Side 2 av 9 Først 123456789 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 88
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Nora:
    Tidligere prøver har vist høy TSH og Lav T4 og T3. Etter å ha vært på levaxin i ca 2 måneder har jeg fått disse resultatene. TSH har altså blitt mer normal etter levaxin, mens T4 er på sammen nivå. T3 har sunket noe.

Anne Ma:
    Har aldri tatt prøver av Anti TG. TRAS og Anti -TPO var normalt. Skal huske på å be om det ved neste legebesøk.

Spurte legen i dag og hun mente at lav T3 alene kunne gi symptomer, men var ikke villig til å gjøre noe for meg fordi nivåene mine er innenfor normalen.
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Shanita, din ft4 er en smule lav for en som er medisinert, se artikkelen i legetidsskriftet av Haug Behandling av hypothyreose, han staver ut at ft4 skal i øvre tredel.
    Din ft4 er på 55,5 % og Haug skriver øvre tredel, da ville man prøvd 66 prosent og mer, og noen trenger 100% og mer.
    www.legemiddelhandboka.no sier det samme.
    Tro meg at man kan ha symptomer at ft3 er i nedre halvdel.

Begge må opp i øvre halvdel før du merker bedring.
    Vi har sett et omatt og omatt på forumene i mange år.
    Noen få klarer seg fint med lav ft4, men de er på Armour og har høyt ft3, og de nadre på Armour må faktisk supplere med levaxin for å få opp ft4.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard Ekstrem tretthet, nesten paralysert...

Har noen opplevd dager som denne:

Står opp, spiser og må legge meg på grunn av at trøttheten er altoppslukende. Sover ca 40 min., står opp og er ganske oppegående til neste måltid, selv om jeg ikke er helt meg selv. Etter lunsj er jeg så trøtt at jeg har ikke sjanse til å holde meg våken. Legger meg og sover i 4 timer. Jeg er nesten umulig å vekke og klarer ikke å stå opp når samboeren min vekker meg etter både 1 2 og 3 timer. Jeg kaver meg ut av sengen og er ikke meg selv i det hele tatt. Jeg er helt i ørska og føler at jeg kunne sovet mange timer til. Kommer meg litt og etter en times tid spiser jeg middag og merker at trøttheten igjen kommer over meg. Sliter, men klarer å kjempe i mot denne økten og holder meg våken.

Plutselig begynner jeg å våkne rundt midnatt. Tror at det kan ha noe med maten å gjøre og prøver derfor å spise igjen. Tar 2 brødskiver, men denne gangen er jeg helt fin og mer våken nå enn det jeg har vært i hele dag.

Vet ikke om det har noe med stoffskiftet mitt å gjøre. Har hatt dette tidliger også, men ikke siden jeg begynte med levaxin.

Er det noen som har opplevd dette eller som vet hva det kommer av?
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    95

Standard

Hadde noe liknende da jeg var dårlig medisinert. Helt grusomt. Skulle tro jeg var full Jeg ble også sånn etter måltider. Sjanglet meg opp i første og beste sofa eller seng. Utrolig ekkelt og skremmende. I tillegg viste det seg at jeg var usannsynlig sliten, men det skjønte jo ikke jeg :( Trodde "bare" det var stoffskiftet

Jeg ble bedre, sakte men sikkert, da jeg ble sykemeldt over lang tid og i tillegg økte medisindosen. Ble undersøkt i alle bauer og kanter men man fant ikke noe feil. Men jeg skal utredes for ME etter hvert.

Ønsker deg lykke til

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jeg har også hatt det slik da jeg var på det sykeste. Skulle være uten medisin en stund ( sikkert altforlenge) pga litt høyt stoffskifte. Så jeg tenkte at det var vel derfor det var slik.

Så viste prøvene at stoffskiftet var halvparten av hva det skulle ha vært. Da skjønte også legen at jeg virkelig var syk og jeg fikk sykemelding.

Det ble langsomt bedre ettersom prøvene økte noe som tok tid.

Du må fortelle legen hvordan du har det og at du ikke kan ha det sånn. Ta gjerne nye prøver også.

GOD BEDRING

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    214

Standard

Hej Shanita,

Jeg har det også sådan af og til siden oktober 2006, da jeg først blev sygemeldt. Jeg har det stadig sådan, men jeg har også kun været på Eltroxin T4 medicin i 4 uger.

Jeg håber, at det bliver bedre, når medicinen er rigtigt justeret.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Har også hatt det sånn. I perioder sovner jeg hvor som helst, selv om jeg har sovet en hel natts søvn er jeg like trett når jeg står opp. Sovner i bil, på besøk hos folk, på do, på jobb den tia jeg var i arbeid. Skulle sortere i dvd hyllen her om dagen, og satte meg ned på gulvet for å få ordnet i den nederste hylla, men kom ikke langt, våkna opp etter flere timer, da hadde jeg blekka ut på gulvet. I disse periodene får jeg et enormt søtbehov, sikkert for at energien er så lav. Har startet med rosenrot, og håper det vil hjelpe. Utrolig ekkelt, men har hatt det sånn siden 96 så har jo vent meg til det.
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Nordens Paris
    Meldinger
    14

Standard

Ser ut som om mange av oss har vært og kanskje fremdelse er plaget av denne omfattende trøttheten. Ut i fra det er det en stor sannsynlighet at dette skyldes sykdommen. Jeg begynte med Levaxin i november -06 og legen min sier at jeg godt regulert nå, og jeg føler meg mye bedre og søvnmønstret mitt er så mye bedre, men ikke optimalt.

Problemet mitt er at jeg er utrolig plaget med kraftløshet, den er ikke konstant, men kommer helt sikkert når jeg har gjort et arbeidstykke. Kan være utslått i flere dager, og da kan søvnmønstret også forandre seg tilbake til det den var før jeg ble medisinert, til jeg kommer meg igjen. Er 100% sykemeldt pga dette. Legen min mener at dette ikke skyldes stoffskifte, men at jeg har psykosomatiske plager som skyldes et liv med mange traumer og har søkt meg til psykolog. Er det flere som har det på denne måten?

Det ser ut til at vi som har gått med uregulert stoffskifte over tid plages lenge med plager som er vanskelig å få bukt med. Det viser jo igjen at leger trenger å bli bedre på å behandle stoffskifteproblemer tidlig. Jeg har jo ikke gått på medisin mer en 5 måneder så det kan kanskje bli bedre etterhvert.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg oppfatter det ikke som psykosomatisk, siden jeg også har hatt slik. Og det tar jo lenger tid enn 5 månader å bli frisk igjen, det tar typisk fra 6 månader etter at man er kommet opp i riktig dose til to år.
    Hvis su begynte i november, da er du vel akkurat kommet opp i riktig dose hvis du er heldig.

Kan du skrive opp dine blodprøvesvar her? Noen ganger ser vi at noen er tydelig undermedisinert fremdeles, enda lege sier at nå er du frisk.

Og det kan andre ting i tillegg slik som lavt B-12 eller lavt ferritin som kan gjøre en trøtt, og andre ting slik som at man ikke tåler hvete eller gluten eller melk.
    Jeg ville ikke kalle noe psykosomatisk før alt det jeg listet opp er tatt hensyn til.
    Og det tar lenger tid enn 5 mnd fra start å bli frisk.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Som Nora sier så tar det tid å bli frisk. Selvsagt kan det du har opplevd også gjøre det trett og det skader sikkert ikke å prate med en psykolog om det du har opplevd, men ikke la legen feie deg av med at det "bare" er psykosomatisk. Jeg kan huske at jeg var enormt trett etter å ha kommet meg ut av et forhold til en psykopat, samtidig som jeg måtte flytte på kort varsel. Da måtte jeg ta heis fra 3. til 4 etasje i en blokk. Det var før hypotyrosen.

Jeg har hørt at bl. a kreftpasienter og sikkert andre også som har vært syke kan få noe som kalles fatique .(tror det skrives sånn) Dette kan pasientene få lenge etter behandling eller gjennomgang av sykdom som er en enorm slapphet. Kanskje det er det du plages med?

Stor klem og god bedring fra meg.

Side 2 av 9 Først 123456789 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 27
    Siste melding: 07-10-10, 21:15
  2. Lavt stoffskifte. Sikker diagnose?
    Av Maxern i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 17
    Siste melding: 16-11-08, 14:33
  3. Hvor lenge kan man ha hatt lavt stoffskifte?
    Av Skyggehodet i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 14
    Siste melding: 05-02-08, 11:53
  4. Hvor lenge kan man ha hatt lavt stoffskifte?
    Av Skyggehodet i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 14
    Siste melding: 05-02-08, 11:53
  5. Har sikkert hatt lavt stoffskifte siden fødselen
    Av Alani i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 51
    Siste melding: 18-05-05, 19:30

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg