Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    10

Smile Hjælp en nybegynder....

Hej alle her i forummet
    Jeg er en kvinde på 46 år fra Danmark
    Jeg har været her i et lille stykke tid, og luret med i trådene....
    Og fået læst en hel del af det der står her...
    Og jeg har da lært af det, at det ikke er mig der er hypokonder/helt tosset.
    Jeg fik konstateret for lavt stofskifte i oktober måned sidste år.
    Gik til lægen fordi jeg troede jeg havde fået alzheimers. På grund af, at jeg var så "blondinedum".
    Og er nu stabil og velbehandlet med medicinen (ifølge lægerne).
    Har lige været henne og få taget blodprøver igen. Og der var mine tal TSH: 1,48 og FT4: 16,7. Og han sagde at T3 så fint ud.
    Ved den 1 blodprøve sidste år var TSH på 56. Kan ikke lige huske de andre tal.
    Og fik så eltroxin og tager nu 100mg om dagen
    Der fandt de også ud af, at jeg havde forhøjet blodtryk. Så jeg tager også blodtryksmedicin nu.
    Fik et apparat med hjem og gennemsnittet var så 160/110.
    Jeg har haft depressioner ad flere omgange, så jeg tager fast medicin for det.
    Og for en del år siden, fandt de ud af, at jeg manglede B12
    Så der får jeg betolvex for nu..
    Så jeg tager en del medicin nu:
    Om morgenen tager jeg:
    100 mg Eltroxin
    10 mg Enalapril (blodtryk)
    2 mg betolvex (B12)
    4 mg Edronax (depression)

Aften:
    2 mg betolvex (B12)
    4 mg Edronax (depression)
    45 mg Mirtazapin (depression)

Nå men tilbage til stofskiftet, så havde jeg hukommelsesbesvær, vægten steg, (jeg var en af dem, der før ikke kunne tage på, så det var jo kun et plus)(men har så i stedet en ordentlig fedtklump på maven nu :( ), Var meget træt. Og general tør hud men hård skallende hud nogle steder. Ondt i leddene, så jeg næsten ikke kunne ligge ned og sove. Kunne ikke find ro. Hævelse omkring øjnene, vand i benene, fingre/hænder hæver. Hård/tynd mave. Sløren for øjnene. Mistet hår. Kuldefølelse...
    Mine symptomer blev så bedre efter start på medicinen.
    Men jeg døjer nu tit med krampe i tæerne.
    Jeg ryster stadig på hænder og ben ind imellem. (her på det sidste er det endda blevet værre igen)
    Jeg ryster så meget, at man kan se mine ben de dirrer/ryster. Og mine hænder(når de ryster) kan jeg ikke holde på en kop kaffe, uden jeg er ved at ryste kaffen ud af koppen.
    Jeg er meget træt og mangler energi nogle gange.
    Har stadig tør hud, og har nogle steder hvor det er tykt og skallende. (øverst på det ene øre, den ene albue og på fingrene kommer og går det).
    Har rillede skøre negle (Jeg har gelenegle nu, super godt til at gemme de grimme negle. Man kan selv købe et startsæt og lave det selv. Ellers kan det godt blive dyrt i længden).

Ja pt er jeg arbejdsløs og har været det i et år. Firmaet lukkede den afd jeg var i.
    Så jeg har ikke prøvet, at have arbejde efter det er blevet konstateret....

Jeg har læst rundt omkring, at det mere er "normalt", at have lavt blodtryk i forbindelse med lavt stofskifte.
    Men jeg har jo højt, så jeg har ikke kunnet finde noget om det?
    Også ang det med, at jeg ryster så voldsomt, på hænder og ben?
    Det er jo lidt flovt, når man har været på kursus blandt fremmede.
    Sist endret av salts; 13-07-11 kl 15:33

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Hjælp en nybegynder....

Fra Mary J Shomon ”Living well with Hypothyroidism:

Hjerte/blodomløp:
    Både høyt og lavt blodtrykk
    https://www.stofskifteforum.dk/showt...?t=8497&page=2
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    10

Super mange tak for linket
    Man kan nogle gange stirre sig blind, når der er så mange tråde.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Skjelvinger er et typisk nevrologisk symptom. Man kan få nevropati av hypothyreose (det vet nok ikke legen din). Du skriver at du har kramper mellom tærne. Er du sikker på at det er kramper? Jeg plages nemlig av en krampelignende smerte mellom fingre og tær, og tror det er nervopati (jeg skjelver også, særlig når jeg strammer musklene, som når man holder en kaffekopp). Du kan lese mer om det her.

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Skjelvinger er et typisk nevrologisk symptom. Man kan få nevropati av hypothyreose (det vet nok ikke legen din). Du skriver at du har kramper mellom tærne. Er du sikker på at det er kramper? Jeg plages nemlig av en krampelignende smerte mellom fingre og tær, og tror det er nervopati (jeg skjelver også, særlig når jeg strammer musklene, som når man holder en kaffekopp). Du kan lese mer om det her.
    Tak for svar
    Det er i tæerne og ikke imellem tæerne, at jeg får krampe.
    De/den tå/tæer som jeg får krampe i, bliver stiv og buer opad. Og det hjælper kun at jeg stiller mig op og går lidt rundt. Og overdriver bukket ved tæerne, når man går (håber du forstår hvad jeg mener).

Og tak for linket

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Hjælp en nybegynder....

Hej med dig Du er (i hvert fald) ikke hypokonder!

Sitat Opprinnelig skrevet av salts Vis post
    Jeg fik konstateret for lavt stofskifte i oktober måned sidste år.
    Gik til lægen fordi jeg troede jeg havde fået alzheimers. På grund af, at jeg var så "blondinedum".
    Og er nu stabil og velbehandlet med medicinen (ifølge lægerne).
    Har lige været henne og få taget blodprøver igen. Og der var mine tal TSH: 1,48 og FT4: 16,7. Og han sagde at T3 så fint ud.
    Ved den 1 blodprøve sidste år var TSH på 56. Kan ikke lige huske de andre tal.
    Og fik så eltroxin og tager nu 100mg om dagen
    Sædvanligvis får man ikke et TSH på 56 fra dag til dag. Det ville ikke overraske mig, hvis du har været længe undervejs, og ligeledes længe undervejs - har hormonmangel forårsaget adskillige skader på din krop - og sind. Det ville slet ikke overraske mig, hvis alle dine helseproblemer inkl. depressionen, stammer fra lavt stofskifte.

Har din læge overhovedet forsøgt at finde ud af årsagen til det høje TSH/hypothyreose? Fik du målt TPO-antistoffer (og jod i døgnurin hvis der ingen antistoffer var)? Har du en hævet hals/struma?

Med hensyn til de nyeste "fine" blodprøveresultater bør man være opmærksom på, at så "avanceret" en TSH-56-hypothyreose kan overhovedet ikke bedres af 100 mcg Eltroxin over sølle 12 måneder. Det vil tage år, forudsat at behandlingen virker, før symptomerne bliver færre og færre, til de fleste af dem forsvinder helt. Men så længe din læge tror mere på tal end på symptomerne/klinik og tilpasser behandlingen tal i stedet for tilstanden/symptomer, kommer du ikke videre. Det er fandeme barske ord, men nødvendige. Specielt da det er ikke håbløst og du kan blive bedre. Men det forudsætter at du læser og lærer alt du kan komme i nærheden af om denne satans sygdom. Din læge ved øjensynligt ikke ret meget om lavt stofskifte, så ham/hende kan du ikke regne med at få noget særligt ud af.

Det vigtigste pt er, at du skaffer dig et overblik over din tilstand og til det skal du bruge dine blodprøveresultater tilbage fra Adam og Eva. Du har RET til at kræve dine egne tal udleveret på skrift. Du er nødt til at forlange alle de udskrifter af alle dine laboratorie-prøver du har været til, så længe som muligt tilbage i tiden. Men husk at lidt er bedre end ingenting, så fortvivl ikke hvis det viser sig, at din læge først er kommet ud af starthullerne så sent, at der faktisk ikke foreligger ret meget i din journal. Det ved jeg ikke. Det ved du bedre end jeg.

Det er så din "opgave nr. 1": skaffe afskrifter af blodprøveresultater og poste dem her i tråden.

Det kan ikke nytte, at forholde sig til alt det du skriver på en gang. Det bliver både og jeg (og dem som læser med) kun forvirrede af fordi det er så sammensat og er vokset "lag-på-lag" over lang tid. Lad os tage en ting ad gangen, hvilket også gør det lettere at huske senere hen, hvad der er brug for at huske for din fremtidige vej mod bedre helse.

Den vigtigste mantra for alle ramt af hypothyreose - som ønsker sig tilbage til et bedre helbred og selv gør noget ved det (som du jo gør ved at komme her) er - TTT. Det betyder: Ting Tager Tid og det kan ikke nytte at presse noget igennem - hverken virkningen af behandling eller egne forventninger. Ting Tager Tid og du kan lige så godt begynde at lære det fra dette øjeblik.

Men en ting kan jeg anbefale dig allerede nu:

Sitat Opprinnelig skrevet av salts Vis post
    Og for en del år siden, fandt de ud af, at jeg manglede B12
    Så der får jeg betolvex for nu..
    Jeg ved ikke hvem betaler for din medicin, men går ud fra at det gør du selv, med/uden tilskud (?). En tablet Betolvex koster dkr. 1,74 og ved 2 tabletter/dag er prisen dkr. 3,48/dag; ca. dkr 108/md. Den indeholder 100 mcg Cyanocobalamin der er ikke så effektiv, og i tabletform er det nærmest sikkert, at du får ikke ret meget (om noget overhovedet) B12-vitamin ud af dette tilskud. Det er mere reglen end undtagelsen, at de fleste med B12-mangel også lider af for lidt mavesyre og derfor preller B12-tabletter af dem uden effekt.

Gå hellere på Bigvits.co.uk og køb Methyl B-12 Methylcobalamin. Det er nok den bedst biologisk optagelige B12-forbindelse. Det er smeltetabletter du blot skal lægge under tungen og vente til tabletten har opløst sig selv. Optaget gennem mundens slimhinder, styrer B12 udenom mave-/tarmsystemet og derved gør gavn, hvor den skal gøre det, uden tab undervejs. Styrken er 1000 mcg pr smeltetablet og prisen er ca. dkr. 0,75 - dvs. 1 kr lavere for 10 gange mere indholdsstof end i Betolvex til 1,74. For ca. dkr 75 + porto har du B12 nok til 100 dage. Du kan ikke blive overdoseret af 1000 mcg Methylcobalamin.

Der findes også andre, tilsvarende produkter, men "Jarrows Formula" er en pålidelig producent, kvalitet er fin og prisen er til at betale. I og med at Bigvits.co.uk sælger fra England (indenfor EU), er det fuldstændig lovligt at handle der og du må ikke afkræves hverken told eller moms af det danske toldvæsen.

Om du har brug for mere end en tablet/dag vil fremgå af dine blodprøver (tilbage til Adam og Eva) og det er også vigtigt at finde ud af OM du fik en vurdering af årsager til din B12-mangel. Eller om lægen nøjedes med at konstatere mangel og gav dig recepten, uden at bekymre sig om årsagen.

Det er så din "opgave nr. 1": skaffe afskrifter af blodprøveresultater og poste dem her i tråden og udskifte Betolvex med B12-smeltetabletter. Håber du kommer i gang og at du vil straks påbegynde træningen i "TTT" (Ting Tager Tid)

Det er sommertid og derfor langt færre erfarne brugere på forummet end i resten af året. Håber alligevel at flere kommer med kommentarer og deler af egne erfaringer. Men det er din opgave at "holde liv" i din tråd, så meld tilbage med jævne mellemrum og din sag vil ikke blive glemt.

God arbejdslyst
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hej med dig Du er (i hvert fald) ikke hypokonder!

Sædvanligvis får man ikke et TSH på 56 fra dag til dag. Det ville ikke overraske mig, hvis du har været længe undervejs, og ligeledes længe undervejs - har hormonmangel forårsaget adskillige skader på din krop - og sind. Det ville slet ikke overraske mig, hvis alle dine helseproblemer inkl. depressionen, stammer fra lavt stofskifte.

Har din læge overhovedet forsøgt at finde ud af årsagen til det høje TSH/hypothyreose? Fik du målt TPO-antistoffer (og jod i døgnurin hvis der ingen antistoffer var)? Har du en hævet hals/struma?

Med hensyn til de nyeste "fine" blodprøveresultater bør man være opmærksom på, at så "avanceret" en TSH-56-hypothyreose kan overhovedet ikke bedres af 100 mcg Eltroxin over sølle 12 måneder. Det vil tage år, forudsat at behandlingen virker, før symptomerne bliver færre og færre, til de fleste af dem forsvinder helt. Men så længe din læge tror mere på tal end på symptomerne/klinik og tilpasser behandlingen tal i stedet for tilstanden/symptomer, kommer du ikke videre. Det er fandeme barske ord, men nødvendige. Specielt da det er ikke håbløst og du kan blive bedre. Men det forudsætter at du læser og lærer alt du kan komme i nærheden af om denne satans sygdom. Din læge ved øjensynligt ikke ret meget om lavt stofskifte, så ham/hende kan du ikke regne med at få noget særligt ud af.

Det vigtigste pt er, at du skaffer dig et overblik over din tilstand og til det skal du bruge dine blodprøveresultater tilbage fra Adam og Eva. Du har RET til at kræve dine egne tal udleveret på skrift. Du er nødt til at forlange alle de udskrifter af alle dine laboratorie-prøver du har været til, så længe som muligt tilbage i tiden. Men husk at lidt er bedre end ingenting, så fortvivl ikke hvis det viser sig, at din læge først er kommet ud af starthullerne så sent, at der faktisk ikke foreligger ret meget i din journal. Det ved jeg ikke. Det ved du bedre end jeg.

Det er så din "opgave nr. 1": skaffe afskrifter af blodprøveresultater og poste dem her i tråden.

Det kan ikke nytte, at forholde sig til alt det du skriver på en gang. Det bliver både og jeg (og dem som læser med) kun forvirrede af fordi det er så sammensat og er vokset "lag-på-lag" over lang tid. Lad os tage en ting ad gangen, hvilket også gør det lettere at huske senere hen, hvad der er brug for at huske for din fremtidige vej mod bedre helse.

Den vigtigste mantra for alle ramt af hypothyreose - som ønsker sig tilbage til et bedre helbred og selv gør noget ved det (som du jo gør ved at komme her) er - TTT. Det betyder: Ting Tager Tid og det kan ikke nytte at presse noget igennem - hverken virkningen af behandling eller egne forventninger. Ting Tager Tid og du kan lige så godt begynde at lære det fra dette øjeblik.

Men en ting kan jeg anbefale dig allerede nu:

Jeg ved ikke hvem betaler for din medicin, men går ud fra at det gør du selv, med/uden tilskud (?). En tablet Betolvex koster dkr. 1,74 og ved 2 tabletter/dag er prisen dkr. 3,48/dag; ca. dkr 108/md. Den indeholder 100 mcg Cyanocobalamin der er ikke så effektiv, og i tabletform er det nærmest sikkert, at du får ikke ret meget (om noget overhovedet) B12-vitamin ud af dette tilskud. Det er mere reglen end undtagelsen, at de fleste med B12-mangel også lider af for lidt mavesyre og derfor preller B12-tabletter af dem uden effekt.

Gå hellere på Bigvits.co.uk og køb Methyl B-12 Methylcobalamin. Det er nok den bedst biologisk optagelige B12-forbindelse. Det er smeltetabletter du blot skal lægge under tungen og vente til tabletten har opløst sig selv. Optaget gennem mundens slimhinder, styrer B12 udenom mave-/tarmsystemet og derved gør gavn, hvor den skal gøre det, uden tab undervejs. Styrken er 1000 mcg pr smeltetablet og prisen er ca. dkr. 0,75 - dvs. 1 kr lavere for 10 gange mere indholdsstof end i Betolvex til 1,74. For ca. dkr 75 + porto har du B12 nok til 100 dage. Du kan ikke blive overdoseret af 1000 mcg Methylcobalamin.

Der findes også andre, tilsvarende produkter, men "Jarrows Formula" er en pålidelig producent, kvalitet er fin og prisen er til at betale. I og med at Bigvits.co.uk sælger fra England (indenfor EU), er det fuldstændig lovligt at handle der og du må ikke afkræves hverken told eller moms af det danske toldvæsen.

Om du har brug for mere end en tablet/dag vil fremgå af dine blodprøver (tilbage til Adam og Eva) og det er også vigtigt at finde ud af OM du fik en vurdering af årsager til din B12-mangel. Eller om lægen nøjedes med at konstatere mangel og gav dig recepten, uden at bekymre sig om årsagen.

Det er så din "opgave nr. 1": skaffe afskrifter af blodprøveresultater og poste dem her i tråden og udskifte Betolvex med B12-smeltetabletter. Håber du kommer i gang og at du vil straks påbegynde træningen i "TTT" (Ting Tager Tid)

Det er sommertid og derfor langt færre erfarne brugere på forummet end i resten af året. Håber alligevel at flere kommer med kommentarer og deler af egne erfaringer. Men det er din opgave at "holde liv" i din tråd, så meld tilbage med jævne mellemrum og din sag vil ikke blive glemt.

God arbejdslyst
    Tak for svar
    Ja, det er en del info jeg har givet.... og prøvede da også, at skære det lidt ned.
    Men så går en del info tabt.
    Jeg fik konstateret Depression allerede i 1999, hvor jeg så har haft nogle perioder der efter.
    Og når man har haft nogle perioder, så bliver det mange gange kronisk. Så man skal tage medicinen resten af livet(det var min egen beslutning)
    Min B12 mangel fik jeg også konstateret for ca 10 år siden.
    Ja, jeg bruger en del penge på medicin....men jeg kommer da hurtigt op på det højeste tilskud.
    Da noget af medicinen er meget dyr...
    Så det er "kun" 1 gang om året, at jeg betaler en formue.
    Jeg må få noget ud af mine betolvex, for jeg kan straks mærke det, hvis jeg har glemt at købe eller tage dem.

Netop grundet læsning herinde, så tog jeg en personlig konsultation for, at få et udskift af alle mine tal og få svar på hvorfor jeg har fået det. Da jeg skulle have svar på denne blodprøve. Men den praktikant jeg var inde hos. Han var så forvirret og stresset. Så jeg kom kun ud med et udskift for mine sidste tal. Og jeg fik ikke ordentlig(læs ingen) svar på mine spørgsmål.
    Men jeg har tænkt mig, at få en samtale med lægen. Når hun kommer tilbage fra ferie....
    Så kan jeg få et udskift der...
    Og snakke med hende om al det medicin jeg tager.
    For de(forskellige sygdomme) har jo mange af de samme symptomer.

Jeg vil prøve at kigge på de B12'er som du har skrevet om

Jeg har læst din tråd, og må sige, at du har da også haft dit, at slås med :(
    Man siger jo at "det man ikke dør af, bliver man stærkere af.
    Så du må da være en meget stærk person ;)

Ja, jeg var også først inden om netdoktor.
    Og opdagede også, at der ikke var særlig gang i den.
    Og så et link hertil...
    Det kunne jo være et af dine
    Det er super godt, at jeg har fundet dette forum.
    Så man kan dele erfaringer og andet
    For når man lige har fået det konstateret hos lægen..
    Så tror man jo, at piller "bare" lige skal virke...
    Så er det iorden...
    Men det er det jo for de fleste ikke...

Lignende tråder

1. Hjælp til blodprøveresultater
    Av Cirkeline i forumet Presentasjoner
    Svar: 27
    Siste melding: 17-09-10, 15:15
  2. Hjælp.. What to do
    Av Annette-S i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 4
    Siste melding: 11-01-10, 21:45
  3. ny-hjælp til blodprøver
    Av lollipop1961 i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 08-06-09, 13:21
  4. Endelig hjælp!
    Av Nocturne i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 03-12-07, 14:56

Bokmerker

Regler for innlegg