06-07, 11:02 #6
Mistanke om Cølliaki skal du bare følge opp Såga. Det er like viktige det som stoffskiftesporet.
Levaxin har veldig lett for å ha opptaksproblemer nå tarmen ikke funker eller når du spiser feil mat.
Om jeg forstår litteraturen rett så er ikke Armour like følsom for slikt, så kanskje den er bedre for deg ?
Dette kan også være et "bite seg selv i halen" problem.
Altså at tarmproblemene dine kan bedre seg hvis du hadde fått orden på stoffskiftet - men tarmproblemene vanskeliggjør jo dette...........
Jeg ville forsøkt å tatt Levaxinen med det samme du rakner til - mens du enda ligger i senga - og ventet en time med maten.......
Og håpet på bedring.
Lavt stoffslifte kan også gi slike symptomer, så kanskje du bare må vente. Det tar lang tid å få orden på stoffskiftet.
Laaaaaaang tid......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
22-06-07, 14:01 #7
Det står en artikkel i det velrennomerte bmj (british medical journal, www.bmj.com ) om at 30% av de med cøliaki er direkte ovevektige og går ned på glutenfritt. noe å vise legen hvids han krever at du skal være undervektig.
Gluten er en knet trigger av antistoffene for skjoldkjertelsykdommer, både graves og hashimotos. Cøliaki er en autoimmun sykdom, ikke en tarmsykdom...
For å få en positiv biopsi skal du ha spist minst 21 gram gluten i minst 6 uker før biopsien ellers blir den ofte feil. Forlang prøver og biopsi for cøliaki.
ncf sine sider: www.ncf.no
men ncf er egentlig bare for dem som har positiv biopsi, vi andre som er enda sykere enn dem av gluten men ikke har noen diagnose er helt utenfor den foreningen....de fleste av dem spiser hvetestivelse, noen som vi som er veldig følsomme overhodet ikke tåler. de har det vel mer i tarmen, og vi i hele kroppen. mine føtter forsvinner liksom hvis jeg får i meg gluten og derfor gidder jeg ikke å spise det.
Hvis du ikke tåler gluten blir det neppe bedre på levaxin.
-
22-06-07, 15:56 #8
Bruker
- Medlem siden
- Apr 2007
- Sted
- Aberdeen
- Meldinger
- 6
Hei
Jeg fikk faktisk tatt blodprøve til sjekk av cøliaki sist torsdag. Samlet nettopp sammen alt motet jeg hadde og ringte og fikk prøvesvarene. De kunne opplyse meg om at prøven var negativ og alt er helt fint...
Jeg vet ikke hvilke(n) prøver de tok så jeg tror jeg tar en tur innom å får en kopi av prøvesvarene i morgen. Burde vel være fornøyd med resultatet, men vet dessverre at denne prøven ikke er helt til å stole på, bare en indikasjon.
Da får vel planen være å ta tabletten før jeg står opp som anbefalt. Takk n'Finn. Og så får jeg vente å se hva som skjer. Det kan vel hende jeg blir kvitt alt dette med tyroidtablettene også...
Ellers så er jeg rimelig klar for å kutte ut gluten også en stund for å se om det hjelper egentlig...For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
22-06-07, 16:07 #9
På cøliakiforumene er det plenty av mennesker som ikke hadde positiv blodprøve og som hadde positiv biopsi.
og plenty som ikke hadde positiv biopsi som har valgt å spise glutenfritt resten av livet fordi de har tydelige symptomer.
Forkere sendte blodprøver fra pasienter med cøliaki til 10 forskjellige lab i USA, og halvparten av resultatene var negative.....mange lab har en for høy cutoff.
Prøvene de tar her en Ttg Tissue transglutaminase, eller vevstransglutaminase som er den nyeste prøven samt antigliadin- antistoff. man må samtidig måle totalt IGA fordi disse prøvene er IGA-type antistoffer og hvis man har IGA-mangel som mange har så må man kjøre IgG-varianten av disse.
Hos en el mennesker blir ikke disse prøvene positive før de har hatt cøliaki i flere år....så helt sikkert er ikke prøven enda man har flate eller manglende tarmtotter.
Det fins også flere prøver, slik som endomysium-anttistoff som ofte først dukker opp når alle tottene er helt borte, samt noen andre.
Og noen patologer aner ikke hvordan man skal tolke biopsiene og forlanger fremdeles at alle totter skal være vekk.
Cøliaki er også flekkvis, og i england har man et sted begynt å ta minst 12(!) biopsier fra forskjellige steder i tynntarmen ellers så kan man være uheldig og få feil resultat.
-
22-06-07, 16:09 #10
Riktig at blodprøven ikke slår ut i alle tilfeller. Hvis du kommer til at du vil være sikkrere, så tar de også såkallt tynntarmsbiopsi. Denne er sikker.
Det er ikke noe vits i å stresse magen med å spise saker du mistenker på en stund. Stoffskiftet tar minst flere måneder før bedrer seg......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Nye blodprøvesvar etter oppstart på Liothyronin
Av Marin Grense i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 8Siste melding: 16-04-08, 22:23 -
Kvalme som følge av oppstart på Levaxin?
Av vekten02 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 15Siste melding: 27-03-08, 12:58 -
Oppstart på Levaxin
Av mohaienne i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 29Siste melding: 07-06-07, 09:27
Svar med sitat
Bokmerker