Viser søkeresultater 21 til 25 av 25
Tråd: KELP
-
18-04-08, 17:00 #21
Så det du sier er at jeg ikke burde prøve en gang?
Opprinnelig skrevet av n`Finn
mulig at det bare er meg som er litt mindre begavet her, men jeg har ikke en skikkelig forståelse av problemet eller behandlingen ennå..
Takk
-
18-04-08, 19:31 #22
Jeg vet om tre-fire personer på forumene som ble bedre etter at de begynte med jod, mens mange mange ble dårlige etter at de prøvde noe med jod.
Jeg selv ble ganske dårl etter at jeg prøvde bare fem multivitamintabletter (en hver dag i fem dager)
Ble ikke bedre før jeg begynte med selenkapsler.
det er ganske store mengder jod i kelp, mens små mengder sannsynligvis tåles av en del av oss.
-
10-10-09, 11:39 #23
Sv: KELP
Jeg må få tipse om siden www.diett.no Der kan man plotte inn det man spiser, evt det man pleier å spis. Og få beregnet næringsinnholdet i maten, og om man ligger innenfor eller utenfor de anbefalte dosene, selv om de også sikkert kan diskuteres : )
Ikke så veldig stolt av å fortelle at jeg knapt spiser fisk. Har alltid også vært forsiktig med saltet, spiser lite ferdigmat m salt. Har noe lavt stoffskifte, men uten anti stoffer, og Finn gjorde meg bl.a oppmerksom på det med jod, og ikke mist vit D3. Jeg har tatt kelp i større doser nå, og føler meg så mye bedre! Men mitt "sykdomsbilde" hører nok til de mitt mer sjeldne, hovedregelen er nok d Finn og de andre forklarer vedr bruk av kelp/jod. Må ellers få nevne at jeg er så smått i gang med sterk vit D3 behandling, tips og rådene fra dere her har vært så nyttige
-
10-10-09, 11:55 #24
Betydningen av en passende Jod-mengde er nok oversett idag.
Det er opplest og vedtatt at vi får nok - så da blir ingen kontrollert.
Ikke engang de som er kommet i en stoffskiftesituasjon.
Det må jo høre med i en diagnosesituasjon å vite om kjertelen har en passende mengde "deler" å produsere noe med ?
Situasjonen er som den er, og vi får sikkert ikke gjort noe med den - så derfor vil jeg jo oppfordre alle som har lave fT4-målinger - og som har negative funn av antistoffer om å bla.a. måle jod neste gang.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-10-09, 12:14 #25
I gamle dager var det mye jodstruma i tyskland og alle mellomeuropeiske land. Så ble man oppmerksom på det, og påbød jod i salt. Men så dukket det opp jod i dyrefor og altmulig, spesielt fordi de begynte å tilsette enorme joddoser til dyrefor pga kugalskap.
Danske forskere hadde et stort forsøk hvor de sammelignet to byer i danmark hvor de ga folk forkjellige joddoser, husker ikke helt hvordan men det var vel via saltet, og den byen som fikk mest jod , der hadde de mest autoimmune thyreoideasykdommer, hypo og graves, kanskje også autonome knuter, husker ikke helt. det sistnevnte er helt for jævlig siden man føler seg helt dårlig og blodprøvene er fine og legen ikke tror en.
I tyskland fikk også mange hashimotos og toksiske knuter osv av all joden. Mange er på det veldig travle ht-mb forumet.
I tillegg så gjøre legene alt verre ved å automatisk gi pasienter jodtabletter ved mistanke på lavt stoffskefte, i den tr at man mangler jod, mens det motsatte er tilfellet. Men det var jo slik før, at tyskerne hade jodmangel...
De har også en kombitablett av t4 og jod.
dette forverrer autoimmun stoffskiftesykdom og trigger antistoffene ekstra mye.
Det er skrevet mase på forumet og de anbefaler alle å skifte vekk fra slike leger som gir dem jod.
Det er også store mengder jod i egg, ost, melk, nå også kjøtt og grønnsaker tror jeg.
De kom også fram til at franske matvarer, østeropeiske og tyrkiske ikke er tilsatt ekstra jod. Så følsomme er de at de blir dårlige av tyske matvarer.
Her en lang tråd om jodprophylaxe http://www.ht-mb.de/forum/showthread...hlight=jodsalz
en del linker, her en om melk som jo var nevnt i posstingen ovenfor: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19398055 som sier at eu-bestemmelsene gir 10-20 ganger for mye jod i kufor i forhold til hva det burde være. (og da går de ut ifra 100-300 µg som optimalt, noe som kan være alt for mye for sensitive personer)
forresten så ble jurene til kuene før alltid vasket med et desinfeskjonsmiddel med en mengde jod, og slik kom jod i melka.
Men nå har ikke det vært brukt i noen år slik at jodinnholdet i melka kommer fra foret. Vet ikke hvor mye det er i norsk melk, og i norsk kufor. Saltslikkesteinene er vel også tilsatt jod.
en del legemiljøer og endokrinologmiljøer ivrer også etter å stadig åke jodtilførselen til den generelle befolkningen, enda det ikke fins jodmangel lenger (definert med jod i urin mindre enn 50 µg om dagen). Det er nesten religiøst.
http://www.ht-mb.de/forum/showthread...34#post1865534Sist endret av nora; 11-10-09 kl 12:43
Lignende tråder
-
Hvorfor blir noen så dårlige av jodtilskudd (kelp, m.fl)?
Av Siri Ann i forumet Mineraler (øvrige)Svar: 25Siste melding: 20-01-13, 15:44 -
KELP
Av pling i forumet Mineraler (øvrige)Svar: 26Siste melding: 18-04-08, 19:31 -
Jodtest, kelp og nye prøvesvar
Av Yvette i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 13-08-05, 19:59
Svar med sitat

Bokmerker