Viser søkeresultater 21 til 30 av 32
Tråd: B-12 og hypotyreose?
-
04-03-10, 11:31 #21
Sv: B-12 og hypotyreose?
Ny på forumet her med har noen år som hypo med antistoffer og "studier" bak meg.
Begynte for en tid tilbake og lese mye om B-ene siden jeg fikk veldig høye B12 verdier etter injeksjoner. B-vitaminer er vannløselige og det kroppen ikke trenger kommer ut med urin. Du vet du har fått nok når urinen blir GUL. (virkelig skremmende gul) Man merker ikke dette så godt når man får injeksjoner. Jeg synes injeksjonene ble for mye pes og bruker nå et godt multivitaminmineralkomplex i bunnen med alle de 11 B-ene. Tar dette om morgenen 1 time etter tyroxin da det inneholder litt kalsium. Om urinen blir gul har jeg fått nok B-er for dagen. Blir urinen ikke gul tar jeg et B-50 kompleks til lunsj. Måler B i blod 1 g/årlig. Mine B12 ligger nå i overkant av 1000 g det er der jeg bør være. (Øvre ref. hos de fleste laboratorier ligger på 650) Er man veldig lav (lav etter min erfaring er fra ca. 220-250) gir injeksjoner mest punsj. Nest beste er sugepiller i formen methylcobalamin. Ikke syntetisk B12 - helst kapsler før tabletter - absorberer bedre. B12 er ikke giftig spesielt ikke om det taes sammen med andre B-er og da spesielt B6. Man får som regel nok med tilskudd av alle B-ene men B6 kan være litt tricky. B6 må konverteres til pyrodexal-5-phosphate i kroppen. Ikke alle gjør denne konverteringen og man må da benytte den allerede konvertert form for å benytte seg av den. En ting til: Ikke alltid like lett å se om viaminer/mineraler er vann-eller fettløselige - lagres eller kommer ut. Om man skulle glemme det oppgies stort sett med noen unntak vannløselige som ikke lagres i mg eller mcg - fettløselige i iu.
-
04-03-10, 11:55 #22
Sv: B-12 og hypotyreose?
Jeg lurer på en ting angående B vitaminer: Folat, er ikke det B6? Og der på min står det 41.6 og stjerne, referanseverdier 6-24. Mener å ha lest at det ikke er bra å ha for høy folat, tarmkreft etc. Noen som vet noe mer? Så jeg vingler frem og tilbake om jeg skal ta Bvitamin kompleks eller ikke (har en Solgar med mange Ber). I allefall tenkte je gå skaffe meg sugepiller methylcobalamin, altså B12. Jeg bør vel ta Bvitaminer, siden binyrene slurrer.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
04-03-10, 13:37 #23
Sv: B-12 og hypotyreose?
B6 er pyridoxin - B9 er folsyre.
Men jeg prøvde å søke litt på forhøyet folatprøve og fant flere legesvar som ikke sa noe konkret. Bare at man kunne jo ta prøven omigjen.
Alle B-vitaminer inngår på en eller annen måte i stoffskiftet, og det er for komplisert for meg å forstå hva de enkelte gjør.
Jeg fant også at bivirkninger av å spise for store tablettdoser B9 var nevrologiske signaler.
Drevon : http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1012749• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
04-03-10, 13:47 #24
Sv: B-12 og hypotyreose?
Folat er B9. B-vitaminene må ha hverandre for å balansere. Man skal ha god peiling og godt samarbeid med lege som måler alle vitamin og mineralverdier for å ta vitaminer hver for seg. Spesielt B-vitaminer.
Dette blir komplisert - Du bør i tillegg få målt P-Homocystein. Homocystein er en aminosyre, dvs en av byggesteinene i proteiner. Homocystein produseres i kroppen vår. Det virker i et samspill med folat (vitamin B9), vitamin B12 og vitamin B6.Homocystein omdannes i kroppen til andre aminosyrer. For at denne omdanningsprosessen skal gå normalt, er man blant annet avhengig av nok B-vitaminer. Man er også avhengig av at man har nok av de enzymene som omdanner homocystein.
Den vanligste årsaken til høyt homocystein er mangel på vitamin B9 (folsyre/folat), vitamin B6 (pyridoxin) og/eller vitamin B12 (kobalamin) i kroppens celler. Andre årsaker til høyt homocysteinnivå er lavt stoffskifte, nyresykdom, psoriasis (hudsykdom), samt bruk av enkelte medisiner. En sjelden årsak er arvelig mangel på enzymene som trengs for å omdanne homocystein.
Et forhøyet homocystein er ikke ønskelig - viser betennelser for å si det veldig enkelt - jeg har funnet lite data på forhøyet B9 eller folat alene. Har legen kommentert den forhøyede verdien av folat?
Vedr. multivitaminer/mineraler. Jeg kjenner ikke typen du har. Personelig benytter jeg kun multitilskudd med så lite syntetiske vitaminer og mineraler jeg kan finne, uten jern og alle mulig grønnsaker og urter. Jeg ser at du også har Hashis og vi har som regel en del andre intoleranser og allergier. Det er en jungel der ute og mange som ønsker å tjene penger. Jeg ville brukt et vanlig multi med alle vitaminer og mineraler først noen uker før jeg la på et b-kompleks eller enkelte b-vitaminer. Eventuelt bare tatt B12 - det er jo ikke bestandig legene sjekker allverden før de gir inj. heller. Om du kan få legen med på det ville det vært fint å få målt verdier type før- under og etter.. Vil antagelig være lettere om du har forhøyet P-homocystin.
Mulig dette ble rotete, men er kompliserte greier.
Selv bruker jeg multi fra TWINLAB uten jern som er det beste jeg har klart å finne.
-
04-03-10, 18:58 #25
Sv: B-12 og hypotyreose?
I oktober hadde jeg B12 på 408 (Fürst). De andre du nevner kan jeg ikke se er målt. Skal be legen sjekke dem. Jeg vil jo også tro at jeg har det bedre med en mye høyere B12 enn jeg har. Legen pekte på folaten, men jeg tulla og sa at det sikkert var fordi jeg spiste så mye grøntfor, så det kokte litt bort i kålen.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
15-03-10, 19:22 #26
Sv: B-12 og hypotyreose?
Ble i grunn veldig i tvil etter å ha lest denne tråden. Jeg trodde nemlig min B12 var fin, siden den ligger godt inne i referanseområdet, men slik jeg tolker det her så er den muligens ikke det likevel? Folaten min er vel også litt høy?
S-B.12 317 (150 - 650)
S-Folat 13,9 (7,7 - 12,2)
Bør jeg ikke være fornøyd med disse verdiene likevel?
-
15-03-10, 20:33 #27
Sv: B-12 og hypotyreose?
For lite Folat har klinisk betydning. Du har ikke for mye!!
Derimot har du noe lav B12..hos oss bør den være minimum 350!!!
Spør du legen om resept på "TRIO-BE", får du tilskudd av det....Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
15-03-10, 20:51 #28
Sv: B-12 og hypotyreose?
Tviler på at det er aktuelt, for da jeg spurte om B12 fikk jeg beskjed om at den var testa og at den var fin. Var ikke intressert i å snakke noe videre om det.
Har forsøkt meg forsiktig på noen andre ting også uten å komme videre. Lurer på om jeg bør få time privat for å få ting i orden på alle områder. Dette er jo nok en bekreftelse på at det muligens er lurt.
-
15-03-10, 21:28 #29
Sv: B-12 og hypotyreose?
De som vurderer blodprøver tenker omtrent som . Lavt stoffskifte ? men behandlet, så da er ALLLLLT som før !
men det er jo bare ikike det da. Hadde behandlingen (Levaxin) virka så......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
30-01-13, 23:39 #30
Sv: B-12 og hypotyreose?
Lenge og ikke sett deg, savner de flotte innlegga dine!
Jeg fikk nylig beskjed av legen og ta B-12 sprøyte to uker på rappen.
Visstnok fordi homocystin lå lavt (B12 lå på 650).
Fant et fint/informativt nettsted om B12, folat, B6 og enda mer:
http://www.uib.no/isf/utposten/2004nr6/utp04605.htm
Artikkelen er nesten ni år gammel, men det meste var nytt for meg
Sist endret av Kevlin; 31-01-13 kl 00:50
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
Lignende tråder
-
Hypotyreose og trening
Av Thomas W H i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 12Siste melding: 21-09-09, 19:21 -
Dere med Hypotyreose
Av Tone i forumet Lavt stoffskifteSvar: 24Siste melding: 10-02-09, 12:40 -
Sykmelding og hypotyreose
Av Elly i forumet På jobb med lavt / høyt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 27-10-08, 22:15 -
Hypotyreose og pcos.....
Av Linn i forumet Lavt stoffskifte, insulinresistens og PCOsSvar: 11Siste melding: 25-11-06, 21:53
Svar med sitat

Bokmerker