http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...ms_7683332.svd

Imorgon publiceras en biobankstudie från Umeå universitet där blodprover från gravida kvinnor analyserats. I denna studie kan vi se att risken för multipel skleros (ms), en allvarlig neurologisk sjukdom, minskar markant hos de med höga nivåer av D-vitamin i blodet. Sedan tidigare finns en liknande studie från USA på män som visar på samma sak, samt ytterligare en som visar att kvinnor som tagit tillskott av D-vitamin har en minskad risk för ms. Förutom att skydda mot ms verkar även D-vitamin enligt stora och välgjorda studier skydda mot barndiabetes och tjock- och ändtarmscancer. Detta utöver den välkända kopplingen mellan D-vitamin och skelettet.
Det gränsvärde i blodet som Livsmedelsverket anger må vara tillräckligt för att förhindra engelska sjukan, men räcker inte för att skydda mot de allvarliga sjukdomarna ovan.

I stället för de 50 nano-mol per liter som nu rekommenderas, visar flera studier att minst 75 nano-mol per liter krävs för att uppnå önskad skyddseffekt. Det verkar även som att nivåerna behöver hållas höga under hela livet. För att nå upp till denna högre nivå krävs det motsvarande 25 vanliga D-droppar per dag till hela svenska befolkningen, under hela livet. Detta är visserligen fem gånger så mycket som barn tar i dag, men ändå helt ofarligt för alla över ett års ålder enligt de flesta bedömare. I Finland har man nyligen tagit ett första lovande steg, och rekommenderar D-vitamintillskott upp till 18 års ålder. Dosen är dock fortfarande alldeles för låg och förmodligen krävs som sagt tillskott även till vuxna.

I studien om D-vitamin och ms som publiceras på tisdagen verkade det även som att nivåerna av D-vitamin sjunkit gradvis i befolkningen under de senaste decennierna. Detta sannolikt på grund av att vi spenderar allt mindre tid utomhus, samt skyddar oss mot solen.