Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
Tråd: Elisabeths brød
-
20-07-10, 16:15 #1
Elisabeths brød
Elisabeths brød
3 dl frø/nøtter f. eks. hasselnøttkjerner, mandler, sesamfrø - males fint i f. eks hurtigmikser
3dl glutenfri havre - males fint
500 g glutenfritt mel (blanding av Jyttemel, Bokhvetemel, Amaranth, Teff, Quinoa, ev. 1 pakke Semper grov mix )
1 ss carobpulver (Johannesbrødkjernemel) – kan sløyfes
1 s salt (1 ss fruktose, honning eller lønnesirup - kan sløyfes)
Litt gjær, max 1⁄4 - 1⁄2 pakke – ved Candida, prøv bakepulver
1 ss Fiberhusk (Psylliumfrøskall) - røres i 2 dl lunkent vann og la det stå i 5 min
1 dl god, kaldpresset olje, (raps/oliven)
1 egg (kan sløyfes) 4-5 dl lunkent vann som gjæren røres ut i (ca 37 grader) – i tillegg til de 2 dl til fiberhusk
Alt blandes i kjøkkenmaskin og skal bli en fuktig blanding, som tykk grøt. Kan helles i brødform (henger ikke så godt sammen). Det beste er å legge deigen med skje (dyppet i varmt vann) på stekebrett til rundstykker. Nok deig til to små brød, eller ett stort og noen rundstykker, eller mange rundstykker.
Siden deigen er så myk vil rundstykkene bli nokså flate. De egner seg godt til å dele i to og fungerer da som brødskiver. Tines i brødrister. Fint å fryse og ta ut så mange man trenger. Har da alltid ferskt brød. Brødet egner seg ikke så godt til lengre oppbevaring i romtemperatur
Kan oppbevares lengre kjølig.
Settes til heving i ovn ved 30-50 grader i ca 20 minutter Øk temp til ca 200 grader og stek rundstykker videre til lett brune og gjennomstekt (prøv med stikkepinne) – 15-20 minutter, alt etter størrelsen Brød stekes videre 25-30 minutter. Prøv deg frem. Hvis du bruker bakepulver trenger du ikke heve.
Næringsinnholdet i amaranth, teff og quinoa er helt unikt. Her får du proteiner, fett og karbohydrater i en flott sammensetning. I tillegg til mange nødvendige vitaminer og mineraler.
--------
Jeg har bakt denne oppskriften flere ganger, som små rundstykker. Og har oppi forskjellig, mye knust linfrø i stedet for nøtter for eksempel. Kjempegode.
Spennende det du skriver om at kanskje hvete kan tåles ved spesiell håndtering
Sist endret av Mod; 30-03-11 kl 10:34 Begrunnelse: Lenk tilføyd
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
10-10-12, 19:38 #2
Sv: Elisabeths brød

Rundstykkene er ferdig og jeg har allerede smakt, nydelig.

Hadde Amaranth mel som holdt på å gå ut på dato og søkte etter en oppskrift å bruke den i. Det blir ikke siste gangen, jeg baker disse. Brukte kun jyttemel i tilegg. Nøtter, masse linfrø (knuste) og valnøtter. En eggeplomme, tåler ikke hviten, bakepulver , og pluss det som var foreslått i oppskriften.
Så da er den med i min oppskriftsbok. Syns det er så fantastisk at den smaker så goooooodddt.

Takk
Hashimoto's med anti-TPO over 3500 i 2000.
Brukt levaxin over 10 år, ikke frisk. Prøver nu Thyroid og cortef.
Lignende tråder
-
Hva spiser dere i stedet for brød
Av cathrin i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 15Siste melding: 07-04-15, 01:33 -
Bedre uten brød
Av Vigdis i forumet Bøker om kostholdSvar: 16Siste melding: 21-11-10, 19:16 -
Lav karbo brød
Av usikker i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 0Siste melding: 12-11-09, 23:28 -
Lav karbo brød
Av usikker i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 0Siste melding: 12-11-09, 23:28
Svar med sitat
Bokmerker